Views
4 months ago

2021-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Meter
  • Shipping
  • Kalkar
  • Duisburg
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

30 STL

30 STL Kalkar 14 september 2021 dé school voor varende kinderen vanaf 3 jaar www.lovk.n www.lovk.nl Wij staan op standnummer 111 Straathof ontrols YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Joystick control voor sleepen werkboten Een unieke bediening waarbij altijd één hand vrij is! Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. De Straathof Controls IQJ joystick biedt een subtiele besturing van motor, boegschroef en stuurwerk met maar slechts één hand! 0321 382315 • Dronten, Flevoland • info@straathofcontrols.nl www.straathofcontrols.nl • Leverancier van ZF motorbedieningen • BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl

31 STL Kalkar 14 september 2021 ADVERTORIAL Regelgeving en het aantonen van correct onderhoud Voor het goed functioneren van motoren is de juiste aandacht nodig voor zowel de filtratie van brandstof en motorolie. Onaangename verrassingen komen soms boven water in geval van schade of calamiteiten. Om de brandveiligheid te verbeteren is het gebruik van aluminium al vele jaren teruggedrongen en zelfs verboden. Het lage smeltpunt van aluminium kan in het geval van een brand in de machinekamer zorgen dat grote hoeveelheden brandstof en olie uit systemen lekken. CJC benadrukt dat onze producten geen gebruik maken van aluminium filterhuizen. Het is belangrijk om uw huidige filters hierop te controleren, omdat het nog regelmatig voorkomt dat een aantal filterfabrikanten toch aluminium filterhuizen aanbieden. In het geval van motorschade kan de verzekering navraag doen of bijvoorbeeld een brandstoffilter altijd heeft gefunctioneerd. CJC biedt zijn producten aan met een urenteller en een control box. Deze control box verstrekt een ‘running signaal’ wat kan worden gebruikt om aan te tonen dat de CJC-unit actief was. In combinatie met onze druksensor is ook aan te tonen dat de filter inserts op tijd zijn vervangen. Er zijn schadedossiers bekend waarbij de verzekering niet tot (volledige) uitkering is overgegaan, doordat er onvoldoende kon worden aangetoond dat er sprake was van correct onderhoud aan brandstof en of motorolie. De juiste keuze betekent ook gebruikmaken van oplossingen die u ondersteunen bij het naleven van de actuele regel geving en het waarborgen van een goed onderhoudsdossier. Ook hierbij adviseert CJC u graag. CJC Contact: Marco van Boven 0612 14 21 30 info.nl@cjc.dk Economische Barometer meet situatie in maritieme maakindustrie SPC toert weer door Duitsland met fysieke evenementen “Op scheepvaart kun je ook in coronatijd bouwen” Het Duitse promotiecentrum voor de kust- en binnenvaart (SPC) trekt er na een lange ‘fysieke’ pauze als gevolg van corona weer op uit. Eind augustus is bij de Handelskamer in Hamburg de aftrap gegeven van een reeks themaavonden. In Hamburg ging SPC-directeur Markus Nölke in gesprek over multimodale vervoerketens met Eckhard-Herbert Arndt, hoofdredacteur van het Tägliche Hafenbericht. Nölke stelde vast dat tijdens de pandemie de mediaaandacht voor bemanningsleden in de zeevaart is toegenomen. “Deze mensen kunnen niet comfortabel vanuit hun home office werken. Ze verdienen dan ook respect en goede arbeidsvoorwaarden.” Op het hoogtepunt van de pandemie, toen er nog geen vaccins Netherlands Maritime Technology roept een Economische Barometer van de Nederlandse Maritieme Maakindustrie in het leven. Die geeft aan de hand van een enquête onder leden van de brancheorganisatie aan hoe de scheepsbouw in Nederland er actueel voor staat. De onlangs gehouden eerste enquête geldt als een nulmeting. “Daaruit valt op te maken dat de maritieme maakindustrie te kampen heeft met productiebelemmeringen en een significant aantal ondernemers meldt dat de winstgevendheid is afgenomen”, vat NMT samen. “Gelukkig is de stemming positief met betrekking waren, zaten honderdduizenden bemanningsleden letterlijk opgesloten aan boord. Lonen werden vaak niet uitbetaald, waardoor ze familieleden in hun thuisland geen geld konden sturen. Dit voorjaar kwam de vaccinatie van scheepsbemanningen op gang. Mede dankzij pragmatische concepten zoals in Bremen, waar medische teams de prikken aan boord kwamen zetten. Belastbaar en betrouwbaar Bovenop corona heeft de blokkade van het Suezkanaal door de Ever Given dit jaar wereldwijd logistieke ketens verstoord en havens onder druk gezet. Waarmee scheepvaart en logistiek volgens Arndt hebben laten zien zelfs onder moeilijke omstandigheden ‘belastbaar en betrouwbaar’ te zijn. “Niet vergeten dat de Duitse havens ook per binnenschip zeer goed te bereiken zijn”, zei SPC-directeur Markus Nölke (rechts) tegen Eckhard- Herbert Arndt. (foto SPC) tot het komende kwartaal.” NMT gaat voortaan elk kwartaal bij de leden peilen wat de stemming onder de bedrijven is. Die gegevens moeten helpen om trends vast te stellen. De barometer is bedoeld om leden te informeren en voor ondersteuning bij overleg met de overheid. De komende tijd zullen thema’s die door de pandemie op de achtergrond zijn geraakt weer versterkt aan de orde komen. Daaronder de modal shift. Nölke noemde scheepvaart de meest milieuvriendelijke vervoersmodaliteit, die ook hard werkt aan verbetering op dit vlak. Vooral de kustvaart loopt volgens hem voorop qua alternatieven voor conventionele brandstof. Voor Duitse zeehavens is het spoorvervoer een belangrijke partner in het achterlandvervoer. Ruim de helft van alle goederen in de havens van Hamburg en Bremen wordt aan- en afgevoerd per trein. “We mogen echter niet vergeten dat deze havens ook per binnenschip zeer goed te bereiken zijn”, aldus Nölke. Meer aandacht voor opleidingen De SPC-directeur zei verder dat opleidingen in de scheepvaart en logistiek meer aandacht moeten krijgen. “Zonder voldoende gekwalificeerd personeel hoeven we het over modal shift niet meer te hebben.” Het was voor het eerst sinds achttien maanden dat het SPC weer een fysiek evenement organiseerde. Tijdens de lockdown vonden uitsluitend digitale bijeenkomsten plaats. Het gesprek in Hamburg was de opmaat naar een reeks avondbijeenkomsten in het hele land. Op 16 september staat in Neuss opnieuw het thema multimodaliteit centraal. Wij zijn SAA Overvliet Wij zijn SAA Overvliet, al meer dan honderd jaar een onafhankelijke assurantiemakelaar. Kenmerkend voor SAA Overvliet is het veel omvattende specialisme in de passagiers-, tank-, en drogeladingvaart. Er is daarnaast veel expertise en ervaring op het gebied van maritieme toeleveranciers zoals machinefabrieken, elektrobedrijven en scheepswerven. Naast de maritieme verzekeringen hebben wij ook specialisten in huis voor advies op het gebied van alle overige zakelijke en particuliere (verzekerings-)producten. Maritieme specialisten Bij SAA Overvliet werken wij met een ervaren team van maritieme specialisten. Doordat professionals in de buitendienst direct gekoppeld zijn aan een gespecialiseerde collega in de binnendienst heeft u altijd met dezelfde aanspreekpunten te maken. SAA Overvliet staat garant voor een deskundig advies en effectieve schadebehandeling. Op 21 en/of 22 september bezoeken wij de beurs Shipping Technics Logistics. Mocht u behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek, dan is dit een uitgelezen mogelijkheid om in contact te komen met één van onze specialisten. Bel nu voor een afspraak naar (010) 411 95 95 of mail ons Service Team Marine via stm@saa.nl. Tot eind september! Drukke tijden voor Wild Maa De werkboot Wild Maa van het Havenbedrijf in Zwitserland werd eind 2016 opgeleverd. Hij is gebouwd door GS Yard in Groningen. Na het hoogwater op de Bovenrijn heeft de Zwitserse duw- en sleepboot Wild Maa het drie weken lang erg druk gehad. Tussen 9 en 20 juli werd de binnenvaart tussen Bazel en de havens Birsfelden en Muttenz gestremd. Ook daarna golden extra veiligheidsmaatregelen. Zo’n 133 schepen met één motor of met beperkte motorcapaciteit in relatie tot hun lading werden door de Wild Maa van Basel naar Birsfelden gesleept. Nadat de files vanuit Kleinhüningen en voor de sluis Vogelgrün waren opgelost, wachtte de bemanning de volgende klus: het inzamelen van drijvend afval. Daaronder waren ook losgerukte boeien, die al helemaal waren afgedreven naar Duitsland. Op hun terugreis naar Zwitserland moesten ze eerst de douane passeren. Drijfhout kon pas bij een stabiele pegelstand beneden 700 centimeter uit het water gehaald worden. Verder heeft het hoogwater tot verschuivingen op de Rijnbodem geleid. Voor de sluis in Birsfelden is een nieuwe ondiepte ontstaan. Die is inmiddels weggewerkt.

Binnenvaartkrant