6 FAMILIEBERICHTEN Geboorte • Verloving • Huwelijk • Overlijden • Dankbetuiging • In memoriam Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE 22 juni 2021 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. Bedroefd maar dankbaar voor de lange tijd dat zij in ons midden was, geven wij u kennis dat, voorzien van het Heilig Sacrament der Zieken, van ons is heengegaan mijn zus, schoonzus, onze tante en oudtante † Mimi van Leeuwen-van Neijenhoff Maria Sophia Theresia Echtgenote van Peter van Leeuwen † - Moeder van Egon † - in de leeftijd van 91 jaar Dordrecht, 10 juni 2021 Correspondentieadres: Dordrecht en Omstreken uitvaartverzorging T.a.v. Familie Van Neijenhoff Nassauweg 190 3314 JR Dordrecht Jan en Truus van Neijenhoff Tanja en Walter Margot en Fulvio Chiara Nichten, neven en verdere familie De crematieplechtigheid heeft in besloten kring plaatsgevonden. Met veel respect gedenken wij onze altijd gewaardeerde partner, collega en vriend BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! GEZOCHT MATROOS OP MTS:RELATIONSHIP 3WEKEN OP 3WEKEN AF. LUX. COND. TEL: 0653924619 U ZOEKT PERSONEEL? Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Gezocht Stuurman zonder patent/Matroos of e.v.t. Stel op droog lading schip, 3 weken op 3 weken af, zondag word niet gewerkt, Loon nader overeen te komen.Tel. 0031654-957645 Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija. Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Gezocht Kapitein voor tankschip: • 14 dagen op / 14 dagen af • Vaargebied ARA • Rijn – Radar – ADN patent • Goede verloning Contact: Tel: +32 477479870 of Mail: pascal@bauwens-shipping.be Paulus Suzan Johan Steelink Amsterdam 23 juli 1945 – Muralto 10 juni 2021 vlootschouw.nl Wij wensen u een goede reis Namens het hele team van Stetra Ges. für Schiffstransporte mbH binnenvaartvlog.nl ADVERTEREN IS JUIST NU BELANGRIJK! Vraag naar de mogelijkheden +31(0)10-414 00 60 SALES@BINNENVAARTKRANT.NL Hét vakblad met het grootste bereik BEMANNING NODIG? Recruitment Diana biedt per direct gemotiveerde Griekse (licht)matrozen. Voor meer informatie en/of onze tarieven kunt u contact opnemen met de onderstaande info. Email: info@recruitmentdiana.com Telefoon: +31 (0)6 42 71 60 34 Website: www.recruitmentdiana.com TE KOOP GEVRAAGD Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031 - 6551 868 23 Kwaliteitsschepen uit Groningen 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688 Al meer dan 50 jaar een begrip Gezocht: Schepen 800-1250 ton op 2m50, max. afm. 80m x 10m, kruiplijn 4m20, met één ruim (geen vaste buizen) en strakke ijzeren vloer voor vast werk. Dé maritieme verzekeringsspecialist Telefoon: 010 - 411 9595 Kijk op www.overvliet.nl Boegschroefinstallaties en Voortstuwingssystemen WWW.VERHAAR.COM JoGo Logistics bv Tel. +32 499 731631
7 Bekeuring na schuren en schilderen aan boord DOOR EVERT BRUINEKOOL Schuren om een plekje weg te werken aan boord is een economisch milieudelict als er verfresten in het water komen, zo ondervond de schipper van multifunctioneel werkschip Discovery dinsdag 8 juni. Terwijl het schip stil lag tijdens werkzaamheden in de nieuwe sluiskolk in IJmuiden, besloot hij even wat onderhoud te doen. Met een slijptol beschadigingen aan de verf verwijderen en een lik grondverf erover. Zo simpel als het leek, was het achteraf niet. De schipper werd op de 6 meter hoge kade van de sluiskolk geroepen door een ILT-inspecteur. Daar kreeg hij te horen dat hij een economisch milieudelict pleegde. Ergernis en stomme verbazing bij de schipper, die zich als een crimineel voelde weggezet door de toon waarop het hem verteld werd. Blik verf Het bleek, zoals hij zelf zegt, "dat er enkele schilfers verf in het water waren gekomen volgens de inspecteur". Jacco Wakker, eigenaar van K&W Trans Shipping waartoe de Discovery behoort, was verontwaardigd toen hij zijn werknemers sprak, die hem direct belden. “Elke schipper heeft een blik verf aan boord en werkt stukjes bij na beschadiging.” “Ik was helemaal verstomd toen de mannen aan boord me meldden dat bijna een uur later ook nog eens de RWS 70 kwam kijken, om het milieudelict nogmaals te constateren”, zegt Wakker. “Zij hebben bijna een uur gevaren om te constateren dat er geen verontreiniging was en de werkzaamheden stil lagen.” Wat de sanctie gaat worden, weet hij nog niet. “Maar vast staat dat een patrouillevaartuig dat een uur naar het delict moet varen met 1.770 pk vast meer verontreiniging veroorzaakt dan dat wij gedaan zouden hebben.” Verbaliseren Het verbaast hem nog het meest dat de inspecteur tegen de schipper zou gezegd hebben dat als ze onderhoud willen doen, ze maar naar de werf gaan. “Ofwel, schippers wees gewaarschuwd: schilderen aan boord mag niet meer”, zegt Wakker. Markus Bangen wordt nieuwe baas duisport Markus Bangen is aangewezen als opvolger van Erich Staake als hoofd van de Duisburger Hafen AG. Hij wordt per 1 december bestuursvoorzitter. Staake, die duisport 23 jaar heeft geleid, wordt 67 en gaat in november met pensioen. Bangen werkt sinds 2000 voor het havenbedrijf. Hij geeft nu nog leiding aan de juridische- en personeelsafdeling en zit sinds 2008 in het bestuur, waar hij ook verantwoordelijk is voor inkoop, industriële logistiek, infrastructuur en terminals. Het bestuur bestaat uit drie personen. Naast Thomas Schlipköther als COO wordt Carsten Hinne als CTO verantwoordelijk voor technische zaken. Hinne is nieuw in het bestuur. Hij is afkomstig van DB Cargo, waar hij vanuit zijn managementfunctie betrokken was bij de Nieuwe Zijderoute naar China. Onder vuur Huidig bestuursvoorzitter Staake lag de laatste tijd onder vuur nadat hij zich in januari, voor hij officieel aan de beurt was, had laten vaccineren tegen corona. De raad van toezicht van het havenbedrijf reageerde afkeurend, maar voor Staake zal dit voorval Antwerpse haven neemt initiatief voor laadstations voor binnenschepen Om de binnenvaart in de haven te verduurzamen, wil het Havenbedrijf Antwerpen volgend jaar laadstations bouwen voor batterijcontainers. Via een marktconsultatie wordt gekeken welke bedrijven in het havengebied hieraan mee willen werken. De Antwerpse haven ontvangt jaarlijks zo’n 49.000 binnenschepen, die samen goed zijn voor een overslag van 100 miljoen ton. Antwerpen wil als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld een ‘multi fuel haven’ worden. Emissie- en geruisloos Op dit moment wordt in de haven 5,5 miljoen ton conventionele brandstoffen per jaar gebunkerd. Het Havenbedrijf wil het aandeel niet-fossiele brandstoffen vergroten gerealiseerd. Daarnaast wordt tot 2025 ingezet op methanol, waterstof en elektrische energie. De komende maanden gaat het “Omdat de nieuwe zeesluis een werk van Rijkswaterstaat is, is mag Rijkswaterstaat niet verbaliserend optreden bij hun eigen werk”, vertelt een woordvoerder van de vaarwegbeheerder. “De RWS 70 was geïnformeerd en door de verkeerspost gevraagd te gaan kijken wat er mogelijk aan opruimingsacties moest plaatsvinden en welke hinder er voor de scheepvaart ontstaan zou kunnen zijn. Zij troffen niets meer aan.” ILT doet over de zaak geen inhoudelijk mededelingen. Het enige dat de inspectiedienst kwijt wilde, was dat er een spoorverontreiniging van enkele vierkante meters was. Over mogelijke sancties kunnen zij nog geen uitspraken doen. Dat is aan de Officier van Justitie. De raad van toezicht van de Duisburg Hafen AG, met vooraan Carsten Hinne (links) en Markus Bangen (rechts). (foto duisport / Georg Lukas) Havenbedrijf de haalbaarheid onderzoeken van een docking station om batterijcontainers voor de binnenvaart op te laden. Deze standaard 20-voetscontainers zijn gevuld met lithium-ion energiedragers van ongeveer 2.000 kWh. Alle benodigde systemen zijn in de container geïntegreerd. De containers worden in het laadruim geplaatst en gekoppeld aan het elektrische voortstuwings systeem van het schip, dat hierdoor emissie- en geruisloos kan varen. De batterijcontainers zijn klaar voor waterstof of andere energiedragers. Ze worden onder meer ontwikkeld door ZES (Zero Emission Services), een samenwerking van Engie, ING, Wärtsillä en Havenbedrijf Rotteradam, die door het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt ondersteund. Schippers kunnen de containers huren. Ze betalen voor het gebruik ervan en de energie die ze verbruiken. Enkele pioniers in de sector zijn hier al mee bezig. Om het concept op grote schaal tot een succes te maken, is voldoende oplaadcapaciteit nodig. Hier ziet het Havenbedrijf Antwerpen een cruciale rol voor havenautoriteiten. “Havenbeheerders kunnen ervoor zorgen dat alternatieve brandstoffen in het havengebied beschikbaar zijn. Dit is immers de plek waar veel schepen aanmeren en dergelijke investeringen het meest kunnen bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstelling. Op die manier kunnen havens de overstap naar alternatieve brandstoffen stimuleren en de logistieke keten verduurzamen.” Niet wachten Het Havenbedrijf peilt momenteel de interesse bij bedrijven in de Antwerpse haven om een laadstation voor batterijcontainers op hun terrein te plaatsen. Zo’n laadstation kan twee batterijcontainers tegelijkertijd opladen in tweeënhalf uur. Binnenschepen hoeven niet te geen gevolgen hebben. Er loopt nog wel onderzoek naar de hoge (reis)kosten van Staake. Of hij na zijn pensionering nog verdergaat als adviseur van het havenbedrijf is nog niet duidelijk. wachten tot hun container is opgeladen. Ze kunnen hun lege container inwisselen voor een volle. De ontwikkeling van een standaard-plug en een open toegangssysteem maken de stations breed toegankelijk. Het is de bedoeling dat bedrijven het laadstation niet alleen voor binnenschepen inzetten, maar ook voor zichzelf. Bijvoorbeeld voor het opladen van elektrische vrachtwagens, reach stackers en ander terminalequipement. De stations kunnen ook worden ingezet voor de opslag van lokaal opgewekte zonne- of windenergie en netstabilisatie. Bedrijven in de Antwerpse haven kunnen hun interesse tot en met 16 juli kenbaar maken. Eind september wil het Havenbedrijf maximaal drie geschikte kandidaten selecteren en met hen in gesprek gaan over het uitwerken van een gezamenlijke business case. Het is de bedoeling om in 2022 het eerste laadstation te realiseren. Colofon 22 juni 2021 Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl