Views
9 months ago

2021-07

  • Text
  • Schepen
  • Mogelijk
  • Twee
  • Jaar
  • Gaat
  • Nieuwe
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Schip

26 30 maart

26 30 maart 2021 CONTACT: Arjan Wesselingh - Telefoon: +31(0) 683 905 488 - E-mail: info@cjc.dk Olie- en brandstoffiltratie Minder motorschades door schone en droge brandstof Ontwikkelingen op het gebied van brandstoffen volgen elkaar snel, vele worden gedreven om de belasting op het milieu te verlagen. Maar er zijn ook veel vragen zijn over de nieuwe brandstoffen, zoals toenemend bioaandeel (FAME) of gevoeligheid voor de veroudering. CC Jensen adviseert met een eenvoudige oplossing om te komen wat belangrijk is: Het realiseren en behouden van schone en droge brandstof die moderne motoren vereist. Brandstof behoeft continue aandacht, dit begint direct na het bunkeren om veroudering te voorkomen. Bacteriën hebben (condens-)water nodig om te overleven in brandstof en produceren een slijmvormige gel met mogelijke vervolgschades aan pompen of injectoren maar veroorzaken ook verstopte filters van de motor of corrosie in tanks. Waterdruppels in brandstof veroorzaken ook schades aan pompen en injectoren. Diesel met bio-toevoeging trekt meer water aan en is meer gevoelig voor veroudering. Echter gebruik van diesel met bio-aandeel hoeft geen probleem te zijn. Biociden als toevoeging kunnen de bacteriën doden, echter deze neemt niet de belangrijke oorzaak weg namelijk de watervervuiling. Gebruik van biociden is te voorkomen door continue het water uit de brandstof te verwijderen. Onze Filterseparator creëert een actieve circulatie in tanks zodat continue vuil en water uit brandstof wordt verwijderd. Schone en droge brandstof is hierdoor beschikbaar voor de motor. Het afgescheiden water wordt automatisch of handmatig afgetapt en geeft direct inzicht hoeveel water per tijdseenheid uit de brandstof is verwijderd. Wij staan voor u klaar om u te adviseren. Nu bij ons verkrijgbaar Nu Cummins bij ons X15, verkrijgbaar 373 - 447 kW Cummins X15, 373 - 447 kW Worden verwacht Worden Cummins verwacht B4.5 Cummins B4.5 QSK38 Cummins QSK38 Bel voor advies Bel 0180 voor - 487 advies 284 0180 - 487 284 Cummins Stage V Cummins Stage Motoren voor de binnenvaart Motoren voor de binnenvaart Met de Stage V-motortechnologie van Cummins en onze kennis van de Met binnenvaartmarkt de Stage V-motortechnologie kunnen we een van oplossing Cummins aanbieden en onze die kennis aansluit van bij de binnenvaartmarkt de behoeften van ondernemers: kunnen we een een oplossing betrouwbaar aanbieden product die dat aansluit de bij de allerlaatste behoeften strengere van ondernemers: emissienormen een betrouwbaar voldoet. DMS product is ook dat leverancier aan de van allerlaatste Scania Stage strengere V motoren. emissienormen Neem gerust voldoet. vrijblijvend DMS contact is ook met leverancier ons op voor van Scania advies. Stage V motoren. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op voor advies. Member of the TEUSVLOT Group Member of the TEUSVLOT Group Diesel Motoren Service B.V. Diesel Kaartenmakerstraat Motoren Service 3 B.V. Kaartenmakerstraat 2984 CB Ridderkerk 3 2984 CB Ridderkerk T +31 (0)180 487 284 T E +31 info@dieselmotorenservice.nl (0)180 487 284 E I info@dieselmotorenservice.nl www.dieselmotorenservice.nl I www.dieselmotorenservice.nl

27 30 maart 2021 Engineer Ruben gaat aan de slag op het nieuwe ziekenhuisschip van Mercy Ships DOOR ALINDA LENTING (MERCY SHIPS) Meevaren op een gloednieuw schip en daar werken aan de technische systemen: Ruben Galama (32, uit Bolsward) doet het. Maar het schip waarop hij als vrijwilliger aan de slag gaat, is niet zomaar een schip. Het is het nieuwe ziekenhuisschip van medische hulporganisatie Mercy Ships, waarmee straks medische zorg en trainingen in Afrika gegeven wordt. Ruben is actief voor Mercy Ships sinds 2016. “Het begon allemaal bij het zaterdagbaantje tijdens mijn schooltijd”, vertelt hij. “Mijn toenmalige baas had een aantal jaar als vrijwilliger op de Anastasis, het eerste schip van Mercy Ships, gewerkt. Hij zat vol interessante verhalen over zijn tijd aan boord. Daardoor werd mijn interesse gewekt. Omdat ik in 2016 graag een tussenjaar wilde doen, kwam ik al snel uit bij Mercy Ships. Met mijn technische achtergrond kon ik zo als vrijwilliger aan de slag in de machinekamer op de Africa Mercy, het huidige schip van de organisatie." "Via een aantal cursussen maakte ik na een paar jaar de overstap naar de HVAC-afdeling, waar ik nu het onderhoud van warmte- en koelsystemen onder mijn hoede heb.” Van Africa Mercy naar Global Mercy Binnenkort – zodra zijn visum rond is – maakt Ruben de overstap van de Africa Mercy naar het nieuwe schip, de Global Mercy. Samen met zijn vrouw Silke, die hij zelfs bij Mercy Ships heeft leren kennen! “Op de Global Mercy ga ik straks de rol van Hotel Engineer vervullen”, vertelt Ruben. ‘Ook op dit schip ben ik verantwoordelijk voor de HVAC-systemen en de koelingen en vriezers aan boord, maar ook voor apparatuur die het ziekenhuis ondersteunt. Aan boord produceren we bijvoorbeeld zelf zuurstof voor de operatiekamers en de IC, dus deze apparatuur valt ook onder de verantwoordelijkheid van de technische afdeling.” Op de vraag waarin het nieuwe schip verschilt van het huidige, vertelt Ruben: “De Global Mercy Ruben Galema is straks op de Global Mercy verantwoordelijk voor de HVAC-systemen en de koelingen en vriezers aan boord, maar ook voor apparatuur die het ziekenhuis ondersteunt. is natuurlijk gloednieuw, ongeveer veertig jaar jonger dan de A- frica Mercy. Die is overigens voor de leeftijd nog in een heel goede staat: de afgelopen jaren zijn veel machines vervangen. Op de Global Mercy zijn er wel veel andere machines die ik moet gaan leren kennen. Ook is het schip in vergelijking met de Africa Mercy veel groter qua inhoud. De airconditioning is bijvoorbeeld veel groter uitgevoerd.” Azipods ‘Ik ben zelf nog niet op de Global Mercy geweest maar op de foto’s die ik gezien heb, werd duidelijk dat het schip bijvoorbeeld geen schroefassen meer heeft zoals de Africa Mercy. Op de Global Mercy wordt net zoals op cruiseschepen gebruikgemaakt van azipods. Dus er wordt straks dieselelektrisch gevaren.” “Op medisch gebied is het wel heel interessant dat we een supergeavanceerde simulatieruimte hebben voor operatietrainingen. Daarmee kunnen we ook de lokale, vaak primitieve omstandigheden nabootsen zoals Afrikaanse medische professionals die dagelijks ervaren." "Door op deze manier te trainen kunnen we deze mensen specifiek voorbereiden op het verlenen van zorg in een omgeving die medisch gezien minder geavanceerd is. Dat is voor ons een mooie ontwikkeling die veel kansen biedt.” Ziekenhuisschip vanaf de tekentafel Ondanks het feit dat Ruben de Global Mercy nog nooit in het echt heeft gezien, is hij nu al trots op het schip. “Omdat de Global Mercy nieuw is gebouwd is er rekening gehouden met alle wensen rondom het ziekenhuis aan boord. Het hele ontwerp is op het ziekenhuis gebaseerd.” “De Africa Mercy was oorspronkelijk een treinferry waar later een ziekenhuis in is gebouwd. Hierdoor merk je soms dat niet alles even efficiënt is ingericht. Bij de Global Mercy is er vanaf de tekentafel al nagedacht hoe alle ruimte zo optimaal mogelijk benut kan worden. En het mooiste is nog: als de Global Mercy straks in gebruik wordt genomen verdubbelt daarmee de capaciteit van Mercy Ships. We kunnen dan dus ook dubbel zoveel mensen helpen!” Ruben blikt vooruit: “Zodra we ons visum hebben, hopen we te vertrekken naar de werf in China waar de Global Mercy nu nog ligt. Voordat we daadwerkelijk het schip op mogen zullen we eerst twee tot drie weken in quarantaine moeten. De lange reis en quarantaineperiode is natuurlijk het minst leuk van deze onderneming, maar ik hoop de tijd zo goed mogelijk te gebruiken om met handleidingen alvast zoveel mogelijk te leren kennen van de apparatuur en systemen waar ik mee ga werken.” van een hulpverleningsmissie. Er zijn zoveel mensen in de wereld die niet ‘gewoon’ naar een dokter kunnen. Daarvoor is er nog een hoop te doen.” “Ook al heb je geen medisch beroep, toch kun je ervoor zorgen dat deze mensen geholpen worden met een operatie. Door het schip varende te houden werk je hier concreet aan mee! Dat werk doe je dan ook nog eens in een superfijn team van zeelieden en engineers.’ Dan is er nog een andere kwestie, want de schepen van Mercy Ships varen eigenlijk maar weinig. Is dat dan wel aantrekkelijk voor zeelieden? Ruben zegt hierover: “Er wordt inderdaad niet heel veel gevaren, opgeteld ongeveer twee weken per jaar. Toch zou ik het alle zeemannen en -vrouwen van harte aanraden om zich aan te melden als vrijwilliger. Je komt bij Mercy Ships terecht in een internationale omgeving met vrijwilligers uit meer dan zestig verschillende landen. Als zeevarende is dit eigenlijk altijd wel zo, maar het feit dat je met je beroep kunt bijdragen aan het mogelijk maken van operaties voor de allerarmsten ter wereld is toch wel heel bijzonder en dankbaar.” Levens veranderen Om dit concreter te maken geeft Ruben een inkijkje in de dagelijkse praktijk van het ziekenhuis: “Als we in Afrika zijn en je loopt na je werk een rondje door het ziekenhuis, dan zie je daar heel direct waar je het voor doet. Je ziet de patiënten binnenkomen. Soms durven ze nauwelijks andere mensen aan te kijken omdat ze door hun ernstige aandoening al zo lang verstoten zijn uit hun omgeving. Maar je ziet ze óók vertrekken na hun operatie. Dan zijn het echt compleet andere mensen: ze zijn bevrijd van hun aandoening en daardoor ook van hun schaamte. Hun leven is echt compleet veranderd.” “Verder is er op elk schip waar je werkt altijd wel nieuwe apparatuur waar je ervaring mee opdoet, dat is voor je cv zeker niet verkeerd. Mercy Ships werkt ook alleen maar met professionals; dus op maritiem-technisch gebied is er volop ruimte om te leren én te groeien in je functie.” De Global Mercy in Rotterdam Het nieuwe vlaggenschip ligt nu nog op de werf, maar niet voor lang meer. “Corona heeft wel wat vertraging opgeleverd in de bouw van de Global Mercy, maar nu is ze toch echt bijna klaar. Zoals het er nu voorstaat wordt het schip dit voorjaar opgeleverd.” “Daarna zal het naar Antwerpen varen. Hier zal de medische apparatuur geïnstalleerd worden. Als dat afgerond is, vaart de Global Mercy naar Rotterdam. Daar willen we zoveel mogelijk mensen de kans geven om het schip te bezoeken. Eind 2021 vaart het richting Tenerife, waar het schip voor het eerst de Africa Mercy zal ontmoeten. Dit is ook het moment waarop vrijwilligers overstappen van de Africa Mercy naar de Global Mercy. Begin 2022 vaart de Global Mercy voor het eerst naar Afrika, om de bevolking van Liberia te ondersteunen met medische zorg en trainingen.” De Global Mercy op de werf in China. (foto’s Mercy Ships) Vrijwilliger Maritiem-technische mensen hebben vaak werk genoeg, waarom zouden ze op een van de schepen van Mercy Ships als vrijwilliger aan de slag te gaan? Ruben: “Het is denk ik een unieke mogelijkheid voor zeelieden om hun professionele vaardigheden te gebruiken en tegelijkertijd onderdeel te zijn Een arts onderzoekt een patië nt na diens oogoperatie.

Binnenvaartkrant