Views
1 year ago

2021-14 Special Edition #3 Leveranciers

  • Text
  • Goed
  • Marine
  • Meter
  • Schepen
  • Jaar
  • Juli
  • Onze
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart

32 6 juli

32 6 juli 2021

33 6 juli 2021 Gastanker Union VIII tot in het DNA geoptimaliseerd Afmetingen: 110 x 11.4 meter Thuishaven: Rotterdam Hoofdmotor: 2x Caterpillar 3508C Eigenaar: Union Shipping BV ENI / Europanummer: 2339058 beheer, afbouwt. “Wij zijn weg van deze werf en kunnen het heel goed vinden met de medewerkers. Over de kwaliteit van de afbouw zijn we zeer tevreden.” “Ondanks corona hebben we weinig uitval gehad. Iedereen op de werf hield zich netjes aan de regels. Alleen door de vorst in februari hebben we wat vertraging opgelopen. En het casco heeft iets langer over het transport vanuit Turnu Severin gedaan dan aanvankelijk gepland.” Bij Dockside Shipfacilities wordt de laatste hand gelegd aan de gastanker Union VIII. Stephan en Arie Uittenbogaard hebben er een goed gevoel bij. “Hiermee kunnen wij ons écht onderscheiden.” Arie Uittenbogaard begon zijn carrière in de gasvaart, bij Chemgas, startte in 1991 voor zichzelf in de tankvaart en richtte in 2003 met twee bestaande gastankers Union Shipping op. In 2008 besloot hij een nieuwe gastanker te bouwen: de Union XII. Dit was het begin van een langdurige samenwerking met Chemgas. In 2012 kwam de Union X in de vaart, in 2015 de Union XIV. Voor de nieuwe Union VIII werden de eerste plannen al in 2019 gemaakt, vanuit de insteek een nóg betere gastanker te bouwen dan de voorgaande keren. “Wij proberen onze gastankers steeds weer wat te verbeteren ten opzichte van hun voorgangers”, zegt Stephan Uittenbogaard. “M’n pa kan zich daar urenlang mee bezighouden. Een schip bouwen is zijn ding. Hij pluist het hele DNA van een schip uit en bekijkt iedere tekening wel 3.000 keer. Respect hoor!” Machtig mooi Stephan behaalde in 2013 zijn bachelor of business administration (small business and retail management) aan de Hogeschool Rotterdam. Tijdens z’n studie behaalde hij ook zijn binnenvaartpapieren en hij besloot uiteindelijk te gaan varen. Arie en Stephan Uittenbogaard aan boord van de Union VIII. (foto Sarah De Preter) “Ik ben nooit in een bepaalde richting gepusht, er werd simpelweg gezegd: ‘Je moet doen waar je je goed bij voelt.’ Ik heb er geen seconde spijt van gehad. We hebben een mooi bedrijf, waar we ontzettend trots op zijn. Onze schepen en de gastankvaart blijf ik machtig mooi vinden.” Veiligheid voorop De afgelopen jaren was Stephan kapitein op de Union XIV. Nu stapt hij over naar de Union VIII. “De eerste tijd ga ik twee weken op/twee weken af varen. Tegenover mij zal een jonge, Duitse kapitein varen. Op termijn zal ik weer één week varen en drie weken aan de wal zijn.” Stephan houdt zich ook bezig met andere taken binnen het bedrijf, waaronder de bemanning. “We varen op de Union VIII alleen met jongens die al langer voor ons werken. Ze zijn allemaal vast in dienst. Wij proberen zoveel mogelijk mensen te laten doorgroeien van matroos tot kapitein en hebben momenteel aardig wat jonge medewerkers met potentie.” “Goed geschoold en betrouwbaar personeel is in de gasvaart ontzettend belangrijk. Je moet een gascertificaat hebben en goed weten waar je mee bezig bent. Wij vervoeren onder andere 99 procent pure ammoniak. Eén kleine misser bij het aan- of afkoppelen kan enorme gevolgen hebben. Veiligheid en kundigheid staan bij Chemgas, en dus ook bij ons, op nummer één. Wij draaien mee in hun kwaliteitssysteem en de lat ligt hoog. Sinds de oprichting van ons bedrijf hebben we nooit een groot incident meegemaakt waarbij bemanning of steigermedewerkers in gevaar zijn gekomen. Daar moet je met elkaar je best voor blijven doen.” Weg van de werf Aan de Union VIII is de afgelopen weken keihard gewerkt bij Dockside Shipfacilities in Ridderkerk. Het is de tweede nieuwe gastanker die Union Shipping er, in eigen Foto: Dronebird Onderscheidend vermogen De proefvaart was op 22 juni. Arie en Stephan keken inmiddels met hooggespannen verwachtingen uit naar de eerste reizen voor Chemgas. Stephan: “Ons onderscheidend vermogen? We hebben gefocust op zoveel mogelijk tonnen met een zo laag mogelijke diepgang. Alleen met schroeven van 1,50 meter ga je in de huidge tijd het verschil niet meer maken. Je moet je schip op een andere wijze proberen te bouwen om je te kunnen SNEL | FLEXIBEL | GOEDE SERVICE Lees verder op pagina 34 >> Wij wensen Union Shipping BV en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Union VIII Jacobus lipsweg 91 | 3316 BP Dordrecht T 078-6171517 | F 078-6170221 | E info@ankopiping.nl w w w . a n k o p i p i n g . n l Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl Wij feliciteren Union Shipping met het MTS Union VIII Gedempte Zalmhaven 4G 3011 BT Rotterdam Telefoon +31(0)10 – 241 22 22 en wensen het schip en haar bemanning een behouden vaart. www.chemgas.nl (foto: EMS) Wij bedanken Union Shipping BV voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Union VIII een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie.

Binnenvaartkrant