Views
3 years ago

2021-21

22 Verhoog uw rendement

22 Verhoog uw rendement Verhoog de duurzaamheid van uw onderneming 12 oktober 2021 Verlaag uw kosten Standtijd motorolie verlengen? Start samen met ons een project op uw schip! Bent u nieuwsgierig naar onze aanpak? Scan dan de QR-code en lees ons verhaal! SCAN MIJ! Verhoog uw rendement Verhoog de duurzaamheid van uw onderneming Verlaag uw kosten marine.denhartogbv.com Standtijd motorolie verlengen? Start samen met ons een project op uw schip! Bent u nieuwsgierig naar onze aanpak? Scan dan de QR-code en lees ons verhaal! Editie 22 • Verschijningsdatum 26 oktober 2021 SCAN MIJ! Binnenvaartkrant Europort 2021 Special marine.denhartogbv.com RESERVEER NU UW ADVERTENTIE! The Maritime World TOGETHER, TODAY, TOMORROW Vind de weg naar duizenden professionele bezoekers op Europort 2021 via uw advertentie in de Binnenvaartkrant. We informeren u graag over de promotiemogelijkheden, zowel in print als digitaal. Telefoon +31(0)10 414 00 60 Ken Rijkers +31(0)6 11 363 519 Rica Adjis +31(0)6 11 363 493 sales@binnenvaartkrant.nl binnenvaartkrant.nl/adverteren Tot ziens op Europort 2021 2-5 Nov | Rotterdam Ahoy 25 e JAARGANG Editie 22 HÉ 2 5 11 26 oktober 2021 +31 - (0)10 - 4140 060 binnenvaartkrant.nl - vlootschouw.nl Official Media Partner Europort 2021 Binnenvaartkrant: hét vakblad met het grootste bereik! Adverteren? Bel 010 414 00 60 >>

23 12 oktober 2021 Eerste betalingen coronanoodfonds aan beroepszeilvaart zijn gedaan DOOR EVERT BRUINEKOOL 150 schippers hebben inmiddels steun gekregen uit het speciale coronanoodfonds voor de beroepszeilvaart. Er zijn 263 aanvragen gedaan voor de steunregeling, samen ter waarde van ongeveer 8,5 miljoen euro. Negentien aanvragen zijn afgewezen, 94 zijn nog in behandeling. Het aantal aanvragen ligt lager dan de sector had geraamd. “Omdat de regeling opgezet is voor ondersteuning van schepen, zouden ondernemers die meerdere schepen hebben die ondergebracht zijn in één bedrijf niet maximaal kunnen profiteren van deze regeling, vanwege het plafond”, vertelt Paul van Ommen, directeur BBZ (Vereniging voor Beroepschartervaart). “Zij kunnen een bezwaar indienen om ondersteuning per schip te krijgen.” Blij met de steun “Wij verwachtten dat we op 350 schippers zouden uitkomen”, zegt Van Ommen. “We zijn hier zeker blij mee, elke ondersteuning helpt.” Voor individuele gevallen kan de steun ongunstig uitgevallen zijn. Neem een schipper die veel heeft geïnvesteerd, bijvoorbeeld om op SAIL 2020 groots uit te pakken. Die heeft maar weinig overgehouden in 2019, het referentiejaar. Of een schipper die bijvoorbeeld groot onderhoud heeft gepleegd in 2019. Die had dus verkeerd gegokt!” Anderen profiteren daar weer van; De bruine vloot voerde vorig jaar actie voor de noodsteun. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) in grote lijnen vindt men dat de regeling goed uitpakt voor de beroepszeilvaart. Bij de motorchartervaart is niets terechtgekomen van de steun. “Wij zijn heel blij met elke extra steun.” De BBZ roept ondernemers op haar website op bezwaar te maken: iedereen die is afgewezen voor de aanvraag, of minder geld heeft gekregen dan verwacht, doet er verstandig aan bezwaar aan te tekenen en toe te lichten. Bijvoorbeeld als sprake is van bijzondere omstandigheden of door lagere inkomsten in 2019, of als iemand zich onrechtmatig buitengesloten voelt van deze regeling, Coronapas “In de beroepszeilvaart op binnenwater gaat het beter dan bij de motorchartervaart en zeegaande zeilvaart… Die leunen vooral op buitenlands toerisme. Buitenlands toerisme moet eerst weer op gang komen”, legt Van Ommen uit. “Wij zijn ontzettend blij dat de anderhalve meter eraf is. Tuurlijk zijn er bij de BBZ net als in de samenleving mensen die de coronapas stom vinden. Wij adviseren iedereen die een reis boekt – buiten de dagzeiltochten om, die kun je als sport zien – zorg dat je een coronapas hebt, en iedereen die aan boord komt, scan je. Dat is voor de schipper het werk niet en dan is iedereen veilig. We kunnen de schepen daarmee weer vol krijgen.” Riveer bestelt elektrische veren Op vrijdag 1 oktober werd het startsein gegeven voor de bouw van twee elektrische veren voor veerdienst Riveer. Wethouders Joost van der Geest, Hans Tanis en Theo Boerman van Gorinchem, Altena en Hardinxveld-Giessendam ondertekenden het contract bij scheepsbouwer Holland Shipyards Group. Klaverjassen kan weer bij Binnenvaartsoos In november start Holland Shipyards Group met de bouw van de emmissievrije veerponten. Riveer heeft ze zelf heeft ontworpen in samenwerking met Coco Yachts uit Gorinchem. De bouw gebeurt deels in Polen, waarna de casco’s bij Holland Shipyards Group worden afgemaakt. De scheepsbouwer met werven in Hardinxveld, Werkendam en Vlissingen kwam als beste uit de aanbesteding. Het bedrijf heeft veel ervaring met het elektrificeren van veerponten, onder andere voor GVB in Amsterdam. De technische upgrade in het ontwerp kwam dan ook van hun hand. “Dat deze veren straks voor onze eigen deur varen, maakt het extra bijzonder”, zegt mede-eigenaar Leendert Hoogendoorn. Naar verwachting zullen de schepen eind 2022 door Holland Shipyards Group worden opgeleverd. Vanaf begin 2023 gaan ze daadwerkelijk varen tussen Gorinchem, Sleeuwijk, Werkendam en Hardinxveld. “Ja, we mogen weer klaverjassen!” Jean Wijnen, coördinator van de Binnenvaartsoos in Zwijndrecht is maar wat blij dat de corona versoepelingen een herstart van de bijeenkomsten mogelijk maken. Al is het nog met een beperkt programma. “Na een onrustige periode van corona hebben we, tot onze grote spijt, met de soos niets kunnen doen. Vanuit de organisatie zijn we altijd weer creatief om in samenwerking met diverse sponsors er een geslaagde middag van te maken, zoals de haringparty, het oktoberfeest, Sinterklaas en de modelbouwdag. Helaas kunnen we nog niet van start met onze reguliere Soos, maar we hopen hier zo snel mogelijk mee van start te gaan.” De klaverjasmiddag is de eerste activiteit die weer kan en mag. Op elke tweede en iedere vierde donderdagmiddag van de maand. Deze maand zijn dat 14 en 28 oktober. De inloop is om 12.30 uur. Het kaarten is van 13.30 tot 15.30 uur. De locatie is net als voorheen het Julia Internaat in Zwijndrecht. Toegang is allleen mogelijk met de coronacheck-app of een papieren coronabewijs. Wethouders Hans Tanis (Altena), Joost van der Geest (Gorinchem), Theo Boerman (Hardinxveld-Giessendam) en Marco en Leendert Hoogendoorn van Holland Shipyards Group (vlnr) proosten op de ondertekening. (foto Riveer)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant