Views
1 year ago

2021-07

  • Text
  • Schepen
  • Mogelijk
  • Twee
  • Jaar
  • Gaat
  • Nieuwe
  • Onze
  • Maart
  • Binnenvaart
  • Schip

18 30 maart

18 30 maart 2021 ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 11 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar john@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52 Werkendam 0183 67 80 30 incl. voorrijden excl. btw Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS

19 HET BLIJFT IN DE FAMILIE 30 maart 2021 Zeker vijf generaties zit scheepvaart familie Versluis al in het bloed Varen werd in de familie Versluis van ouder op kind bij de geboorte ‘in het bloed’ meegegeven. Van jongs af aan groeiden de kinderen aan boord op. Dat begon zeker al vijf generaties terug, in de 19e eeuw. De tijd daarvóór wordt nog uitgeplozen. Het eerste, nog bekende schip is de tjalk Adriana Mechelina van 90 ton. De huidige generaties varen met een groot Rijnschip, eentje van 3.152 ton. Peter Versluis, de vierde generatie, kwam met zijn twaalfde jaar van school af en ging direct bij zijn vader aan boord op de spits Ar-Al varen. Voor zoon Jurian, de vijfde generatie, was het al niet anders: eerst elektrotechniek op het vmbo, daarna aan boord van de Vitesse verder leren en van 2006 in de vof. Het blijft in de familie Het Nederlandse bedrijfs leven stoelt op ondernemende families. Voor de binnenvaart geldt nog sterker dat het familiebedrijf de stuwende kracht is. In de serie ‘Het blijft in de familie’ onderzoekt journalist Evert Bruinekool wat de bepalende factoren voor succes zijn. Wat maakt familiebedrijven zo sterk? Hoe werken verschillende generaties samen? Wat kunnen ze van elkaar leren? En Wat zijn de valkuilen? Voor deze aflevering reisde Evert Bruinekool naar Werkendam, naar de familie Versluis van ms Vitesse. Hij sprak met Peter Versluis en zijn zoon Jurian. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door het Steunfonds Freelance Journalisten. Spits De vader van Peter – ook een Peter Versluis en de derde generatie – voer op de Ar-Al, die 326 ton meette. Zijn zoon voelde niet veel voor het idee op een klein schip zelfstandig te beginnen. Hij wilde meer ruimte. Zo ging de vierde generatie mee in de schaalvergroting in de binnenvaart. De oude spits overnemen was dus geen optie. De spits voer enkele jaren in de Rijnvaart en op de Vijf generaties 1. Peter Versluis (geboren in 1873) en Adriana Mechelina Versluis Hakkers voeren met de tjalk Adriana Mechelina van 80 ton. Bouwjaar 1898 en in eigendom vanaf 1924. Eerdere of andere schepen zijn niet bekend. 2. Arie Versluis (1899) en Alida Cornelia Versluis-de Waal voeren met een mastklipper, de Onderneming. Bouwjaar 1906, 202 ton. kanalen. Zijn moeder zei weleens: “Op de Rijn konden we ‘s avonds zien waar we in de ochtend begonnen waren”, als ze naar boven voeren. De spits voer eerst met een 120 pk AWA en later met een 200 pk Gardner. Peter junior leerde het vak van zijn vader: “Als je om moest In 1938 werd de klipper gemotoriseerd met 120 pk Deutsche Werke. In 1949 6 meter verlengd tot 280 ton en later voorzien van kalfdekken 300 ton. 3. Peter Versluis (1924) en Geertje Versluis-van der Wiel voeren van 1959 tot 1984 met de spits Ar-Al. 326 ton, bouwjaar 1942, met een AWA van 120 pk en later een 200 pk Gardner. met de Ar-Al, ging dat met brute kracht en de voeten op de spaken van het stuurrad. Een handmatig roerwerk wordt zwaarder door schroefwater dat erop staat. Zij hadden in die tijd nog geen schep op het roer. Je kon kiezen: even snel de motor uit en het roer om, óf heel hard trekken. Eigenlijk was naar boven geen succes.” 4. Peter Versluis jr (1955) en Rika Versluis-Vlot voeren met de Vitesse van 947 ton en vanaf 1997 met een Vitesse van 1.742 ton. 5. Jurian Versluis (1986) en Carlijn van den Bosch zijn de vijfde generatie en medeeigenaar van de nieuwbouw Vitesse (2009). Nu een nieuwbouw, groot Rijnschip dat ook Vitesse heet van 3.152 ton met een Caterpillar van 1.835 pk. Peter (links) en Jurian Versluis. (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) De Vitesse op de Maasvlakte. De spits werd in 1985 gesloopt. Inmiddels was Peter al bij tankerrederij Van der Sluis aangemonsterd. Eind zeventiger jaren maakte hij een kort uitstapje naar de Res Nova om zijn Rijnpatent te halen. Voor jezelf beginnen Vóór zijn trouwen wilde hij in het bezit zijn van het Rijn patent. Daarna voer hij weer op de Dongestroom, Gouwestroom en Geulstroom van Van der Sluis. “In die tijd moest je steeds meer doen als schipper. Drie matrozen schilderden nog en dat was het.” Wilde hij eerst geen eigen schip, rond die tijd bedacht hij zich. “Als je toch alles zelf moet doen, kan je beter voor jezelf beginnen”, vertelt Peter. In overleg met zijn vrouw Rika Versluis-Vlot kocht hij in 1989 zijn eigen schip van 69 x 9,05 meter, 947 ton groot: de eerste Vitesse. Het slechte vlak en de woning werden beiden vervangen. Later kwamen er ook kalfdekken en een nieuwe luikenkap op. Hier zijn ze begonnen met de vaart naar Bazel, voor Alpina en Rhenus. Dat bleven ze doen tot half 2020, dus ruim 30 jaar. In 1997 vervingen ze het schip door een 86-meter. Dat schip werd uiteraard ook verbouwd en ging ook Vitesse heten. In 2007 werd het schip verkocht, en na overleg binnen de familie kozen ze voor nieuwbouw bij VEKA. Een van de vier kinderen, zoon Jurian, trad toe tot het familiebedrijf en werd zodoende compagnon van zijn moeder en vader. Na de tewaterlating in 2009 leek het door de crisis een slechte start; het trio had er slapeloze nachten van. Leren van je vader Inmiddels bevaren zij rustiger vaarwater en nu woont Jurian Versluis met zijn vrouw Carlijn van den Bosch en hun bijna 2-jarige dochter Nikkie aan boord, mogelijk de zesde generatie. De 66-jarige Peter draait nog regelmatig shifts op het schip. “Met mijn vader samenwerken voelt goed, iedereen accepteert elkaar en communiceert met elkaar”, zegt Jurian. “Al heeft elk mens zijn eigen werkwijze. Ook de matrozen. Het gaat erom dat het werk goed gebeurt en klaarkomt.” Jurian stond als 13-jarige jongen voor het eerst achter het roer en als 4-jarige kwastte en bikte hij al aan dek. Hij kent dus het klappen van de zweep. Door van je vader te leren en met hem samen te werken krijg je je eigen werkwijze, vertelt hij. “Vader vaart graag naar boven. Ik vind containers fijn, omdat je altijd in de buurt van de familie vaart”, zegt Jurian. “Vroeger was het leuker in het weekend als je even stillag. Bekenden lagen met de familie naast je en het was gegarandeerd een gezellige avond. Het minder aan boord wonen en 24/7 varen heeft dat veranderd.” Gemakkelijker Als schipper is het varen nu veel gemakkelijker. “Nu heb je een kopschroef en spudpalen en in de Rijnvaart ga je slapen met een alarm in plaats van een ankerwacht. Niet te vergelijken met vroeger.” Peter vult aan: “Dekkleden trekken voor de deklast op de spits, daar kreeg je last van je rug van. Nu heb ik last van mijn ellebogen door het over de reling hangen.”

Binnenvaartkrant