Binnenvaartkrant
Views
2 years ago

2021-23

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Jaar
  • Goed
  • Nieuwe
  • Schipper
  • Onze
  • Label
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • November

20 9 november

20 9 november 2021 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Verhoog uw rendement Verhoog de duurzaamheid van uw onderneming Verlaag uw kosten Standtijd motorolie verlengen? Start samen met ons een project op uw schip! Bent u nieuwsgierig naar onze aanpak? Scan dan de QR-code en lees ons verhaal! SCAN MIJ! Verhoog uw rendement Verhoog de duurzaamheid van uw onderneming Verlaag uw kosten marine.denhartogbv.com Standtijd motorolie verlengen? Start samen met ons een project op uw schip! Bent u nieuwsgierig naar onze aanpak?

21 9 november 2021 Winnaar Schip van het Jaar is symbolisch voor toekomst van maritieme sector De elektrische veerboot Bryggen is uitgeroepen tot Schip van het Jaar 2021. De winnaar van de door de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici in de Scheepvaart toegekende prijs werd maandag 1 november bekendgemaakt tijdens het Maritime Awards Gala in De Doelen in Rotterdam. Damen Shipyards Group bouwde de Bryggen in opdracht van openbaarvervoerbedrijf Arriva, die het schip inzet in de Deense hoofdstad Kopenhagen. De veerboot is een innovatief ontwerp, volledig elektrisch, milieuvriendelijk, efficiënt in bedrijf en kan tachtig personen vervoeren. Het schip is volledig emissievrij door de keuze voor elektrische voorstuwing op batterijen. Er zijn geen dieselgeneratoren geïnstalleerd. De rompvorm van de Bryggen is zo ontworpen dat de waterweerstand zo min mogelijk is. De boeg is bovendien ijsversterkt en voorzien van een boegschroef om goed te kunnen manoeuvreren tijdens winderige omstandigheden. Op het schip is een serie innovatieve digitale scheepsbouwtechnieken toegepast. Waaronder meting op afstand, waarvoor aan boord een netwerk van sensoren is geplaatst. Dit resulteert in een beter rendement en kortere onderhoudstijden. Daarnaast ontwikkelde Damen een innovatief afmeersysteem. Dat is volledig automatisch om de laadtijd zo lang mogelijk te maken. Het laadsysteem wordt automatisch gekoppeld aan de walvoeding tijdens het aanmeren. Om de complexe installatie voor het varen/ontladen en aanmeren/ laden goed te kunnen aansturen en bewaken, ontwikkelde Damen een nieuw besturingssysteem, waarbij vanaf de brug alles kan worden bestuurd en gevolgd. Unicum Er was sprake van een unicum dit jaar: alle drie de genomineerde schepen waren elektrische ferry’s. Naast de Bryggen waren dat voetfietsveer Düsternbrook voor SFK uit Kiel en veerpont NZK-100 voor GVB in Amsterdam. Die waren beide gebouwd door Holland Shipyards Group. In totaal werden aan de vooravond van de vakbeurs Europort vijf maritieme prijzen uitgereikt. Met vijftien genomineerden bewijst de sector nog steeds volop te investeren en daarmee internationaal aan de weg te timmeren. De genomineerde onderzoeken en producten tonen de kracht van samenwerking, R&D en kwaliteitsproductie. Twee thema’s springen eruit: innovatie en duurzaamheid. De awards en winnaars naast die De Bryggen kwam als winnaar uit de bus. (foto Damen Shipyards Group) van de KNVTS Schip van het Jaar zijn: Maritime Innovation Award 2021: Demcon Unmanned Systems. Voor een nieuw type elektrische en onbemande vaartuigen. Maritime Designer Award 2021: dr. ir. Lex Keuning. Voor additionele scheepsvoortstuwing met behulp van windenergie. KVNR Award 2021: RIVM (Nils van der Kolk, projectleider moeilijk bereikbare doelgroepen). Voor Covid-19 vaccinatie- en certificeringsprogramma zeevarenden. RNLN Van Hengel-Spengler Award 2021: luitenant ter zee 3e Klasse Noah Stam. Voor onderzoek naar onderscheppingsmogelijkheden ballistische raketten en ontwikkeling 3D-simulatiemodellen. Donau heeft ook potentie voor volle containers Op de Donau worden nu nog vooral lege containers vervoerd, maar er liggen kansen om ook (meer) volle containers te gaan verschepen. Dit vergt dan wel samenwerking in de logistieke keten. Dat bleek onlangs tijdens een workshop in Wenen op initiatief van de Oostenrijkse vaarwegbeheerder via donau. Deskundigen in het containervervoer gingen fysiek of via internet met elkaar in gesprek. Oostenrijk ligt vrij centraal tussen de noord- en noordwestelijke zeehavens en de Zwarte Zee in. Het gros van de containers van en naar de zeehavens wordt met vracht wagens en treinen vervoerd. Binnenvaartvervoer kan een duurzaam en kostenbesparend alternatief zijn. Alle Oostenrijkse binnenhavens hebben containerterminals die ook schepen kunnen bedienen. In de Ennshaven worden ieder jaar meer containers overgeslagen tussen spoor, weg en water. Dat zei Otto Hawlicek, directeur van de containerterminal in Enns. Zo’n kwart van alle lege containers komt per binnenschip naar Enns. Hawlicek ziet kansen om ook volle containers via de Donau te vervoeren. Andreas Plank van de Duitse bayernhafen-groep is het met hem eens. Plank vertelde over de geplande uitbreiding van de containeroverslag in Regensburg en de opening van een nieu we containerterminal in Passau. Genoeg volume Multinaut Donaulogistik heeft ervaring met containervervoer op de Donau. Voor een hogere betrouwbaarheid van het vervoer werkt het bevrachtingsbedrijf samen met de spoorwegen. Nothegger Transport Logistik combineert in West-Europa eveneens spoor- en binnenvaartvervoer. Het bedrijf onderzoekt op dit moment samen met partners de mogelijkheid om ook goederen per binnenschip naar Oost- Europa te gaan vervoeren. In dat kader wordt een voor de Donau geoptimaliseerd binnenschip ontwikkeld. Alle deelnemers aan de workshop waren het erover eens dat er genoeg volume is om (meer) volle containers via de Donau te vervoeren. Als voorwaarde om dit te laten slagen noemden ze samenwerking tussen bevrachters, expediteurs, havens en rederijen. Daarnaast is ook samenwerking met spooroperators nodig voor de bedrijfszekerheid van dergelijke vervoersdiensten. Nieuwe verkeersminister in NRW Noordrijn-Westfalen heeft een nieuwe verkeersminister: Ina Brandes. Zij is Hendrik Wüst opgevolgd, die zelf Armin Laschet verving als ministerpresident van de deelstaat. De 44-jarige Ina Brandes komt oorspronkelijk uit Dortmund en heeft politieke wetenschappen, geschiedenis en Engelse taalkunde gestudeerd. Ze was een tijdlang actief binnen de CDU-fractie in het parlement van Nedersaksen. In 2006 ging ze voor het Zweedse ingenieurs- en adviesbureau Sweco werken, waar ze de laatste jaren directiewoordvoerder was. Brandes werd voor de functie van verkeersminister in NRW persoonlijk door Hendrik Wüst benaderd om haar vakkennis. Van belangenverstrengeling – Sweco realiseert ook verkeersprojecten in NRW – is volgens Wüst geen sprake. Ina Brandes is bij Sweco uit dienst getreden. Ze blijft in Nedersaksen wonen en gaat pendelen tussen haar woonplaats en NRW. Brug Kleinhüningen wordt verhoogd De spoorbrug tussen het eerste en tweede havendok in Kleinhüningen (Bazel) wordt verhoogd naar 7,50 meter. Dit verbetert de bevaarbaarheid voor containerschepen. Vooral schepen die in het tweede havendok gaan laden of lossen, kunnen in de toekomst beter Ze geeft aan vereerd te zijn om het toekomstige mobiliteitsbeleid in NRW mee vorm te mogen geven. Daarbij wil ze de kansen grijpen die digitalisering biedt. NRW moet het “thuisland van Mobiliteit 4.0” worden, aldus Brandes. afgehandeld worden. De voorbereidende versterkende maatregelen langs de waterkant zijn onlangs gestart en duren tot eind april 2022. tot die tijd zal het kanaal een aantal keer gestremd worden. Vervolgens wordt de brug verbreed en gaat men het spoor op de brug verbeteren. Dit alles kost 12 miljoen Zwitserse Franc, waarvan het Ina Brandes: kansen van digitalisering benutten. (foto Land NRW / Ralph Sondermann) Hendrik Wüst was sinds 2017 verkeersminister in NRW. Hij is na de nederlaag van de CSU bij de Bondsdagverkiezingen kanselierskandidaat Armin Laschet opgevolgd als minister-president van NRW. Laschet vertrekt naar het federale parlement in Berlijn. Dat is niet verenigbaar met een functie als deelstaatleider. Wüst is minister-president voor een periode van zeven maanden, tot aan de deelstaatverkiezingen in mei 2022. Hij wil geen tussenpaus zijn, maar kijkt al vooruit: hij hoopt na de deelstaatverkiezingen verder te kunnen regeren met de liberale FDP. grootste deel bestemd is voor de aanpassing van het spoor. Het brugdek wordt in twee etappen een halve meter hoger gelegd dan nu het geval is. Medio 2023 zal het project klaar zijn. De werkzaamheden zijn tegelijkertijd een voorinvestering voor de aanleg van een derde havendok in Kleinhüningen.

Copied successfully!

Binnenvaartkrant