Views
1 week ago

2021-19 STL Kalkar

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Meter
  • Shipping
  • Kalkar
  • Duisburg
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Onze
  • Jaar
  • September
  • Binnenvaart

12 14 september

12 14 september 2021

13 14 september 2021 Afmetingen: 110 x 11,45 meter Thuishaven: Rotterdam Hoofdmotor: Mitsubishi Eigenaar: Lynsey Shipping C.V. ENI / Europanummer: 02339136 nooit zo ingebouwd. In de machinekamer hebben we behoorlijk met ruimte moeten stoeien.” Durinck: “De afbouw heeft ook even stilgelegen door de brand bij Hoogendoorn. De schrik zat er goed in, het terrein was afgesloten en we hadden geen stroom. Hoogendoorn heeft dit echt geweldig opgepakt. Complimenten daarvoor!” Lynsey: eerste Stage V-schip vernoemd naar een bijzondere vrouw Mijlpaal Voor Durinck is de Lynsey alweer een mijlpaal: “Wij hebben destijds het eerste LNGschip gebouwd, het eerste hybride binnenvaartschip en nu het eerste Stage V-schip. Dit in goede samenwerking met Hoogendoorn, Oonincx, Burando en alle andere betrokkenen.” Joey: “Fijn dat we als bevrachter als een partij worden gezien waar men goed mee kan samenwerken. Alle leveranciers vonden het leuk om mee te doen.” In Werkendam is als eerste Stage V-schip de Lynsey in de vaart genomen. De doop van de tanker was via internet live te volgen voor collega’s, vrienden en familieleden van de naamgeefster. Een ontroerend moment. De Lynsey is een 110 meter lange en 11,45 meter brede tanker waarvan het casco is gebouwd op Shipyard Kladovo van Gebr. De Jonge in Servië. Duraship regisseerde in samenwerking met Oonincx Scheepsonderhoud de afbouw aan de kade van Hoogendoorn Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw in Werkendam. Bijzondere naam Het schip is vernoemd naar de Engelse Lynsey Carlin, die in 2019 – amper 39 jaar oud – aan borstkanker overleed. Bevrachtingsbureau Burando werkte nauw met haar samen. “Een bijzondere vrouw, met wie iedereen goed kon opschieten en die hard heeft gevochten tegen haar ziekte”, vertelt Joey de Gruijter, werkzaam bij Burando. “Haar overlijden was een grote klap voor ons. We hebben haar collega’s, vrienden en familieleden destijds beloofd dat, als we ooit een schip zouden bouwen, we het naar Lynsey zouden vernoemen.” Drie jaar later is de belofte ingelost. Joey vervolgt: “Op een bepaald moment klopten enkele scheepseigenaren bij ons aan met het idee eens wat nieuws te willen doen. Ze vroegen zich af of wij als bevrachter hierbij konden helpen. We hebben het zo georganiseerd dat we de risico’s konden spreiden en de markt konden behoeden voor overcapaciteit.” “We hebben contact opgenomen met Alexander Durinck van Duraship. Wij kennen elkaar al dertien jaar, hebben veel met elkaar gedaan, maar nog nooit eerder op deze manier samengewerkt.” Alexander Durinck vult aan: “Acht jaar geleden heb ik Joey een keer meegenomen naar de werf in Servië. Ik dacht dat hij het leuk zo vinden om eens te zien hoe een schip wordt gebouwd. Hij vertelde me toen dat hij geen plannen in die hoek had, maar nu hebben hij en zijn team tóch een nieuwbouwproject opgezet!” Uitdagingen Bij de afbouw waren partijen betrokken die al lang samenwerken. Alexander Durinck en Jaap Oonincx hadden de regie. Ze doen al twaalf jaar zaken met elkaar en hebben vorig jaar de Servio afgebouwd. Ook de afbouw van de Lynsey is weer vlot verlopen, al was het door corona niet altijd eenvoudig om mensen om de tafel te krijgen en ergens een klap op te geven. Oonincx: “Er waren ook nog veel onduidelijkheden rond Stage V. Dat is natuurlijk verschrikkelijk nieuw en wij hadden nog Aan mts LYNSEY leverden onder andere: Op 1 september is de Lynsey aan de eerste reis begonnen. De tanker vervoert schone olie in het ARA-gebied en wordt bevracht door Burando. Joey speechte bij de doop van de tanker in het Engels. Dit was door familieleden, vrienden en collega’s van Lynsey Carlin in Engeland via internet live te volgen. Mede door corona konden ze niet persoonlijk bij de doop aanwezig zijn. Na een warme toespraak zagen ze hoe Joey’s echtgenote Monique de champagnefles tegen de boeg uiteen liet spatten. (foto’s Sarah De Preter) Hoogendoorn Maritieme Betim- Blokland Non-Ferro B.V. Heatmaster B.V. meringen en Interieurbouw Beunkoelers Heetwater ladingverwarmings- Volledige betimmering achterwon- Business Capital Insurance B.V. installatie van 900 kW ing & stuurhuis Varen verzekering Hora B.V. O.S.O. Oonincx Scheepsonder- Beerens Handelsonderneming B.V. Scheepsramen houd B.V. Davit WLL 300 kg incl. CE-keur Hoveko B.V. Projectbegeleiding, ontwerp en Blommaert BVBA De complete tankmeting- en rea lisatie dekleidingsysteem, inbou- Voormast type Arizona met stalen alarmering, alsmede druk- en wen leidingwerk machinekamers voetplaat, set boordlichtbakken type temperatuurmeting met behulp Shipyard Kladovo Service Isis en scharnierbare satellietplaat van TMS STaR systeem Bouw casco Burando Barging Liquid Control Trading B.V. Gebr. de Jonge Shipbuilding Bevrachting Machinekamer pompenpakket Services B.V. Dijvler Materiaal B.V. Tresco Engineering bvba Gehele levering schip Boegankerlier, achterankerlier, Tresco Navigis ADS van STIGT ankers en ankerdraden Veth Propulsion B.V. Masson Marine keerkoppeling Dutch Well Pumps B.V. 1 Veth Stuurrooster, type VSG1200 type MM W7200 reductie 5,281:1 Deepwell ladingpompen Vrooam Powersports Lubricants Wij wensen Lynsey Shipping C.V. veel succes met mts Lynsey en een behouden vaart. Waterdicht. Betrouwbaar. Maatwerk. Hora BV Hamersveldseweg 137 3833 GN Leusden T 033-4941295 F 033-4941131 E info@hora.nl inclusief: Vulkan elastische koppeling, elektrische bediening en ingebouwde PTO t.b.v. stuurwerk Alphatron Marine BV Compleet nautisch pakket EBR Marine B.V. International B.V. Stuurhuis met hefkolom en ankerlieren marine smeermiddelen en onder- Totaalleverancier van VROOAM EMS Group B.V. houdsproducten Complete E-installatie ZIE WWW.VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant