Views
1 year ago

2021-13

  • Text
  • Rotterdam
  • Boord
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Marine
  • Juni
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schip

14 22 juni

14 22 juni 2021 YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE BFT Tanker Logistics wenst Alpinist SA en bemanning een behouden vaart! Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, de bouw en levering casco van mts Rival mogen verzorgen voor Alpinist SA. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com BFT TANKER LOGISTICS • Lindtsedijk 30 • NL 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • MAIL operations@bftrans.nl • WEB www.bftrans.nl MTS RIVAL Hét adres voor elke schipper Wij verzorgden de complete afbouw van het MTS RIVAL foto: Dronebird en wensen schip en bemanning een goede en behouden vaart. U vindt ons aan de Waal bij kilometerpaal 903 Waalbandijk 129, 6651 KB Druten T +31 487 51 55 44 E info@gerlienvantiem.com gerlienvantiem.com

15 Recht van overpad op terminal is belangrijk voor de veiligheid Betalen om van boord te mogen 22 juni 2021 gesprek, en toen klem zat: “Ik kon niet via het Rietlanden-terrein naar mijn auto toe.” Uiteindelijk is hij – illegaal – het terrein afgereden dankzij een bekende die wel toegang had. “Het is te gek voor woorden dat schippers daar ingesloten worden.” De Weerd heeft er een klacht over ingediend bij het havenbedrijf maar zonder succes. “’Je gaat maar met de Koperen Ploeg’, wordt er gezegd. Bedrijven hebben de macht en misbruiken die.” Schippers moeten boodschappen kunnen doen en monteurs ontvangen. “Er is een gebrek aan openbare ligplaatsen en dat veroorzaakt mede de problemen”, zegt De Weerd. “Bedrijven moeten schepen meer als onderdeel van hun logistieke keten zien en net als vrachtwagens keycards geven. Een positief voorbeeld is de Usselincxhaven. Die heeft een speciale voorziening om van de openbare weg naar de schepen te lopen zonder op het bedrijventerrein te komen. Dat moeten de bedrijven meer doen als ze hun terrein afsluiten.” DOOR EVERT BRUINEKOOL Van en aan boord komen wordt voor schippers steeds lastiger. Sommige bedrijven vragen er geld voor, bij andere mag het helemaal niet. Sinds de invoering van de ISPS-code in 2004, bedoeld om havens en schepen te beschermen tegen terrorisme, worden de regels steeds strenger. Terminals zijn verantwoordelijk voor de veiligheid op hun terrein en worden daarop afgerekend. “Er komt niemand meer door voor op- en afstappen”, stelt Rietlanden Terminals in Amsterdam. Bij APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam moet je ervoor betalen. Andere, zoals EBS, staan het overpad nog wel toe, maar hanteren strikte voorwaarden. Even boodschappen doen of familie ontvangen kan bij Rietlanden niet meer via het terrein. Dan moet je tegen betaling met de bootsmannen van De Koperen Ploeg naar het schip varen. Dit geldt ook als een monteur aan boord moet werken. “Veiligheid voorop”, aldus de woordvoerder van Rietlanden Terminals. “Er komt niemand op het terrein, te gevaarlijk met de grote zware shovels en kranen”, stelt de woordvoerder van Rietlanden. “Er lopen overal bedrijfshulpverleners met portofoon. Is er nood dan springen die direct bij, ook aan boord.” Mocht er iemand ziek worden aan boord, dan mag de dokter of ambulance wel via het terrein naar het schip, maar alleen onder begeleiding van de bedrijfshulpverlening. Zij kunnen zelfs het werk stilleggen. Gevangen EBS geeft aan dat scheepsreparaties mogen mits de auto’s op de aangewezen plek worden geparkeerd. Een crewwissel kan ook, maar auto’s aan of van boord zetten niet. Bevoorrading is niet toegestaan via het terminalterrein, behalve als het gaat om medische middelen – of bezoek van hulpdiensten. Vooral schippers in de vrije vaart hebben hier nogal eens mee te maken. Als je vaste contracten hebt wordt er vaak wel iets geregeld: een sleutel op een geheime plaats of een keycard. ASV-woordvoerder Sunniva Fluitsma kent tal van voorbeelden en maakt zich regelmatig hard voor recht van overpad: boodschappen doen, noodgevallen, ambulance, bezoek en reparatie moeten mogelijk zijn, vindt ze. “Wij hebben het in Amsterdam aan de kaak gesteld. Een schipper met fosfinevergiftiging mocht van boord, maar kwam als hij terugkeerde het terrein niet meer op.” “Vrijheid is een mensenrecht. Je mag mensen niet een weekend opsluiten achter een hek”, zegt Fluitsma. Er is onlangs een kindje bijna overleden doordat het schip niet bereikbaar was voor hulpdiensten, vertelt ze. Kind ziek en ambulance voor het hek. “Dat escaleerde tussen schipper en portier. Uiteindelijk heeft de politie opgetreden tegenover de portier. Levensgevaarlijk, je mag iemand geen medische hulp ontzeggen. Er zijn helaas voorbeelden in overvloed.” De ASV kaart het probleem al drie jaar aan. 75 euro Een dag van tevoren aanmelden, kopieën van paspoorten opsturen, VCA-papieren en veiligheidstraining zijn enkele van de regels die bedrijven stellen bij bezoek aan boord. Dit geldt soms ook voor monteurs die op een schip moeten werken voor een storing. Er zijn schippers die het van twee kanten bekijken: bedrijven zijn nu eenmaal verantwoordelijk voor de veiligheid op het terrein. “Ik heb voor mijn zoon ooit een ambulance nodig gehad en dat werd zonder probleem geregeld. Bij Rietlanden mag je helemaal het terrein niet op. Terecht, het is daar levensgevaarlijk als je de regels niet kent”, vindt een schipper. Een schip laadt kolen bij Rietlanden Terminals. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) Ook APM II op de Maasvlakte in Rotterdam is streng. Op de volledig geautomatiseerde containerterminal kun je alleen nog van boord met vervoer van de terminal. De kosten hiervoor zijn volgens schippers 75 euro. Andries de Weerd, regiovertegenwoordiger van Koninklijke BLN- Schuttevaer, bevestigt problemen om aan en van boord te komen bij sommige bedrijven. “Vaste klanten bij bedrijven krijgen vaak een sleutel. Bezoek aan leerlingen (door een stagebegeleider, red.) is vaak wel mogelijk, ik heb alleen bij Rietlanden problemen; daar kom je niet aan boord of eraf.” Als voorbeeld noemt hij de keer dat hij nog niet klaar was met een Verschuiving Het blijft nog even verwarrend. Heel veel mensen willen deze zomer het liefst weer op vakantie naar het buitenland. Alleen is nog niet altijd duidelijk aan welke eisen je in welk land moet voldoen, want als je volgens de Nederlandse overheid weer naar diverse landen mag, dan ben je in die landen toch niet altijd welkom. Er wordt hard gewerkt aan een gezamenlijk registratiesysteem voor gedane inentingen, zodat je in veel vakantielanden geen vaccinatiepapieren meer hoeft te overleggen, maar ook dat is nu nog niet op orde en dus moet je alsnog een PCR-test overleggen. Dat zorgde voor een run op alle Nederlandse vakantiebestemmingen, met alle prijsstijgingen van dien. Tevens wordt er met een schuin oog gekeken naar de mogelijkheden om alsnog om te boeken naar een bestemming in het buitenland, zodra het weer kan. Deze verschuiving komt niet alleen voor met betrekking tot de vakantie. Al meer dan een jaar is iedereen aan het schuiven met ideeën en de wijze van uitvoering hiervan. Binnen de SAB hebben we ook ervaringen met het verschuiven en doorschuiven van plannen, zoals persoonlijke ontmoetingen op de beurs. Maar ook het verschuiven van gemaakte afspraken. Dat komt de laatste tijd regelmatig voor aan de SAB-balie. Klanten die een nieuwe afspraak inplannen voor het behandelen van hun vaardocumenten, maar de oude afspraak niet annuleren. Als het niet lukt om de afspraak zélf te verzetten, dan wél graag even doorbellen aan de SAB. Het geannuleerde tijdvak wordt dan weer vrijgegeven zodat anderen deze tijd kunnen inboeken. Maar het komt ook voor dat mensen later komen dan de afgesproken tijd. Dit kan problemen veroorzaken als de balieagenda voor dat dagdeel erg vol zit. Uiteraard probeert de SAB om je dan alsnog van dienst te zijn, maar dat vergt wel extra tijd. Jouw verzoek wordt dan, indien mogelijk tussendoor, in de overblijvende tijd, behandeld. Lukt het je, bijvoorbeeld door een file, niet op tijd te zijn voor je afspraak? Bel dit dan even door aan de SAB, zodat deze tijd gebruikt kan worden om je collega-schipper te helpen. Is de klant met een afspraak ná GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart Leven en laten leven “Het verschilt natuurlijk per plek en per situatie”, vindt mr. Ooijkaas van advocatenkantoor Boonk Van Leeuwen. “Maar voorop staat: leven en laten leven. De schipper moet oog hebben voor de belangen van het bedrijf en het bedrijf moet oog hebben voor de belangen van de schipper en zijn schip. Laden is een makkelijk moment om bijvoorbeeld de boodschappen te halen. Als de schipper dat wil doen op het moment dat hij bij een bedrijf ligt, overleg dan van tevoren met het bedrijf of daar mogelijkheden voor zijn.” Daarnaast moeten hulpdiensten in geval van nood altijd aan boord kunnen komen, stelt Ooijkaas: “De bedrijfsveiligheid van de terminal mag nooit die van het schip in gevaar brengen en omgekeerd.” “Als hulpdiensten niet aan boord kunnen komen door schuld van de terminal, zou de terminal daar forse problemen mee kunnen krijgen. De terminal weet dat op schepen mensen werken en leven en waar iets kan gebeuren. Het schip moet in geval van nood bereikbaar zijn voor hulpdiensten en de schipper moet in geval van nood van boord kunnen of hulp kunnen halen. Het is vervelend als je opgesloten zit in het weekend op een terminal en geen boodschappen kan doen. Maak daarom tijdig afspraken over wat waar wel of niet is toegestaan.” jou al gearriveerd en jij annuleert de afspraak? Dan kan deze klant eerder geholpen worden. Vaardocumenten kunnen in behandeling worden gegeven via de webshop óf via een afspraak aan de balie. Dit is nooit een combinatie van beiden, omdat dit twee verschillende behandelroutes betreft: de backoffice en de frontdesk (balie). Heb je een afspraak aan de balie? Dan wordt de bestelling ter plekke voor je behandeld en kun je jouw vaardocumenten gelijk weer meenemen. Bestellingen kunnen niet worden afgegeven en later worden opgehaald. Zou je dat wél doen, dan staat deze bestelling gelijk aan een post- of webshopbestelling met het verzoek ‘afhalen aan de balie’. Deze bestellingen worden dan níet direct aan de balie behandeld. Je ontvangt dan een bericht als de bestelling is voltooid. Een tijdsbestek kan niet worden afgesproken.

Binnenvaartkrant