Views
1 week ago

2021-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Meter
  • Shipping
  • Kalkar
  • Duisburg
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

14 14 september

14 14 september 2021 Wij feliciteren Lynsey Shipping C.V. met MTS Lynsey en wensen hen en bemanning een behouden vaart Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Wij feliciteren Lynsey Shipping C.V. van harte met mts Lynsey OSO. Sterk staaltje vakmanschap Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl (foto: EMS) Wij bedanken Lynsey Shipping C.V. voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Lynsey een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Vierlinghstraat 49A 12 | 4251 LC Werkendam +31 (0)183 50 98 93 | info@oso-bv.nl | www.oso-bv.nl Partner in afbouw, technisch onderhoud en scheepsreparatie Business Capital Insurance Uw partner voor al uw zakelijke verzekeringsvraagstukken: WIJ FELICITEREN LYNSEY SHIPPING C.V. MET MTS LYNSEY EN WENSEN HEN EN DE BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART Wij wensen LYNSEY SHIPPING C.V. veel succes en een behouden vaart met het mts LYNSEY. • Aansprakelijkheid • Binnenvaart • Transport • Goederen • Werkmateriaal • Wagenpark • Personele verzekeringen Plaza 6 4782 SK Moerdijk T +31 (0) 168 393 100 • E bci@bcinsurance.nl F +31 (0) 168 393 101 • I www.bcinsurance.nl BURANDO Lea ding in maritime services APPROVED ATEX ZONE 0 Foto: Media Creators Burando Barging feliciteert Lynsey Shipping C.V. met het MTS Lynsey en wenst de bemanning een voorspoedige en behouden vaart Vierlinghstraat 49A 12 - 4251 LC Werkendam +31(0)183 - 509 886 info@dwpumps.nl www.dwpumps.nl Burando Barging Arie den Toomweg 37 3089 KA Rotterdam The Netherlands t. +31 (0)88 501 25 60 e. ops@burando.eu www.burandobarging.com

15 14 september 2021 Ondanks coronabeperkingen weet Rotterdamse haven te boeien De haven van Rotterdam was in het eerste weekend van september het decor van een bijzondere editie van de Wereldhavendagen. Binnen de geldende coronamaatregelen kon het publiek kennismaken met de kansen en mogelijkheden die de haven biedt. Enkele hoogtepunten waren de Koninklijke Marine Experience en de vele excursies die soms diep de haven in gingen. Het evenement ging vrijdag 3 september van start met het scholenprogramma ‘De haven komt naar je toe!’. Op deze dag ontvingen scholieren uit het basis- en voortgezet onderwijs op een aansprekende manier informatie over de haven. Zo bezochten ze de schepen van de Koninklijke Marine, die verder het hele weekend open waren voor het publiek. Naast deze schepen waren ook enkele historische marinevaartuigen afgemeerd en werd op de kade uitleg gegeven over diverse aspecten van de marine. Even verderop, in de indrukwekkende turbinehal van de Schiecentrale, puzzelden tientallen teams zich een weg door de ‘Real (foto’s Anne Reitmsa) Life Game - Port Edition’. Vanaf het Willemsplein vertrokken talloze excursies, vaartochten, fiets- en wandeltours het havengebied in. Beperkt programma Door de coronamaatregelen was het aantal bezoekers op de kade en bij de excursies beperkt. Bezoekers hadden een coronatoegangsbewijs nodig. Om een groter publiek te bereiken, was een deel van het programma ook online te volgen. Zaterdagmiddag zagen velen online hoe ’s werelds grootste containerschip Ever Ace in de haven afmeerde. Op zaterdagavond was er een online havenshow, waarin diverse aspecten van de haven werden belicht. De Wereldhavendagen in Rotterdam trekken normaal honderdduizenden bezoekers. Het is daarmee het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland. Na een volledig online editie in 2020, benutte de organisatie dit jaar alle kansen om in de haven en in de stad weer enkele activiteiten te organiseren. Omdat het volgend jaar een jubileumeditie betreft (de 45e), hoopt de organisatie dan weer als vanouds veel mensen te mogen ontvangen. Groen licht voor nieuwe leerlingenhuisvesting Maritieme Academie Harlingen De nieuwbouw van de nieuwe leerlingenhuisvesting voor Maritieme Academie Harlingen kan doorgaan. Het college van burgemeester en wethouders is akkoord met het stedenbouwkundig plan. De nieuwe locatie komt op het huidige parkeerterrein naast de school aan de Almenumerweg in Harlingen. Aan het begin van schooljaar 2023-2024 wordt het gebouw in gebruik genomen. “Wij zijn ontzettend blij dat het college van b&w groen licht geeft voor onze nieuwbouwplannen”, zegt Arjen Mintjes, directeur van de Maritieme Academie Harlingen. In het nieuwe gebouw, waarvan het schetsontwerp afkomstig is van Penta Architecten, komen ADVERTENTIE onder andere een restaurant met koffiecorner, een grote centrale ruimte aan het water en slaapkamers voor 150 leerlingen. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl De nieuwe huisvesting voor leerlingen is aan het begin van schooljaar 2023-2024 klaar. (illustratie Penta Architecten) Het grootste deel van de leerlingen vmbo Maritiem en Techniek van de Maritieme Academie Harlingen en een deel van de leerlingen van Nova College Scheepvaart wonen tijdens de schoolweken intern in de huisvesting. Mintjes: “Onze leerlingen komen uit heel Nederland. Niet iedereen kan iedere dag op en neer reizen naar school. Bovendien is het voor de leerlingen met de uitstroomrichting Rijn-, binnen- en kustvaart vanaf het derde jaar verplicht om op de huisvesting te verblijven. Zo bereiden we ze zo goed mogelijk voor op het leven op een schip.” “De huidige huisvesting, die deels is gevestigd in het monumentale pand aan de Stationsweg, voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Het brengt te veel onderhouds- en stookkosten met zich mee. Met de nieuwbouw zijn we voorbereid op de toekomst. Het gebouw is een stuk duurzamer en wordt echt een aangename woonruimte voor onze leerlingen.’ Binnenvaart: “Maak tempo met verbod ontgassen” De binnenvaart heeft Europabreed gevraagd om snelle ratificatie van wetgeving voor ontgassen én het zorgen voor voldoende ontgasinstallaties. EBU en ESO maken zich zorgen over de vertraging van de nieuwe CDNI-regels voor ontgassen. Er klinken inmiddels geluiden dat de invoering niet vóór 2023 zal plaatsvinden. Eerst was het streven om eind dit jaar de aanpassingen van het scheepvaartafvalstoffenverdrag in werking te laten treden. Fatale gevolgen Verdere vertraging “zou fatale gevolgen kunnen hebben voor de binnenvaart”, schrijven de Europese binnenvaartkoepels in een brief aan de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). “Een ongewenste lappendeken van nationale ontgassingsverboden.” Dan ontstaat het gevaar van afvaltoerisme of illegaal ontgassen, vrezen EBU en ESO. “Bovendien zou het milieu er verder onder lijden. Geschat wordt dat door het volgen van de nieuwe ontgassingsvoorschriften 95% van de schadelijke ontgassing in de atmosfeer binnen de geografische werkingssfeer van het CDNIverdrag kan worden vermeden. Ook in het kader van de doelstellingen van het klimaatbeleid van de EU mag de procedure niet langer worden uitgesteld.” Treuzelen In de CDNI-verdragslanden (Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Luxemburg) zijn veel te weinig ontgassingsinstallaties. “Helaas is een dergelijke infrastructuur niet overal voorhanden. Zeer langdurige, ingewikkelde vergunningsprocedures helpen de situatie niet. Hoewel er bedrijven zijn die bereid zijn hoge investeringen te doen en ook met innovatieve ideeën komen, mislukt een snelle realisatie door deze zeer lange vergunningsprocedures.” België en Frankrijk treuzelen met de ratificatie. Volgens EBU en ESO moeten alle nationale overheden waar het CDNI-afvalverdrag geldt, zich bewust zijn van de kritieke situatie. Overtuigen De binnenvaartkoepels vragen de CCR om via haar organen “de nodige maatregelen te treffen om deze staten van deze kwestie bewust te maken. Via de voorzitters van de nationale delegaties moet contact worden gelegd met de nationale autoriteiten om hen ervan te overtuigen dat projecten betreffende ontgassingsmogelijkheden zo spoedig mogelijk moeten worden goedgekeurd. Dit is van groot belang voor de binnenvaart, het milieu en de mensen zowel aan boord als aan land.”

Binnenvaartkrant