Views
8 months ago

2021-26 Kerst

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Wensen
  • Schip
  • Feestdagen
  • Fijne
  • Nieuwe
  • Kerstspecial
  • Onze
  • Binnenvaart
  • December
  • Jaar

12 21 december

12 21 december 2021 EUROPE’S #1 SUPPLIER OF LNG MARINE FUEL SYSTEMS FOR INLAND WATERWAY BARGES Wij wensen de Blue Marjan en haar bemanning een behouden vaart! Koperweg 3 - 2401 LH Alphen aan den Rijn The Netherlands T +31 (0)172 418 080 sales@cryonorm.com www.cryonorm.com Aan mts BLUE MARJAN leverden onder andere: Foto: Media Creators Innovatieve Specialist Wij wensen de Blue Marjan een behouden vaart! Biesboschhaven Noord 7a . 4251 NL Werkendam T. 085-040 48 00 . M. 06 835 26 326 . info@ccm3.nl www.ccm3.nl Gebr. de Jonge Shipbuilding Services B.V. Bouw casco Shipyard Kladovo Service Levering Casco Concordia Damen Shipbuilding B.V. Levering totaal schip CCM3 Afbouw Alphatron Marine B.V. Compleet nautisch pakket Beerens Handelsonderneming B.V. - Enkel uitschuifbare radarmast vierkant-model - Dakradarmast type Dortsman - Stuurhuistrap Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Cornet Groep Schilderwerk bovendeks en machinekamers Cryonorm B.V. LNG marine fuel system incl. control system and LNG bunker skid Damen Marine Components Ankerlier Ankerbehandelingslier Danfoss Drives B.V. 2 x Danfoss VACON® NXP watergekoeld voor 500kW voortstuwing 2 x Danfoss VACON® NXP luchtgekoelde remchopper regeling 1 x Danfoss VACON® NXP watergekoeld 425kW boegschroef 2 x Danfoss VACON® NXP watergekoeld voor 90kVA microGrid 8 x Danfoss VACON® VACON0100 voor 38kW ladingpompen 11 x Danfoss VACON® VACON0100 voor algemene pompen/ventilatoren/lieren De Waal Machinefabriek B.V. - Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem - Stuwa Schroefasseals - EasyFlow Roersysteem - Stuwa Stuurmachine Foresta Trading B.V. - Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen - F.T. TTK Ballast / stripping ejectors - F.T. Smeerolie haspelsets - Volledige pakket F.T. DP koelwater-circulatiepompen Hoogendoorn MBI BV Volledige betimmering achterwoning & stuurhuis Hybrid Ship Propulsion 2x Oswald PM voortstuwings motoren Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Kieboom Werkendam B.V. Inventaris MAN Rollo B.V. MAN Stage V generatorsets. MAN E3262LE262 LNG 495 ekW, MAN D2676LE328 277 ekW Marflex B.V. 8 x MarFlex Deepwell pomp MDPD-80 Oechies Elektrotechniek - Elektrische voortstuwingsinstallatie - PMS met LNG generatoren - Elektrische installatie - Nautisch pakket - Camera systeem - Overdruk - Gasdetectie OMRU Scheepsramen Scheepsramen PSI Pijpleidingen Dekleidingen Veth Propulsion B.V. 1 Veth Stuurrooster, type VGS-1200L met E-motor W&O Europe Appendages voor de dekleidingsystemen, ballastsysteem en de machinekamers WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, afzuiging accommodatie ZIE WWW.VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

13 21 december 2021 Ruijtenberg Shipyard groeit gestaag richting toekomst De werf is gevestigd aan de Donge in Raamsdonksveer. (foto Ruijtenberg Shipyard) DOOR JAN HOEK De werkzaamheden van Ruijtenberg Shipyard in Raamsdonksveer startten in 1907 in Geertruidenberg en twee jaar later op de huidige locatie aan de Veerse kant van rivier de Donge. De scheepswerf beschikte toen over een dwarshelling van 75 meter. Dankzij vakkundig personeel en jarenlange ervaring ontwikkelde het bedrijf zich als een moderne scheepswerf, met een dwarshelling van 110 meter, waar steeds meer werkzaamheden op één locatie kunnen plaatsvinden. Begin 2020 heeft Ruijtenberg Shipyard-directeur-eigenaar Léon Bons de technische (storings-) dienst en afbouwtak van Buijks Maritiem, onderdeel van Buijks Beheer, overgenomen. Daarmee is de groei nog niet gestopt, want per 3 januari 2022 neemt de werf het personeel, de activiteiten, kennis en tekenpakketten over van het failliet verklaarde EBR Marine. Deze uitbreiding van werkzaamheden betekent dat Ruijtenberg Shipyard een nog completere maritieme service aan kan bieden. Met andere woorden: de scheepswerf in Raamsdonksveer gaat geen nautische uitdaging uit de weg. De werf groeit gestaag richting toekomst, ofwel naar een nieuwe locatie met voldoende ruimte waar de hellingcapaciteit vergroot kan worden naar 150 meter. EBR Marine “Ik ben blij dat wij het personeel van EBR Marine hebben kunnen overnemen”, vertelt Léon Bons. We werken al heel lang met hen samen en de kwaliteit van de door hen geleverde stuurhuizen en hefgeleide-kolommen is uitstekend. De stuurhuizen, met het geregistreerde ontwerp ‘panoramazicht’ bestaande uit drie ononderbroken glaspartijen in facetvorm dat bijdraagt aan de sterkteberekening van het stuurhuis, zijn een begrip in de binnenvaartbranche.” “De medewerkers van EBR Marine waren regelmatig actief op onze werf, zoals bij de eerste twee turnkey nieuwbouwprojecten onder onze nieuwe naam Ruijtenberg Shipyard: de tanker Genfersee en motorschip Viento. Uit de samenwerking bleek dat we dezelfde maritieme bloedgroep hebben; we kijken dan ook met veel vertrouwen uit naar deze uitbreiding van ons personeelsbestand. De klanten moeten voor vragen over stuurhuizen, ankers en ankerlieren en autokranen dus niet meer naar Lage Zwaluwe bellen, maar naar Raamsdonksveer.” “Achter elke stap die we nemen zit een gedachte. Stappen die zonder uitzondering zijn gericht op de toekomst”, aldus een gemotiveerde Léon Bons. Bij zijn werkzaamheden wordt hij bijgestaan door technisch directeur Jordy Buijks en een team ervaren vakmensen met een nautisch hart. Historie Nog even terug naar het begin van de scheepswerf: op 2 februari 1907 vindt in Geertruidenberg de oprichting plaats van firma Theissing en Oostlander, een bedrijf dat zich bezighoudt met grofsmederij en scheepsbouw. De scheepswerf raakt al snel in slecht weer en op 12 juli wordt een overdrachtsakte getekend waarmee de firma P. en A. Ruijtenberg de nieuwe naam wordt. Op 1 mei 1980 wordt de scheepswerf wegens gebrek aan erfgenamen verkocht aan P.C. Bons en C. Bakker. Vanwege de goede naam van de werf wordt het bedrijf voortgezet onder de naam B.V. Scheepswerf v/h P. en A. Ruijtenberg. Na het overlijden van C. Bakker enkele jaren later wordt de werf volledig eigendom van Piet Bons. Onder zijn leiding ontwikkelt de scheepswerf zich, inmiddels onder de naam Offshore Ruijtenberg, tot een hoog aangeschreven scheepswerf met een voortdurend groeiend klantenbestand. Op 11 mei 2010 overlijdt Piet Bons aan de gevolgen van kanker, waarna de werkzaamheden worden voorgezet door zijn zoon Léon, die al geruime tijd op de scheepswerf actief was. Na de overname van de technische dienst en afbouwtak van Buijks Maritiem werd de naam op 1 januari 2021 gewijzigd in Ruijtenberg Shipyard. Complete service Ruijtenberg Shipyard onderscheidt zich meer en meer door het multifunctionele karakter, waarbij reparaties, modificaties, constructies en af- en nieuwbouw van allerhande drijvend materieel tot de dagelijk se activiteiten behoren, en dat alles op één locatie. In feite zijn de werkzaamheden onder te verdelen in onderhoud & reparatie, constructie & techniek, nieuwbouw & afbouw. Vanaf 2022 ook service op locatie. Technisch directeur Jordy Buijks zegt over de diversiteit aan werkzaamheden: “Onze 110 meter lange dwarshelling gebruiken we onder andere voor het klasse maken en keuringen, herstellen van schade, onderhoud en conservering van het onderwaterschip en het verlengen of inkorten van schepen. Op termijn willen we verhuizen om plaats te maken voor woningbouw. Op onze nieuwe werf staat een dwarshelling van 150 meter gepland, waarmee we schepen tot een afmeting van 150 x 25 meter volledig kunnen droogzetten.” Algemeen directeur Léon Bons (rechts) en technisch directeur Jordy Buijks. (foto Jan Hoek) Op de werf neemt het aantal constructiewerken fors toe. Zo werden onlangs voor een opdrachtgever 500 botentrailers/bokken gebouwd en er zitten er nog 500 in de orderportefeuille. Jordy Buijks vervolgt: “We fabriceren onder meer ook cascosecties. Onze scheepsbouwafdeling staat garant voor de realisering van een project van A tot Z, ofwel vanaf de eerste gesprekken en het tekenwerk tot en met de complete (af)bouw. Dat geldt ook voor de turnkey afbouw van alle typen binnenvaartschepen: vakkundig en snel.” “Dankzij de overname van de technische dienst van Buijks Maritiem hebben we ook vakkennis op het gebied van scheepselektronica binnengehaald, waardoor we bijvoorbeeld ook elektrische storingen kunnen verhelpen”, legt Jordy Buijks uit. “Zoals gesteld kunnen we een complete maritieme service aanbieden voor iedereen. Vanaf 2022 gaan we ook meer op locatie werken. Dat past bij ons streven onze klanten volledig te ontzorgen: op onze scheepswerf in Raamsdonksveer of elders. Daarbij gaan we geen maritieme klus uit de weg.” De werf draait goed dankzij de vakmensen. (foto Ruijtenberg Shipyard)

Binnenvaartkrant