Views
1 week ago

2021-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Meter
  • Shipping
  • Kalkar
  • Duisburg
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

6 FAMILIEBERICHTEN

6 FAMILIEBERICHTEN Geboorte • Verloving • Huwelijk • Overlijden • Dankbetuiging • In memoriam Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE 14 september 2021 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. Geschokt en met groot verdriet namen wij kennis van het geheel onverwachts overlijden van onze collega Jeroen Gesthuizen Jeroen was meer dan 20 jaar werkzaam bij ons bedrijf. De laatste jaren heeft Jeroen succesvol leiding gegeven aan ons team te Millingen aan de Rijn. Wij verliezen in hem een bijzonder enthousiaste en bekwame collega en gaan hem erg missen. Onze gedachten en medeleven gaan uit naar zijn vrouw Karina, kinderen en familie. Wij wensen hen heel veel sterkte met het dragen van dit grote verlies. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Gezocht: dieselmonteur, besturingstechnicus Pik daar dan een exemplaar van de voor service en onderhoud aan boord van Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen schepen, binnendienst productie medewerker. sluispersoneel meer is, ligt de krant daar Leuk team en doorgroeimogelijkheden. Bel voor u klaar ! ABATO en vraag naar Martijn 088-2228600. Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Op mcs Novum zoeken we een Schipper. 14/14. ARA gebied. ADN en containerervaring zijn een pré. leijtenscheepvaart@gmail.com Gezocht: 0622394315. Schippers(echt)paar Voor mbs Eemland 800t Wonen aan boord mogelijk Vaargeb. in overleg Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Dagvaart, 4 daagse werkweek bespreekbaar Johnny Saija Nadere info: Tel. 06 52 68 82 52 Vonk bv 026-4432402 WWW.ALFURU.COM U ZOEKT PERSONEEL? Namens de directie en alle medewerkers van REINPLUS FIWADO Bunker & VARO Energy. VRAAG NAAR DE MOGELIJKHEDEN! +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL - IN MEMORIAM - Jan Smit ‘van de Jali.’ Wij kennen hem natuurlijk als schipper. En als boswachter, als “beer”, als Grieks Aristocraat … In 1992 opende hij met verve de Nationaal Kampweek. Maar Jan maakte vooral indruk door zijn tomeloze en jarenlange inzet als Hoofd Kampwacht bij ‘het schipperskamp’. Nu is er het afscheid van Jan als mens. Kleurrijk als hij was, blijft Jan in onze herinnering. Zijn familie, dierbaren en vrienden wensen wij sterkte met de stilte die volgt. vlootschouw.nl Bestuur Stichting De Zandkreek Hattem Bestuur en Kampstaf Stichting Bosavontuur binnenvaartvlog.nl Voets Shipment bv DUW- SLEEP- EN TRANSPORTWERK HANDEL IN ZAND EN GRIND Gevraagd op duwboot Schipper en Matroos/Stuurman tel: 0475-461100 vragen naar dhr. R. Voets Wir suchen für unsere Tankschiffe per sofort Schiffsführer, welche folgende Qualifikationen bieten: • mindestens Patent bis Mannheim • Tankschifffahrtserfahrung von Vorteil • Radarpatent • ADN-Schein Unser Fahrgebiet erstreckt sich zwischen den ARA-Häfen und Birsfelden sowie den Nebenflüssen des Rheins, wie Main und Mosel und dem Nordwestdeutschen Kanalgebiet. Wir bieten interessante Schweizer Sozialleistungen, bspw. 100% Pensionskassenvergütung durch den Arbeitgeber, Krankenkassenversicherung sowie eine Krankentaggeldversicherung (BU + NBU) und fachspezifische Weiterbildungskurse (u.a. Übernahme von Kurskosten) an. Das Arbeits- und Freizeitverhältnis ist 1:1 in einem festen Schichtsystem von 3 Wochen an Bord + 3 Wochen Freizeit. Haben wir Ihr Interesse geweckt? Melden Sie sich unter +41 41 511 23 25 oder senden Sie uns eine E-Mail mit Ihren Unterlagen an info@neco.ch Al meer dan 50 jaar een begrip Boegschroefinstallaties en Voortstuwingssystemen WWW.VERHAAR.COM DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688 TE KOOP: mbs Avanti L 80 B 8,55 D 3,3 1549 ton op 3,30 1100 ton op 2,60 Lage kruiplijn. Bel voor meer info: tel 0649312650.

7 SolarDuck levert duurzame en kostenefficiënte energie-oplossingen Eiland met zonnepanelen presteert naar verwachting DOOR LIA ZOMER Ruim vier maanden ligt het drijvende zonnepaneelplatform van SolarDuck nu bij de Dekker Groep in de overnachtingshaven in IJzendoorn. De eerste metingen zijn gedaan en bij SolarDuck, een Nederlands bedrijf opgericht door ondernemers uit de maritieme wereld en de zonne-energieindustrie, zijn ze dik tevreden met de resultaten. Don Hoogendoorn, CTO bij SolarDuck, vertelt: “Ons platform, de King Eider, werkt zoals wij verwacht hadden. Op dit moment heeft het zonne-eiland al 10 megawattuur aan stroom aan het net geleverd en dat maakt ons uniek. Vaak worden demonstrators namelijk niet aangesloten aan het net. Om dit mogelijk te maken heeft onze installatie recent de NEN 1010-goedkeuring gekregen. En – in tegenstelling tot de andere drijvende binnenwateroplossingen – kan onze oplossing hoge golven en zelfs orkanen aan. Ook hoge stroomsnelheden zijn geen probleem. Het platform is ontworpen om optimaal te presteren bij allerlei weersomstandigheden.” Hoogwater “De hoge waterstanden van eerder dit jaar waren dan ook een eerste praktische test. Het platform steeg probleemloos 6 meter mee omhoog met het stijgende water dankzij de drijvers en de rek van de ankerlijnen. Onze huidige oplossing is prima toepasbaar in snel stromende rivieren, grote binnenwateren zoals het IJsselmeer en op zee. Denk daarbij aan locaties tussen windmolens op de Noordzee.” Vervolgstappen zijn ondertussen ook gezet. SolarDuck is in het bezit van de NEN 1010-goedkeuring voor de elektrische installatie en onlangs heeft Bureau Veritas een zogeheten approval in principle afgegeven voor het constructieve gedeelte van het zonne-eiland. Daarmee heeft SolarDuck een primeur. Het is het eerste bedrijf dat goedkeuring krijgt voor een drijvende offshore energievoorziening. “Daar zijn we zeer blij mee. En trots dat ons systeem betrouwbaar en veilig is en presteert zoals het hoort.” Drie type zonnepanelen In het King Eider-project werkt SolarDuck onder andere samen met DSM Advanced Solar (DSM). Op het zonne-eiland in de Waal liggen drie verschillende typen zonnepanelen. Glas-glas-panelen, panelen met een standaard backsheet en een speciaal door DSM ontwikkelde endurance backsheet, D15. Er is een uitgebreid monitoringsysteem geïnstalleerd om de prestaties van de verschillende panelen te kunnen vergelijken. Intussen zit het bedrijf niet stil. Hun volgende project is een logisch vervolg op het drijvend platform in IJzerdoorn en is al even ambitieus. Maar groter. Bestaat de King Eider uit drie driehoeken; het volgende platform zal dertien aan elkaar gekoppelde driehoeken tellen. Dat moet een totaal vermogen van rond de 500 kWp opleveren. Het plan is om dit tweede platform eind 2022 op de Noordzee te installeren, voor de kust van Oostende. Zonne-eilanden op zee Met hun drijvende oplossing biedt SolarDuck kansen voor hernieuwbare en kostenefficiënte energie aan megasteden en eilanden rond de evenaar. Locatie-analyses laten zien dat golven van 25 meter hoog op de Noord-Atlantische Zee en de Noordzee meer regel dan uitzondering zijn. Hiervoor ontwerpen leidt tot dure platforms. De redenen om te kiezen voor de evenaar zijn evident: weinig wind, minder hoge golven en veel zonuren. Er zijn veel metropolen die binnen dit gebied vallen. Voor de kust van Japan, grote steden die Haven Albern beschermd tegen overstromingen Het King Eider-platform in IJzendoorn. (foto SolarDuck) aan een baai liggen zoals Singapore en Tokio, maar ook de ABCeilanden en de Bermuda’s zijn potentieel interessant. Kortom: regio’s met gebrek aan ruimte op land voor zonnepanelen, maar met water voor de deur. Olieplatforms Ook diverse grote oliemaatschappijen zijn geïnteresseerd in de oplossingen van SolarDuck. Deze multinationals willen het elektriciteitsverbruik op hun olieplatforms verduurzamen en zien mogelijkheden voor de koppeling van hun productiefaciliteiten met de duurzame zonne-energietechnologie van SolarDuck. SolarDuck: een veelbelovend bedrijf met gedreven mensen die zich volledig richten op het leveren van duurzame energie en vol vernieuwende en kansrijke ideeën. Een bedrijf met mensen die zeggen dat zij ‘hun steentje willen bijdragen aan een duurzame toekomst’ en dat ook doen. We zullen vaker van SolarDuck horen. 14 september 2021 Colofon Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. In de haven van Albern is een stalen toegangsschuif geplaatst die de haventerreinen beschermt tegen overstromingen. De stad Wenen en de Oostenrijkse regering investeren 22 miljoen euro in het project. Eerder kreeg de haven van Freudenau al zo’n schuif. De 30 meter brede en 14 meter hoge schuif weegt 250 ton. Nog voor het hoogwater de stadsgrens van Wenen bereikt, kan ze in de toekomst naar beneden worden gelaten. Het duurt ongeveer een half uur om de schuif te sluiten. Ze wordt eind januari 2022 in gebruik genomen. In de haven van Albern worden voornamelijk graan en bouwmaterialen overgeslagen. Er staan vier graansilo’s met een gezamenlijke capaciteit van 90.000 ton. Verder is er een overslaginstallatie voor zware lading. Door het hoogwater in 2013 stonden de haventerreinen ruim een meter onder water, waardoor de overslagactiviteiten tot stilstand kwamen. De hoogwaterschuif voorkomt herhaling van dit scenario in de toekomst. Het Weense gemeenteraadslid Peter Hanke, bevoegd voor economische ontwikkeling, ziet veel potentieel in de Donau als duurzame transportweg. De laatste jaren is op diverse plaatsen langs de rivier geïnvesteerd in bescherming tegen overstromingen. Begin september is de schuif op haar plaats gezet. (foto Wien Holding / David Bohmann) Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant