Views
3 months ago

2021-10

  • Text
  • Eerste
  • Meter
  • Schip
  • Schepen
  • Grote
  • Rotterdam
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe

18 11 mei

18 11 mei 2021 Nederlands fabrikaat van DUURZAME KWALITEIT POST MARINE HEATING STAAT VOOR KORTE LEVERTIJDEN, GOEDE SERVICE DOOR GEMOTIVEERDE VAKMENSEN EN BOVENAL EEN SCHERPE PRIJS! DE SPECIALIST IN SCHEEPSVERWARMING! Post Marine Heating: nuchter en innovatief Post Marine Heating is een nuchter en innovatief familiebedrijf dat kan bouwen op meer dan veertig jaar ervaring in het ontwerpen en fabriceren van olie gestookte verwarmingssystemen voor de plezier- en beroepsvaart. We staan echter niet stil en blijven zoeken naar manieren om onze scheepsverwarming nog verder te verbeteren. Rentabiliteit met een plus Blue-Line Met de ontwikkeling en implementatie van de Blue-Line-ketels heeft Post Marine Heating een uiterst doelmatig en betrouwbaar C.V. systeem op de markt gebracht. Jarenlange ervaring en gemotiveerde vakmensen hebben, met behulp van moderne apparatuur en hulpmiddelen de C.V. ketels gemaakt tot wat ze zijn; betrouwbare marine C.V. systemen. Dankzij het uitgekiende ontwerp, de duurzaamheid, eenvoudige bediening en de materiaalkeuze, staan deze ketels borg voor jarenlang probleemloos functioneren. De C.V. ketels doorstaan alle door de overheid opgelegde eisen ten aanzien van veiligheid (CE), rendement en uitstoot van schadelijke stoffen. “ De Blue-Line is de schoonste en efficiénste diesel (olie) gestookte CV ketel van deze tijd. De ketel wordt gekenmerkt door zijn hoge rendement van meer dan 95%, zijn lage stroomverbruik en zijn roetvrije krachtige werking. Productie in eigen fabriek Alle modellen uit ons assortiment worden geproduceerd in onze eigen moderne fabriek in Gorinchem. Hierbij werken we nauw samen met Post Metaalbewerking, waar u ook terecht kunt voor andere bootonderdelen van aluminium of (roestvast) staal zoals tanks voor vuil- en/of drinkwater. Boezem 20a, 4206 CB Gorinchem +31 (0)183 - 610 211 info@postmarineheating.com www.postmarineheating.com SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR √ VOLVO PENTA officieel bedrijfsvaart dealer √ 2 STEVENDOKKEN 12 m tussen beunen √ Inbouw en herstelling boegschroeven, stuurinstallaties, motorinstallaties diverse merken, aslijnen, etc. √ SPECIALIST SCHROEVEN – eigen hersteldienst met jarenlange ervaring √ BOUW, ONDERHOUD en HERSTELLING diverse vaartuigen – eigen helling tot 50 m √ DRAAI- en FREESWERKEN in eigen werkplaats – schroefassen, roerkoningen, etc. Havenlaan 84 B-9060 Zelzate T 09/345.61.71 F 09/345.61.47 info@carronmarine.be www.carronmarine.be MEER WETEN? 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl

19 11 mei 2021 Stage V-certificaat voor ABC's medium speed-motoren Anglo Belgian Corporation heeft het officiële EU Stage V-certificaat ontvangen voor zijn DZC-motoren. ABC is voor zover bekend de eerste motorfabrikant van medium speed-motoren die deze certificatie behaalt. Stage V is de nieuwe emissieregeling volgens EU2016/1628. Deze beperkt de uitstoot van onder andere stikstofoxides en partikels (roet) tot zeer lage waardes. Voor nieuwe hoofd- en hulpmotoren met een vermogen boven de 300 kW is de Stage V-norm op 1 januari 2020 in werking getreden. Deze verordening geldt voor alle nieuw te plaatsen binnenvaartmotoren, bij nieuwbouw en hermotorisering. Als eerste Yannick Loulidi, ontwikkelingsingenieur bij ABC, is blij met de certificering: “Als Belgisch bedrijf mogen we erg fier zijn om als eerste in dit segment een Stage V- certificaat te halen. Het was een leuke uitdaging om het complete project te doorlopen. Voor EU Stage V moeten we niet enkel voldoen aan bepaalde emissie-eisen maar zijn er nog heel specifieke eisen aan de controle van het systeem.” “Daarbij komt ook nog een opvolging van de motoren tijdens de productie en implementatie in het veld. Ons grote voordeel is dat we productie, ontwikkeling en testen op dezelfde locatie doen. Dit zorgt ervoor dat we met een heel korte keten werken die ons in staat stelt snel te reageren indien nodig. Dit is een gezamenlijk project dat door heel ABC gedragen is, van de mensen van assemblage tot de proefdraaiers. Iedereen binnen ABC werkte er aan mee dat we dit fantastische resultaat bereikten!” De EU stage V-motoren voor de binnenvaart zijn verdeeld in de categorieën IWP (voortstuwing) en IWA (hulpmotoren). ABC heeft voor beide een Stage V oplossing, met motoren tot 4000 kW. “Doordat de motor en het nabehandelingssysteem perfect op elkaar afgestemd zijn, is er naast de sterke emissiereductie ook nog een aanzienlijke extra brandstofbesparing”, stelt het Vlaamse bedrijf. (foto Anglo Belgian Corporation) In Gent zien ze ook de zeevaart als potentiële markt voor de Stage V-motoren. “Voor deze schepen gelden momenteel nog minder strenge emissienormen, echter sommige operatoren kiezen er bewust voor om hun emissies verder te verminderen. Dankzij deze ontwikkeling kunnen zij voldoen aan de strengere ULEV-richtlijn (Ultra Low Emission Vessel).” LNG en Green Award De Empressa schiet het Breeddiep in en tussen haar spudpalen door is de opvarende Ecodelta te zien. Die komt terug van ‘stort’ en gaat een nieuwe vracht baggeren. Het op diepte houden van vaarwegen en havenbekkens is een continu proces en in het Rotterdamse haven gebied gaat het jaarlijks om zo’n 11 miljoen ton baggerspecie. ‘Stort’, formeel ‘loswal’ geheten, is de aanduiding voor aangewezen vakken voor de kust waar rivier- en havenslib, mits niet verontreinigd, geloosd mag worden. Verontreinigde baggerspecie, zoals bijvoorbeeld met PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen), wordt afgevoerd naar de Slufter en komt daar via een persleiding met een aansluiting in de zuidwesthoek van de Mississippihaven. De Slufter, met een capaciteit voor 150 miljoen m³, is sinds 1987 in gebruik en zou naar verwachting in 2008 vol zijn. Door verbetermethoden van de industrie is de capaciteit nog maar voor een derde benut. Beide schepen houden zich bezig met baggeren. De Ecodelta als sleephopperzuiger voor het grotere werk en de Empressa met kraan en grijper voor precisiewerk ADVERTENTIE OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl in lastig bereikbare of ondiepe gebieden. Ook kan zij, waar nodig, stenen storten als er ergens iets opgevuld moet worden. Met de spudpalen in de bodem kan zeer nauwkeurig gepositioneerd worden en zo nodig op één paal rondgedraaid worden. De palen zijn 25 meter. Het schip van A.J. Van Vliet & Zn. uit Ouderkerk aan den IJssel stamt uit 1965, is 820 ton en 55 meter. De baggercomputer is voorzien van digitale bodemkaarten en men werkt al meerdere jaren in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam. Met een nieuwe motor, met een roetfilter en katalysator voor de uitlaatgassen, werd geïnvesteerd in duurzaamheid, waarmee het schip zo’n 85 procent schoner werkt en een Green Award-certificaat verkreeg. De Ecodelta van Van der Kamp uit Zwolle heeft een 5-jarig contract met het Havenbedrijf en vaart op ‘schone’ LNG. Ze kwam begin 2019 als eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG in de vaart en dat was een primeur. De lengte is 135 meter en haar hopperinhoud 5.900 m³. De bunkercapaciteit voor LNG is 325 m³ (130 ton), wat ruimschoots voldoende is om een week te kunnen varen. Het schip werd in secties gebouwd door Barkmeijer Shipyards in het Friese Stroobos. De assemblage vond plaats bij Royal Niestern Sander in Delfzijl en de afbouw in Harlingen. De bouwkosten bedroegen 50 miljoen euro. De Ecodelta is de ecologische vervanger van de bekende Rijndelta en de naamgeving spreekt voor zichzelf. De bejaarde Rijndelta WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl van 1960 is inmiddels gesloopt bij SSN (Scheepssloperij Nederland) in ‘s Gravendeel, waar men slopen, in contrast met de bedrijfsnaam, netjes recyclen noemt. De naamgeving van de Empressa is van een andere orde. Onder toevoeging van een s is de naam afgeleid van het Spaanse woord voor onderneming. Maar hoe dan ook hebben beide schepen gemeen dat ze bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit en dat is een goede zaak. TEKST: CEES DE KEIJZER FOTOGRAFIE: ARJAN ELMENDORP & DICK SELLENRAAD AEROVIEW

Binnenvaartkrant