Views
1 year ago

2021-05

  • Text
  • Schepen
  • Twee
  • Tussen
  • Meter
  • Nieuwe
  • Goed
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar

6 2 maart

6 2 maart 2021 KICKER / ZOEKERTJE Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. OP ZOEK NAAR SCHIPPERS Profiel Groot vaarbewijs VHF certificaat Ervaring Radar is een plus Wij bieden Een vaste job, dynamisch team, marktconform loon en extra legale voordelen. Meer informatie Telefoon: (0032) 489 78 97 20 E-mail: Sarah.Leten@seafar.eu www.seafar.eu SEAFAR.EU Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Te koop: Travel Vision Q6S Sat. Ant. gereviseerd voor div. satellieten geschikt €1850,- Tel: 06-54903323 Gezocht Kapitein. Op MTS Relationship. 14 dagen op 14 af. Lux Con. Tel: 06-53924619. Gezocht : Schipper en Matroos Voor mvs Graveland 85x9,50m. Nette woning. Vaargeb. NL, B. Dagvaart, weekend vrij. Nadere Info: Vonk bv, tel 026-4432402 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Te Koop Gevraagd : Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 NEXTVESSEL.COM Gezocht enkele oudere binnenvaart tankers van 1200 tot 1800 ton. Kleurrijke, actieve vrouw v 73 is op zoek naar levensgenietende schipper. Samen genieten, maar ook meehelpen aan boord is geen probleem. Hond (Bordercollie 13 jr) wil graag mee! Lijkt u het leuk kennis met mij te maken? Mail/bel me. Joyce Sinnecker, joycesinnecker@gmail.com, 06-52065349. U ZOEKT PERSONEEL? ADVERTEREN IS JUIST NU BELANGRIJK! Kickers Makkelijk, kort en bondig, gunstig geprijsd, overzichtelijk, speciaal gedeelte in de krant, telefonisch door te geven.... Slecht zicht in deze donkere dagen? Wij adviseren u graag in de keuze voor een nieuwe radar - SWISS - JRC - FURUNO Tijdelijk met een interessante inruilprijs voor uw oude radar NOVIO NAUTIC www.novionautic.nl | 024 7110020 | info@novionautic.nl Ook voor al uw andere nautische apparatuur kunt u bij ons terecht www.unicef.nl/doneren GEZOCHT: Schipper of koppel op mbs SARDAN vanaf 15/01/2021 · De woning is in perfecte staat om met vrouw op te wonen en er is een vaste stuurman aan boord die ook kan varen en het schip door en door kent. · Vaargebied is voornamelijk Westerschelde en regio Antwerpen, Brussel en Gent · Luxemburgse condities · Van maandag tot vrijdag of in overleg Meer info T: 0032475519908 | Skyeshipping@hotmail.com Adverteer nu! sales@binnenvaartkrant.nl Tel: Rica 06 11 36 34 93 | Ken 06 11 36 35 19 BINNENVAARTKRANT Al meer dan 50 jaar een begrip DE TOEKOMST IS ELEKTRISCH HYBRIDE / FULL ELECTRIC AANDRIJFSYSTEMEN Boegschroefinstallaties en Voortstuwingssystemen Biesboschhaven Noord 1b 4251 NL Werkendam T. +31 (0)183 502688 WWW.VERHAAR.COM Dé maritieme verzekeringsspecialist Telefoon: 010 - 411 9595 Kijk op www.overvliet.nl

7 Primeur: Vink diesel hermotoriseert drinkwaterboten Evides met eerste MAN Stage V-motoren Evides Waterbedrijf heeft twee van zijn drinkwaterboten laten uitrusten met Stage V-motoren van MAN. De DWS 10 en DWS 11, bekende verschijningen in het Rotterdamse havengebied, zijn de eerste schepen in Nederland die ermee rondvaren. De verkoop en installatie werden verzorgd door Vink diesel. Het eerste schip kreeg de nieuwe motor begin december. Het tweede volgde eind januari. “Uit het ene kwam een Guascor-motor, uit het andere een Mercedes. Beide schepen zijn hier bij ons op de wal gezet en voorzien van MAN’s, type D2676LE487. Die hebben een vermogen van 290kW bij 1800 toeren“, zegt Stenn Hertgers. “Doordat ze minder vermogen hebben dan 300 kW, ontbreekt een roetfilter. Voorzien van ‘slechts’ een SCR-systeem halen deze motoren wel de Stage V-norm”, aldus de salesmanager motoren bij Vink diesel. Het bedrijf in Sliedrecht verlengde afgelopen december het dealercontract met MAN. Vaarpatroon De MAN-motor leent zich goed voor het vaarprofiel van de drinkwaterboten. “Vergelijkbaar met Duitse openbare havens zitten aan grens van hun capaciteit Veel binnenhavens in Duitsland lopen tegen hun grenzen aan. Hun capaciteit is (bijna) volledig in gebruik. Het Bundesamt für Güterverkehr (BAG) heeft in opdracht van het Duitse verkeersministerie een schriftelijke enquête gehouden onder 69 openbare binnenhavens. Zo wil men inzicht krijgen in hoe de havens met hun ruimte omgaan en of ze de komende jaren willen en kunnen uitbreiden. Er is onderscheid gemaakt tussen ‘grotere havens’ met een oppervlakte van minimaal 30 hectare en ‘kleinere havens’ van minder dan 30 hectare. In grotere havens wordt de infrastructuur over het algemeen intensiever benut dan in kleine. bunkerschepen. Een grillig vaarpatroon: deellast-vollast, aan-uit, veelvuldig schakelen en op kleine ruimte manoeuvreren.” Een bijkomend voordeel was dat de pomp om het drinkwater te verpompen vóór de motor geschroefd kon worden. “Je mag bij deze motor namelijk 100 procent van het vermogen aan de voorzijde van de krukas afnemen.” Vink diesel voorzag de DWS 10 en DWS 11 ook van nieuwe keerkoppelingen: Twin Disc MGX 5114- DC, met quickshift-technologie, in De MAN D2676LE487. (foto MAN) Ongeveer een derde van de havens heeft de komende jaren uitbreidingsplannen. Ze willen met name investeren in de infrastructuur voor containeroverslag. Ook gaan de havens hun verkeers infrastructuur en opslagruimte uitbreiden. Walstroom Verder blijkt dat het walstroomnetwerk in Duitse binnenhavens veel gaten vertoont; bijna de helft van de bevraagde havens heeft geen walstroominstallaties en slechts vijf havens bieden op al hun ligplaatsen walstroom aan. Ruim de helft van de havens gaat de komende jaren in vaste of mobiele walstroominstallaties investeren. Het BAG stelt ook vast dat veel havens maar moeilijk de milieuvoorschriften combinatie met de afstandsbediening EC300. Hertgers: “Daarin zit een automatische trolling-functie waarmee je rustig en gecontroleerd kunt varen met weinig schroeftoeren en je op de vierkante meter kunt manoeuvreren.” Schoonste norm In totaal heeft Evides vijf drinkwaterboten. De DWS 12, DWS 14 en DWS 15 beschikken over een CCR2-motor van MAN. “Die hebben wij ook al eerder ingebouwd en ze voldoen prima. Vandaar dat de klant nu weer heeft gekozen voor dit merk. Vanuit het oogpunt van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid was de uitdrukkelijke wens dat de motoren aan de laatste emissie-eis, dus Stage V, zouden voldoen.” “MAN is de enige motorfabrikant die zelf Stage V-motoren heeft ontwikkeld en ze op dit moment af-fabriek kan leveren. Het is een zuinige common rail-motor, op basis van bewezen techniek. Met een compacte nabehandelingsinstallatie, waardoor de motor prima is in te passen, in iedere machinekamer. Het is een kwestie van plug & play.” kunnen naleven. Vooral de regelgeving rond waterkwaliteit, bescherming van fauna en flora en geluidsoverlast is lastig. Rijnhavens en kleinere havens hebben daar minder moeite mee dan havens in andere Een van de drinkwaterboten met Stage V-motor. (foto Evides) ADVERTENTIE MAN komt eind 2021 met een zwaardere vermogens, aldus Hertgers. 6-cilinder-motoren tot 412 kW en de 12 cilinder tot 882 kW. Deze varianten zijn naast het SCRsysteem ook voorzien van een roetfilter. Euro VI-motor Begin 2017 had Vink diesel ook al een primeur op Stage V-gebied. Toen werden de eerste gemariniseerde DAF/PACCAR Euro VI motoren geplaatst. Daarvoor groeit de interesse, vertelt Hertgers. “We zetten er steeds meer weg. Er zijn ook al andere bedrijven die ze bij ons bestellen en zelf inbouwen. De wat afwachtende houding van de markt vindt Hertgers heel begrijpelijk; CCR2 is nu eenmaal niet te vergelijken met Stage V. “Als we een paar jaar verder zijn dan is uitlaatgasnabehandeling net zo geaccepteerd als dat het nu al is in het wegvervoer. De tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen die 30 januari jongstleden van kracht werd, geeft hopelijk het laatste zetje om het vergroeningsproces in de binnenvaart echt op gang te brengen.” vaargebieden en grotere havens. In de openbare havens zijn meestal de deelstaten en gemeenten verantwoordelijk voor de haveninfrastructuur. Private havens van bedrijven zijn in het onderzoek niet meegenomen. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl Colofon 2 maart 2021 Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant