Views
3 months ago

2021-10

  • Text
  • Eerste
  • Meter
  • Schip
  • Schepen
  • Grote
  • Rotterdam
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe

28 11 mei

28 11 mei 2021 Een MEGA ervaring in een mini-wereld! Laat je inspireren bij Miniworld Rotterdam Rotterdamse Architectuur in miniatuur Let op: via onze webshop kunt u een kortingsticket kopen en een reservering maken: https://miniworldshop.nl/. Zonder reservering geen toegang. Neem uw tickets en deze advertentie mee. Beiden zijn nodig voor toegang met korting. www.miniworldrotterdam.com Weena 745 / Rotterdam / 5 min. lopen vanaf Rotterdam CS www.miniworldrotterdam.com 30% Lezersaanbieding (op vertoon advertentie) Weena 745 Rotterdam /5 min. lopen van R’dam CS Minutieuze weergave van de werkelijkheid Binnenvaartkrant_130x92_winter_2020_RENE-SIEGFRIED.indd 1 5-10-2020 10:16:04 SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Elk detail klopt MODELBOUW GROEP DEVEL www.modelbouwgroepdevel.nl Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “voor al uw sloop- & saneringsschepen en overige drijvende objecten” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Contante betaling Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com

29 11 mei 2021 Staalcluster Steelport Maastricht breidt fors uit DOOR NOUD VAN DER ZEE Staalcluster Steelport Maastricht krijgt een forse uitbreiding op het bedrijventerrein Beatrixhaven. Een van de oprichters van het cluster, Vogten Staal, laat dit jaar een grote nieuwe loods bouwen op het middenterrein van het genoemde industriegebied. Industriegebied Beatrixhaven werd zes jaar geleden door Maastricht en de Limburgse Herstructureringsmaatschappij Bedrijventerreinen vrijgemaakt om ruimte te bieden aan bedrijven uit de zwaardere milieuklasse. Voor de uitbreiding heeft Vogten voor 7 miljoen euro bijna 6 hectare bouwgrond gekocht van de gemeente. Met deze invulling wordt de jarenlange opknapbeurt van het bedrijventerrein voltooid. Met het uitbaggeren van de havens, herstructurering en de aanleg van P+R-station Maastricht-Noord is de Beatrixhaven ook toekomstbestendig gemaakt. Krachtenbundeling In Steelport Maastricht werken in een straal van 500 meter acht staalbedrijven samen. Nergens elders in Europa vind je op zo’n compact terrein een vergelijkbaar aanbod. Het staalcluster bestaat naast Vogten Staal uit Feyen Service Centre Tata Steel, Laura Metaal, Maas Staal, Tata Steel Multisteel Service Centre, Steel Solutions, Tata Steel Tubes en Zuid-Nederlandse Buizen. Sinds 2015 bundelen die bedrijven hier hun krachten. Elk bedrijf heeft zijn eigen specialisme op het gebied van staalbewerking en -verwerking, handel en distributie. “De één maakt buizen, een ander focust zich op de bouw en wij beitsen het staal en verwerken rollen tot plaatstaal om het daarna te knippen”, zegt Dennis Vogten, medeoprichter van het cluster. “We kopen deels gezamenlijk staal, werven samen medewerkers, stemmen opleidingstrajecten af, doen aan kennisdeling en innovatie.” Nieuwe staalfabriek Vogten Staal wil op het nieuwe perceel een tweede fabriek bouwen. Dennis Vogten zegt: “Het is een complexe en grote investering. Met deze uitbreiding kunnen we met de nieuwste technieken op het gebied van staalverwerking gaan werken.” De bouwwerkzaamheden gaan dit najaar van start. De staalfabriek moet eind 2022 klaar zijn. Economiewethouder Vivianne Heijnen van Maastricht is blij met de overeenkomst met Vogten Staal: “De Beatrixhaven is heel belangrijk voor de economie en werkgelegenheid in Maastricht. Met deze ontwikkeling krijgt het industrieterrein een flinke kwaliteitsimpuls.” In hogere versnelling De staalindustrie draait dit jaar heel goed. De productie in de auto-industrie, de kraan-, trucken trailerbouw zit in een hogere versnelling. De vraag naar staal is omhooggeschoten en de staalprijs is meer dan verdubbeld. Steelport Maastricht is geografisch gezien strategisch gelegen tussen de havens van IJmuiden, Rotterdam, Antwerpen en de binnenhaven van Duisburg. Het cluster in Maastricht is goed voor ruim 600 banen en verwerkt in 2021 ongeveer 1,3 miljoen ton staal. Dat wordt hoofdzakelijk aangevoerd met grote binnenvaartschepen. Vanuit Maastricht gaat het bewerkte staal naar klanten in geheel West-Europa. Vogten Staal is sinds 1972 aan de Beatrixhaven gevestigd. In de bestaande fabriek worden grote staalrollen tot halffabricaten verwerkt. In 2007 heeft Vogten bij deze fabriek een laad- en loswal laten aanleggen van 300 strekkende meters. Over de volledige lengte is een overkapping aangebracht waardoor kranen ongehinderd buiten kunnen rijden en de lading, aangevoerd door vrachtschepen, binnen droog kunnen opslaan. Stage V-certificaat voor Steyr-motor Met de nieuwe SE186E38 brengt Steyr Motors een motor op de markt die volledig voldoet aan de jongste emissieregels. Met het Stage V-certificaat is de 175 pk-motor geschikt voor de kleine beroepsvaart, zo maakt distributeur Padmos Industrial & Marine Motors bekend. Steyr Motors is een Oostenrijkse fabrikant. Naast de SE186 levert het bedrijf 4- en 6-cilinder dieselmotoren van 120 tot 292 pk. Compact en licht Het nieuwe model heeft een compact en lichtgewicht design en beschikt over een full power speed range van 3300 tot 3850 toeren. De 3,2 liter monoblock-motor is leverbaar met een brede keuze aan transmissies, drive adapters en De Steyr SE186E38 voldoet aan Stage V SOLAS en EPA Tier 3. (foto Steyr Motors) equipment. Naast de nieuwe, in Europa verplichte Stage V-certificering heeft deze motor ook een SOLAS- en EPA Tier 3-keuring. Ook voor motorjachten De Steyr-motoren worden in de Benelux gedistribueerd door Padmos Industrial & Marine Motors uit Brouwershaven. Het bedrijf richt zich met name op het reddingswezen en de beroepsvaart. Maar COO Iman Padmos sluit voor de nieuwe motor niemand buiten: “Naast dat deze SE186 uitermate geschikt is voor de beroepsvaart, is het vanzelfsprekend dat deze schone voortstuwingsbron ook goed en breed toepasbaar is in motor- en zeiljachten." Hij voegt er tot slot aan toe: "Padmos Industrial & Marine Motors draagt met deze nieuwe motor en de Imansson elektrische motoren bij aan een groene en duurzame maritieme toekomst.” Langsdammen zijn geen oplossing! In het binnenvaartmagazine van BLN-Schuttevaer, Kade320 van april 2021, staat een artikel over langsdammen. Een jonge man geeft daarin de resultaten en conclusies van zijn afstudeeronderzoek weer. Ik moet zeggen dat ik nogal wat kritiek heb op het onderzoek en zeker op de conclusies. Dat de rivier in 150 jaar circa 2 meter is gedaald, kan ik wel onderschrijven. Maar wat hij niet vermeldt, is dat de sterkste daling de laatste twintig jaar heeft plaatsgevonden: 60 tot 80 centimeter. Dus de 130 jaar daarvóór ging het stukken minder snel met de bodemdaling. Wat hij niet vermeldt of niet onderzocht heeft, is hoe het komt dat het de laatste twintig jaar zo snel is gegaan. De verbreding van de Waal eind negentiger jaren van de vorige eeuw en het wegstromen van de hoeken in de Waal met bodemkribben die ze nu ‘de harde laag’ noemen, heeft ervoor gezorgd dat er veel meer water via de Waal wegloopt, waardoor het Pannerdens Kanaal te weinig water krijgt – en de IJssel en het IJsselmeer ook. Dit heeft de bodemerosie zeer zeker verergerd, zodat we nu 4 centimeter per jaar verliezen. De langsdammen hebben zeker niet gezorgd voor vermindering van de bodemerosie. Dat toont het resultaat tot nu toe ook aan. De stroomsterkte is toegenomen – dat is ook logisch als je de rivier smaller maakt. Langsdammen remmen de stroomsnelheid niet af, zoals dwarskribben dat wel doen. Mijn conclusie is: de stroomsnelheid gaat omhoog, dus meer erosie. Een smaller zomerbed, dus minder ruimte ook voor de jachtschippers. En dus minder veiligheid voor eenieder. Dan wordt in het artikel gesproken over een ontstane ondiepte, maar er wordt niet bij verteld waar die ondiepte zich bevindt. Tussen de langsdammen zal het niet zijn, gezien de stroomsnelheid. Mijn vermoeden is, en dat wordt bevestigd door leden van ons die daar regelmatig varen, dat het ondiep wordt waar de rivier breed wordt. Daar valt het sediment naar beneden. Dat is waargenomen bij Brakel: daar is een ondiepte gekomen die er vroeger niet was. En daar zaten we nou net niet op te wachten. Nu kun je wel concluderen dat het resultaat nu dan wel niet goed is, maar op termijn vast wel. Maar ik begrijp niet waar dat op gebaseerd is. Dus, net als alle schippers die ik erover spreek, ben ik zeer negatief over de langsdammen. Ger Veuger, oud-schipper en lid van de ASV-denktank INGEZONDEN BRIEF

Binnenvaartkrant