Views
1 year ago

2021-13

  • Text
  • Rotterdam
  • Boord
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Marine
  • Juni
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schip

26 22 juni

26 22 juni 2021 Allround specialist in scheepselektrotechniek 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl

27 22 juni 2021 Ook na 25 jaar zien de Van der Velden-roeren van de Raffael er nog als nieuw uit. “Aan het roerwerk mankeert nooit iets.” De Raffael van schipper Erik Zandstra is al sinds 1996 uitgerust met een compleet stuursysteem van Damen Marine Components. Hoewel de binnenvaarttanker inmiddels een kwart eeuw in de vaart is, zien de roeren er nog zo goed als nieuw uit. “Het is een systeem waar je op kunt bouwen: het doet altijd wat het moet doen.” ADVERTORIAL ZANDSTRA TANKVAART: Aan het roerwerk mankeert nooit iets Toen de Raffael afgelopen jaar op de werf lag voor inspece, kreeg Erik Zandstra (50) complimenten voor de staat waarin de roeren van zijn schip na al die jd nog verkeren. “Mooi hè?”, zegt de eigenaar van Zandstra Tankvaart uit het Friese Scharsterbrug met enige trots in zijn stem. “Er mankeert nooit iets aan.” Het casco van de Raffael, 110 meter lang en 11,40 meter breed, is in 1996 gebouwd door Sanerul Naval Orsova SA in Roemenië en afgebouwd bij Damen Shipyards Hardinxveld. De tanker werd desjds voorzien van twee Van der Velden HD-roeren en een Van der Velden 2DWK-stuursysteem. Het HP100- besturingssysteem werd in 2015 omgebouwd naar HP1000, verder is het roer- en stuurwerk nog in originele staat. Zandstra nam het schip in 2004 over en vaart er sindsdien zeer frequent mee. Hij vervoert xyleen en benzeen op een vaste route: van Geel (België) naar Roerdam, van Roerdam naar Godorf (Duitsland) en van Godorf terug naar Geel. “Het is heel intensief werk, je bent dag en nacht in de weer”, zegt hij. “Maar ik krijg het schip aljd precies waar ik het hebben wil.” Daar hee hij zelfs geen sterke boegschroef voor nodig. “De meeste schepen hebben een boegschroef van 500 of 600 pk, ik vaar met een ‘boegschroee’ van 350 pk. Daarom ben ik veel meer aankelijk van het roerwerk achterop, maar dat is geen probleem: ik kan prima sturen en manoeuvreren.” De Van der Velden HD-roeren staan bekend om hun uitstekende manoeuvreerbaarheid. Ze presteren opmaal in verschillende vaarcondies (hoog- en laagwater) en onder verschillende omstandigheden. De likracht van deze hydrodynamische profielroeren is enorm. De roeren hoeven niet connu te sturen om het schip op koers te houden, waardoor zelden een stuurcorrece nodig is. Dit bespaart brandstof, terwijl de snelheid wordt behouden. Zuinig Dat het roerwerk al zo lang probleemloos meegaat, hee volgens Zandstra twee oorzaken. Enerzijds de bewezen kwaliteit ervan, anderzijds de manier waarop hij als schipper met zijn Raffael omgaat. “Natuurlijk is het bijzonder dat het er allemaal nog als nieuw uitziet, dat zie je lang niet overal. Maar het is ook maar net hoe je met je schip omgaat. Er zijn schepen van 25 jaar oud die vol deuken en butsen zien. Als je de Raffael van voor naar achter bekijkt, dan zul je maar weinig deukjes aantreffen. Ik ben er heel zuinig op.” “Zolang je alles maar goed bijhoudt, is er niets aan de hand. Tien jaar geleden is de Raffael gestraald onder hoge druk en toen zijn de roeren uiteraard ook meegenomen. Die zien er nu nog aljd netjes uit: weinig roest en geen vervorming.” Slijtage Cor de Wit, Service Sales Manager bij Damen Marine Components in Hardinxveld-Giessendam, kijkt daar niet meer van op. “We komen dit geregeld tegen”, zegt hij. “Onze roeren onderscheiden zich door een combinae van een roestvrijstalen bus op het roer en een kunststof lagerbus in de hennekoker. Die combinae, daar komt onder normale omstandigheden bijna geen slijtage bij voor.” “Onze vaste klanten weten: koop je Van der Velden roer- en stuurwerk, dan gaat dat normaal gesproken heel lang mee, bijna een scheepsleven lang wel. En mocht er onverhoopt toch een keer iets aan de hand zijn met een roer, dan kunnen we dat vrij eenvoudig herstellen. Het lagere gedeelte in de hennekoker kun je relaef makkelijk demonteren en weer monteren en dat geldt ook voor de roestvrijstalen bus. Je hoe alleen deze twee slijtdelen te vervangen, de originele hennekoker en de originele roerkoning blijven qua dikte gewoon zoals ze zijn.” Service Elke drie jaar keurt een deskundige van Damen Marine Components het hydraulische gedeelte van de Raffael. “Het roerwerk is aljd in orde”, zegt Zandstra. “Het is een systeem waar je op kunt bouwen: het werkt aljd. Gelukkig wel! Ik ben zeer tevreden over de service van Damen Marine Components, daar kan ik kort over zijn. Ik maak niet zoveel met ze mee en dat is alleen maar goed nieuws, want dat betekent dat alles op het schip doet wat het moet doen.” In al die jaren is alleen het besturingssysteem vernieuwd. Dat was in 2015, toen Damen Marine Components het HP100- besturingssysteem ombouwde naar HP1000, als gevolg van veranderde wetgeving voor schepen die varen op de Rijn. “Die overgang is vlekkeloos verlopen. Ook het vernieuwde systeem funconeert prima, het is heel eenvoudig in het gebruik.” Pensioen Nu de Raffael al 25 jaar in de vaart is, komt langzaam maar zeker de vraag op hoe lang het schip nog mee kan. Zandstra: “Dat ligt er maar aan wanneer ik met pensioen ga. Ik ben nu 50, ik zit inmiddels 30 jaar in de binnenvaart en het zou wel heel mooi zijn als ik het na 35 jaar wat rusger aan zou kunnen doen, als ik 55 ben. Maar voor het werk waar het schip voor wordt ingezet, kan het nog wel 10 of 15 jaar mee. Misschien nog wel 20 jaar ook.” “Het mooie is: de Raffael is een roestvrijstalen schip, dus je kunt er meer dan alleen chemicaliën mee vervoeren, zoals wij nu doen. Je kunt er alle kanten mee op, ook de eetbare oliën bijvoorbeeld. Maar de eerstvolgende 5 jaar blijf ik zeker nog op de Raffael”, besluit Zandstra. Wat inhoudt dat de HD-roeren van Van der Velden zeker nog tot die jd in hem een enthousiaste ambassadeur hebben. “Het is leuk om met regelmaat klanten tegen te komen die zo te spreken zijn over onze producten”, reageert Cor de Wit. “Ze geven hun ervaringen door aan collega’s, via de marifoon of op een verjaardag. Die mond-tot-mondreclame is de beste reclame die ons bedrijf zich kan wensen, daar valt bijna niet tegenop te adverteren. Het is het vertrouwen dat de mensen in ons hebben. En als alles zo lang en zo goed blij meegaan zoals op de Raffael het geval is, dan betaalt zich dat voor een schipper ook gewoon dubbel en dwars terug.” Damenmc.nl Foto: Leo Schuitemaker DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS

Binnenvaartkrant