Views
7 months ago

2021-13

  • Text
  • Rotterdam
  • Boord
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Marine
  • Juni
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schip

18 22 juni

18 22 juni 2021 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Edith Kielpad 26 bus 102, T. +32 3 237 63 60 info@relias.be 2000 Antwerpen F. +32 3 237 63 70 www.relias.be OPENBARE EN GERECHTELIJKE VERKOPING van de binnenschepen: MS “LUCIFER“ en MS “MY DREAM” online via de website: https://www.vhauctions.com vanaf woensdag 30 juni 2021 om 10.00 uur, tot donderdag 8 juli 2021 om 10.00 uur Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS “LUCIFER” Type: motorvrachtschip Bestemming: onbekend Teboekstellingsnr.: onbekend Datum teboekstelling: onbekend ENI: 04022230 Materialen romp: onbekend Bouw: 1943 Lengte over alles: onbekend Breedte over alles: onbekend Tonnenmaat netto: onbekend Motor: onbekend “MY DREAM” Type: Bestemming: motorvrachtschip vervoer vaste goederen Teboekstellingsnr.: 03-15580-1974 Datum teboekstelling: 18/01/1974 ENI: 06000503 Materialen romp: Staal Bouw: 1947 Lengte over alles: 63,43 Breedte over alles: 7,06 Tonnenmaat netto: 805,386 Motor: Cummins, 485 kW Meer info en verkoopsvoorwaarden via info@relias.be The Blue World Empower your business The Blue World .nl BORELLI Bouwjaar 2009 Lengte 110 Breedte 11.45 Diepgang 3.62 Tonnenmaat 3228 € 3.300.000,- VIPER Keurig onderhouden schip met moderne jonge woning. Bouwjaar 1987 Lengte 109.94 Breedte 9.50 Diepgang 3.17 Tonnenmaat 2300 € 1.600.000,- CREDO Nieuwe laadvloer, Nieuwe luikenkap, Jonge stuurhut, Kanaalhoogte. Lengte 85.86 Breedte 9.50 Diepgang 2.82 Tonnenmaat 1493 € 850.000,- GEZOCHT beunschepen 85 x 8,20 meter WIJ DANKEN VERKOPERS VOOR DE OPDRACHT EN HET VERTROUWEN, EN WENSEN DE NIEUWE EIGENAAR VEEL SUCCES! +31 (0)6-55333583 patrick@theblueworld.nl Bekijk alle schepen op theblueworld.nl SCHEEPSMAKELAARDIJ EN ADVIES Interesse? Mail naar patrick@theblueworld.nl

19 22 juni 2021 The Blue World verkoopt het ms Traviata Vlak voor de overdracht kreeg het schip nog een werfbeurt in Millingen. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL ‘Welkom aan boord van de Traviata’ is het verhaal op de website van The Blue World. Anne Middendorp en Cor van Leeuwen, eigenaren van het ms Traviata, hadden even tegenwind om hun schip te verkopen. De recessie en vervolgens corona maakten het moeilijk een ouder schip te verkopen. De Trviata is van 1966 en kreeg in 1988 een nieuw middenschip. The Blue World brengt koper en verkoper bij elkaar. Ook voor een verkoop in mindere tijden draaien ze hun hand niet om. Voor leningen bij banken krijgt nieuwbouw de voorkeur en niet een gebruikt schip. Maar toen de Traviataeigenaren in contact kwamen met Patrick Hut, de eigenaar van makelaardij The Blue World, liep het toch anders. Snel succes voor iedereen Middendorp was naar eigen zeggen eerst nog even sceptisch. Hut, die zelf uit de scheepvaartwereld komt, zag het zonniger in; volgens hem waren er kansen en mogelijkheden genoeg. Middendorp stelt: “Het is ongelofelijk wat Hut aan netwerk heeft en vooral op de sociale media, waar ik veel minder in thuis ben. Dat werkte goed.” Hut weet exact wie wat zoekt en voor welke doelgroep een schip geschikt is. Hij benadert potentiële kopers actief en biedt ze mogelijkheden aan die voor hen geschikt zijn en begeleidt dat ook. The Blue World is doorlopend actief met adverteren en benaderen van klanten en laat niets aan het toeval over. “Wij hebben in het afgelopen jaar vijf potentiële kopers aan boord gehad en vaak ketste het af doordat de financiering niet rondkwam”, zegt Middendorp. “Banken zijn tijdens de coronacrisis terughoudend met leningen.” Uiteindelijk kwam Marc Nordenholt, die zelf het ms Jolien al heeft varen. Hij kocht de Traviata om als tweede schip met schroot te gaan varen van Hengelo naar Amsterdam en Rotterdam. Goed onderhouden Middendorp en Van Leeuwen kochten de Traviata veertien jaar geleden. Ze zijn nu 65 en 69 jaar en wilden eigenlijk al eerder stoppen met varen, maar door de economische tegenslag van 2008 en de coronacrisis was het verkopen van het schip moeilijker. Zij voeren jaren containers door Nederland en op de Rijn. In 2007 startten ze met bulk. Ondanks de recessie in 2008 die zij vlak na de aankoop van het schip voor hun kiezen kregen, onderhielden zij het schip goed. Daar werd niet op bezuinigd. Middendorp: “Onderhoud was de taak en passie van mijn compagnon. Bezuinigingen op filters De Traviata varend op het Amsterdam-Rijn-Kanaal. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) of olie waren not done. Hierdoor behield het schip zijn waarde, veiligheid en betrouwbaarheid. Dat betaalt zich nu uit bij de verkoop.” In overleg met Hut zijn er actuele certificaten op het schip gekomen en vlak voor de overdracht ook nog een werfbeurt. Middendorp denkt inmiddels als schipper op de vrije markt te gaan werken, naast zijn functie als voorzitter van afdeling Utrecht bij Koninklijke BLN-Schuttevaer, waar hij meer tijd aan zal gaan besteden. Van Leeuwen is zich aan het beraden over zijn volgende stap. Liever een gebruikt schip Marc Nordenholt is de nieuwe eigenaar van de Traviata, die zijn nieuwe leven begint onder de naam Jeymee. “Eigenlijk meldde Hut zich bij mij met het schip. Ik wist dat het te koop stond en Hut wist wat ik zocht. Schroot varen met een 98-meterschip met de laad capaciteit van een 110-meter: 2.640 ton." "In de huidige tijd is het heel vervelend met de banken om een schip te kopen. Ik had verwacht dat het makkelijker zou zijn. Ik heb het schip uiteindelijk zonder tussenkomst van de bank gekocht.” “Banken geven de voorkeur aan nieuwbouw, maar ik wil dat liever niet. Ik kon met die plannen direct een bakkie koffie komen drinken”, vertelt Nordenholt. “Hut weet exact wat hij doet, maar wil soms iets te snel. Hij denkt soms dat in drie weken geregeld is wat zes weken duurt. Hij was bemiddelaar voor de tegenpartij en ik heb voor het eerst zaken met hem gedaan.” Nordenholt heeft geen spijt van het zakendoen met The Blue World: “Het is plezierig, eerlijk en netjes gegaan.” 4.076 ‘lane’-meters De Compagnie Belge d’Affrètements, beter bekend als Cobelfret, heeft klaarblijkelijk geen last van de Brexit. Ze hebben in Rotterdam een eigen terminal in de Brittanniëhaven en hun roro-schepen, die varen op de Engelse havens Killingholme en Purfleet, zitten altijd aardig vol. Kennelijk is het nu zelfs zo druk dat ze de Alf Pollak hebben gecharterd om het grote aanbod WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl adequaat te kunnen verwerken. Het drie jaar oude schip opereerde voorheen in een dienst tussen Livorno op het vaste land van Italië en Cagliari aan de zuidzijde van Sardinië. Gezien de markeringen hoeft het geen betoog dat het een Italiaans schip is. Met de tekst brengt reder Vincenzo Onorato zelfs een eerbetoon tot uiting aan Italiaanse zeevarenden. De in Napels gevestigde rederij Tirrenia onderhoudt met een vijftiental schepen meerdere roro- en veerdiensten. Ook Moby Lines en Torena, met bij elkaar zo’n twintig schepen, behoren tot de Tirrenia Group. De Alf Pollak is 210 meter en heeft 4.076 lane-meters, die ruimte bieden aan 300 vrachtwagens. De roro werd in 2018 gebouwd door Flensburger Shipbuilding. De MAN Augsburg-diesel van 9.600 kW is goed voor 22 knopen, wat ruim 40,7 kilometer per uur is. Cobelfret vaart niet alleen op Engeland, maar ook op Ierland, Iberië (Spanje en Portugal), alsmede Scandinavië (Denemarken en Zweden). Naast Rotterdam wordt ook hoogfrequent geopereerd vanuit Zeebrugge. Er is de laatste jaren flink geïnvesteerd in nieuwbouw en de rorovloot bestaat uit meer dan dertig eenheden. Daarnaast varen er nog zo’n dertig bulkcarriers met dezelfde rode C in de witte schoorsteenruit. Ander kenmerk is dat de scheepsnamen hiervan beginnen met 'Lowlands'. De helft ervan is chartertonnage. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP

Binnenvaartkrant