Views
3 years ago

2021-21

24 12 oktober

24 12 oktober 2021 Dé specialist in pijpleidingen De Jong’s Pijpleidingfabriek produceert en installeert met veel expertise elke dag pijpleidingsystemen voor de maritieme sector t.b.v Baggerbouw, zeevaart, binnenvaart en jachtbouw zoals hopper- en cutterzuigers, containerschepen, sleepboten, chemicaliëntankers en luxe jachten. Zij kiezen voor het familliebedrijf uit Sliedrecht, omdat het al sinds 1951 de specialist is op dit gebied. Advies en ontwerp Met een deskundig team van engineers lukt het De Jong’s Pijpleidingfabriek uw aanvraag volgens de geldende eisen goed in kaart te brengen en een product op maat te leveren. De pijpleidingspecialist heeft ruime ervaring op het gebied van advies en ontwerp tot prefabricage en montage. Het familiebedrijf levert diverse projecten op, zoals laad-lossystemen, lens-ballastsystemen en bijvoorbeeld voortstuwings-installaties voor de maritieme industrie. Geavanceerde werkplaats De Jong’s Pijpleidingfabriek beschikt over een moderne en geavanceerde werkplaats waar de prefabricageen alle pijpleidingwerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden. Compleet prefab van pijpen: Wij wensen mts Manhattan een behouden vaart! • Diameters van Ø6 mm tot en met ± Ø1600 mm • Segmentbochten en baggerbochten en -pijpen • Elektrisch, MIG of TIG lassen (afhankelijk van de toepassing) • Onder elke gewenste keuringsinstantie • CNC gestuurd doorn buigen. Wij beschikken over 2 stuks doorn buigmachines t/m 60,3MM uitwendig met een buigradius van 2D en 1 stuks doorn buigmachine t/m 168,3MM Deskundig team van monteurs Een deskundig team van monteurs, dat werkt onder leiding van een projectleider, draagt er zorg voor dat alle werkzaamheden veilig en adequaat uitgevoerd worden. De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Sliedrecht Molendijk 80-82 • 3361 EP • Sliedrecht +31 (0)184 413 644 info@djps.nl www.djps.nl Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren Double W Shipping Luxembourg Allround Ship Repair van harte met mts Manhattan Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering casco van mts Manhattan mogen verzorgen voor Double W Shipping Luxembourg Allround Ship Repair. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. (foto: EMS) www.rensendriessen.com Wij bedanken Unibarge voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Manhattan een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

25 12 oktober 2021 Mts Manhattan: een 2.0 concept Afmetingen: 110 x 11,45 meter Eigenaar: Double W Shipping Luxembourg Allround Ship Repair ENI / Europanummer: 02339112 DOOR JOHAN DE WITTE Coasters, binnenvaart van groot tot klein, van heavy tot afwijkend model, tankers en allerlei andere vaartuigen, reparatie en nieuwbouw langs de steigers, kranen in beweging… We zijn bij Kooiman & Hoebee waar Bastiaan Rigter en zijn team aan het roer staan en het in China door RensenDriessen Shipbuilding gerealiseerde casco van mts Manhattan in opdracht van Double W Shipping en door het technisch management van Allround Shiprepair is afgebouwd. Van de start totdat er gang in zit, vraagt de maak- en bouwtijd voor een type Moneymaker pakweg zo’n honderdduizend manuren. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen in een coronaperiode waar opdrachtgevers in de rij staan, jongelui kiezen voor een sexy laptop-job, je onbezette balies aantreft en daardoor spullen niet op tijd geleverd krijgt, maar die wel aanmerkelijk duurder zijn geworden, terwijl ook de transitie naar Stage V haar prijs heeft! En toch ontzorgen de betrokken bedrijven de opdrachtgever door routine, efficiëntie en techniek waar het kan. Met een ‘tikkie’ vertraging voer de Manhattan proef op 23 september. Het weer en schip: schitterend! Mts Manhattan heeft als afmetingen 110 x 11,45 meter. Double W Shipping Sarl neemt de exploitatie op zich. Het schip zal worden bevracht door UniBarge. We praten met Raymon Berkhout, al zes jaar bij de firma en sinds twee jaar als algemeen directeur de vloot vanuit Luxemburg managend. Door het vaargebied van de schepen draait zijn auto nogal wat kilometers. Na het mbo zette hij de pet van de landmacht op, doorliep zijn opleiding, werd uitgezonden en net voordat Afghanistan speelde, wisselde hij de landmacht voor de maritieme sector. Met een gedegen opleiding als bagage, waarin onder andere standvastigheid en verantwoordelijkheid hoofdrollen spelen, is nu de maritieme strategie zijn dagelijkse uitdaging. Interessante job, Raymon? “Ja, fijn bedrijf ook. Initiatief krijgt hier waardering. Lijnen zijn kort. Er gebeurt veel. Overleg is handig, vergaderingen zo min mogelijk. Schepen verkopen en nieuwe bouwen in coronatijd vraagt om er een tandje bij te zetten. Zeker als je met nieuwbouw aan de normen van Stage V moet voldoen. Ook dat is weer een leerproces, de ontwikkeling stopt niet.” Technisch manager Marco Van Weerdenburg schuift aan. Als Allround Shiprepair heeft hij samen met collega’s de Manhattan geïnstalleerd. “Deze nieuwbouw was een mooie uitdaging, alle voorhanden zijnde techniek is toegepast. Uiteraard hebben we het Allround Repair-camerasysteem geïnstalleerd. Het is door verschillende topmerken samengesteld en heeft een buitengewoon duidelijk beeld, dat ook een eventuele calamiteit feilloos vastlegt. Voor de elektrische installatie was EMS verantwoordelijk, Willemsen Interieurbouw realiseerde de betimmering, De Jong’s Pijpleidingfabriek deed het leidingwerk. Deze Manhattan heeft acht tanks, een butterwash-installatie, Heatmaster-ketel en tracing.” Marco straalt ‘mijn hobby is mijn werk’ uit, voelt zich in de scheepvaart als een vis in het water en is enthousiast over zijn camerasysteem. We gaan kijken op de werf en treffen Bastiaan Rigter aan de lunch (uit zijn broodtrommel). “Natuurlijk heb ik wel even tijd.” Bastiaan, we weten dat je hart bij reparatie ligt, maar we tellen op rij: de Saludo, Adventure, Madeira en Manhattan, allemaal van het Moneymaker-type. Is dat eenmaal meten en vier keer zagen? “Integendeel, scheepsbouw is anders dan serie-vliegtuigbouw. Ook al zijn het zusjes, schepen zijn nooit gelijk. Wat we aan de nieuwbouw doen is faciliteren en de ‘ballen die bij de onderaannemers van tafel rollen’ pakken wij op. We hebben onder andere ook de motoren uitgelijnd en geplaatst. “We hebben elk specialisme in huis. Onze normale weekcyclus is drie schepen eraf en drie erop, daarop wordt het werk ingedeeld. Soms valt gepland werk weg of heeft het vertraging, afbouw is dan voor ons een continuering.” Zoals we zien, staat de helling vol: steigers en haven zijn bezet, op alle schepen en baggermaterieel wordt gewerkt. Hoe kan dat met 55 man? “Tel er honderd inleners en onderaannemers bij, voeg daar twintig timmerlieden aan toe van Kooiman Interieurbouw en je komt in de buurt.” Wat is je ambitie? “Met medewerkers werken en opleiden die het ook mooi vinden. Succes is dan niet ver weg.” Om destijds het unieke hellingsysteem te realiseren dat 4.200 ton in een oogwenk droog zet, was durf, veel inspanning en een grote investering vereist. Wat de (foto’s Johan de Witte) Van Brienenoordbrug voor het verkeer betekent, is Scheepswerf Kooiman Hoebee voor de scheepvaart. Manhattan In 1609 zou Henry Hudson – ontdekkingsreiziger op de loonlijst van de VOC – een aantal Indiaanse opperhoofden in zijn scheepshut hebben uitgenodigd waarna zij door ‘ener grote hoeveelheid brandewijn’ onbekwaam werden. Het Indiaanse gezelschap doopte het gebied hierna ‘Mannaha-ta’, en dat betekende zoiets als “het eiland waar wij dronken zijn geweest”, hetgeen bewijst dat er de laatste vijf eeuwen aan boord van schepen nogal wat is veranderd! Aan mts MANHATTAN leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering casco Kooiman Marine Group Afbouw Alphatron Marine B.V. Compleet nautisch pakket Blommaert BVBA 1.Voormast type Improval (D-model, naar voor klappend) in zilver metallic 2.Heklichtbeugel type Arizona in zilver metallic 3.Set standaard boordlichtbakken, scharnierbaar type Isis 4.Aluminium davit met handlier 5.Telescopische dakradarmast met hydraulisch klapbare vleugels in zilver metallic 6.Aluminium stuurhuttrap ClimaLogic B.V. Airconditioning installatie Overdrukinstallatie Machinekamerventilatoren RVS afsluitbare roosters Dekventilator Damen Marine Components Besturingssysteem: type HP7000 Stuurmachine: type Van der Velden® 2DWK Roeren: een set (2 stuks) type Van der Velden® HD Straalbuis: type Optima DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. • Pijpleidingen t.b.v Laad-/Los en Dampretour, inclusief de installatie van overige dekleidingen, compleet met tankverwarmingsinstallatie en RVS tankspiralen. • De complete pijpleidinginstallatie ten behoeve van Machinekamers Achterschip en Voorschip, inclusief Thermische olie installatie in het Voorschip. Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, Achterankerlier, Ankers, Ankerdamkettingen en Ankerdraad. EMS Group B.V. Complete E-installatie Heatmaster B.V. 1500 kW thermische vloeistof ladingverwarmingsinstallatie met secundair systeem en tank cleaning heater Hoveko B.V. Complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem. Marflex B.V. 8x MarFlex Deepwell pomp MDPD-80 OMRU Scheepsramen Scheepsramen Speedheat Breda Vloerverwarming Veth Propulsion B.V. 4K-1200 Veth-jet met 392kw e-motor Vrooam Powersports Lubricants International B.V. Totaalleverancier van VROOAM marine smeermiddelen en onderhoudsproducten Reintjes Benelux bvba 1x WAF 665 L met reductie van 5,044:1. ’t Catshuis Meubelen en stoffering schip ZIE WWW.VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant