Views
8 months ago

2021-10

  • Text
  • Eerste
  • Meter
  • Schip
  • Schepen
  • Grote
  • Rotterdam
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe

16 11 mei

16 11 mei 2021 De meest efficiënte manier om tanks te stralen en te conserveren: de Strahl-O-Matic van Muehlhan. De Strahl-O-Matic heeft een complete installatie aan boord om alle straal- en conserveringswerken aan uw (ballast-) tanks uit te voeren zonder de noodzaak voor een kade of scheepswerf. Het schip is voorzien van alle benodigde generatoren, compressoren, pompen, straalsets en zelfs ons eigen grit-recycling systeem. Hierdoor sparen we vervoerskosten, werken we efficiënt en is uw schip snel weer inzetbaar. Interesse? Neem contact met ons op! Muehlhan belooft en maakt waar Specialisten in staalconservering, steigerbouw en rope access Interesse in een afspraak? Bel 010-4264960 staalconservering - steigerbouw - rope eccess www.muehlhan.nl W W W . T M L G . E U BINNENVAARTPERSONEEL RECHTSTREEKS VAN TMLG We hebben meer dan 1200 matrozen, stuurmannen en kapiteins in onze database. TMLG Tussenpersonen bemiddelaar U TEVREDEN CLIËNT TE HUUR / TE KOOP Ponton: Bouwjaar 2017. L. 41.60 m. Br. 9.50 m. Lege diepgang: 0.57 m. Geladen diepgang: 3.24 m. Laadverm: 1052 ton. Van Tiem kopschroef 360 gr/375 p.k. Hatz generator 40 KVA. 2 spuds van elk 11.00 m. met hydraulische lier. Dekbelasting 10 mt/m 2 . Nieuw scheepsattest(SI-R) en meetbrief. 2 Spudpaalkantelaars: met 2 hydropacks incl. 2 spuds van elk 12.00 m. (doorsnede 610 mm). DIRECTE COMMUNICATIE. EENVOUDIGERE EN GOEDKOPERE OPLOSSING Prijzen op aanvraag! Tel: 06-53163480, Email: aquatrans@gijsdaanen.nl Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn

17 Huzarenstukje bij Tinnemans Floating Solutions DOOR NOUD VAN DER ZEE Alle dokken zette directeur Jan Tinnemans van scheepswerf Tinnemans Floating Solutions afgelopen week in om de 135 meter lange Vios droog te zetten. Het containerschip werd twee jaar geleden afgebouwd door het Maasbrachtse bedrijf. De Vios vaart altijd door zout of brak water, tussen Antwerpen en Gent. Het gasolie verbruik was de laatste tijd behoorlijk gestegen – tot 1.700 liter meer per week dan eerst. Ook de snelheid was met 2 kilometer per uur teruggelopen. Dus moest er iets aan de hand zijn. Een trotse Jan Tinnemans vertelt: “Na het droogzetten hebben we het euvel snel gevonden: hardnekkige aangroei van zeepokken. Die heeft ons personeel verwijderd met een 500 bar sterke hogedrukspuit. Daarna heeft firma Verbunt een zelfslijpende antifouling aangebracht.” Nieuwe zwaaikom bij Oldenburg Op de Hunte, een zijrivier van de Weser, is nabij Oldenburg een nieuwe zwaaikom voor zeeschepen tot 110 meter en binnenschepen tot 135 meter in gebruik genomen. Dit maakt het scheepvaartverkeer tussen de haven van Oldenburg en de Weser vlotter en veiliger. Tot nu toe moesten schepen die in Oldenburg kwamen lossen en laden, de haven deels achteruit varend weer verlaten. Of wachten tot bruggen opengingen. Dat leverde vertragingen en onveilige situaties op. Sowieso waren er in en rond de haven van Oldenburg te weinig mogelijkheden voor schepen om te keren. Daarom sloten de bondsregering en de stad Oldenburg in 2011 een akkoord over de aanleg van een nieuwe zwaaikom. De stad stelde het terrein beschikbaar en de overheid verzorgde de planning en bouw. De zwaaikom heeft een doorsnede van 165 meter. Schepen kunnen er omkeren en dan naar de Weser varen. De haven van Oldenburg is een van de grootste binnenhavens in Nedersaksen. Via de Hunte is hij verbonden met de Weser, en daardoor met de zee. De Hunte vormt voor de binnenvaart samen met het Kust kanaal de verbinding tussen de havens aan de Midden- en Beneden-Weser en de Rijnhavens en de Eems. “Oldenburg is een goed voorbeeld hoe we (foto Noud van der Zee) Tinnemans Floating Solutions leverde met de klus het bewijs dat de scheepswerf in Maasbracht ook de grootste binnenvaartschepen voor een werfbeurt kan ontvangen. via het water goederen in het binnenland kunnen krijgen”, aldus de Duitse verkeersstaatssecretaris Enak Ferlemann. “Deze nieuwe zwaaikom levert de scheepvaart veel voordelen op en stimuleert milieuvriendelijk vervoer.” Met de opening van de zwaaikom is de verruiming van de Hunte voorlopig afgerond. 11 mei 2021 Melden via app is succes Meer dan 80 procent van alle binnenvaartschepen in de haven van Stade maakt al gebruik van de PortSpot-app om zich aan te melden. De app is twee jaar geleden door Niedersachsen Ports gelanceerd om de administratieve rompslomp bij het melden te reduceren. Via de app kunnen schippers snel en eenvoudig hun aankomsttijd, de duur van het verblijf in de haven, de lading en de ligplaats doorgeven. Ruim 170 schippers hebben de app gedownload en maken er permanent gebruik van. Dat is ongeveer een derde van alle binnenschepen die regelmatig in de havens van Brake, Cuxhaven, Emden en Stade komen laden en lossen. Verdieping van Weser Het bedrijfsleven in Oldenburg hoopt dat er nu ook snel stappen worden gezet rond de verdieping van de Buiten- en Beneden- Weser. Daarover wordt al twintig jaar gediscussieerd. De Duitse Weserhavens hebben de verdieping op de politieke agenda gekregen omdat ze bereikbaar moeten blijven voor grotere zeeschepen. Een eerder besluit van de WSV is door de rechter afgewezen na klachten van milieuorganisaties. Begin dit jaar liet de vaarwegbeheerder weten de bestaande plannen in de prullenbak te gooien en helemaal opnieuw te beginnen. Het publiek zal ditmaal veel sneller worden betrokken bij het planproces. Felix Jahn, directeur verkeer, scheepvaart en havens bij de handelskamer in Oldenburg: “De verdieping van de Beneden-Weser tot Brake is een van de grootste vaarwegprojecten in onze regio. Onze regionale agrarische bedrijven zijn aangewezen op de import van veevoeder via de haven van Brake.” COMFORTABEL WERKEN OP DE BESTE STUURSTOELEN Ook dit voorjaar blijft het beursseizoen uit. Desondanks geeft Hoenderop speciale beurskorting op stuurstoelen. Vraag uw dealer of bunkerstation voor meer informatie. Wilt u proefzitten? Maak een afspraak, bezoek onze showroom en profiteer van deze actie. Tijdens uw bezoek zorgen wij voor uw veiligheid en nemen alle COVID-19 maatregelen in acht. Deze actie geldt van 10 tot 23 mei 2021. Nu bij ons verkrijgbaar Nu Cummins bij ons X15, verkrijgbaar 373 - 447 kW Cummins X15, 373 - 447 kW Worden verwacht Worden Cummins verwacht B4.5 Cummins B4.5 QSK38 Cummins QSK38 Cummins Stage V Cummins Stage Motoren voor de binnenvaart Motoren voor de binnenvaart Bel voor advies Bel 0180 voor - 487 advies 284 0180 - 487 284 Met de Stage V-motortechnologie van Cummins en onze kennis van de Met binnenvaartmarkt de Stage V-motortechnologie kunnen we een van oplossing Cummins aanbieden en onze die kennis aansluit van bij de binnenvaartmarkt de behoeften van ondernemers: kunnen we een een oplossing betrouwbaar aanbieden product die dat aansluit de bij de allerlaatste behoeften strengere van ondernemers: emissienormen een betrouwbaar voldoet. DMS product is ook dat leverancier aan de van allerlaatste Scania Stage strengere V motoren. emissienormen Neem gerust voldoet. vrijblijvend DMS contact is ook met leverancier ons op voor van Scania advies. Stage V motoren. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor advies. Kijk voor ons hele assortiment stuurstoelen ook op www.hoenderop.nl Hoenderop BV | Boelewerf 3 | 2987 VD Ridderkerk 0180 - 460 760 | info@hoenderop.nl Member of the TEUSVLOT Group Member of the TEUSVLOT Group Diesel Motoren Service B.V. Diesel Kaartenmakerstraat Motoren Service 3 B.V. Kaartenmakerstraat 2984 CB Ridderkerk 3 2984 CB Ridderkerk T +31 (0)180 487 284 T E +31 info@dieselmotorenservice.nl (0)180 487 284 E I info@dieselmotorenservice.nl www.dieselmotorenservice.nl I www.dieselmotorenservice.nl adv_Binnenvaartkrant.indd 1 26-04-2021 10:50

Binnenvaartkrant