Views
1 year ago

2021-13

  • Text
  • Rotterdam
  • Boord
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Marine
  • Juni
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schip

4 22 juni

4 22 juni 2021 Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 3 de Kapitein Aflos kapitein Opstappers Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris! Op ZZP basis is ook mogelijk. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 06 123 440 67 of e-mail je CV naar: riverimpuls@icloud.com Van Gogh Nautic Solutions zoekt enthousiaste en gemotiveerde collega’s 1 ste Kapitein 2 de Kapitein (vrijetijdsregeling in overleg) Vaargebied hoofdzakelijk Nederland/België, Rijn, Moezel, Main en Donau Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ruime ervaring • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief • Beheersing van de Duitse/Engelse taal • Bij de betreffende functie behoren een Rijnpatent / Radarpatent (patent op de Donau tot Budapest is een pre) Wij bieden: Een goede werkplek met fijne collega’s, een Zwitsers contract met goede voorwaarden en een uitstekend salaris! Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Patrick van Hengst Tel: 06 123 440 67 of e-mail je CV naar: riverimpuls@icloud.com CAPTAINS, HELMSMEN & SAILORS WANTED FOR OUR FLEET • Neat Ships and Dutch conditions • Good salary and growth opportunity • Sailing area ARA with occasionally the Rhine • Experience on tankers is a preference • Rhine patent is a preference • ADN papers required W W W . T M L G . E U BINNENVAARTPERSONEEL RECHTSTREEKS VAN TMLG We hebben meer dan 1200 matrozen, stuurmannen en kapiteins in onze database. TMLG Tussenpersonen bemiddelaar • Good knowledge of the English language in word and writing • Dutch and German language is a plus • 2 weeks on and off (possibly 4 weeks on and off) • Compensation/Reimbursement: travel expenses, board and lodging For info or to apply call: +31 6 29485923 or mail to Marius Moise: HR@tradingline.eu U TEVREDEN CLIËNT DIRECTE COMMUNICATIE. EENVOUDIGERE EN GOEDKOPERE OPLOSSING

5 Jan Timmer stopt als verkeersleider bij Rijkswaterstaat, maar: Nog lang niet weg uit de binnenvaart Op 1 juli stopt Jan Timmer (60) bij Rijkswaterstaat. Dankzij een reserve aan vakantiedagen draaide hij zijn laatste dienst op Verkeerspost Dordrecht al op 30 mei. Die zondag werd de aimabele verkeersleider uitgezwaaid door zijn collega’s en kreeg hij een saluut van patrouilleboten. Niet alleen van Rijkswaterstaat, maar ook van Port of Rotterdam, de politie en de KNRM. Veelzeggend, want Timmer zocht en vond altijd de verbinding met collega’s van andere diensten en de organisaties en mensen uit de binnenvaart. Onder meer door zijn bestuurs- en vrijwilligerswerk. “Stoppen is een hele stap. Het moet nog even goed indalen, hoor. Het is een beetje dubbel, want ik heb m’n werk altijd met heel veel plezier gedaan.” Post Dordt “Ik mocht nu nog gebruikmaken van de regeling ‘functioneel leeftijdsontslag’. Die bestaat nu nog. Dus heb ik de kans maar benut. Ik had er nooit op gerekend. Voor hetzelfde geld wordt de regeling morgen geschrapt en moet ik door tot m’n 67e… Dit is heel luxe, daar ben ik me terdege van bewust.” Op zondag 30 mei nam Jan Timmer afscheid van zijn collega’s van de verkeerspost en van collega’s op het water. (foto privécollectie) 38 jaar heeft Jan Timmer erop zitten bij Rijkswaterstaat. Op zijn 22e verruilde hij een duwboot – hij was de jongste stuurman bij EWT, de voorloper van Veer haven – voor een patrouillevaartuig. “Nooit spijt van gehad. Het mooie is dat ik naast het werk altijd ben blijven varen, als aflosser.” Hij begon als hulpkantonnier. “Toen deden we het onderhoud nog allemaal zelf: borden, bakens en boeien, rivierlampen vervangen…” Jan klom op tot matroosmotordrijver, gezagvoerder en scheepvaartmeester. In 2000 ging hij als verkeersleider aan de wal werken, in de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht. “Post Dordt, ja. Dit is de mooiste regio. Er is hier van alles: zeevaart naar Dordrecht en Moerdijk en heel veel binnenvaart. We hebben hier de drukste binnenvaartkruising van Noordwest-Europa met 160.000 scheepvaartbewegingen op jaarbasis. En sinds de post vorig jaar is verhuisd van Duivelseiland naar het Drechttunnelgebouw, kijken we zo op de schepen.” Bestuurslid De binnenvaart heeft in 38 jaar een revolutie en schaalvergroting doorgemaakt van heb ik jou daar. Het was boeiend om dat van beide kanten mee te maken.” Jan zette zijn nautische ervaring en expertise op velerlei vlakken in als bestuurslid. Bij de Racon, het gilde van verkeersleiders, bij Vereniging De Binnenvaart en bij Koninklijke BLN-Schuttevaer. Alleen bij die laatste vereniging zit hij nu nog in het bestuur, van de afdeling Rijnmond. “Dat wil ik nog wel blijven doen. 22 juni 2021 Jan Timmer: altijd goedlachs. Ik hoor daar altijd dingen die in mijn werk van nut waren. En andersom.” Jan is dus nog lang niet weg uit de binnenvaart, hij blijft zich inzetten. Hij blijft ook voorlopig nog varen als aflosser. Vooral via Blue Amigo (voorheen Swets ODV). In de begeleiding van bijzondere transporten, voor scheepvaartbegeleiding tijdens werkzaamheden aan bruggen en sluizen en af en toe in de riviercruisevaart: als loods op schepen die in Zeeland varen, voor de communicatie met sluizen en verkeersposten. “Hartstikke leuk om te doen. Ik heb onlangs mijn Rijnpatent weer verlengd voor vijf jaar.” Jan woont in Dordrecht en blijft daar ook wonen. “Ik had misschien weleens ergens anders willen kijken, maar ik heb een echte Dordtse getrouwde en als zij de dom niet meer kan zien, gaat het niet goed. Die wil hier nooit weg. Het is ook lekker centraal voor de binnenvaart. Ik kon op de fiets naar m’n werk. Als ik nu moet opstappen op een schip, kan dat vaak hier aan de Handelskade of de Merwedekade. Ze komen toch langs…” OP DE RADAR Binnenvaartcafé 16-06-21 Vorige week vond de 2e digitale editie van het Binnenvaartcafé plaats. Drie sprekers hebben een presentatie gegeven aan circa 40 deelnemers. Deze presentaties gingen over een update van Nextlogic, ZES batterij-elektrisch varen en Novimar. Arwen Korteweg van het Havenbedrijf Rotterdam opende het Binnenvaartcafé met een korte introductie van de sprekers en leidde het hele event. Dagmar Stolk van Bureau Voorlichting Binnenvaart behandelde de vragen vanuit de chat. Op het programma stonden: • Nextlogic - Update livegang integrale containerplanning Door: René Doornhein, Nextlogic • ZES batterij-elektrisch varen: van concept tot realiteit Door: Willem Dedden, Zero Emission Services • Novimar - Home of the vessel train Concept: een toelichting op innovaties in Europa. Door: Erwin van der Linden, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart Als extraatje gaf Kees Modderman een korte update over de diverse Modal Shift subsidieregelingen. Ook dit werd erg gewaardeerd door alle deelnemers. Dankjewel Arwen, Dagmar, René, Willem en Erwin voor jullie bijdrage! We hopen dat de volgende editie van het Binnenvaartcafé op woensdag 17 november 2021 weer fysiek gehouden kan worden bij het Havenbedrijf Rotterdam, waarin wij drie verladers hun verhaal met ons willen laten delen. Kees Modderman Logistiek adviseur bij Bureau Voorlichting Binnenvaart

Binnenvaartkrant