Views
2 months ago

2021-10

  • Text
  • Eerste
  • Meter
  • Schip
  • Schepen
  • Grote
  • Rotterdam
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe

12 Valentino in de vaart

12 Valentino in de vaart voor VDO Maritiem Vervolg van pagina 11 >> Dat heeft (vooral) als voordeel dat met de kleinere diepgang langer doorgevaren kan worden tijdens extreem laag water. De voortstuwing komt van twee Caterpillars 3508 met een uitlaatgasbehandeling-voorbereiding. Het kostte de nodige moeite om de dieselmotoren via de opening op het achterdek in de machinekamer te krijgen. Dat lukte slechts door demontage van tal van onderdelen, waarna de noodzakelijke assemblage volgde. De generatorsets van 135 kVA voldoen aan de nieuwste EU Stage V-regelgeving. (foto Jan Hoek) De geslaagde werfproefvaart maakte duidelijk dat elk onderdeel van de Caterpillars op de juiste plek was teruggezet. De kleine generatorsets (van 135 kVA) voldoen aan de nieuwste EU Stage V-regelgeving. De Valentino beschikt over acht gecoate tanks van 380 kuub elk. De Marflex-pompen hebben een capaciteit van 100 kuub per uur. Dankzij de lichte, vierkante en door De Gerlien van Tiem ontworpen spudpaal – met telescopisch uitschuifbare palen – ligt het schip stabieler dan wanneer er gebruik wordt gemaakt van ankers. No nonsense De Gerlien van Tiem heeft zich ook bij de afbouw van de tanker Valentino laten zien als een no-nonsensebedrijf, dat elke afspraak nakomt. Dat is een prettige wetenschap voor de eigenaren van de volgende nieuwbouwtankers die in Druten worden afgebouwd. Projecten die de veelzijdigheid tonen van De Gerlien van Tiem; tankers met afmetingen van 85, 110, 120 en 125 meter, waaronder een LNG-voortgestuwde tanker. 11 mei 2021 Groot onderhoud aan grote sluis Evergem De Vlaamse Waterweg is op 4 mei begonnen met werkzaamheden aan de grote sluis in Evergem. Schippers moeten in de komende maanden rekening houden met een verminderde schutcapaciteit bij de sluis in de Ringvaart om Gent. De binnenvaartsluis in Evergem ligt aan de zuidkant van het Gentse havengebied. De grootste van de twee binnenvaartsluizen gaat een grondige opknapbeurt tegemoet. Daarbij vernieuwt De Vlaamse Waterweg essentiële onderdelen van de deuren in de grootste binnenvaartsluis van Vlaanderen (230 meter lang en 25 meter breed). Jaarlijks passeren er circa 10.000 schepen en 16 miljoen ton lading. De werkzaamheden gebeuren in drie fases. Begin mei start de vernieuwing van de verankeringen van de opwaartse en de afwaartse deuren en de middendeuren. De sluis blijft operationeel maar de schutcapaciteit vermindert tijdelijk als de buitendeuren aan de beurt zijn. In juli is de sluis één dag volledig gestremd voor het afkoppelen en afvoeren van de middendeuren. In een tweede fase worden onder meer de benedendraaipunten van alle buitendeuren vervangen. Dat kan alleen na droogzetting van de grote sluis. Volgens de huidige planning zal deze sluis daardoor van 1 oktober tot 1 november volledig buiten dienst zijn. In de derde fase – die op zijn vroegst in november begint – krijgen de hydraulische en elektromechanische delen van de deuren een grondige revisie. Dat gaat gepaard met een stremming van maximaal één dag per deurvleugel voor de demontage van de onderdelen en ook weer een dag per deur voor de montage. Hinder De Vlaamse Waterweg treft maatregelen om de hinder voor de binnenvaart zoveel mogelijk te beperken, meldt North Sea Port. De kleine sluis blijft tijdens de activiteiten volledig beschikbaar. De vaarwegbeheerder zal tijdens de stremmingsperiodes 24 uur per etmaal doorwerken. Maar tijdens de stremming van de Grote Sluis kunnen er wachttijden optreden, waarschuwt North Sea Port, “omdat de capaciteit van de kleine sluis niet voldoende is om de huidige tonnages vlot te schutten. Voor kleinere binnenvaartschepen kan omvaren via Merelbeke en de Zeeschelde naar Antwerpen een optie zijn.” Poort naar het zuiden Het werk aan de sluis in Evergem is voor North Sea Port van belang. De sluis is de poort naar het zuiden en ligt op de belangrijkste verbinding voor de binnenvaart tussen Gent, Terneuzen en Vlissingen en het zuidelijke achterland in Oost- en West-Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk tot Parijs en het Seinebekken. De binnenvaart is voor North Sea Port van doorslaggevend belang, zo stelt het havenbedrijf: “Vervoer over het water tekent voor 58% van het volume in het verkeer tussen het achterland en de haven. North Sea Port zet hard in op deze duurzame transportmodus.” (foto Paul Hermans) Duitse vaartrechten verdwijnen uit de wet ‘Slimme’ tonnen op de Elbe De Duitse vaarwegbeheerder heeft op meerdere locaties in de Elbe AIS-tonnen gelegd. Hun positie kan via het AISsignaal continu gemonitord worden. Daarnaast kan op basis van het signaal de actuele doorvaarthoogte van onder meer de Marien-brug in Dresden worden bepaald. De Elbe stroomt in Dresden relatief snel en in bochten onder bruggen door, wat voor vrachtschepen de nodige nautische uitdagingen oplevert. Naast de vertrouwde scheepvaartborden op de oever kunnen digitale signalen een nuttig hulpmiddel voor schippers zijn. De ton aan de Marien-brug blijft tot eind 2022 liggen. Zo lang gaat (foto WSV) het duren om de data te analyseren en de ervaring van deel nemende schepen in kaart te brengen. Bij het project zijn vracht- en passagiers schepen betrokken. Ook de Tsjechische vaarwegbeheerder neemt deel. De AIStonnen hebben een wat slankere vorm dan de traditionele tonnen. Ook nabij Maagdenburg en Lauenburg liggen AIS-tonnen. Op de Duitse nationale vaarwegen hoeven schippers sinds 2019 geen vaartrechten meer te af te dragen, maar wettelijk gezien is de overheid nog steeds verplicht die te innen. Daar komt verandering in als het parlement een wetsvoorstel goedkeurt waardoor de verplichting voor binnenschepen om vaartrechten te betalen definitief uit de wet verdwijnt. Alleen voor het Noord-Oostzeekanaal wordt een uitzondering gemaakt, al hoeven schepen ook daar wegens de coronacrisis al een jaar geen vaartrechten betalen. Moezel De enige echte uitzondering is nu nog de Moezel, waar wél vaartrechten moeten worden afgedragen. Aangezien de Moezel een internationale rivier is, kan Duitsland via de Moezel commissie alleen samen met de andere Moezelstaten tot afschaffing van de vaartrechten besluiten. De onderhandelingen hierover zijn lopende. Op de Rijn geldt dankzij de Akte van Mannheim van oudsher geen tol of andere bijdrage.

13 11 mei 2021 Op zondag 2 mei is een deel van ons pand in Werkendam door een verschrikkelijke brand verwoest. Dit heeft een grote impact, zeker omdat er hierbij 3 mensen zijn omgekomen. Ons medeleven en condoleances gaan allereerst uit naar de nabestaanden van de overledenen. Met ons personeel hebben wij hierbij ook stilgestaan, al is het verlies nog moeilijk te bevatten. Er is een crowdfundingsactie opgestart met als doel ons en de nabestaanden van de slachtoffers financieel te steunen. Het geld dat hiermee wordt ingezameld schenken wij volledig aan de nabestaanden van de slachtoffers. U kunt ook doneren via onderstaande QR-code. Wij bedanken alle betrokken instanties voor hun adequate inzet. Veel dank ook voor de hulpdiensten waaronder politie en brandweer voor het geweldige werk dat ze hebben verricht. Ook hartelijk dank voor alle hulp en medeleven van onze familie, vrienden, personeel, leveranciers, zakelijke relaties, Gemeente Altena en onze dorpsgenoten. Mede dankzij de grote betrokkenheid die wij hebben ervaren vinden we de moed om samen de schouders eronder te zetten en door te gaan. Hoogendoorn-MBI Familie Hoogendoorn Dick en Hanneke Stefan en Sylvia, Dean en Boyd Corné en Lotte, Esmée en Novi Donaties slachtoffers brand: getfunded.nl/campagne/ 15774-help-familie-hoogendoorn Beatrixhaven 35 4251 NK WERKENDAM T +31 (0)183 308 383 info@hoogendoorn-mbi.nl www.hoogendoorn-mbi.nl

Binnenvaartkrant