Views
2 months ago

2021-10

  • Text
  • Eerste
  • Meter
  • Schip
  • Schepen
  • Grote
  • Rotterdam
  • Onze
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Nieuwe

10 11

10 11 mei 2021

11 11 mei 2021 Valentino is eerste tanker van type Moneymaker 2.0 DOOR JAN HOEK In 1967 startte de nog steeds actieve Frans van Tiem op een locatie in Beneden-Leeuwen zijn bedrijf De Gerlien van Tiem. In 1993 verhuisde het familiebedrijf naar de huidige locatie in Druten. Twee jaar later werd gestart met de afbouw van riviercruiseschepen en alle typen binnenvaartschepen. Voor de vele activiteiten beschikt de scheepswerf aan de Waal, ter hoogte van kilometerpaal 903, over een grote eigen haven met lange aanlegkades, een volledig droogdok, drie stevendokken, twee werkpontons, zeven torenkranen en twee grote loodsen. Uitstekende sfeer De grootte van de eigen haven komt goed uit, want op dit moment liggen er veertien schepen voor onderhoud, reparatie en nieuwbouw. De nieuwbouw betreft maar liefst zeven tankers die in opdracht van vijf verschillende opdrachtgevers turnkey worden afgebouwd. Daaronder bouwnummer 357, de 3.264 ton metende Valentino voor de broers Peter en Jorico van den Oever van VDO Maritiem. Voor hen wordt momenteel ook gewerkt aan de afbouw van de Invasion. Beide schepen gaan Aan mts VALENTINO leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Ontwerp, bouw en levering casco De Gerlien van Tiem B.V. – Scheepsreparatie – Nieuwbouw Afbouw compleet schip ADS van Stigt 2x Masson Marine keerkoppeling type MM W4400 reductie 4,448:1 incl. - Centa elastische koppeling - Elektrische bediening - PTO type 0 t.b.v. het stuurwerk - Trailingpomp Business Capital Insurance B.V. Afbouw- en varen verzekering Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers Blommaert BVBA • Voormast type Improval (D-model, naar voor klappend) • Heklichtbeugel Nordica • Set boordlichtvleugels type Portello • Aluminium davit met handlier Cuijpers Services B.V. 10 tanks en 1 slobtank gestraald en geconserveerd Damen Marine Components Besturingssysteem: type SP2700 Stuursysteem: type Van der Velden® 4DWKK Roeren: 2x 2 sets (4) type Van der Velden® HD Straalbuis: 2x Ø1516 mm type Optima De Waal Machinefabriek Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem Stuwa Schroefasseals Dijvler Materiaal B.V. Boegankerlier, Achterankerlier, Ankers, Ankerdamkettingen en Ankerdraad Dik den Hollander Maritiem B.V. Stoffering woning en stuurhuis Foresta Trading B.V. - volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen - F.T. TTK ballast/stripping ejectors ≈ 200 m³/u - F.T. Gasolie trimpomp - F.T. Smeeroliepompen - F.T. Smeerolie-haspelsets - F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar vooral mineralen vervoeren voor Unibarge Rotterdam. In de ruime vergaderzaal van scheepswerf De Gerlien van Tiem is anderhalve meter afstand houden geen enkel probleem. Dat komt goed uit, want ik heb daar een gesprek met Peter van den Oever en projectmanager Eric Rietveld van De Gerlien van Tiem over de nieuwe tanker Valentino. Met op de achtergrond een stille getuige: het fraaie borstbeeld van Frans van Tiem, hem aangeboden door het personeel ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van het familiebedrijf. Een waar kunstwerk, gemaakt door de vrouw van een van de vakmensen die bij De Gerlien van Tiem op de loonlijst staat. De sfeer aan de vergadertafel is uitstekend. De heren bevestigen daarmee dat de afbouwperiode prima is verlopen en dat de Valentino geheel volgens afspraak is opgeleverd. Een puike prestatie in een tijd dat het coronavirus het nieuws bepaalt. Hoogendoorn MBI BV Volledige betimmering achterwoning & stuurhuis Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Marflex B.V. 10 x cargo pompen Mostert Pijpleidingen B.V. Leidingwerk in de machinekamer voor en de machinekamer achter Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 2 main propellers, diameter 1500mm, 5 blades, skew design PSI Piping Dekleidingwerk RAFA Scheepsramen B.V. Scheepsramen Van Tiem Elektro Complete elektrische installatie -Databesturingssysteem Veth Propulsion B.V. 1 Veth Jet, type 4-K-1300V (441 kW / 1800 rpm) WindeX Engineering B.V. Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS klaproosters, Ventilatoren Meewerkend eigenaar Peter van den Oever heeft de gehele periode meegemaakt en was zes dagen per week op de scheepswerf in Druten te vinden. Niet als CEO in het nette pak, maar als meewerkend eigenaar in een zichtbaar gebruikte werkoverall. Volgens Eric Rietveld is hij een man die weet wat hij wil en weet waarover hij praat. De broers Van den Oever kenden De Gerlien van Tiem van diverse reparatieklussen en daar hielden zij een goed gevoel aan over. “We hadden een Chinees casco en een Roemeens casco gekocht bij RensenDriessen en waren op zoek naar een afbouwwerf. Op de beurs in Gorinchem hadden we prima gesprekken op de stand van De Gerlien van Tiem en al snel stond voor ons vast dat we onze schepen door hen wilden laten afbouwen. Het goede voorgevoel is in Druten helemaal waargemaakt”, concludeert een contente Peter van den Oever. Afbouwen met uitzicht op de Waal. (foto Jan Hoek) Samen met Jorico richtte hij in 1999 VDO Maritiem AG op. Het hoofdkantoor is gevestigd in het Luxemburgse Contern. In zijn spaarzame vrije tijd is Peter van den Oever muzikant én voorzitter van de raad van bestuur van de circa 150 leden tellende Koninklijke Harmonie De Voortgang Sint Cecilia in het Belgische Neeroeteren/Maaseik. Over veelzijdigheid gesproken. Dubbelschroever De Valentino is het eerste schip van het type Moneymaker 2.0, een eigen ontwerp van Rensen Driessen Shipbuilding. De tanker meet 125 x 11,45 meter en is een dubbelschroever. Lees verder op pagina 12 >> ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Business Capital Insurance Wij wensen VDO MARITIEM NEDERLAND B.V. veel succes en een behouden vaart met het mts VALENTINO. Plaza 6 4782 SK Moerdijk Uw partner voor al uw zakelijke verzekeringsvraagstukken: • Aansprakelijkheid • Binnenvaart • Transport • Goederen • Werkmateriaal • Wagenpark • Personele verzekeringen T +31 (0) 168 393 100 • E bci@bcinsurance.nl F +31 (0) 168 393 101 • I www.bcinsurance.nl Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco van mts Valentino mogen verzorgen voor VDO Maritiem Nederland B.V. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

Binnenvaartkrant