Views
9 months ago

2021-23

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Jaar
  • Goed
  • Nieuwe
  • Schipper
  • Onze
  • Label
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • November

18 24/7 bereik voor

18 24/7 bereik voor noodgevallen 9 november 2021 • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be Lichtenauerlaan 202 - 220 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl DE GROENE SCHROEFRAND nu 25% korting Incentive Provider WWW.SCHEEPSSCHROEVEN.NL ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com NIEUWENHUIJSEN SCHEEPSBOUW Faciliteiten • Helling tot 140 meter, 5 banen naast elkaar • Botenkraan 70 Ton • 3 Torenkranen • Aanlegkades tot 135 meter voor bovenwater werkzaamheden Specialiteiten • Klasse maken tankers • Keuringen: alle varende objecten • Schoonspuiten (500 BAR) en schilderen • Alle voorkomende onderhoud, reparatie en schade werkzaamheden • Leidingwerk • Hermotoriseren / verbouwingen • Kleinschalige nieuwbouw (secties, pontons etc.) Rivierkade 1 | 4931 AA Geertruidenberg | 0162 - 512 290 | info@nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl | www.nieuwenhuijsenscheepsbouw.nl

19 9 november 2021 Damen Maaskant levert Z91 aan Belgische rederij Damen Maaskant Shipyards Stellendam heeft een 38 meter lange boomkorkotter afgeleverd aan de Belgische Rederij Long Ships. Dat gebeurde met een speciale ceremonie op de kade bij de visafslag in Zeebrugge. Tijdens de doopplechtigheid werd de Z91 Franson gedoopt door Shirley Cattoor en Chris Cocquyt. De Z91 Franson is gebouwd naar een gloednieuw ontwerp, de BT3808, met de maximale tonnage en lengte die is toegestaan door de Belgische scheepvaartinspectie. Het casco is tijdens de pandemie in Polen te water gelaten en vervolgens naar Nederland vervoerd voor verdere afbouw. Jong talent aantrekken Eigenaar Eddie Cattoor van Rederij Long Ships was onder de indruk dat Damen Maaskant erin geslaagd was het vissersschip op tijd te leveren, gezien de uitdagingen die Covid-19 met zich meebracht. “Ik ben trots op onze Franson. Met dit moderne schip kunnen we alle moeilijke periodes die de visserijsector doormaakt het hoofd bieden. En wat zeker belangrijk is, met dit prachtige schip kunnen we weer jong talent aantrekken. Dat is van levensbelang, want zij zijn de toekomst van de Vlaamse visserij.” “Zij zullen zeker werkplezier ervaren op dit veilige, efficiënte en ergonomische nieuwe vissersschip”, vervolgde Cattoor. “De Franson voldoet aan alle moderne en hedendaagse eisen en dat gaat gepaard met de beste accommodatie voor de bemanning, die vele dagen op zee hard moet werken.” Rederij Long Ships heeft een lange geshciedenis . Het familie bedrijf werd in 1934 opgericht door Eddies grootvader. De nieuwste aanwinst voor de vloot vervangt de Z90 Francine. Het schip zal het hele jaar door worden ingezet in de wateren van de Noordzee en het Skagerrak en, in de zomer, in de Golf van Biskaje. De Z91 Franson is een nieuw type kotter: BT3808. (foto Damen Maaskant) BT3808 John van der Maas, projectmanager bij Damen, zei bij de overdracht: “De nieuwe BT3808 is een goed doordachte evolutie van onze eerdere, bewezen ontwerpen en daarmee klaar voor de toekomst.” Commercieel manager Jeroen van den Berg van Damen Maaskant voegde daaraan toe: “We zijn oprecht dankbaar voor de prettige samenwerking met de familie Cattoor en alle anderen die hebben bijgedragen aan dit succes.” Damen Maaskant Shipyards Stellendam, opgericht in 1948, heeft in de loop der jaren meer dan 250 boomkorkotters gebouwd. Weer ophef over varend ontgassen, nu in Flevoland DOOR EVERT BRUINEKOOL Er is opnieuw ophef over varend ontgassen. Diverse omroepen, kranten en nieuwssites berichtten half oktober over “100 tot 400 lozingen van kankerverwekkende stoffen uit binnenvaarttankers op het Marker- en IJsselmeer”. De open brief ‘Boter op het hoofd in Flevoland’ die schipper Ton Quist afgelopen zomer schreef, maakte opeens weer veel los. De aanleiding voor het schrijven was de discussie over de schepen met fosfine in Flevoland. Die mochten niet ontgast worden, terwijl dat bij tankers veelvuldig wél gebeurt. Daar wordt echter niet op gecontroleerd. Volgens ILT wordt varend ontgassen in de Flevolandse wateren gedoogd, zolang er geen landelijk en Europees verbod is. Daaraan wordt nog steeds gewerkt. Alle Rijnoeverstaten moeten dan het daarvoor aangepaste CDNI ratificeren. Nederland en Duitsland hebben dat gedaan, België, Frankrijk en Zwitserland nog niet. Binnenvaartorganisaties dringen al langer aan op een internationaal ontgassingsverbod, dat ook zo snel mogelijk ingevoerd zou moeten worden. Vanuit het ADN gelden er al wel beperkingen. ILT heeft een online kaart met ontgassingsroutes die volgens het ADN zijn toegestaan. Ook in Flevoland. Flevoland heeft zoals veel andere provincies in de plaatselijke verordening een verbod op ontgassen door tankers. Het provincie bestuur voelt zich gepasseerd door ILT. Gedeputeerde Cora Smelik wil daar een gesprek over met minister Barbara Visser – samen met de provincie Zeeland, die ook niet blij is met de kaart van ILT. Ook op de Zeeuwse wateren wordt veel varend ontgast. Niet handhaven Flevoland wil graag een landelijke oplossing. Zelf is de provincie niet in staat te handhaven, vertelt woordvoerder Anne de Vries: “Daar heb je schepen met speciale apparatuur voor nodig die naast de tankers gaan varen. Die hebben wij niet.” Inmiddels weten ze bij de provincie dat ook andere overheidsdiensten niet controleren in de rijkswateren in Flevoland. “Op rijkswateren handhaven wij niet, zo is afgesproken. Dat is voor de landelijke politie en Rijkswaterstaat. Optreden is ook alleen maar mogelijk bij een heterdaad constatering van de overtreding.” Aldus De Vries. “Al met al commotie die door beweringen van één schipper zijn ontstaan,” zegt De Vries. Hoeveel er werkelijk ontgast wordt, daar heeft Provincie Flevoland geen idee van. Inmiddels vragen politieke partijen wel om duidelijkheid. “Met ongeloof volg ik als tankerman al weken de bizarre ontwikkelingen rond de drie vrachtschepen, welke een lading tarwe met daarin te hoge concentraties fosfine hadden geladen.” Zo begon Quist zijn open brief. “Door ernstige nalatigheid van velen, behalve de schippers van de Coby, Imatra en de Semper Spera, worden deze ondernemers nu met enorme problemen opgezadeld, waaraan zij part noch deel hebben.” “De Omgevingsdienst Flevoland en Gedeputeerde Staten van Flevo land schijnen om allerlei redenen tegen ontgassingen te zijn en willen absoluut geen vergunning verlenen! Hoeveel boter kan iemand op zijn hoofd hebben?” vroeg Quist zich af. Er varen van en naar Friesland dagelijks tankers die ontgassen vlak langs de kust van Flevoland en Natura 2000-gebieden. Is het kaartje van ILT rechtsgeldig en mag je ontgassen in of nabij Natura2000 gebied, vroeg Quist zich af. Hij wees er ook op dat de overheid zelf de benodigde ontgassinginstallaties tegenhoudt door het niet verlenen van vergunningen. De regelgeving is te complex, vindt Quist. “De landelijke overheid staat het toe en plaatselijk mag het niet.” Een MEGA ervaring in een mini-wereld! Laat je inspireren bij Miniworld Rotterdam Rotterdamse Architectuur in miniatuur Let op: via onze webshop kunt u een kortingsticket kopen en een reservering maken: https://miniworldshop.nl/. Zonder reservering geen toegang. Neem uw tickets en deze advertentie mee. Beiden zijn nodig voor toegang met korting. 30% Lezersaanbieding (op vertoon advertentie) www.miniworldrotterdam.com Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com Weena 745 Rotterdam /5 min. lopen van R’dam CS

Binnenvaartkrant