Views
7 months ago

2021-23

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Jaar
  • Goed
  • Nieuwe
  • Schipper
  • Onze
  • Label
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • November

16 9 november

16 9 november 2021 Werkendam 0183 67 80 30 BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Coöperatieve Binnenvaart Kredietunie Nederland u.a. (BKN) Waarom krediet aanvragen bij BKN? * Geen winstoogmerk * Optimale kennis van de branche * Goede analyses door praktijkmensen * Snel schakelen MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Krediet aanvragen? Ga voor uitvoerige informatie naar www.binnenvaartkredietunie.nl

17 9 november 2021 ADM-terrein Amsterdam moet campus voor bouw superjachten worden Het vervallen ADM-terrein in Amsterdam wordt omgetoverd tot een plek waar superjachten tot 200 meter gebouwd kunnen worden. Het gaat om de Dutch Superyacht Tech Campus, een initiatief van ontwikkelaar Larendael dat dit jaar de 53 hectare grote scheepswerf in het Westelijk Havengebied kocht. Vorige maand kwam het bedrijf in het nieuws doordat het Havenbedrijf Amsterdam dwong veertien wachtplaatsen voor kegelschepen op te heffen omdat die deels in water van het ADMterrein lagen. In het concept van de Dutch Super yacht Tech Campus staat innovatie centraal. “Wij investeren in faciliteiten en technische middelen om samenwerking waar mogelijk te stimuleren, met open innovatie als doel. Denk hierbij aan het zoeken naar alternatieve brandstoffen, maar wij zien ook mogelijkheden om het bouwproces en de materialen die in de schepen worden verwerkt, te verduurzamen”, vertelt Wim Beelen. De voormalige eigenaar van het sloopbedrijf dat zijn naam draagt, is oprichter van Larendael. Superjachten Er zijn momenteel zo’n 5.500 superjachten in de wereld en jaarlijks komen er bijna 200 bij. Er is met name veel vraag vanuit Amerika, het Verre Oosten, het Midden-Oosten en Oost-Europa. Nederland behoort door de geleverde kwaliteit, betrouwbaarheid, innovatie en design, bij de bouw van superjachten tot de wereldtop. De schepen worden steeds groter. Alleen al in Nederland zijn in de Een van de drie ontwerpvarianten van het Dutch Superyacht Tech Campus. (illustratie Larendael) afgelopen vijf jaar 67 superjachten gebouwd met een lengte van meer dan 50 meter. Om deze grote superjachten te kunnen bouwen én onderhouden zijn werven nodig die makkelijk bereikbaar zijn en de juiste faciliteiten hebben, zo is de gedachte achter de Dutch Superyacht Tech Campus. Noordzeekanaal De locatie via het Noordzee kanaal is gemakkelijk bereikbaar voor super jachten. Er worden in totaal zeven overdekte dokken aangelegd: vier dokken met een lengte tot 200 meter en drie dokken met een lengte tot 155 meter. Ze zullen ook gebruikt worden voor refits en onderhoud aan superjachten. Voor jachten tot 80 meter is een jachtlift beschikbaar, waardoor onderhoud op de wal plaats kan vinden. Buiten komt er plek voor het afmeren van veertig superjachten tot een lengte van 200 meter. Wim Beelen: “Met de ontwikkeling van de Dutch Superyacht Tech Campus investeren wij in de toekomst van de scheepvaart op een plek met een rijke historie. Daar waar in de 18e en 19e eeuw de toonaangevende scheepswerf Amsterdamsche Droogdok Maatschappij actief was.” Schaalvergroting Larendael wil een omgeving creeren waar vakmanschap, vernieuwing en duurzaamheid centraal staan. “Door het bieden van schaalvergroting op een locatie die zonder beperkingen bereikbaar is – zowel via het water als via het land – krijgen superjachtwerven en toeleveranciers alle mogelijkheden om de Nederlandse concurrentiepositie in de superjachtenindustrie niet alleen in omvang maar ook in kwaliteit verder uit te bouwen”, aldus Beelen. In december wordt begonnen met het bouwrijp maken van de grond. In april komend jaar start de aanleg van kades en pieren. In december volgt de bouw van de dokken en de productiehallen, daarna de gebouwen op de hightech-campus en een Experience Center. Drie nieuwe fotoboeken van Flying Focus Maar liefst drie boeken zijn deze maand verschenen bij Flying Focus. Als maritiem luchtfotograaf stijgt eigenaar Herman IJsseling meerdere keren per week op vanaf vliegveld Texel om schepen en offshore-installaties vast te leggen vanuit zijn fotovliegtuig. De laatste jaren is hij getuige geweest van de enorme veranderingen op de Noordzee, waar de olie- en gaswinning langzaam een stap terug doet, terwijl er aan de andere kant volop nieuwe windmolenparken bij komen. Zijn meest recente werk van deze bijzondere wereld achter de horizon is nu gebundeld in zijn vierde offshore-boek: The Dutch offshore - beyond the horizon. Op veel van zijn vluchten passeert IJsseling Den Helder. Daardoor is hij als geen ander in staat de Noord-Hollandse haven en omgeving onder alle omstandigheden te fotograferen. Het resultaat daarvan is te zien in Aerial Den Helder. In 58 bijzondere luchtfoto’s komen havenstad Den Helder en de directe omgeving tot leven. Wadden Herman IJsseling trekt er met zijn vliegtuig ook regelmatig op uit om het Waddengebied te fotograferen. Regelmatig vliegt hij van west naar oost met het tij mee om mooie beelden te maken. Dat is voor hem een welkome afwisseling en een creatieve uitdaging. Deze unieke beelden worden vooral gebruikt voor de kalenders en boeken die Flying Focus in eigen beheer uitgeeft. Maar nu is er ook een boek: Wadden - van Flying Focus binnenvaart kALENDER 2022 Ook voor 2022 is er weer een Binnenvaartkalender. De cover van het vierde offshore-boek van Herman IJsseling: ‘The Dutch offshore - beyond the horizon’ Razende Bol tot Rottumeroog. Alweer zijn derde boek over het Nederlandse Waddengebied. De nadruk ligt nu eens vooral op de natuur en veel minder bij de scheepvaart en menselijke aanwezigheid. Jaarkalenders Enige tijd terug al verschenen de jaarkalenders van Flying Focus. In totaal zijn er inmiddels twaalf verschillende. Er zijn namelijk twee nieuwe titels: de Zeilen kalender en de Dutch Classic Wings Calendar. De eerste bevat allerlei soorten zeilschepen en jachten met een Nederlands tintje. De tweede toont zogeheten air-to-airfoto’s van klassieke vliegtuigen. Verder bestaat het assortiment uit de Wadden-, Texel-, Zeeland-, Visserij-, Scheepvaart-, Offshore-, Lighthouse-, Galewarning-, Tug & Workboat- en de Binnenvaartkalender. Alle boeken en kalenders zijn te bestellen via de boekhandel of direct bij Flying Focus: www.flyingfocus.nl. Sluis vol sensoren Om sluizen (kosten)efficiënter en met minder hinder voor de binnen vaart te kunnen onderhouden en beheren, wil de Vlaamse overheid meer gebruik gaan maken van data. Als proef worden de deuren van de grote sluis in Evergem momenteel uitgerust met sensoren. Die sluis stond een tijd droog voor groot onderhoud. De sluisdeuren zijn hersteld en vóór het terugplaatsen uitgerust met sensoren. Deze meten de krachten op de deurvleugels. De data die zij opleveren, worden onder meer ingezet voor onderhoudsdoeleinden. Het gaat om een proef waarin vaarwegbeheerder De pilot in Evergem past binnen een groter geheel. Het Vlaamse ministerie voor Openbare Werken ontwikkelt momenteel op basis van bestaande data een waarschuwingstool voor onderhoud. Met behulp van extra sensoren wil men nog meer data verzamelen om het preventief en predictief (voorspellend) onderhoud te onderbouwen. Zo hoopt de overheid op termijn sluizen efficiënter en effectiever te kunnen onderhouden en beheren, met minder hinder voor de scheepvaart. Sinds 2 november is de grote sluis Evergem weer in gebruik. In de loop van deze maand worden de laatste sensoren boven de waterlijn geplaatst. De komende maanden krijgen de hydraulische en elektromechanische delen van de deuren een revisie. De werkzaamheden zijn in augustus 2022 volledig klaar.

Binnenvaartkrant