28 22 juni 2021 SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR Ontwerp, installatie en reparatie van hydraulische systemen voor de binnenvaart. Stuurwerken Stuurwerkkeuringen Stuurhuiskeuringen Stuurwerkpompen leverbaar uit voorraad Nieuw of revisie van cilinders MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Meer weten? Markweg Zuid 2A 4794 SN Heijningen 0167 - 52 45 65 buycktechniek.nl 24/7 bereik voor noodgevallen • Een scheepshelling van 170x40m met een hefcapaciteit van1500T • Een vlottende steiger, geschikt voor het uitvoeren van werken boven de waterlijn • Opslagterrein en werkplaatsen. • Drukpers van 300T, knipstraat tot 3m, paswerkerij,… Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties +32 (0) 499 52 31 32 · info@scheldewerf.be · www.scheldewerf.be Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Graag wil ik uw aandacht vragen voor de collecte van het “Nationaal MS fonds”. Met deze collecte wordt geld ingezameld voor nog meer onderzoek naar deze verschrikkelijke zenuwslopende ziekte. Door scannen van onderstaande QR-code komt u automatisch op mijn persoonlijke digitale collectebus. Niemand weet hoe zich de ziekte ontwikkelt maar mede door uw gift kan er verder onderzoek gedaan worden voor alle MS patienten. Alvast bedankt voor uw aandacht en uw eventuele gift, groeten Hans Groot
29 Corona hakt erin bij Duitse opleidingen Door corona komen de binnenvaartopleidingen in Duitsland in de knel. Dat blijkt uit een recent bericht van het Bundesamt für den Güterverkehr (BAG), dat al sinds het begin van de coronacrisis de gevolgen voor het goederenvervoer monitort. Cursussen voor onder meer ADN en scheepspatenten verlopen nog steeds niet planmatig. Binnenvaartpersoneel loopt hierdoor vertraging op bij het behalen van noodzakelijke certificaten. Ook jongeren in opleiding ondervinden nadelen van de pandemie. Door de lockdown konden zij niet regelmatig naar school. In de sector wordt nu gevreesd dat ze straks bepaalde vaardigheden missen en dus later nog moeten worden bijgespijkerd. Prikafspraken In heel Europa worden de coronamaatregelen momenteel versoepeld. Aan de grenzen ondervinden binnenschippers nauwelijks nog problemen. Het is wel moeilijk voor bemanningsleden om nog vlak voor de grens een testlocatie te vinden. Ook het vaccineren van varend personeel gaat traag. Het is moeilijk voor hen om een prikafspraak te maken. Hoewel de binnenvaart nog steeds gebukt gaat onder de gevolgen van de pandemie, begint het ook her en der weer op te klaren. Vanuit de auto-industrie is meer vraag naar staal en ijzererts. Hier profiteert vooral de binnenvaart op de kanalen van. Drogeladingschepen vervoeren op dit moment ook grote partijen graan en meststoffen. Op de Rijn trekt de transportvraag in veel segmenten weer aan, maar er is nog steeds overcapaciteit bij de grote schepen. Dit komt vooral doordat er minder importkolen zijn. Tot nu toe kan dit nog niet gecompenseerd worden door andere ladingsoorten. Ondernemers reageren op de situatie door een deel van hun schepen tijdelijk uit de vaart te nemen of hun vaartijd te beperken. De vrachtprijzen op de Rijn zijn vrij laag. Binnenschippers hebben het daar moeilijker dan op de kanalen om een goede vrachtprijs te scoren. Op de Donau zit het binnenvaartvervoer nog niet echt in de lift. Donauschepen vervoeren momenteel weinig landbouwproducten, metaal en machines. Op de Elbe gaat het, dankzij de gunstige water stand, beter. Er is dit jaar al veel projectlading vervoerd en vanuit Hamburg worden per binnenschip grote volumes hout naar het achterland vervoerd. Ondernemers in de gas- en chemie vaart geven aan tevreden te zijn. De vraag naar fossiele brandstoffen blijft laag. Tijdens de lockdown was er weinig behoefte aan diesel, kerosine en andere branden smeerstoffen. Er is nog genoeg Ook binnenschippers in opleiding hebben het moeilijk in coronatijd. (foto BDB) voorraad. De versoepelingen in het coronabeleid leiden er wel toe dat de mobiliteit, en dus ook de vraag naar brandstoffen, weer aantrekt. Containervaart De containersector heeft na de Suez-blokkade nog steeds veel problemen in de westelijke zeehavens. Binnenschepen moeten in Antwerpen en Rotterdam vaak meerdere dagen wachten om afgehandeld te worden. Dit heeft ook gevolgen voor het achterlandvervoer. Im- en exportcontainers worden vaak overgeslagen op andere schepen of treinen, of tussentijds opgeslagen. Containeroperators huren extra schepen in om hun vaarschema’s te kunnen naleven. Verstoorde lijndiensten tussen Europa en het Verre Oosten leiden tot een groot tekort aan lege containers. De sector verwacht dat de situatie zich pas in de loop van de zomer weer enigszins normaliseert. In de regio Berlijn klagen binnenschippers over regelmatige storingen aan de sluizen. Dit is ook in het kanaalgebied het geval. Sluizen vallen uit, reparaties duren lang Verhoog en is een tekort uw rendement aan bedienend duurzaamheid personeel. van uw onderneming Verhoog de Verlaag uw kosten 22 juni 2021 Geen verhoging vaartrechten op Moezel De vaartrechten op de Moezel worden niet verhoogd. Dat heeft de Moezelcommissie besloten. De (virtuele) bijeenkomst van de commissie werd voorgezeten door de Duitse vertegenwoordiger Norman Gerhardt. Namens de CCR nam Bruno Georges deel aan de vergadering en namens de Donaucommissie Manfred Seitz. Een van de agendapunten was de invoering van de elektronische meldplicht op de Moezel per 1 juli 2021. De Moezelcommissie heeft een informatiebrochure gemaakt die op de website kan worden gedownload. Op de site staat ook aanvullende informatie. Op de Moezel en Saar is vorige week (16 juni) de jaarlijkse inspectie- en onderhoudsbeurt van alle sluizen afgerond. Acht van de 28 kolken moesten dit jaar volledig worden drooggezet om te worden gereinigd of gesaneerd. Aan de overige schutkolken vonden alleen werkzaamheden boven de waterlijn plaats. Zoals ieder jaar zijn de onderhoudswerken aan de sluizen in Duitsland, Luxemburg en Frankrijk gelijktijdig uitgevoerd. Tien dagen lang is er dag en nacht doorgewerkt, met strenge hygiënemaatregelen vanwege corona. Standtijd motorolie verlengen? Start samen met ons een project op uw schip! Bent u nieuwsgierig naar onze aanpak? Scan dan de QR-code en lees ons verhaal! Verhoog uw rendement Verhoog de duurzaamheid van uw onderneming Verlaag uw kosten SCAN MIJ! marine.denhartogbv.com Standtijd motorolie verlengen? Start samen met ons een project op uw schip! Bent u nieuwsgierig naar onze aanpak?
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl