Views
1 year ago

2021-05

  • Text
  • Schepen
  • Twee
  • Tussen
  • Meter
  • Nieuwe
  • Goed
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar

32 2 maart

32 2 maart 2021 Namens alle bouwers en leveranciers gefeliciteerd met mts ARMADA maritiem werkendam Dik den Hollander Maritiem B.V. Leeghwaterstraat 11, 4251 LM Werkendam T 0183-663159 M 06 10 939581 E info@dikdenhollander.nl I www.dikdenhollander.nl DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Foto: Media Creators

33 2 maart 2021 Mts Armada heeft een sterk imago DOOR JOHAN DE WITTE Kort voor zijn inspanning duikt het schroevendok van Den Breejen onder water… mts Armada nadert. Nee, nee, het is geen hele vloot maar een olietanker van jewelste. Driftig spuugt de kopschroef ‘recht zo die gaat’. “Langzaam, langzaam”, klinkt een portofoon. Een spring, sturende loopdraad van het dok, duimstok erbij, hydrauliek zoemt, tikkie vieren nog. Motoren stop! “Oké”, klinkt het van de andere kant, hét signaal om luchtdruk de ballasttanks in te blazen. Vrijwel direct wordt de Armada opgetild. Archimedes had proefondervindelijk vast in euforie verkeerd van zo’n spektakel. De ballasttanks snuiven als een gewichtheffer. In nauwelijks elf minuten staat de Armada droog. Een overbrugging naar het dok wordt op z’n plek getakeld. Gewoon? Vooruit, maar terwijl je wacht om aan boord te kunnen als je door corona net achter de geraniums vandaan komt, is het cool om te zien. Het toont aan dat de scheepsbouw en -reparatie volop doorgaan! Moneymaker We stappen aan dek van een type Moneymaker. RensenDriessen Shipbuilding verzorgde het ontwerp, de bouw en de levering van het casco, dat in China is gemaakt. Dolderman deed de afbouw. Marc Gasten vangt ons op: “Of het druk is? Amai, dat kan je wel zeggen. Komaan, we gaan achter een tas koffie.” Lopend over het trunkdek nadat we zo even de huid in de zon amper zagen tekenen, wordt duidelijk dat de scheepsbouwkwaliteit van de Chinese werf top is. Aan het “roer” van deze Armada staan Marc en Natalie Gasten- Goeminne. De crew bestaat uit vier Nederlandse kapiteins en vier Roemeense stuurlui/matrozen. De tanker wordt door Victrol 24/7 in de markt gezet tussen Antwerpen, Rotterdam en Birsfelden. De Moneymaker is een technisch en praktisch doorontwikkeld type van het RensenDriessen in-house team. Kennis en ervaring van de praktijk en het functioneren van een schip stapelen zich in de loop der tijd. Voor een aanvaardbare levertijd en kwaliteit moet je op zoek. Het team van RensenDriessen vond deze combinatie in China. Met medewerking en aandacht van de tekenaar, scheepswerf, surveyor, het afbouwteam en last but not least de gratis survey van de eigenaar leidt dat tot een bijna volmaakt schip. Goed afgewerkt schip Als voortstuwing is er een 3512 Caterpillar, met Van der Veldenstuurwerk. Een Veth Jet houdt het voorschip in bedwang. Hier en daar dubbel boeiingwerk waar bolderkasten strokend in staan. De Armada is een zorgvuldig en goed afgewerkt schip. Aan boord van deze ferme tanker ligt het accent vooral op praktische en duurzame equipment. De acht gecoate tanks en een gelijk aantal Marflex-deepwellpompen zijn gecombineerd met het tot op de millimeter uitgelijnd leidingsysteem van RuGotech. De Armada in het schroevendok van Den Breejen. (foto Johan de Witte) Hoogendoorn Scheepsbetimmeringen realiseerde een moderne, eigentijdse lessenaar en betimmerde de verblijven met licht materiaal hetgeen een ruimtelijk effect creëert. Er zijn twee identieke, luxe keukens. Aan stoffering hangt het label van Dick den Hollander. Aan de inrichting die van Natalie. Op excursie in de voormachinekamer zien we werk van Werkina Electro die met hightech het schip laat functioneren. Terug in de Kampers-stuurhut tussen de chic van Hoogendoorn, maakt het panorama rondom duidelijk dat de Armada wat je noemt op koers ligt. De proefvaart bewijst het: geladen met 2.500 ton 19,7 kilometer. Ledig 23 kilometer, bij gereduceerd verbruik. De Binnenvaartkrant wenst de familie Gasten en de crew een behouden vaart! Aan mts ARMADA leverden onder andere: Rensen-Driessen Shipbuilding stuurhuis, incl. pvc vloeren en tapi- Marflex B.V. B.V. jt, zonwering en raambekleding, 8x cargo pompen Ontwerp, bouw en levering casco matrassen en bedtextiel, meubels Reintjes Benelux bvba Dolderman B.V. en vloerkleden 1x WAF 665 L met een reductie Afbouwwerf en Caterpillar 3512C Dolpower B.V. van 5,044:1 en Caterpillar C18 Generatorset 1, vermogen 531kVA, RuGotech Pijpleidingen B.V. Alphatron Marine B.V. Caterpillar motor, type C18, Stam- Compleet dekleidingsysteem incl. Compleet nautisch pakket ford generator, type HC534 spiralen Berg Maritieme Meetsystemen Generatorset 2, vermogen 135kVA, Van Wijk Machinefabriek en B.V. Stage V, John Deere motor, type Scheepsreparatiebedrijf B.V. Installatie tankinhoudsmeting 6068A, Stamford generator, type Autokraan 17 mtr. en tankalarmeringen, gasdetectie UC274 Veth Propulsion B.V. systeem voor stuurhuis en woning Generatorset 3, vermogen 70kVA, 1 Veth Jet, type 4-K-1200 Blokland Non-Ferro B.V. Stage V, John Deere motor, type (392kW/1800rpm) met e motor Beunkoelers 4045T, Stamford generator, type W&O Europe Damen Marine Components UC224 Afsluiters voor de dekleidingsyste- Besturingssysteem: type SP2700, Foresta Trading B.V. men en het ballastsysteem stuursysteem: type Van der Velden® Volledige pakket F.T. VICTOR Werkina Werkendam 2DWK, roeren: een set (2 stuks) dienstpompen, F.T. TTK ballast/ De complete elektrische instal- type Van der Velden® HD en straal- stripping ejectors ≈ 200 m³/u, latie inclusief 2-draads databes- buis: Ø1762 mm type Optima F.T. Gasolie trimpomp, F.T. Smeer- turing, monitoringsysteem met DBS Scheepsservice Aluminium vloer en achterschip en inbouw machinekamer Dijvler Materiaal B.V. oliepompen en F.T. Smeeroliehaspelsets Hoogendoorn MBI B.V. Volledige betimmering achterwon- touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem,tankmeetsysteem, Ecdis Een behouden vaart Boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraad Dik den Hollander Maritiem B.V. Complete stoffering woning en ing en stuurhuis Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Inland Viewer en AIS installatie WindeX Engineering B.V. Airconditioning en overdrukinstallatie Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco van mts Armada mogen verzorgen voor familie Gasten. ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. www.vlootschouw.nl www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com

Binnenvaartkrant