Views
2 years ago

2021-11 Special edition #2

  • Text
  • Bedrijven
  • Marine
  • Boord
  • Bedrijf
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Schip
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Onze

2021-11 Special edition

BINNENVAARTSCHIP JE FINANCIER 25 e JAARGANG Editie 11 HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING Jaarlijks miljarden extra nodig voor infrastructuur Stremming Gerrit Krolbrug snel verholpen De Vlaamse Waterweg helpt binnenvaart vooruit 2 3 15 18 26 mei 2021 +31 - (0)10 - 4140 060 binnenvaartkrant.nl - vlootschouw.nl Nog CCR-2 motoren beschikbaar 102-450 pk [enkele] ABATO Motoren www.scheepsmotorcalculeren.nl 24/7 service alle merken www.abato.nl . T: 088-2228600 Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL DE SCHEEPVAART SPECIALISTEN! T: 0184-612933 • E: notaris@interwaert.nl www.interwaert.nl Peulenstraat 151, Hardinxveld-Giessendam 24/7 beschikbaar Marine Power Drechtsteden B.V. • ONDERHOUD, REPARATIE EN REVISIE MOTOREN • COMPLETE PRODUCTIE, IN- EN UITBOUW GENERATORSETS • HERMOTORISEREN +31 (0) 85-4861360 dealer “Beter toezicht nodig op biobrandstof” Vijf Europese lidstaten maken zich samen sterk voor beter toezicht op biobrandstof. Nu die martk groeit, is dat noodzakelijk om de duurzaamheid van biobrandstof te waarborgen. België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Nederland (dat initiatiefnemer is) constateren samen dat daarvoor Europese samenwerking nodig is. De landen roepen Eurocommissarissen Frans Timmermans en Kadri Simson daarom op snel werk te maken van beter toezicht en handhaving op Europees niveau. In de binnenvaart wordt met vrees vooruitgekeken naar het moment dat bunkerbedrijven gasolie moeten leveren met daaraan toegevoegd biobrandstoffen, waaronder FAME (Fatty Acid Methyl Esters). De Europese richtlijn (RED2) die dat verplicht, wordt in Nederland op 1 januari 2022 van kracht. “De Nederlandse binnenvaart GEZOCHT NAUTISCH SPECIALISTEN WWW.BLUEAMIGO.COM De binnenvaart hamert op betrouwbare kwaliteit van de biobrandstoffen als die vanaf 1 januari 2022 moeten worden bijgemengd. (foto Martin Bergsma) wordt hierdoor verplicht met brandstof te varen die niet alleen vervuilender is dan de huidige brandstof, maar bovendien zal zorgen voor (levens)gevaarlijke situaties”, waarschuwden schippersvereniging ASV en verzekeraar EOC vorige maand nog in een brandbrief. Slechte of niet constante kwaliteit van de brandstof kan verstopte filters en kapotte motoren veroorzaken. Daardoor zouden schepen tijdens de vaart zomaar stil kunnen vallen. info@teamcoshipyard.nl www.teamcoshipyard.nl Fraude De Europese Commissie wil dat al het vervoer in 2050 emissieloos gebeurt. Biobrandstoffen worden op weg daarnaartoe voorlopig nodig geacht om de klimaatafspraken na te komen en de omslag naar te kunnen maken. Maar dan moet het wel zo duurzaam mogelijk gebeuren. Daar is naast privaat toezicht ook goed publiek toezicht voor nodig, vindt de coalitie van België, Frankrijk, Duitsland, Luxemburg en Nederland. In die vijf landen wordt het merendeel van de Europese biobrandstof geproduceerd. De productieketen van biobrandstof is internationaal, dus moet het toezicht daarop afgestemd zijn, stellen ze. Eerder werd grensoverschrijdende fraude opgespoord vanuit Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Wetgeving “De markt groeit, dus moet het toezicht meegroeien”, zegt staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. “Zo garanderen we de duurzaamheid van de biobrandstoffen die we inzetten. En dat is belangrijk. Niet alleen voor het klimaat, maar ook voor de investeringszekerheid van bedrijven in de sector. We slaan nu de handen ineen, want we kunnen dit niet zonder Europese samenwerking.” De vijf landen roepen Timmermans en Simson op om Europese wetgeving aan te passen, zodat de lidstaten een steviger basis hebben om privaat én publiek toezicht op de biobrandstofketen te verbeteren en dat overal hetzelfde gebeurt. Ook roepen zij op tot meer ambitie bij de ontwikkeling van een Europese database die voor zoveel mogelijk transparantie in de keten moet zorgen. Daarmee is de betrouwbaarheid van duurzaamheidsclaims eenvoudig te controleren. REINTJES - De beste keuze voor uw schip! REINTJES Benelux BVBA | www.reintjes-gears.com front page_48x50mm.indd 1 22.01.2016 11:09:20 BIJ BEEQUIP beequip.nl (0)10 340 0844 KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN Adv Blue Amigo_Binnenvaarkrant_48x50mm_FC.indd 23-03-2021 1 14:32 DAMENMC.COM Totaal oplossingen voor geluid & emissie Voor meer informatie: www.discom.eu 078 - 681 09 60 Scheepvaartweg 9 3356 LL Papendrecht T +31 (0)78 641 68 88 E info@psipiping.com www.psipiping.com

Binnenvaartkrant