Views
2 months ago

2021-10

  • Text
  • Eerste
  • Meter
  • Schip
  • Schepen
  • Grote
  • Rotterdam
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe

14 11 mei

14 11 mei 2021 DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL WWW.SHIPVISION.NL Volg ons op Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw Volg zeevaart ons op Afbouw begeleiding | Bemiddeling Aan- en verkoop | Nieuwbouw binnenvaart | Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding | Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 11.40 NIEUW NIEUW Splendor Cygnus Splendor Afmetingen : 110 x 9,50 x 2,99 Tonnage Afmetingen : : 2200 110 x 11.45 x 3.42 Afmetingen Bouwjaar Tonnage : : 110 2006/1998 x 9,50 3.020 x 2,99 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 2200 Fabr. MTU 20074000, 1550 Pk, Bj. 2008 Bouwjaar Hoofdmotor : : 2006/1998 Mitsubishi, S16 R-MPTA, Hoofdmotor : Fabr. MTU 16004000, Pk, Bj. 1550 2007 Pk, Bj. 2008 TE KOOP GEVRAAGD IN PRIJS VERLAAGD TE KOOP GEVRAAGD MTS 110 x 11.40 min MTS 110 3500 x 11.40 m³ min spiralen 3500 en m³ ketel bouwjaar spiralen vanaf en ketel 2000 bouwjaar vanaf 2000 Livia Imago Livia Afmetingen : 54.98 x 7.25 x 2.65 Tonnage Afmetingen : : 699 80 x 8.20 x 2.67 Bouwjaar Afmetingen Tonnage : : 54.98 1963 x 1.165 7.25 x 2.65 Tonnage Hoofdmotor Bouwjaar : : 699 Fabr. Deutz, 1959 Bam 12 M816, 700 Pk, Bouwjaar Hoofdmotor : : 1963 Bj. 1981 Cummins QSK 19, 811 Pk, Hoofdmotor : Fabr. Deutz, Bj. 2020 Bam 12 M816, 700 Pk, Bj. 1981 Benza Nieuwbouw Linquenda duwboot Afmetingen : 84,99 x 9,57 x 3,30 Afmetingen : 109.94 : 19 x x 1010.55 meterx 3.18 Tonnage : 1.512 Bouwjaar Nieuwbouw Tonnage : 2.503 : 2020 duwboot Bouwjaar : 2013 Bouwwerf Afmetingen Bouwjaar : 2001 : Tinnemans, 19 x 10 meter Maasbracht Hoofdmotor : Fabr. Volvo Penta, 2x D13-500, Bouwjaar Levering Hoofdmotor conditie : Caterpillar : 2020 In overleg 3512B, (Koprevisie 500 Pk / 368 Kw Bouwwerf Prijs in : 2016) Tinnemans, € 2.685.000,-- Maasbracht Levering conditie : In overleg Prijs : € 2.685.000,-- Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Merwestraat Jan Ruijtenberg, 4a, 4251 mobiel: CR +31 Werkendam (0) 651 14 53 39 Telefoonnummer: Dolf Cornet, mobiel: +31 +31 (0) (0) 183646 5092 5412 3380 Jan e-mail: Ruijtenberg, info@shipvision.nl mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 e-mail: info@shipvision.nl

15 Suez-blokkade en corona remmen containeroverslag Bazel Het tekort aan lege containers en de wachttijden voor binnenschepen bij de zeehaventerminals spelen de containerterminals in de Zwitserse Rijnhavens parten. De containeroverslag bleef er in het eerste kwartaal 5 procent onder het niveau van dezelfde periode vorig jaar. Prognoses voor de rest van het jaar zijn vanwege de coronacrisis en de effecten van de Suez-blokkade moeilijk te geven, aldus Port of Switserland. Qua overslag liggen de Zwitserse havens na het eerste kwartaal met ruim 1,25 miljoen ton bijna 3 procent onder het resultaat van het eerste kwartaal 2020. De exportvolumes zijn lichtjes gestegen, de (veel grotere) importvolumes gedaald. De verschillende havens laten uiteenlopende ontwikkelingen zien. In de haven van Muttenz, gespecialiseerd in minerale olie en vaste bulk, nam de overslag met ruim 8 procent toe, maar in Birsfelden is 15 procent minder overgeslagen. De containeroverslag bleef met 27.309 TEU onder de verwachtingen. Vooral januari en februari waren zwak. Maart was beter, al zijn deze resultaten niet echt te vergelijken met vorig jaar, toen in die maand de coronapandemie uitbrak. Bovendien liepen veel binnenschepen eind februari 2021 vertraging op in de zeehavens, waardoor hun lading door het Zwitserse Havenbedrijf pas in maart in de statistieken zijn opgenomen. Problemen bij binnenvaart Vertragingen en verschuivingen in de zeehavens vormen momenteel weer een groot probleem. De aankomsttijden van zeeschepen veranderen regelmatig. Daardoor moeten binnenschepen in Antwerpen en Rotterdam soms lang wachten. Door de nawerkingen van de blokkade in het Suezkanaal zal de situatie zich naar verwachting in het tweede kwartaal verder verergeren. Daarnaast is er aan de Bovenrijn momenteel een tekort aan lege containers. Vooral het vervoer van goederen met een lage waarde, zoals hout, loopt hierdoor vertraging op. Voor dergelijke producten is het commercieel niet interessant om bij andere partijen lege containers te huren. Zeerederijen doen hun best om meer lege containers naar Bazel te brengen, maar het zal nog even duren voor er weer voldoende aanbod is. De export van volle containers vanuit Bazel daalde in het eerste kwartaal met 5 procent, (foto Port of Switzerland) de import met 17 procent. Hoe de containeroverslag zich in de loop van het jaar verder zal ontwikkelen, is volgens Port of Switserland lastig te voorspellen. Het is onder meer afhankelijk van de coronacrisis en het tempo waarin de extra congestie in de zeehavens als gevolg van de Suez-blokkade wordt opgelost. Weinig vraag naar brandstof Ook bij de brandstoffen is het corona-effect duidelijk zichtbaar. De import daalde met 6 procent. De vraag naar vliegtuigbrandstof 11 mei 2021 is nog steeds erg laag doordat de activiteiten in de luchtvaart slechts weer beperkt zijn opgepakt. Doordat bedrijven in Zwitserland hun medewerkers verplicht vanuit huis werken, is er ook weinig vraag naar benzine en diesel. De overslag van stookolie ligt ongeveer op het niveau van vorig jaar. Het is nu afwachten of bedrijven en consumenten na de relatief koude winter hun voorraden de komende maanden weer aanvullen. Een enigszins verrassend coronaeffect is dat er momenteel amper biodiesel wordt vervoerd. Biodiesel wordt voornamelijk vervaardigd uit frituurolie. Aangezien de horeca nog gesloten is, is er veel minder frituurolie beschikbaar. Havenfeest weer afgelast Ongeveer gelijktijdig met de kwartaalcijfers maakte het Zwitserse Havenbedrijf bekend dat het voor september geplande havenfeest niet doorgaat. De actuele coronasituatie laat een bijeenkomst van een dergelijke omvang niet toe. De organisatoren betreuren dat het feest nu al voor het tweede jaar op rij vanwege corona niet kan doorgaan. De voorbereidingen zijn stopgezet en worden begin 2022 weer opgepakt. Daarnaast plant het Havenbedrijf volgend jaar of in 2023 een groot jubileum feest naar aanleiding van het 100-jarig bestaan van het eerste havendok in Kleinhüningen doorgaat. Cruisevaart in Main-Donaugebied komt pas in 2022 weer op koers Via een online enquête heeft de universiteit van Passau de stemming gepeild in en rond de cruisevaart in het Rijn-Main- Donaugebied. 122 bedrijven met een directe of indirecte relatie tot de sector hebben hieraan deelgenomen. Opvallend: de ‘waterkant’ is positiever dan bedrijven aan de wal. Vanzelfsprekend is de stemming in de sector niet opperbest. Veel ondernemers zijn onzeker en ergeren zich aan de huidige coronasituatie. De omzetdaling in 2020 was enorm. Scheepseigenaren en rederijen verloren gemiddeld 88 procent van hun omzet. Ongeveer twee derde van alle cruiserederijen veranderde bij het begin van de pandemie van reisgebied om toch nog zoveel mogelijk reizen te kunnen aanbieden. Overnames en fusies Ruim de helft van alle ondervraagde rederijen beoordeelt de huidige situatie nog steeds als negatief. Bij de bedrijven aan wal die deels afhankelijk zijn van de cruisevaart, zoals hotels en horeca, is zelfs 74 procent negatief over de huidige situatie. Ondernemers komen uit de enquête als verzekerd, vastberaden en kalm naar voren, hoewel ze nog steeds zwaar getroffen zijn door de coronabeperkingen. Zowel touroperators als rederijen verwachten dat de crisis zal leiden tot overnames en fusies in de sector. Knelpunten worden vooral op de landzijde verwacht in de vorm van beperkte toegang tot toeristische hotspots of een tekort aan buscapaciteit. Er zouden de komende jaren ook wel eens te weinig gidsen kunnen zijn voor rondleidingen. Los van corona vrezen cruisevaartbedrijven een tekort aan ligplaatscapaciteit als walstroom in de toekomst verplicht wordt gesteld. Wat de passagiers betreft, zullen eerst de gasten uit Zwitserland, Duitsland en Oostenrijk terugkeren en daarna ook andere Europese cruiseliefhebbers. Passagiers uit de Verenigde Staten, Australië en Azië zullen pas later terugkeren. Voor gasten die intercontinentaal reizen zal een cruise in Europa naar verwachting vanaf 2023 fors duurder worden, wat ook te maken heeft met de beperkte vliegcapaciteit. De prijzen zullen echter ook voor passagiers uit Europa stijgen. Vooral de varende ondernemers gaan uit van prijsverhogingen. Over het algemeen zien cruisevaartrederijen de vraagontwikkeling positiever in dan de bedrijven aan de wal. De zakelijke verwachtingen voor het seizoen 2022 zijn overwegend positief. Desondanks zijn personeels- en investeringsplannen voor 2022 meestal neutraal of kunnen bedrijven er nu nog niets over zeggen. Het gros van de ondervraagde bedrijven verwacht een toename van het aantal reserveringen voor 2022, maar ongeveer een derde verwacht ook annuleringen. De sector zal op z’n vroegst in 2022 weer kunnen aanknopen bij de goede resultaten uit 2019. Reisbeperkingen Naast tijdelijke veranderingen zal de coronapandemie in de cruisevaart hoogstwaarschijnlijk ook leiden tot fundamentele veranderingen, waaronder algemene hygiëneregels aan boord en aan de wal, wellicht in combinatie met een vaccinatiecertificaat. Verder verwacht de sector dat excursiegroepen in de toekomst kleiner zullen zijn. Walbedrijven en rederijen zullen wellicht intensiever Betere tijden voor de cruisevaart in Passau: in mei 2019 arriveerde de 135 meter lange en 22 meter brede AmaMagna er voor het eerst. (foto bayernhafen) contact met elkaar moeten hebben om aan alle voorwaarden en maatregelen te voldoen. De enquête is uitgevoerd door het Centouris-instituut van de universiteit van Passau. De haven van Passau ontving vorig jaar 138 cruiseschepen. Dat was ruim de helft minder dan een jaar eerder. Ondanks de problemen door corona blijft de havenkoepel Bayernhafen investeren in de cruisesector. In Passau wordt het aantal ligplaatsen met walstroom verder uitgebreid. Sectorvertegenwoordiger IG River Cruise hoopt dat de nationale beperkingen voor de cruisevaart snel verleden tijd zijn. Veel bedrijven stonden al in de startblokken voor het nieuwe seizoen maar kunnen door de reisbeperkingen binnen Europa niet van wal steken. Als dit nog lang zo doorgaat zullen er volgens IG River Cruises bedrijven omvallen. “Tragisch, temeer doordat we zulke goede hygiëneconcepten hebben. Eigenlijk kun je aan boord van onze schepen helemaal niet besmet raken.”

Binnenvaartkrant