4 2 maart 2021 RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 17-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Nautische Crew gezocht! Geef A-ROSA een gezicht en word deel van ons team op de Rijn. Als kapitein, navigator, stuurman of matroos: aan boord van de A-ROSA cruisevloot verbinden onze teamgeest, passie en vooral het verlangen naar het schip - “Schöne Zeit”. Meer informatie op www.a-rosa.de/karriere of tel.: +41 81 - 254 38 50 A-ROSA Reederei GmbH • Kasernenstr. 92 • CH-7000 Chur • jobs@a-rosa.de Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@ippersonal.ch Hoeykens B T. 0031 (0)654 72 42 87 hoeykens@shipmail.nl Containervaart Aquapolis ENTHOUSIASTE KAPITEIN GEZOCHT !!!!! • Rijnpatent tot min. Mannheim • Radar-, ADNR en Marifoonpatent • Roken in de woning en stuurhut verboden (alleen buiten) ONZE VOORDELEN !!!!! • Werkzekerheid • Sociale zekerheid • Goede condities • Moderne schepen met nette woning • Goede werksfeer • Vrije tijd, werktijd en loon in overleg GEVRAAGD: VKV Service is nog op zoek naar MATROZEN, STUURMANNEN EN KAPITEINS met kennis en ervaring in de duwen sleepvaart. Zo hebben wij nog diverse plekken beschikbaar in onze vloot. Onze duw en sleepboten zijn voornamelijk werkzaam in één van de grootse havens ter wereld “The Port of Rotterdam”. Onze vloot bestaat uit negen sleep- en/of duwboten, diverse pontons, bakken en werkschepen. Onze werkzaamheden zijn zeer divers. Zo houden wij ons bezig met het transporteren van alle soorten bokken, kranen en pontons. Begeleiden wij bij het in- en uitdokken van de diverse scheepswerven. Het assisteren van zeeschepen, maar ook op het gebied van opslag en bevrachtingen zijn wij 24/7 inzetbaar voor onze klanten. Wij zijn een uitzendbureau met een strekking over geheel Europa. Wij bieden u bemiddeling en verhuur aan van ons Slowaaks en Tsjechisch scheepspersoneel. 00421 948 699 352 00421 918 828 726 tmlg.info1@gmail.com info@tmlg.eu www.tmlg.eu We zijn opzoek naar gemotiveerde en flexibele teamplayers. Heren die bereid zijn om net dat beetje extra te geven voor zijn collega’s. Een goede mentaliteit en uithoudingsvermogen zijn hierbij een PROFIELSCHETS vereiste. Door weer en wind kunnen jouw collega’s op je vertrouwen en jij op hen. Wij hanteren een 7/7 vaarschema, reiskosten en menage vrij. Solliciteren ook mogelijk als zzp’er. Ben jij uit het juiste hout gesneden en heb je interesse of vraag naar meer informatie? Neem dan contact met ons op via 0614589315 en/of stuur ons een mail met jouw vragen of sollicitatie naar personeel@vkvservice.nl.
5 2 maart 2021 Deseo vaart semi-autonoom tussen Antwerpen en Zeebrugge Op 15 februari zijn testvaarten gestart met een op afstand bestuurd schip tussen de havens van Antwerpen en Zeebrugge. De Deseo vervoert containers tussen Zeebrugge en Antwerpen, ondersteund door het Seafarcontrolecentrum aan de wal. Varen met een gereduceerde beman ning, gecombineerd met ondersteuning van een SCC (Shore Control Center) is de eerste stap naar autonome vaart, aldus de initiatiefnemers. De Blauwe Cluster, het Agentschap Innoveren & Ondernemen, departement MOW en het agentschap voor Maritieme dienstverlening en Kust ondersteunen dit project. Vlaanderen wil pionier te zijn in innovaties op de waterweg en dit project sluit aan bij hun toekomstvisie. Ingrijpen Seafar ontwikkelde de technologie om schepen te automatiseren en vanuit een gecentraliseerd controle centrum aan te sturen. De operators in het controlecentrum hebben hightech systemen op basis van kunstmatige intelligentie, sensorfusie en objectdetectie ter beschikking. Het bedrijf maakt geautomatiseerde en autonome vaart mogelijk door de operaties van het schip vanuit het Shore Control Center in Antwerpen te volgen en waar nodig door menselijke tussenkomst in te grijpen. De veiligheid zou minstens gelijkwaardig zijn Het Shore Control Center van Seafar in Antwerpen. aan conventionele binnenvaart. “Seafar is een Europese pionier in de ontwikkeling en operationele integratie van state-of-the-art technologieën voor semi-autonome vaart”, aldus CEO Louis-Robert Cool. “Als innovatieve speler in de binnen- en scheepvaartsector wil Seafar een accelerator zijn naar efficiënt en duurzaam varen.” Deseo De Deseo, een containerschip dat geschikt is voor de estuaire vaart, is eigendom van Patrick Hermans. Hij is via zijn andere bedrijf, Wennick, ook verantwoordelijk voor de exploitatie van het schip: van de bemanning tot en met innovatieve projecten aan boord. Daarmee hoopt hij een voorsprong te nemen in het invoeren van semi-autonoom varen en de impact op de bemanningsstructuur en regelgeving, aangezien het vinden van geschikt personeel steeds lastiger wordt. Hij wil zijn jarenlange ervaring in de binnenvaart koppelen aan nieuwe innovaties en bijdragen aan dit project om de beoogde voordelen voor de sector. Vergunning Departement MOW, de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit en De Vlaamse Waterweg hebben een vergunning verleend om de technologie en processen te testen. Met het oog op de veiligheid – ook voor andere vaarweggebruikers – gelden er wel voorwaarden voor De Deseo tijdens de eerste testvaart. (foto’s Seafar) de testvaarten. Zo vaart een ervaren bemanning mee die de controle meteen kan overnemen als dat nodig is. De Westerschelde is immers een van de drukst bevaren rivieren ter wereld. Minister Lydia Peeters van Mobiliteit en Openbare Werken juicht de proef toe. “Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit en we willen hier met Vlaanderen een voortrekkersrol in opnemen. Het project geautomatiseerd varen biedt namelijk een antwoord op de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst. Het sterkt onze maatschappij om op zo’n een vooruitstrevende manier te digitaliseren en te innoveren.” OP DE RADAR Implementatie Smart Shipping Het Nederlands Forum voor Smart Shipping (SMASH!), brengt partijen in de scheepvaart samen om smart shipping te implementeren en zo de concurrentiepositie van de sector te versterken. Een groot aantal partijen is in Nederland bezig met smart shipping en ontwikkelingen op het gebied van autonome schepen. Door samenwerking op nationaal en internationaal niveau kunnen initiatieven verbonden worden en wordt het ook mogelijk een groter bereik te realiseren. SMASH! brengt marktpartijen, overheden en kennisinstellingen samen om dat te doen. Als samenwerkingspartner draagt het EICB bij aan deze missie. Hoe worden verbindingen gelegd? “Één van de manieren om verbindingen te leggen is via de Matchmaking Events. Tijdens deze events worden smart shipping projecten gepresenteerd die op zoek zijn naar partners. Op 9 februari heeft het eerste Matchmaking Event plaatsgevonden. Tijdens het event heeft Marinminds het Autonome Pont project gepitcht en MARIN het CAPE (Collision Avoidance Performance Evaluation) project.” Autonome Pont Waar hebben de partijen behoefte aan? “Het EICB was de moderator in de break-out sessie voor de autonome pont. De ambitie binnen dit project is om een veilige en duurzame fietspont te realiseren met lage exploitatie- en beheerkosten én een eigen attractiewaarde. Vanuit het project was er vooral behoefte aan een match op het gebied van de techniek, governance en op economisch vlak. Diverse deelnemers gingen in op het verzoek en er kwamen meerdere matches tot stand. Uit de discussie bleek dat een autonoom fietspont een geschikte proeftuin kan zijn voor smart shipping toepassingen. Een fietspont is vrij klein in omvang en opereert over het algemeen in een relatief gecontroleerde omgeving. De technische en juridische bottlenecks voor een pilot zijn ook relatief laag. De opgedane kennis en ervaring met de autonome fietspont kan heel goed toegepast worden in de binnenvaartsector. De potentie voor opschaling is dan ook groot.” CAPE “Het CAPE betreft een projectvoorstel waarin diverse publieke en private partijen samen tot een model komen om prestaties van Collision Avoidance (CA) systemen te kunnen evalueren. Het autonomiseren van verkeer op het water is complex en het is daarom belangrijk om dit samen met alle industriepartners op te pakken.” Hoe worden de systemen getest? “Op basis van Automatic Identification System (AIS) gegevens wordt er een database van testscenario’s opgesteld. CA systemen worden in een simulatie omgeving aan deze realistische scenario’s blootgesteld. Middels een geautomatiseerd systeem worden de prestaties op het gebied van veiligheid en efficiency vervolgens geëvalueerd. Daarnaast wordt getoetst of in overeenstemming met het zeeaanvaringsreglement wordt gehandeld. Het vinden van de industrie standaard voor criteria en weegfactoren om het gedrag van een CA systeem te kwantificeren is een belangrijk onderdeel van dit project.” Salih Karaarslan Projectmanager bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl