Views
1 year ago

2021-21

6 12 oktober

6 12 oktober 2021 Al meer dan 50 jaar een begrip Boegschroefinstallaties en Voortstuwingssystemen WWW.VERHAAR.COM Voets Shipment bv DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Schipper en Matroos/Stuurman tel: 0475-461100 vragen naar dhr. R. Voets Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch Voets Shipment bv TE KOOP Gezonken geweest en beschadigde sleepboot 17,72 x 5,27 x 2,17 m Op te halen in beschadigde toestand te Antwerpen. Geïnteresseerden: mail naar vda@avoirt.be DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Zit scheepvaart in jouw bloed en heb je affiniteit met de binnenvaart? Dan is Schipper dit de vacature die en je zoekt. Matroos/Stuurman Wij nemen transporten over en bevrachten binnenvaartschepen met ladingen voor diverse bestemmingen in Nederland en België. tel: 0475-461100 vragen naar Wij zijn dhr. op zoek R. naar Voets een assistent bevrachter m/v die denkt in mogelijkheden. Iemand die kansen ziet en deze pro-actief oppakt. Je bent de schakel tussen schippers en klanten. • MBO+ werk- en denkniveau. • Beheersing van de Nederlandse en eventueel Franse taal. Ben je enthousiast over deze functie? Stuur je CV en motivatie naar voetsbv@voetsschipment.nl. Of Bel 0475461100 en vraag naar dhr. Voets. KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija. Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Gevraagd: kapitein of koppel voor mvs 85x8,20 m Vaargebied: België (beperkt NL) Ideaal voor startende ondernemer. Overname v.h. schip is mogelijk met vast werk en zonder eigen vermogen. Inlichtingen: +31 611 370447 of +32 475 499448 Gezocht: dieselmonteur, besturingstechnicus voor service en onderhoud aan boord van schepen, binnendienst productie medewerker. Leuk team en doorgroeimogelijkheden. Bel ABATO en vraag naar Martijn 088-2228600. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Gezocht schipper, kapitein of koppel Wij zijn op zoek naar startende ondernemers in de binnenvaart, als schipper, kapitein of koppel voor motorvrachtschepen tot 85 m. Vaargebied België-Nederland. Door uw inzet kan u eigenaar worden van één van deze schepen. Wij verzorgen het financiële aspect alsmede de exploitatie. Wij beschikken over eigen lading zodat uw inzet voor de toekomst is verzekerd. Info: Theo Moons +31 611 370447 of +32 475 499448 vlootschouw.nl binnenvaartvlog.nl GEZOCHT KAPITEIN / CHAUFFEUR SPLASHTOURS ROTTERDAM Splashtours Rotterdam is op zoek naar een sociale kapitein in het bezit van een groot vaarbewijs. Rijbewijs D is een pré. Het is ons niet vreemd om een kapitein op te leiden tot chauffeur! Neem contact op met Christoffel Wielders: 06-46993321 of christoffel@rotterdamleisuregroup.nl DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688 W W W . T M L G . E U BINNENVAARTPERSONEEL RECHTSTREEKS VAN TMLG TMLG We hebben meer dan 1200 matrozen, stuurmannen en kapiteins in onze database. Tussenpersonen bemiddelaar U TEVREDEN CLIËNT DIRECTE COMMUNICATIE. EENVOUDIGERE EN GOEDKOPERE OPLOSSING Dé maritieme verzekeringsspecialist Telefoon: 010 - 411 9595 Kijk op www.overvliet.nl raamdecoratie • zonwering • vloerbekleding behang • verf • schilder- en behangwerken europese & oosterse tapijten

7 Maasbracht is in de race voor een van de zeven Clean Energy Hubs DOOR NOUD VAN DER ZEE Tullemans Oliehandel uit Maasbracht krijgt ruim 1 miljoen euro subsidie van de Europese Commissie. Daarmee kan de onderneming een onderzoek beginnen naar de ontwikkeling van een zogeheten Clean Energy Hub in de haven van Maasbracht. Een deel van het geld is bedoeld om te onderzoeken hoe de haven kan bijdragen aan een schonere scheepvaart. Tullemans heeft voor het omvangrijke onderzoekstraject een aparte BV opgericht: Revitalisering Haven Maasbracht. Provincie Limburg, gemeente Maasgouw en Rijkswaterstaat ondersteunen dit project, dat ongeveer drie jaar in beslag zal nemen. De beoogde Clean Energy Hub is een tank-, laad- en bunkerstation. Dit kan in de toekomst binnenvaartschepen bevoorraden met meerdere alternatieve brandstoffen, zoals CNG, LNG, elektriciteit, biodiesel en misschien ook waterstof. Blueports Jan-Karel Konings van Blueports, het samenwerkingsverband van de havens in Limburg, legt uit: “Met die Clean Energy Hub in Maasbracht willen wij mede zorgen voor een schonere scheepvaart. Dit gebeurt in een landelijk programma waain provincies als Zuid- Holland, Noord- Brabant, Gelderland en Limburg, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail, de Topsector Logistiek en het Havenbedrijf Rotterdam vertegenwoordigd zijn. Een van de acties is het realiseren van zeven Energy Hubs in Nederland.” “Als Blueports willen we in Limburg zoveel mogelijk vracht wagens van de weg halen en de goederen over het water laten vervoeren. Dan heb je ook schone schepen Havenbedrijf Rotterdam ziet kansen voor Cool Corridor over water Havenbedrijf Rotterdam intensiveert zijn samenwerking met DeltaPort Niederrheinhäfen zodat deze groep Duitse binnenhavens in het noordelijke Roergebied een regionaal knooppunt wordt voor de invoer van groene waterstof uit de haven van Rotterdam. Tegelijkertijd ziet het Havenbedrijf mogelijkheden om een Cool Corridor te ontwikkelen: een vaste binnenvaartverbinding voor koelcontainers tussen Rotterdam en het Roergebied. De intentieverklaring voor project ‘H2UB DeltaPort’ is ook door Duitse ondernemingen als energieconcern Eon, Thyssengas, koelhuisexploitant Nordfrost en nodig. Het is voor ons een grote uitdaging om in de komende jaren te investeren in schone scheepvaart. Maasbracht is van oudsher voor de binnenvaart het tankstation in Limburg. Vandaar.” Blue Ports Limburg ziet in Tullemans Oliehandel de perfecte kartrekker van deze ontwikkeling in Maasbracht. Het bedrijf ligt op een strategische locatie aan de drukbevaren Maasroute. Ondernemer Carien Tullemans zegt: “Wij zijn twee jaar geleden door Theo Heinink (projectleider Logistiek en Goederenvervoer, red.) van de provincie Gelderland gevraagd. Hij zocht in Nederland naar zeven bedrijven die in aanmerking konden en wilden komen voor een Clean Energy Hub. Wij zijn met een plan gekomen en dat is uiteindelijk goedgekeurd.” Tullemans Oliehandel wil niet alleen een bunkercentrum voor schippers zijn, maar in de toekomst een servicepunt worden voor reparatie-, ombouw- en nieuwbouwschepen (op CNG, LNG, elektriciteit en waterstof). Het is al een locatie voor afgifte van bilge, verfen oliehoudend afval en overslag van batterijen. Ook huishoudelijk afval kan hier door schippers afgegeven worden. En het is het de regionale ontwikkelingsmaatschappij Kreis Wesel ondertekend. Importeren Groene waterstof kan een waardevolle bijdrage leveren aan de energietransitie die nodig is om de doelstellingen uit het Klimaatakkoord van Parijs te realiseren, zo is de achterliggende gedachte achter de samenwerking. Om aan de verwachte vraag naar groene waterstof te voldoen, zal Duitsland – net als Nederland – waterstof moeten importeren. Voor DeltaPort is het doel van de samenwerking om activiteiten te bundelen en die in te passen in de waterstofstrategie van Noordrijn- Westfalen. “De betekenis van dit project overstijgt onze regio aanzienlijk”, De aanvraag van Tullemans Oliehandel in Maasbracht scoorde hoog. (foto Noud van der Zee) inzamelpunt voor bedrijfsafval van scheepsreparatiebedrijven in de regio Midden-Limburg. Impact op de haven Carien Tullemans vertelt: “Wij hebben inmiddels de subsidieovereenkomst vergund gekregen. Met de aanvraag voor de Europese subsidie zijn we geholpen door PNO Consultants uit Rijswijk. Wij gaan ons plan verder ontwikkelen. De eerste onderzoeksfase komt eraan: welke behoeftes zijn er? Welke vergunningen zijn er nodig? Het bedrijf M-Tech uit Roermond hebben we ingehuurd voor de begeleiding bij bestemmingsplannen en vergunningen.” Maarten Mertens van Maasgouw vertelt dat de gemeente, net als Rijkswaterstaat en Provincie Limburg het initiatief steunen. “We hebben een faciliterende en toetsende taak. Tullemans Oliehandel is geselecteerd op basis van wat ze nu al doen. De selectie van de subsidie is streng en het project in Maasbracht scoorde erg hoog. Alles bij elkaar genomen is het voor mij een vrij logische stap op weg naar een Clean Energy Hub.” Maasgouw is ook nauw betrokken bij de subsidieaanvraag. De infrastructuur van het haven gebied aldus minister Andreas Pinkwart van Economische Zaken, Innovatie, Digitalisering en Energie van de deelstaat. Het project regelt de aanvoer van waterstof voor regionale gebruikers in de districten Wesel en Kleve. Binnenvaart Emile Hoogsteden, directeur Commercie bij Havenbedrijf Rotterdam, zegt: “Voor het Havenbedrijf gaat het in deze samenwerking om twee essentiële projecten. Ten eerste dichten wij DeltaPort goede kansen toe om een draaischijf te worden voor de aan- en doorvoer van groene waterstof aangezien er in die regio talrijke competente partijen zijn die sterke interesse tonen in deze schone energiedrager. Voor zover lokale moet worden aangepast en vergunningen, veiligheid en omgevingsplannen vragen specifieke kennis. Het project heeft grote impact op het hele havengebied. De gemeente geeft de ondernemers in de omgeving de mogelijkheid om te bekijken hoe zij een steentje kunnen bijdragen om de haven duurzamer en toekomstbestendig te maken. Mertens: “Tijdens de inventarisatieronde kunnen bedrijven nog ideeën aandragen. Ik kan mij voorstellen dat behalve de Clean Energy Hub ook een omslag gemaakt moet worden door de schippers zelf. De schepen moeten omgebouwd en aangepast worden voor die nieuwe brandstoffen. Ik verwacht dat scheepsbouwwerven en scheepsreparatiebedrijven hier een belangrijke rol in krijgen.” Jan-Karel Konings concludeert: “De ambitie om in onze waterrijke provincie een schoon bunkerstation voor de scheepvaart te realiseren past perfect in de gedachte achter Blueports Limburg. De Clean Energy Hub van Maasbracht wordt uniek, omdat onderzocht gaat worden of ook auto’s en fietsen er opgeladen kunnen worden of van brandstof kunnen worden voorzien.” productie van waterstof ontoereikend is, kan die geïmporteerd worden via Rotterdam. Binnenvaart en spoor spelen hierin een centrale rol, naast buisleidingen.” “Ten tweede willen wij een Cool Corridor helpen ontwikkelen, een vaste binnenvaartverbinding voor koelcontainers tussen Rotterdam en het Roergebied”, aldus Hoogsteden. “Dankzij de investering van Nordfrost in een nieuw koellogistiek centrum dat op schone energie kan draaien, kunnen wij emissievrije binnenvaartverbindingen helpen opzetten met de deepsea terminals in Rotterdam, vergelijkbaar met de Alphenaar die voor bierbrouwer Heineken pendelt tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk.” Colofon 12 oktober 2021 Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant