Views
8 months ago

2021-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Wensen
  • Schip
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Kerstspecial
  • Onze
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

14 21 december

14 21 december 2021 YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl • Staal Gorkum BV • CV Sliedrecht BV Intersafety • Staal Gorkum BV • CV Sliedrecht BV • Intersafety Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Voor een magische kerst in miniatuur! Laat je inspireren bij Miniworld Rotterdam Rotterdamse Architectuur in miniatuur Scheepsbouw zit in ons DNA 30% Lezersaanbieding (op vertoon advertentie) Let op: via onze webshop kunt u een kortingsticket kopen Neem uw tickets en deze advertentie mee. Beiden zijn nodig voor toegang met korting. www.miniworldrotterdam.com Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com Weena 745 Rotterdam /5 min. lopen van R’dam CS ALUMINIUM EN RVS Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. breejen-shipyard.nl BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service

15 21 december 2021 Nieuwe directeur Fabian Fijneman ziet volop kansen voor Scheepswerf Maasbracht DOOR NOUD VAN DER ZEE Fabian Fijneman is sinds 1 november 2021 de nieuwe directeur van Scheepswerf Maasbracht. Hij voorziet volop mogelijkheden voor zijn bedrijf in Maasbracht. Toch richt hij zich in eerste instantie op zijn vaste klantenkring. Hij streeft ernaar door een aantal verbeteringen nieuwe klanten aan te trekken voor reparaties aan grotere binnenvaartschepen. Op termijn wil hij zich gaan toeleggen op scheepsbouw in eigen beheer, en dan in samenwerking met onderaannemers uit Maasbracht. “In dit deel van de Bunkerhaven kom ik mijn hele leven al. Ik heb altijd een klik gehad met Scheepswerf Maasbracht. Negen jaar geleden heb ik hier met mijn vrouw een fotoshot van haar eerste zwangerschap gedaan”, vertelt Fabian Fijneman, Commercial Director van Scheepswerf Maasbracht. ‘’De uitstraling en omgeving van deze scheepswerf fascineren mij nog altijd.” Uitdaging Fabian Fijneman vertelt: “Frank Tullemans van Tullemans Oliehandel heeft mij benaderd met de vraag of ik samen met hem dit bedrijf een boost wilde geven. Ik heb hierop ‘ja’ gezegd, omdat het mij een geweldige uitdaging leek. Ik ben 37 jaar en wilde op eigen benen staan. Daarna heeft Frank de scheepswerf gekocht. Het is wel niet de beste tijd om over te stappen vanwege de viruspandemie. Ik heb er zin in om van deze oude scheepswerf iets moois te maken, samen met Frank en Karin Tullemans. Ik heb bij scheepswerf Peter Tinnemans veel ervaring en kennis opgedaan. Peter gaf mij de ruimte om dat te doen”, vertelt de voormalige bedrijfsleider. Hij heeft er 22 jaar gewerkt. ‘’Ik ben op 1 november hier begonnen. Ik ben eerst gaan kijken hoe het reilt en zeilt in dit bedrijf. Hoe de werkwijze hier is. De werknemers zijn over het algemeen ouder dan in mijn vorige werkkring. Sommigen naderen de pensioengerechtigde leeftijd. Hier verricht het personeel nog veel buitenwerk. Dat was bij Tinnemans veel minder. Ik zie wel waar nog iets gehaald kan worden op deze werf. Ik zie zeker nog perspectief.” ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Fabian Fijneman: “We willen de helling verlengen tot 150 meter en verbreden tot 60 meter.” (foto Noud van der Zee) Personeel gezocht “Waar ik me wel zorgen over maak, is het vinden van ervaren personeel. Goede werknemers in de metaal liggen ook in Limburg niet meer voor het oprapen. Het wordt steeds moeilijker, zo heb ik al ondervonden. Nu heb ik mensen nodig die zelfstandig kunnen werken. Werknemers die kunnen bouwen en repareren, lassers en constructiesamenstellers. Ik ben op zoek naar mensen die overwegen een nieuwe stap te zetten in hun loopbaan. Die willen overstappen naar een ander metaalbedrijf. Bij ons zijn ze welkom. Ik wil in ons bedrijf jonge mensen opleiden. Ik heb al enkele scholen in onze provincie en Belgisch-Limburg aangeschreven en aangeboden samen te werken op dit gebied.” Tullemans Oliehandel heeft Scheepswerf Maasbracht aangekocht, omdat Frank Tullemans veel brood ziet in nevenactiviteiten zoals scheepsbouw en vernieuwbouw van schepen. Hij wil inspelen op deze nieuwe mogelijkheden. De toekomst ligt in het verbouwen en vernieuwen van de bestaande vloot binnenvaartschepen. Hoofdactiviteit voor Tullemans wordt het ontwikkelen van een duurzaam tankstation op de Maasroute voor de scheepvaart. Scheepshelling “Ons eerste aandachtspunt is de scheepshelling, die 118 meter lang is. De helling willen wij verlengen tot 150 meter en tegelijkertijd verbreden tot 60 meter. Dan zijn we in staat om grotere schepen te keuren en repareren. En de mogelijkheden voor reparatie op onze werf te vergroten. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Schepen worden omgebouwd naar CNG, LNG of waterstof. Dit biedt ongetwijfeld een mogelijkheid tot uitbreiding van activiteiten op onze scheepswerf.” “Schepen worden steeds groter. Het is noodzakelijk dat wij nieuwe lieren plaatsen, zodat wij ook zwaardere schepen vlotter naar boven kunnen trekken. Een tweede aandachtspunt betreft onze eigen haven. Wel willen we nieuwe kades bouwen om meer aanlegmogelijkheden te creëren voor schepen. Als een schipper nu wil aanleggen, is dat bijna niet mogelijk door stenen en struiken. Door betere kades krijgt ons bedrijf ook een betere toegang tot de schepen.” “Ook afbouwkades zijn dringend gewenst. We willen de oude kantoren en hallen vervangen door een nieuw kantoor, een plasmasnijhal, een sectiehal en een nieuwbouwhal, zodat wij schepen binnen kunnen (af)bouwen. In de toekomst willen wij schepen van A tot Z in eigen beheer vervaardigen. Met inschakeling van onderaannemers uit Maasbracht. Dat is mijn ideaalbeeld." "Dit proces zal zeker een aantal jaren in beslag nemen. Een aantal van de plannen kunnen wij realiseren binnen het huidige bestemmingsplan, andere niet. Het gemeentebestuur van Maasgouw is bereid om het huidige bestemmingsplan te wijzigen voor een uitbreiding van ons bedrijf.” “Frank Tullemans wilde tegelijk met de aankoop van Scheepswerf Maasbracht iemand aantrekken die jong is en leiding kan geven aan deze scheepswerf in een aantal fases naar verbetering en vernieuwing. Ik heb ruime ervaring opgedaan als bedrijfsleider bij Peter Tinnemans, die mij altijd met raad en daad heeft bijgestaan als dat nodig was. Ik heb alles wel een keer meegemaakt in die jaren. Ik heb tankers omgebouwd, binnenvaartschepen van 135 meter gebouwd en veerponten en pontons vervaardigd. Kortom, ik ben op scheepsbouwgebied van alle markten thuis. En die bagage kan ik goed gebruiken in de ombouw van deze scheepswerf tot een moderne geoutilleerde scheepsbouwonderneming, gericht op de toekomst.” “Ik heb me intussen ook aan ons personeel voorgesteld. Ik heb hen verteld welke toekomst ik voorzie met ons bedrijf. Nu zit ik nog met een volle agenda met besprekingen met leveranciers, Rijkswaterstaat en de gemeente Maasgouw. Als de eerste drukte achter de rug is ben ik een luisterend oor voor onze werknemers. Hopelijk zullen ze mij vertellen wat goed en niet goed draait op deze werf. Dat is heel belangrijk om een goede werksfeer te creëren en te behouden. Ik ben nu wel directeur, maar ook collega van de werknemers hier. Het zal ongetwijfeld moeilijk zijn om iedereen tevreden te stellen, maar ik zal hierin een goede middenweg bewandelen.” Dankbaar “In eerste instantie richten we ons op onze vaste klantenkring. Baggermolens blijven we repareren. Door uitbreiding en verbetering van aanlegkades en verlenging van de scheepshelling zijn we straks in staat nieuwe klanten uit binnen- en buitenland aan te trekken. We repareren veel binnen vaartschepen. Nu hebben we veel ‘schadegevallen’. Straks plegen we om- en nieuwbouw op onze werf.” “Alles overziende kan ik terugkijken op een mooie tijd bij Peter Tinnemans. Toen ik hem vertelde dat het voor mij tijd werd om op eigen benen te staan, was hij verbaasd en aangedaan. Peter gunt mij evenwel alle succes in de toekomst. Ik ben hem dankbaar voor alle ervaring en kunde die ik bij hem opgedaan heb. Ik ben er zeker van dat ik met hem en zijn bedrijf goed kan samenwerken. Ik ben met veel zin en passie op Scheepswerf Maasbracht begonnen.”

Binnenvaartkrant