Views
1 year ago

2021-13

  • Text
  • Rotterdam
  • Boord
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Jaar
  • Marine
  • Juni
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Schip

12 22 juni

12 22 juni 2021 DAMEN MARINE COMPONENTS Wij feliciteren ALPINIST SA van harte met mts RIVAL REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Foto: Dronebird

13 22 juni 2021 Afmetingen: 85 x 9,50 x 3 meter Tonnage: 1720 ton Hoofdmotor: Caterpillar C32 Eigenaar: Alpinist SA ENI / Europanummer: 2339115 De Rival: van klipper tot duurzame tanker DOOR JAN HOEK Een aantal tankschepen van de blauwwitte vloot van Tonny en Marie-Jozé van Strien uit Kerkdriel is vernoemd naar hun kinderen Mart, Tessa en Nadia. Bij De Gerlien van Tiem is onlangs de 1.720 ton metende Rival afgebouwd. Daarmee is die scheepsnaam weer terug in de familie, want zo’n eeuw geleden stond die naam ook op de amper 117 ton metende klipper, het schip van de grootouders van Tonny van Strien. De aanzienlijk grotere Rival van nu heeft als afmetingen 85 x 9,50 x 3 meter en een lage kruiplijn van 3,90 meter. NOORDEINDE 3, 3341 LW H.I. AMBACHT TEL.: (078) 682 12 14 ¤ FAX: (078) 682 12 17 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL De familie Van Strien is duidelijk tevreden over de werkwijze en geleverde kwaliteit van De Gerlien van Tiem, want na de afbouw van de Tessa en Nadia is de Rival de derde tanker op rij die de scheepswerf in Druten van hen af mocht bouwen. “Het is er prettig afbouwen, ze zijn betrouwbaar en ze komen hun afspraken na”, is de heldere verklaring van Tonny van Strien. Vijf tanks Het Chinese casco is geleverd door Rensen- Driessen Shipbuilding. In de vijf ongecoate tanks – alleen de bovenkant is gecoat tegen WIJ WENSEN MTS RIVAL EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART (foto Dockmarks) corrosie – van 380 kuub elk wordt voornamelijk bio-olie vervoerd. De tanker beschikt over een enkel leidingsysteem. Waar de tanks aan boord van de Tessa en Nadia zijn voorzien van stoomspiralen, is de Rival het eerste schip van de vloot met een kachel en butterwassers (tankwasinstallatie). Dankzij de Marflex-pompen kunnen de vijf tanks binnen vijf uur tijd gelost worden. Met de afmetingen en de lage kruiplijn van de Rival zijn de mogelijkheden divers en varen ze onder meer naar Hamburg en Duinkerken en in het ARA-gebied. De Rival beschikt over grotere sloptanks van in totaal 30 kuub, waardoor na het wassen het mengsel van water en olie binnenboord kan worden opgeslagen. “Zo kan er bijvoorbeeld is Hamburg gelost worden, de tanks worden gewassen en vervolgens kan er een (retour)product geladen worden.” Energiebesparing De internationale eisen op het gebied van energiebesparing en schone lucht worden steeds strenger. Daar houdt Tonny van Strien met zijn vloot duidelijk rekening mee. Hij zegt daarover: “Bij de bouw van onze schepen staat duurzaamheid altijd voorop en onze nieuwe schepen behoren dan ook tot de zuinigste in hun soort. Wij maken gebruik van de bestaande techniek en kiezen daarbij componenten die daarvoor zorgen.” “Het 3-roerensysteem aan boord levert een meetbare brandstofbesparing op. Van de Caterpillar C32-hoofdmotor hebben we het vermogen van 1.050 pk afgesteld op 850 pk. Met minder spoed op de schroef is het rendement aanmerkelijk beter. De afmeting 85 x 9,50 meter was niet alleen een verzoek van BFT, waarvoor de Rival gaat varen, maar ook een mooie aanvulling op onze vloot.” Van opa Jop tot Alpinist De exploitatie van de schepen wordt verricht door Alpinist S.A. uit het Luxemburgse Mertert (www.alpinist-sa.lu). Naast de nieuwe Rival bestaat de vloot uit tankers met de Latijnse namen: Carpe Diem (pluk de dag), Carpe Noctem (pluk de nacht) en Carpe Auroram (pluk de dageraad/ochtend), de uit de vaart gekochte Rhody en de bij de inmiddels verdwenen werf Trico afgebouwde Mart plus de bij De Gerlien van Tiem afgebouwde Tessa en Nadia. De maritieme geschiedenis van de familie Van Strien gaat zeker vijf generaties terug. Voor opa Jop van Strien was de Rival zijn laatste schip en voor de familie is het ‘het schip van Opa’. De basis van de huidige scheepvaartonderneming wordt gelegd wanneer Thijs van Strien als zelfstandige gaat werken in de binnenvaart. In 1978 sluit zijn zoon Joop zich aan en in 1992 ook zoon Tonny. Begin 21e eeuw zetten Tonny van Strien en Marie-Jozé van Berkel een eerste stap naar een eigen scheepvaartonderneming, waarna met de aankoop van de Carpe Diem tevens de overstap naar de tankvaart wordt gemaakt. Tijdens de afbouw van de Tessa in 2018 noemde Tonny van Strien zichzelf geen rederijdirecteur maar een particulier ondernemer die graag door wil groeien. Die woorden heeft hij nu al waargemaakt met de afbouw van de Nadia in 2020, die samen met Henri Mulders gebouwd is, en die samen met Tonny Alpinist S.A. runt. En nu dan met de onlangs door De Gerlien van Tiem aan hem overgedragen tanker Rival. Mooi is dat Marc Paans hierop gaat varen, die in 2004 de eerste schipper op de Carpe Diem was. Nu staat hij aan het roer van de Rival met Michel van Zanten, de neef van Tonny. Aan mts RIVAL leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Blommaert BVBA Dijvler Materiaal B.V. Franssen groep Marflex B.V. PSI Pijpleidingen Ontwerp, bouw en levering casco Voormast type Improval met RVS Boegankerlier, Achterankerlier, Isolatie uitlaatgassen 5 cargo pompen en 5 nazuigpompen Leidingwerk De Gerlien van Tiem B.V. – mastvoet, heklichtbeugel type Ari- Ankers en Ankerdraad Heatmaster B.V. Pon Power B.V. Toebast Las- en Montagetechniek Scheepsreparatie – Nieuwbouw zona met RVS vlaggenstokhouder, Foresta Trading B.V. 800 kW thermische vloeistof 1x Caterpillar voortstuwingsmotor, Machinekamervloerplaten Scheepswerf afbouw, boegschroef het standaard boordlichtbakken, Volledige pakket F.T. VICTOR ladingverwarmingsinstallatie met type C32 van 862 pk bij 1600 Van Tiem Elektro B.V. installatie, boegschroefmotor, scharnierbaar (type Isis) en alu- dienstpompen, F.T. TTK ballast/ secundair systeem en tank was rpm, 1x Caterpillar, type C18 van Complete elektrische installatie en spudpalen en autokraan minium bootsdavit met handlier stripping ejectors ≈ 200 m³/u, F.T. water verwarmer 447 kW voor boegschroef- en databesturingssysteem Alubouw de Mooy B.V. Damen Marine Components Gasolie trimpomp, F.T. Smeero- Installatiebedrijf Krechting B.V. ladingpompen bedrijf. 2x C4.4 Willemsen interieurbouw & Stuurhuis met kolom Besturingssysteem: type SP2700, liepompen, F.T. Smeerolie-haspel- Loodgieterswerk, RVS rioolafvoer, generatorsets van 124 kVA en 1x scheepsbetimmering B.V. BFT Tanker Logistics B.V. stuursysteem: type Van der Velden® sets, F.T. Hydrofoor met luchtge- waterfilter en sanitair van 82 kVA. Isolatie en betimmering van ach- Bevrachting 3DWKK, roeren: Van der Velden® koelde frequentieregelaar, F.T. Feka Installatiebedrijf Krechting B.V. Promarin Propeller- und Marine- terwoning en stuurhut Blokland Non-Ferro B.V. drieroerensysteem (3SYS), straal- unit met RVS tank, schakelkast en Loodgieterswerk, RVS rioolafvoer, technik GmbH WindeX Engineering B.V. Beunkoelers buis: Ø1662 mm type Optima pomp waterfilter en sanitair The main propeller, diameter Airconditioning, overdrukinstallatie, 1650mm, 5 blades, skew design RVS Klaproosters en ventilatoren ZIE WWW.VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant