Views
9 months ago

2021-23

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Jaar
  • Goed
  • Nieuwe
  • Schipper
  • Onze
  • Label
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • November

14 DUTCH BARGING

14 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO 9 november 2021 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS CONTACT: Marco van Boven - Telefoon: +31(0) 612 142 130 - E-mail: mvb.nl@cjc.dk Minder motorschades door schone en droge brandstof Olie- en brandstoffiltratie Ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen volgen elkaar snel, vele worden gedreven om de belasting op het milieu te verlagen. Maar er zijn ook veel vragen zijn over de nieuwe brandstoffen, zoals toenemend bioaandeel (FAME) of gevoeligheid voor de veroudering. CC Jensen adviseert met een eenvoudige oplossing om te komen wat belangrijk is: Het realiseren en behouden van schone en droge brandstof die moderne motoren vereist. Brandstof behoeft continue aandacht, dit begint direct na het bunkeren om veroudering te voorkomen. Bacteriën hebben (condens-)water nodig om te overleven in brandstof en produceren een slijmvormige gel met mogelijke vervolgschades aan pompen of injectoren maar veroorzaken ook verstopte filters van de motor of corrosie in tanks. Waterdruppels in brandstof veroorzaken ook schades aan pompen en injectoren. Diesel met bio-toevoeging trekt meer water aan en is meer gevoelig voor veroudering. Echter gebruik van diesel met bio-aandeel hoeft geen probleem te zijn. Biociden als toevoeging kunnen de bacteriën doden, echter deze neemt niet de belangrijke oorzaak weg namelijk de watervervuiling. Gebruik van biociden is te voorkomen door continue het water uit de brandstof te verwijderen. Onze Filterseparator creëert een actieve circulatie in tanks zodat continue vuil en water uit brandstof wordt verwijderd. Schone en droge brandstof is hierdoor beschikbaar voor de motor. Het afgescheiden water wordt automatisch of handmatig afgetapt en geeft direct inzicht hoeveel water per tijdseenheid uit de brandstof is verwijderd. Wij staan voor u klaar om u te adviseren. YC6C Serie Type: YC6C 960L Leverbaar vanaf 650 hp € 77.500,- excl. btw Vermogen Toerental Compressie Brandstofsysteem Configuratie Boring x slag Inhoud Gewicht Certificaat 706 kW – 960 hp 1350 R/Min 14.5:1 Mechanisch 6 cilinder, lijnmotor 200 x 210 mm 39.58 L 4700 kg CCR2 Onder voorbehoud van tussentijdse prijswijzigingen en typfouten Standaard uitvoering Dubbelwandige leidingen, bedieningspanelen, Luchtfilter, koelers, stopmagneet, lekdetectie, Startmotor, dynamo, zeewaterpomp, sensoren, Warmtewisselaar, CCR2 certificaat. www.yuchaimarine.com Koning Technisch Bedrijf BV | www.ktbkoning.nl | info@ktbkoning.nl

15 9 november 2021 Erik Lucas (Agentschap Telecom) over programma ‘AIS een goed ID’ “Help veiligheid op het water te vergroten door regelmatig je AIS-transponder te checken” Inland-AIS (Automatic Identification System) is snel uitgegroeid tot een belangrijk én gewaardeerd hulpmiddel aan boord. Essentieel voor een veiliger scheepvaart. Uit een enquête van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart bleek in 2017 echter dat meer dan de helft van schippers in de beroepsvaart niet goed weet hoe je de AIS-apparatuur juist instelt en gebruikt. Uit gegevens van het Nederlandse Agentschap Telecom bleek bovendien dat bijna 15 procent van de transponders niet aanstond, een storing had of foute gegevens uitzond. Daarom is Agentschap Telecom in 2019 het programma ‘AIS een goed ID’ gestart. Op initiatief van Erik Lucas, Hoofd Markttoezicht en fervent watersporter, en samen met zes bij de binnenvaart betrokken partijen. Sinds de kickoff op 28 december 2018 is er al veel werk verzet. Vooral achter de schermen. Nu treedt het agentschap meer naar buiten en gaat het de schippers ook rechtstreeks informeren. Lucas: “We willen hen er vooral van bewust maken dat er iets mis kan zijn met hun transponder en dat ze er goed aan doen het functioneren en de instellingen regelmatig te checken. Zo kun je de werking van je AIStransponder verbeteren.” Controle Agentschap Telecom, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, zet zich in voor betrouwbare radiocommunicatie tussen schepen onderling én met de wal. Als autoriteit van de digitale infrastructuur stelt het voorwaarden aan maritieme apparatuur, aan kennis en bekwaamheid van de gebruikers ervan, en houdt het toezicht op het Veth verkoopt op beurs eerste Scania’s met Stage V voor refit Op Europort heeft Veth Propulsion de eerste opdracht binnengehaald voor levering gebruik van deze apparatuur. Vanuit die verantwoordelijkheid geeft het agentschap voor Nederlandse schepen de identificatie gegevens voor de AIS-transponders uit. Het is ook verantwoordelijk voor de controle: dat/of de apparatuur volgens de regels gebruikt wordt en of de programmering van de transponder aan boord overeenkomt met het nummer dat is uitgegeven. Die controle valt onder de afdeling Toezicht. Dat gebeurt onder meer in het veld: maritieme inspecteurs posten langs vaarwegen, bij bruggen en sluizen en gaan ook soms aan boord. “Ze beschikken over een koffer vol apparatuur erin om uitgezonden gegevens vast te leggen: een AIS-ontvanger, marifoons en een laptop… De inspecteurs kijken wat de transponder van een schip uitzendt en of dat overeenstemt met wat in onze database staat. Blijkt dat niet correct te zijn, dan melden we dat bij de scheepseigenaar.” van een Stage V 16L Scaniamotor voor een hermotorisering. Donderdag 4 november Wilco Ooms (rechts) tekende het contract op de Veth-stand in Rotterdam Ahoy. Links Jan van Stenis, manager Sales & Aftersales bij Veth. (foto Binnenvaartkrant) Erik Lucas, Hoofd Markttoezicht bij Agentschap Telecom: “Met boetes zijn we gestopt. Daar werd de schipper niet blij van, wij ook niet. En de naleving verbeterde er niet van, merkten we.” (foto privécollectie) Geen boetes meer Formeel is dat een overtreding en voorheen bekeurden de inspecteurs scheepseigenaren daarvoor. “250 euro bedroeg de boete. Maar daar zijn we mee gestopt. Daar werd de schipper niet blij van, wij ook niet. En de naleving verbeterde er niet van, merkten we. We sturen de eigenaar van de transponder nu een mailtje om te melden dat we een fout hebben geconstateerd en dat hij daar iets aan moet doen. We wijzen hem ook op een animatiefilmpje op onze site dat we speciaal hebben laten maken en dat uitleg geeft. Een paar weken later bellen we daarover na. Bijna alle schippers lossen het dan op.” De naleving is inmiddels gestegen naar 90 procent. Want er is geen sprake van onwil bij schippers, vertelt Lukas. Dat merkte hij ook uit de gesprekken met de partners binnen ‘AIS een goed ID’. Er kunnen diverse oorzaken zijn voor fouten; vaak weten de opvarenden niet eens dat hun AIS niet correct werkt. “Soms springen transponders spontaan terug naar de fabrieksinstellingen – na een spanningsdip aan boord bijvoorbeeld – of een software fix. Wat ook voorkomt, is dat antennes niet goed afgestemd zijn. Dan interfereren de signalen mogelijk met andere antennes aan boord en vallen ze weg. Andere apparatuur kan storend werken. Soms zie je schepen wel en dan weer niet. Zelfs ledverlichting kan een spelbreker zijn, zeker in combinatie met een dimmer.” Er zijn ook merken transponders die aanzienlijk minder goed werken dan andere. Storingen kunnen ook komen doordat inferieur aansluitmateriaal is gebruikt. Van de tekende Wilco Ooms van Carpediemshipping.com op de stand van het Papendrechtse bedrijf het contract daarvoor. Het gaat om de Semper Fi. Dat 110 meter lange motorschip was bij de bouw in 2012 door Veth uitgerust met twee CCR2 16L-motoren van Scania, die de basis vormen van een hydride voortstuwing. Tien jaar later worden ze vervangen door twee nieuwe Stage V motoren van Scania. Wilco Ooms kiest weer voor thrusters van Veth, omdat hij daar al die tijd probleemloos mee heeft gevaren. Ze zijn bovendien compact, stil en nemen weinig ruimte in. De hermotorisering staat gepland voor april of mei komend jaar. zeetransponders weten we dat er een paar merken zijn die continu onnodig duizenden lege berichten uitzenden. Dat is schadelijk want als er te veel capaciteit wordt verbruikt, worden andere berichten niet geregistreerd of te laat. Stoorzenders Wat na onderzoek ook bleek, was dat sommige radiosignalen langs een vaarweg lokaal storingen veroorzaken. “We hebben daarna aan boord van schepen van Rederij Cement Tankvaart meetapparatuur geplaatst en door heel Nederland metingen verricht. Zo ontdekten we dat bij de energiecentrale bij Diemen een verdeelstation stond dat als stoorzender werkte. Dat is opgelost. Net als een enorme display die in de Rotterdamse haven hing. Toen die werd uitgezet waren de problemen ter plekke voorbij.” De inspecteurs staan tegenwoordig minder vaak langs een rivier of kanaal. De controle is grotendeels geautomatiseerd, vertelt Erik. “We hebben op diverse plekken in Nederland permanente ontvangstapparatuur opgesteld. Onder meer in Nijmegen. Die vangen de AISsignalen van passerende schepen op en zenden die door zodat ze met de gegevens in de database vergeleken kunnen worden. ADVERTENTIE ‘AIS een goed ID’ ‘AIS een goed ID’ is een gezamenlijk programma van Agentschap Telecom, Port of Rotterdam, Port of Amsterdam, Bureau Telematica Binnenvaart, BLN-Schuttevaer, Federatie Varend Erfgoed Nederland en Rijkswaterstaat. Het doel is om het correct en betrouwbaar gebruik van inland-AIS te doen toenemen – en daarmee de veiligheid op het water. Erik Lucas is hoofd Markttoezicht van Agentschap Telecom. Agentschap Telecom is als autoriteit van de digitale infrastructuur onder meer toezichthouder op het gebruik van AIS. Betere nazorg De leveranciers en installateurs van AIS-transponders zijn niet vertegenwoordigd in ‘AIS een goed ID’. Maar Erik wil hen er zeker bij betrekken. Eind 2021 is er een gesprek en er zijn plannen voor een leveranciersdag. “Zij zijn de deskundigen. Van hem mag je verwachten dat ze ook de voorlichting en uitleg aan schippers oppakken. En in een aantal gevallen betere nazorg te leveren. Er zijn AIS-transponders waar inmiddels geen service en onderhoud meer op wordt geleverd, of waar geen software-update meer voor komen. Lastig is dat die transponder nogal eens helemaal is weggewerkt en de schipper er niet bij kan.” “Uiteindelijk hopen we dat schippers zich bewuster zijn van mogelijke problemen met de AIStransponder. Dat ze de werking regelmatig controleren – en ook de gegevens die ze uitzenden. We kijken of er een oplossing is waarmee een schipper zelf kan controleren wat zijn transponder uitzendt. Gegevens over zijn schip, maar bijvoorbeeld ook of de landstaal correct staat ingesteld: Nederlands dus.” Als je weet hoe het moet, is het een kleine moeite, aldus Lucas. Maar met grote invloed op de veiligheid op de vaarwegen. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant