Views
4 months ago

2021-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Meter
  • Shipping
  • Kalkar
  • Duisburg
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

38 STL

38 STL Kalkar 14 september 2021 WWW.DCSINT.NL VERKOOP INSTALLATIE Productie van kwaliteit trek- & duwkabels REPARATIE SERVICE 24/7 Wir würden uns freuen, Sie auf unserem Stand 115 begrüßen zu dürfen. Marine Jet Power waterjets. RVS en aluminium waterjets met mixed-of axial-flow van 112kW tot 21Mw SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Kobelt elektronische en mechanische motor bedieningen, schroef asremmen en stuurwerken, Keypower boeg- en hekschroeven en Accu-Steer continues run pumps. Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! ai162688063587_europort-2021-advertentie-264x188-hr.pdf 1 21-7-2021 17:17:17 FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl Distributeur MECHANICAL SEALS Julianastraat 1 3331 XG Zwijndrecht +31 (0)78 6192003 info@dcsint.nl Distributeur Benelux C M Y CM MY CY CMY K

39 STL Kalkar 14 september 2021 Hele branche wil duidelijkheid rond alternatieve brandstoffen Wat hebben we geleerd uit de pandemie en hoe kunnen we de logistieke sector sterker opstellen voor de toekomst? Over deze vragen gingen deskundigen op 13 augustus in gesprek tijdens het netwerkforum Scheepvaart Havens Logistiek van de organisatie voor verkeerseconomie en logistiek Noordrijn- Westfalen (VVWL). Na moeilijke maanden trekt de logistieke sector weer aan. Zo ziet Robert Howe de volumes in de havens van Bremen duidelijk groeien. Door logistiek als ‘systeemrelevant’ te verklaren, hebben Duitse, Nederlandse en Belgische overheden het goederenvervoer in Europa en internationale logistieke ketens tijdens de pandemie voor erger kunnen behoeden. Al had het politieke crisismanagement in Duitsland wel beter gekund. Gerd Deimel, spreker namens de chemiesector, bekritiseerde de verschillende aanpak in de deelstaten. Susanne Convent- Schramm van de Handelskamer Nederrijn formuleerde ideeën om de maritieme logistiek te versterken. Zee- en binnen havens moeten hun capaciteiten beter benutten en innovatie stimuleren. Er zijn ook doelgerichte subsidieprogramma’s nodig om de binnenvaartvloot te moderniseren. Daarnaast verdient opleiding in de binnenvaartsector meer aandacht. Europese strategie Om de logistiek ook tijdens toekomstige pandemieën draaiende te houden, is volgens de sprekers een Europese strategie nodig. Dit geldt ook voor andere grote vraagstukken, zoals klimaatverandering. Emile Hoogsteden van het Havenbedrijf Rotterdam pleitte zelfs voor een Europese aanpak om wachttijden in de zeehavens terug te dringen. Digitalisering kan hieraan bijdragen. Het ontlasten van zeehavens via achterlandhubs vond niet iedereen een goed idee. Bijkomende overslagprocessen maken vervoer duurder. Waterstof Herbert Eichelkraut, directeur van Technik Hüttenwerke Krupp-Mannesmann (HKM), schetste de uitdagingen voor de staalindustrie op het vlak van verduurzaming. De sector staat voor de grootste transitie sinds tientallen jaren. HKM wil in 2045 verregaand klimaatneutraal zijn. Daartoe heeft het concern een waterstofstrategie ontwikkeld. Volgens Eichelkraut zal waterstof de grootste rol in de transformatie gaan spelen. “De In gesprek tijdens het netwerkforum: Emile Hoogsteden (links) en Robert Howe. (Foto: VVWL) grootste staallocatie in Europa heeft 1 miljoen ton waterstof per jaar nodig.” HKM heeft in dit kader behoefte aan betrouwbare logistiek, en dan vooral binnenvaart. Vaarwegeninfrastructuur moet worden aangepast om de gevolgen van de klimaatverandering te kunnen opvangen. Wat wordt de prijs? Volgens Michael Viefers van Rhenus is het momenteel voor alle vervoersmodaliteiten moeilijk om investeringsbeslissingen te nemen over duurzame aandrijfconcepten. De kosten voor alternatieve brandstoffen of technologie zijn dan ook hoog. Bovendien heeft de politiek nog geen betrouwbare strategie uitgestippeld. Eichelkraut noemt prijzen van 2,5 tot 4,5 euro per liter waterstof over circa vijf jaar een haalbare kaart. Burkhard Lemper (Institute of Shipping Economics and Logistics) vindt dat er vooral voor de binnenvaartsector meer duidelijkheid moet komen. Wat wordt de brandstof van de toekomst: waterstof, LNG, methanol of ammoniak? Daarover wil iedereen zo snel mogelijk uitsluitsel. Stage V bij Sandfirden op STL STAND 131 Sandfirden Technics introduceert tijdens Shipping Technics Logistics 2021 (STL) de Scania EU Stage V 13 liter-motor voor de maritieme markt. Dat kondigt het bedrijf aan op zijn website (www.sandfirden.nl). Voor de ontwikkeling van deze nieuwe motor heeft Sandfirden Technics gebruik gemaakt van de gecertificeerde Scania EU Stage V industriemotor. “Met zijn modulair ontwerp biedt de motor een eenvoudige installatie voor de motorfabrikant evenals eenvoudig toegang tot dagelijkse controles voor de technicus. De motor kan worden uitgerust met vele accessoires zoals luchtreinigers, PTO’s, uitlaatkoppelingen en vliegwiel om voor een verscheidenheid aan installaties toepasbaar te zijn.” De basis van de techniek ligt bij het EURO 6-concept van Scania voor vrachtwagens. Dat combineert een dieseloxidatiekatalysator, een selectieve katalysatorreductie-eenheid en een dieseldeeltjesfilter. “Een beproefde en brandstofzuinige oplossing.” aldus Sandfirden Technics. De maritieme Scania DC-13 motorfamilie telt vier uitvoeringen met een vermogensrange van 250 tot 400 kWm. Inmiddels is ook de ontwikkeling van de Scania DC-16 EU Stage V-motor in een vergevorderd stadium. Volgens Sandfirden Technics zal het niet lang duren voordat ook deze uitvoering beschikbaar is. www.sandfirden.nl SMILE Engineering: “Besuchen Sie uns” STAND 186 Am 21. und 22. September sind wir auf der Messe Kalkar Shiping-Technics- Logistics. Besuchen Sie uns! Wir präsentieren die Leistungen unseres Ingenieurbüros von der FEM-Simulation zur Einsparung von Entwicklungskosten, Leistungen für die Basic und Detail Konstruktion, die Produktentwicklung bis hin zum Prototypenbau und die technische Dokumentation für CE Zeichen nach der Maschinenrichtlinie bzw. nach dem Standard S1000D. Ob Sie nun eine Produktentwicklung vorhaben, einen Schiffsneubau planen, FEM Berechnungsleistungen mit Schock-, Vibrations- oder Lebensdauerbetrachtung benötigen, oder einer Unterstützung bei der Modernisierung eines Binnenschiffs im Rahmen der aktuellen Förderprogramme wünschen. Wir stehen Ihnen gern als Ingenieursdienst leister zur Verfügung. Auf unserem Messestand können wir gern mal darüber reden. www.smileengineering.de ScanDiesel: hybride Antriebskonzepte STAND 161 Gemeinsam mit der August Storm GmbH & Co. KG ist ScanDiesel als Aussteller dabei auf STL. Auf LinkedIn publizierte ScanDiesel: “Wir freuen uns auf persönliche Gespräche, spannende Begegnungen und anregende Diskussionen - endlich wieder analog!” “Besuchen Sie uns auf Stand Nr. 166 und informieren Sie sich über die neuesten Entwicklungen, Technologien und Herausforderungen. Gerne zeigen wir Ihnen die Vorteile und Einsatzmöglichkeiten unserer marinisierten Scania Stufe V Motoren auf.” In Kooperation mit der Baumüller Gruppe hat ScanDiesel zudem verschiedene hybride Antriebskonzepte im Programm, welche die Antriebseffizienz und somit die Umweltbilanz verbessern und seit 01.07.2021 voll förderfähig sind. www.scandiesel.de Tresco: TrackPilot in de schijnwerper STAND 104 Tresco is op dinsdag 21 en woensdag 22 september op de STL in Messe Kalkar te vinden. Het bedrijf meldt op social media blij te zijn dat ze “na meer dan een jaar zonder beurzen onze klanten kunnen verwelkomen”. De navigatiespecialist kondigt aan op de beurs de Tresco TrackPilot in de schijnwerpers te zetten. Die bestaat uit twee componenten: de stuurmodule of automatische piloot en de SmartTracks: de bakens die de ideale koers uitzetten. Dat maakt het mogelijk om het schip zelfstandig te laten varen. www.tresco.eu Kwaliteitsschepen uit Groningen 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl

Binnenvaartkrant