10 12 oktober 2021 UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL WWW.SHIPVISION.NL Volg ons op Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw Volg zeevaart ons op Afbouw begeleiding | Bemiddeling Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding | Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 11.40 NIEUW NIEUWE HOOFDMOTOR GEZOCHT! Schipper (regio West- en Oost-Vlaanderen) / Voel jij je als een vis in het water? / Heb je interesse in waterbouwkundige werken? / Ben je sociaal en flexibel? Is jouw antwoord 3 x ‘ja’? Word één van onze Constructive people! www.artesgroupjobs.be jobs@artesgroup.be 050 54 42 31 Splendor Magic Splendor Afmetingen : 110 x 9,50 x 2,99 Tonnage Afmetingen : : 2200 135 x 11.45 x 3.49 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 110 2006/1998 3.745 x 9,50 x 2,99 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 2200 Fabr. 2000MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 Bouwjaar Hoofdmotor : : 2006/1998 2x Caterpillar C32, 1.010 Pk, Hoofdmotor : Fabr. Bj. 2019 MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 TE KOOP NIEUW GEVRAAGD TE KOOP GEVRAAGD MTS 110 x 11.40 min MTS 110 3500 x 11.40 m³ min spiralen 3500 en m³ ketel bouwjaar spiralen vanaf en ketel 2000 Rean-L NIEUW Livia Cygnus Livia Afmetingen : 54.98 x 7.25 x 2.65 Tonnage Afmetingen : : 699 110 x 11.45 x 3.42 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 54.98 1963 3.020 x 7.25 x 2.65 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 699 Fabr. 2007 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bouwjaar Hoofdmotor : : 1963 Bj. Mitsubishi, 1981 S16 R-MPTA, 1.600 Pk, Hoofdmotor : Fabr. Bj. 2007 Deutz, Bam 12 M816, 700 Pk, Bj. 1981 Nieuwbouw Splendor duwboot REVISIE HOOFDMOTOR 2021 Afmetingen : 110 x 11.45 x 3.63 Afmetingen : 110 : 19 x 9.50 x 10 meter x 2.99 Tonnage : 3.204 Nieuwbouw Bouwjaar Tonnage : 2.200 : 2020 duwboot Bouwjaar : 2008 Afmetingen Bouwwerf Bouwjaar : 2006/1998 : Tinnemans, x 10 meter Maasbracht Hoofdmotor bouwjaar : Mitsubishi, vanaf S16-C2 2000 MPTK, 1700 Pk, Bouwjaar Levering Hoofdmotor conditie : Fabr. : In 2020 MTU overleg 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 Bj. 2008 Bouwwerf Prijs : Tinnemans, € 2.685.000,-- Maasbracht Levering conditie : In overleg Prijs : € 2.685.000,-- Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Merwestraat Jan Ruijtenberg, 4a, 4251 mobiel: CR +31 Werkendam (0) 651 14 53 39 Telefoonnummer: Dolf Cornet, mobiel: +31 +31 (0) (0) 183646 5092 5412 3380 Jan e-mail: Ruijtenberg, info@shipvision.nl mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS
11 12 oktober 2021 CO 2 -neutraal varen wordt ook mogelijk met brandstofmotor DOOR NIELS HUMMEL Deze maand wordt voor het eerst een zeeschip uitgerust met CO 2 -batterijen. De ‘batterijen’ die de Nordica krijgt, zijn bedacht door het Nederlandse bedrijf Value Maritime en zijn een toevoeging aan het al bestaande Filtree-systeem. Dat systeem filtert zwavel en fijnstof uit de uitstoot, maar door deze toevoeging is het ook mogelijk om de CO 2 af te vangen. Het systeem vangt de uitlaatgassen af en spoelt deze schoon met behulp van zeewater. Daardoor koelen de gassen af en kan de CO 2 gescheiden worden van de uitstoot. De fijnstof en olieresiduen gaan naar de bilgetank, zwavel blijft achter in het spoelwater, de CO 2 wordt opgeslagen in de zogenaamde batterijen. CO 2 opslaan in een container Een 20-voetscontainer doet dienst als opslagbatterij. Over de opslagcapaciteit en hoelang het duurt om de container te vullen kan Yvette van der Sommen, accountmanager bij Value Maritime, geen concreet voorbeeld geven. “Een batterij kan al snel 5 procent afvangen, maar de totale hoeveelheid af te vangen CO 2 is flexibel. De eigenaar kan zelf bepalen met hoeveel procent de uitstoot gereduceerd wordt. Bij vaker wisselen of grotere batterijen kan er natuurlijk meer afgevangen worden.” Als de batterij vol is, kan met één druk op de knop het CO 2 -systeem uitgeschakeld worden. Het filtree-systeem scheidt dan nog wel de andere stoffen van de uitstoot. De bedoeling is dat in veel grote zeehavens plekken komen waar de batterijen gewisseld kunnen worden. Dat zal, zo zegt Van der Sommen, weinig tijd in beslag nemen. Na het wisselen wordt de batterij getransporteerd naar een plaats waar de CO 2 verwerkt kan worden. “We zien CO 2 niet als afvalproduct, maar als grondstof. Daarom brengen we het naar plaatsen waar het nuttig gebruikt kan worden.” Tuinbouw Van der Sommen doelt hiermee op de tuinbouw. Alleen al in Nederland zijn volgens haar miljoenen tonnen CO 2 nodig. Het overgrote deel daarvan komt nu nog van de verbranding van bijvoorbeeld aardgas. In landen buiten Europa is dit een minder kansrijke optie, maar daar ziet ze in bijvoorbeeld de frisdrankindustrie een toekomstige afnemer. Als groot voordeel tegenover nieuwe brandstoffen, zoals waterstof, ziet Van der Sommen dat het Filtree-systeem morgen al gebruikt kan worden. Ook is het eenvoudig te installeren. “Natuurlijk is waterstof een mooie toekomstige brandstof, maar dit is een goede oplossing om nu al te kunnen reduceren.” Als de emissieregelgeving zo streng wordt als ze van hogerhand doen lijken, zal het Van der Sommen niet verbazen als er tegen 2025 al een paar duizend zeeschepen met dit systeem zijn uitgerust. Hoewel havens in verschillende landen een verbod hebben op soortgelijke systemen waarbij de zwavel samen met het spoelwater overboord gaat, ziet Van der Sommen daar geen probleem in. “Het spoelwater wordt schoongemaakt en verdwijnt pH-neutraal weer in het water. Een andere optie is een zogeheten closed-loop-systeem waarbij het water niet overboord verdwijnt.” Value Maritime ziet mogelijkheden om de afgevangen CO 2 nuttig te gebruiken in de tuinbouw. Binnenvaart is nog een stap te ver Op de vraag of dit systeem ook toegepast kan worden in de binnenvaart, durft ze nog geen concreet antwoord te geven. Het systeem is juist ontwikkeld voor kleine zeeschepen, maar met een minimaal vermogen 3 megawatt (3.000 kW ≈ 4.000 pk) is dat nog altijd flink groter dan de motoren in de binnenvaart. Daarnaast werkt het systeem met zout water. Dat zou dan ook aangepast moeten worden. “Het zou zeker kunnen, maar we focussen nu op zeeschepen.” Nieuwe Rotterdam bezoekt thuishaven Al meer dan 80 jaar ervaring! De Rotterdam streek eind september neer op de palen in de Alexiahaven. (foto Albert Kropff) DOKKEN & DROOG ZETTEN WILT U SNEL ZICHT KRIJGEN OP EEN SCHADE AAN UW SCHIP OF MOET ER EEN DRINGENDE REPARATIE GEBEUREN? We kunnen schepen dokken met een maximale lengte tot 135 meter in één van onze drie droogdokken: • Dok 1: 56 m L x 14,3 m B: 800 ton • Dok 2: 30 m L x 13,6 m B: 500 ton • Dok 3: 22 m L x 12 m B: 250 ton U KUNT ONS BELLEN VOOR: • Allerlei reparaties boven en onder de waterlijn: schadereparaties, mechanische reparaties, roer-en schroefreparaties etc. • Klassebeurt • Staalwerkzaamheden • Onderhoud: reinigen, conserveren etc. • Draai-en freeswerken JAN & GEERT TINNEMANS Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht NL +31 475 46 19 59 info@tinnemansfs.com www.tinnemansfs.com De splinternieuwe Rotterdam is het zevende schip van de Holland America Line dat onder die naam in de vaart is gebracht. De vijfde in de reeks is het welbekende ss Rotterdam dat als hotel-, restaurant- en congresschip in Katendrecht ligt. Die werd gebouwd bij de RDM op Heijplaat en bij de tewaterlating gedoopt door Koningin Juliana. ’The Grande Dame’ (38.645 BT en 228 meter lang) kwam in 1959 in de vaart en opereerde 38 jaar voor de HAL. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl Deze nieuwe Rotterdam heeft een BT van 99.935 en een lengte van 300 meter. Zij werd gebouwd bij Fincantieri in Venetië. Na de overdracht ging ze naar Triest, vandaar rechtstreeks naar IJmuiden en daarna ten anker voor Scheveningen. Van 27 september tot 2 oktober lag zij voor de allereerste keer in haar thuishaven. De Rotterdam streek neer op de Palen 90 in de Alexiahaven. Vervolgens werd opnieuw geankerd voor de kust bij Scheveningen. Op 14 oktober wordt afgemeerd aan de Cruise Terminal, waar op 15 oktober de Q & P-ceremonie zal plaatsvinden. Daarna is de bestemming Amsterdam. Wanneer en door wie het schip gedoopt gaat worden, is nog niet bekend. TEKST: CEES DE KEIJZER
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl