Views
1 year ago

2021-07

  • Text
  • Schepen
  • Mogelijk
  • Twee
  • Jaar
  • Gaat
  • Nieuwe
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Schip

Met Mobilg een ver van

Met Mobilg een ver van 3.000 Bent u nieuws Scan dan de QR 24 30 maart 2021 MCS Frisian SCAN MIJ! Met Mobilgard HSD+ 15W40 een verversingstermijn van 3.000 uur gerealiseerd! Bent u nieuwsgierig naar het resultaat? Scan dan de QR-code en lees het verhaal! n SCAN MIJ! www.denhartogbv.com

25 Friese Poort investeert in simulatoren ROC Friese Poort moderniseert en vervangt zijn zeevaart- en binnenvaartsimulatoren in de school op Urk. Ze kunnen vanaf juni (weer) worden gebruikt. “Om studenten goed voor te bereiden op werk in de geavanceerde nautische en maritieme technische wereld is het gebruik van hypermoderne leermiddelen een must”, zegt Gerrit Meinen, opleidingsmanager Scheepvaart en Visserij bij ROC Friese Poort. “We willen voorop blijven lopen met het werkveld en in dit geval met de zee- en binnenvaart. Met deze simulatoren kunnen onze studenten zich in een veilige en innovatieve, virtuele omgeving goed voorbereiden op de praktijk.” CESNI-eisen Leverancier van de simulatoren is het Rotterdamse bedrijf VSTEP, dat zich richt op simulatie en virtuele trainingen. Voor de zeevaart gaat het om een gloednieuwe full mission bridge simulator en de upgrade van drie consolesimulatoren met de nieuwste software, een hoogstaand bedieningspaneel en vervanging van de bestaande hardware. Hiermee creëert de school realistische en interactieve simulatie in grote zeegebieden. De bestaande simulatoren voor de binnenvaart hebben een upgrade gekregen met geavanceerde software. Dat geldt voor de 240˚ inland bridge simulator en de andere, kleinere scheepssimulatoren. Er komt ook een nieuwe scheepsmanagementsimulator. Alle binnenvaartsimulatoren voldoen daarmee aan de gelden de Europese CESNI-eisen en de CBRexameneisen. Meinen: “De nieuwe en verbe terde simulatoren geven 30 maart 2021 de moge lijkheid om te trainen en te examineren met zeer realistische hydrodynamica, verbeterde communicatiemogelijkheden en geavanceerde functies die de leerervaring van studenten veel interactiever en enerverender maken.” Regio Deal De investering is mede mogelijk gemaakt door de Regio Deal Noordelijk Flevoland. Deze overeenkomst is een impuls op het gebied van economie, verduurzaming, innovatie, talentontwikkeling en de leefomgeving in noordelijk Flevoland. Hierbij wordt onder andere ingezet op innovatie binnen het Cluster Urk Maritime: bedrijven, onderwijs- en kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties die verbonden zijn met de maritieme industrie op Urk. De binnenvaartsimulator. (foto VSTEP) Tomas Petocz van Slowaaks uitzendbureau TMLG: “Rechtstreeks personeel inhuren is veiliger en voordeliger” “Wat is voordeliger voor de consument: een auto rechtstreeks kopen bij de eigenaar of van een handelaar? Volgens manager Tomas Petocz van uitzendbureau TMLG uit Slowakije is het antwoord duidelijk: “Rechtstreeks van de eigenaar. Ook de handelaar moet er immers aan verdienen. In ons werk is het vergelijkbaar: waarom zou een schipper personeel aannemen van een Nederlands of Duits uitzendbureau, dat toch kiest voor mensen uit onze landen? Neem dus direct met ons contact op.” Taal hoeft geen belemmering te zijn om zaken te doen met TMLG, aldus Petocz. “We hebben een Nederlandse en een Duitse collega in ons team. Als enig uitzendbureau beschikken wij over alle vereiste vergunningen, certificaten en licenties. We zijn een stabiel, jong en ambitieus bedrijf met toekomstperspectief. We beschikken over een boekhoudafdeling, personeelsafdeling, dispatching en twee andere vestigingen, waar tien vaste kantoormedewerkers werken.” Hij wil ermee zeggen: “We zijn geen ‘huiskamerbedrijf’. Alles wat we doen, doen we met een gedachte en met een visie op de toekomst.” Petocz noemt de vier belangrijkste voordelen van rechtstreekse inhuur: verzekering, communicatie, vergunningen en prijs. “Dat de werknemer complete werkkleding van ons ontvangt, vinden we vanzelfsprekend.” Het eerste voordeel, dat van de verzekeringen, heeft betrekking op incidenten en schade. “De eerste vraag die gesteld wordt bij schade is: wie is verantwoordelijk. Indien je medewerkers direct van ons hebt, is er niets om over te discussieren. Matrozen zijn verzekerd voor schades tot 7.000 euro en kapiteins tot 10.000 euro. Daarnaast hebben ze een reisongevallenverzekering tot 250.000 euro. De werknemers zijn eveneens verzekerd tijdens het vervoer onderweg van en naar het schip. Elke autostoel is verzekerd voor 1.000.000 euro.” “Alle verzekeringen zijn afkomstig van verzekeringsbedrijf UNIQA. Alles staat onder leiding van één dame die precies weet wat ze moet doen – en wat de procedure is bij eventuele schade. Dus, als u personeel rechtstreeks van ons wilt huren, is het voor ons duidelijk: informeer ons over wat er gebeurd is en laat de rest aan ons over.” “Maar wat als je ons personeel hebt gehuurd via een tussenpersoon of uitzendbureau? Wie is dan verantwoordelijk voor de schade? Welke verzekering dekt de eventuele schade? En wat is dan de volgende stap? Hoe? Waarom? Waarvoor? Veel vragen, die in geval van schade niet eens beantwoord worden.” “Wie denkt dat de communicatie met ons moeilijk zal zijn en dat we een Oost-Europees postcommunistisch bedrijf zijn, die heeft het bij het verkeerde eind. We zijn een modern bedrijf met een jong, internationaal team. Onze collega’s kunnen in het Nederlands, Duits, Engels en Russisch met schippers communiceren. En natuurlijk is de communicatie veel eenvoudiger als wij direct contact hebben met bijvoorbeeld de kapitein of de matroos en niet de hele tijd hoeven te communiceren via een derde persoon. Dus wees absoluut niet bang voor de communicatie. Integendeel!” Over de vergunningen, certificaten en licenties zegt Petocz: “Het lijkt erop dat we dit keer op keer moeten herhalen. En dat zullen we blijven doen. Want hoe is het mogelijk dat er uitzendbureaus in de binnenvaart actief zijn – binnen de EU tientallen of misschien wel honderd – en dat alleen wij plus nog twee andere uitzendbureaus beschikken over alle vereiste vergunningen, certificaten en licenties? En het ergste is dat u hier misschien niets van afweet maar er wel voor beboet kunt worden. Een cliënt, die ongeveer een jaar geleden bij ons is gekomen, heeft zo een boete ontvangen van 80.000 euro. En hij moest natuurlijk alles zelf betalen.” “Over de prijs hoeven we niet te praten”, besluit Petocz. “Het is ongetwijfeld altijd goedkoper om bij ons personeel te huren dan bij een tussenpersoon. Het gaat om het principe dat ik in het begin al noemde. Een auto koop je beter rechtstreeks van de eigenaar? De tussenpersoon moet ook geld verdienen en biedt de auto’s niet alleen te koop aan voor de mooie ogen van de eigenaar.” Kijk voor meer informatie op www.tmlg.eu. Concordia Damen start investeringsfonds Concordia Damen heeft een investeringsfonds opgericht dat klanten ondersteunt bij de aankoop van nieuwe en gebruikte binnenvaartschepen. Met het BesteVaer Capital Fund wil de scheepsbouwer uit Werkendam investeringen vergemakkelijken. Het bedrijf heeft op zijn website een ‘Business Plan Tool’ gemaakt waarmee klanten vrijblijvend een businesscase kunnen laten berekenen voor een ontwerp of schip uit de voorraad van Concordia Damen. De uitkomst geeft een realistische indicatie voor de financiering van het beoogde schip. Na het invullen van zijn ADVERTENTIE gegevens ontvangt de klant het op maat gemaakte businessplan per e-mail. Mocht niet volledig aan de financieringscriteria van de banken worden voldaan, dan zal de Business Plan Tool informatie geven over aanvullende financieringsmogelijkheden die BesteVaer Capital Fund kan bieden. CEO Chris Kornet van Concordia Damen, zegt: “Met deze stap bieden we onze klanten een nuttig financieringsinstrument. Dit maakt de aanschaf van nieuwe en gebruikte binnenvaartschepen uit onze voorraadportefeuille eenvoudiger en stimuleert de binnenvaart.” Leden van het investeringsadviescomité van BesteVaer Capital Fund (vlnr): Gerard Deen (Deen Shipping Group), Tom Boerema (Shipping Technology) en Leendert-Jan Visser (Comfort Vermogensbeheer). (foto Damen Group) OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant