Views
2 months ago

2021-10

  • Text
  • Eerste
  • Meter
  • Schip
  • Schepen
  • Grote
  • Rotterdam
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe

20 11 mei

20 11 mei 2021 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Ontwerp, installatie en reparatie van hydraulische systemen voor de binnenvaart. Stuurwerken Stuurwerkkeuringen Stuurhuiskeuringen Stuurwerkpompen leverbaar uit voorraad Nieuw of revisie van cilinders Scheepsbouw zit in ons DNA Meer weten? Markweg Zuid 2A 4794 SN Heijningen 0167 - 52 45 65 buycktechniek.nl Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. breejen-shipyard.nl scheepsbelettering Wist u dat u bij letterbastion ook uW stuurhut kunt laten Wrappen? Allround specialist in scheepselektrotechniek naamborden | scheepsWimpels | scheepslogo’s | koplogo’s | Wapenschilden 24/7 service Website WWW.letterbastion.nl telefoonnummer 078 7440 444 e-mail info@letterbastion.nl De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com

21 11 mei 2021 ADVERTORIAL Een betrouwbare accu is goud waard Accu’s. Ze zien er allemaal hetzelfde uit: een plasc doos met een posieve en een negaeve pool. Maar er zijn wel degelijk grote kwaliteitsverschillen. Het is goed om daar bij de aanschaf bij sl te staan. Want een goedkope accu kan je veel ellende bezorgen en op hoge kosten jagen. Hoe dat precies zit vertelt Dick van Vugt van Van Vugt Electrotechniek uit Werkendam. Van Vugt Elektrotechniek is gespecialiseerd in elektrotechniek in zowel de binnenvaart als offshore branche. Dick staat aan het hoofd van het bedrijf dat zijn vader 50 jaar geleden hee opgericht. Er is in die jd veel veranderd, maar een ding is hetzelfde gebleven. Dick: “Al sinds de oprichng werken we bij voorkeur met Nederlandse Centurion accu’s. Voor zover ik weet hebben we er nooit een terug moeten halen. Dat is bij andere accu’s wel anders.” Slechte accu’s beschadigen elektrische apparatuur aan boord “Tijdens ons werk lopen we tegen een aantal problemen aan die vooral worden veroorzaakt door slechte kwaliteit accu’s. Een voorbeeld daarvan is de schade die buisjesplaat traceaccu’s bij het laden kunnen veroorzaken aan de randapparatuur. Wil je die accu’s tot 29/30 Volt volladen, dan heb je meer dan 30 Volt laadspanning nodig, met uitschieters naar 31 Volt. En dat is link. Zeker bij oudere schepen zonder stabilisator is de kans groot dat je jdens het laden de elektrische randapparatuur beschadigt. Met de vlakplaat traceaccu’s van Centurion heb je dit probleem niet. Die laad je met iedere acculader zonder problemen vol met 28,5 Volt, zonder schadelijke uitschieters. De vlakplaataccu’s verbruiken overigens ook veel minder water. En als je ze al moet bijvullen, dan kan dat heel eenvoudig via de goed bereikbare pluggen. Nooit meer slliggen door startproblemen “Een veel voorkomend probleem bij startaccu’s is dat het startvermogen na verloop van jd jd sterk afneemt. Dat is bijzonder schadelijk voor je startmotor: een te lage start gee te weinig toeren waardoor er te veel spanning op de startmotor komt te staan. Daar kan die startmotor niet tegen, die gaat kapot. Mijn ervaring is dat de startaccu’s van Centurion feller starten en het langer volhouden. Hierdoor komt de motor direct op gang en gaat het in een keer goed. En als enige ter wereld hee Centurion een startaccu met een koudstart van 1650 Ampère. Ik heb hem wel eens doorgemeten en kwam zelfs op 1800 Ampère uit. Het is de perfecte startaccu voor de zware scheepsmotoren (meer dan 500 pk) van Mitsubishi en Caterpillar die vaak wat moeilijker starten.” Weglopen in plaats van wegvallen “Een goede accu leveren is ook eigenbelang voor mij als plaatser. Als wij een accu leveren, dan plaatsen wij hem tot in de machinekamer. Het zijn loodzware dingen, dus dat doe je liever in een keer goed voor een langere jd. En zoals ik al zei kan een slechte accu veel schade veroorzaken. Ik ben kort in zee gegaan met een andere acculeverancier, dat hee me veel ellende opgeleverd en klanten gekost. Schippers moeten zich ook realiseren dat een dag slstand door een kapoe, goedkope accu per saldo veel meer kost dan de meerprijs van een goede accu. Bij de verkorte DIN test waarbij de accu 3 cycli wordt doorgemeten, lijken de resultaten van andere merken op die van Centurion. Maar na die 3 cycli valt het vermogen bij die andere accu’s heel snel weg. Je kunt er nauwelijks op anciperen waardoor je motor plotseling niet meer start. Dat wil je echt niet hebben. Centurion startaccu’s vallen niet weg, maar lopen weg. Dat gaat heel geleidelijk waardoor je ze jdig kunt vervangen. Je bent nooit te laat en ligt nooit sl.” sl.” Traceaccu’s met calcium ter vervanging generator-set “Wij merken dat als de prijs van gasolie sjgt, schippers hun generator-set willen vervangen door een set traceaccu’s. Dat wordt waarschijnlijk nog versterkt doordat elektrisch de toekomst hee. Om de generator-set te vervangen heb je sterke trace accu’s nodig. AGM-accu’s en gelaccu’s werken niet aan boord, die gaan in no me kapot. Gel kan niet tegen hie. In plaats daarvan gebruiken wij de onderhoudsvrije traceaccu’s van Centurion met calcium. Die kunnen prima tegen de hie, zijn schokbestendig en hebben een veel langere levensduur.” Stabiele prijs “Hoewel ik mijn klanten nooit hoor klagen, zijn Centurion accu’s wel duurder dan de accu’s van de meeste concurrenten. Centurion doet niet mee aan prijsverlagingen en dat valt goed uit te leggen. Stel, je verlaagt de prijs met een paar entjes. Enige jd later sjgt de prijs van lood. Wat je ziet is dat veel accufabrikanten dan minder lood gaan gebruiken om de marge in stand te houden. Met als gevolg dat de kwaliteit terugloopt. Door hier niet aan mee te doen en de verkoopketen kort te houden blijven prijs en kwaliteit bij Centurion in evenwicht.” Aljd een verse accu “Accu’s binnen een schip moeten precies dezelfde spanning te hebben. Dat kan je alleen garanderen als ze uit dezelfde batch komen. Met accu’s aomsg uit een grote opslag is dat vrijwel onmogelijk. Bovendien weet je niet hoe lang ze daar al staan, de kans is groot dat je een oude accu koopt. Centurion houdt geen grote voorraden aan, doet alleen aan directe levering. Zo heb je aljd verse accu’s uit dezelfde batch met dezelfde spanning. En ik heb zelf een voorraad droog voorgeladen Centurion accu’s staan die ik vlak voor de levering met zuur afvul. Hoe vers wil je het hebben?” Centurion Baery B.V. Montageweg 1 6045 JA te Roermond + 31 475 32 41 47 sales@centurionbaery.nl www.centurionbaery.nl

Binnenvaartkrant