30 2 maart 2021 SCHEEPSSLOPERIJ TREFFERS BV “für alle Ihre Abwrackschiffe, Abwracktonnage und andere treibende Objekte.” +31(0) 23-5325211 . +31(0) 6-53187317 Barzahlung Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem E-mail: treffers@hetnet.nl . Web: www.treffers-haarlem.com DUTCH BARGING SERVICES ● WE WORK TOWARDS ZERO UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART YOUR COMMITMENT IS OUR DRIVE Vanwege uitbreiding van onze activiteiten is Bruinsma Freriks Transport op zoek naar dubbelwandige tankschepen van 1000-5000t om onze vloot te versterken. Wij zijn actief in het transport van minerale oliën, bulkchemie, fuelcomponenten en biobrandstoffen. Wij zijn actief op zoek naar schepen van 1000t tot 4000t om onze vloot te versterken. DUTCH BARGING SERVICES BV Jan Verbergt & Koen Geeraerts TEL.: +31 (0)76 303 05 50 E-MAIL: operations@dbsbv.com Ons vaargebied is Nederland, België, Frankrijk en de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). Tevens is BFT Tanker Logistics bv actief betrokken bij duurzame initiatieven zoals Vaporsol en de initiatiefnemer voor het project “Don Quichot”, die voor Greenpoint Rotterdam ingezet zal worden. Gelieve contact op te nemen met Johann de Koning op +31 786 299 490 of +32 473 960 763. Aarzel niet ons te contacteren voor meer informatie. HOFDREEF 30 ● 4881 DR ZUNDERT ● THE NETHERLANDS BFT TANKER LOGISTICS BV • Lindtsedijk 30 • NL - 3336 LE Zwijndrecht TEL +31 786 299 490 • WEB www.bftrans.nl
31 2 maart 2021 Damen Marine Components laat de Ro-Ver manoeuvreren “Het stuurt gewoon fantastisch” Ruim een jaar vaart Jan Jansen nu over de Rijn met zijn nieuwe motortankschip Ro- Ver. Voor het eerst heeft hij een nieuwbouwschip laten uitrusten met een compleet manoeuvreersysteem van Damen Marine Components (DMC) en dat merkt hij dagelijks. “Het verschil is heel duidelijk merkbaar.” Wanneer je hele dagen in de stuurhut doorbrengt, onderweg over de Rijn tussen Nederland en Zwitserland voor het vervoer van minerale oliën, dan is het wel zo prettig als het sturen soepel verloopt. Jan Jansen, oprichter en eigenaar van Jansen Tankvaart in Lobith, heeft dat in zijn in 2019 gebouwde Ro-Ver voor elkaar. “Het schip manoeuvreert zeer goed, het gaat bijna rond op z’n plaats zonder nog vooruit te lopen”, legt hij uit. “Dat wil wel zeggen dat je een heel goed roerwerk hebt.” Voor de nieuwbouw van de Ro-Ver, zijn zesde schip alweer, werkte Jansen samen met veel verschillende leveranciers. Het manoeuvreersysteem kwam bij Damen Marine Components vandaan: twee Van der Velden HD 200 hydrodynamische profielroeren, een Van der Velden 2DWK 6080/60 stuursysteem en een SP2700 besturingssysteem. Best spannend, want daar had hij zelf geen ervaring mee. Inmiddels heeft hij de systemen uitgebreid kunnen gebruiken in de praktijk en praat hij er met aanstekelijk enthousiasme over. “Het verschil met vroeger is heel duidelijk merkbaar. Ik ben er meer dan tevreden over en ik vind dat ook leuk om te zeggen, want het is iets wat gezegd mag worden.” Manoeuvreerbaarheid De Ro-Ver (genoemd naar zijn dochters Róbin en Vera) blinkt volgens Jansen uit in manoeuvreerbaarheid. “Met weinig roeruitslag reageert het schip al snel, zonder dat ik m’n roeren dwars onder het schip moet draaien, om het zo uit te drukken. Het stuurt gewoon fantastisch en daar bespaar ik uiteindelijk ook brandstof mee, terwijl ik mijn snelheid behoud.” Helemaal als een verrassing kwam dat niet, want Jansen kende al andere schepen met hetzelfde type casco als de 110 meter lange en 11,40 meter brede Ro-Ver. “Die schepen reageren heel goed met dit roerwerk. Dat gaf voor mij de doorslag.” Dat beaamt Cor de Wit, Service Sales Manager van Damen Marine Components in Hardinxveld-Giessendam. “Wij hebben heel goede ervaringen met de hydrodynamische profielroeren die wij op deze schepen hebben mogen plaatsen”, vertelt hij. “Het zijn al goed varende schepen, en met volprofiel roeren eronder is de manoeuvreerbaarheid enorm. Het komt erop neer dat je eigenlijk zelden een stuurcorrectie nodig hebt, buiten de stuurcorrecties die nodig zijn omdat er in de rivier nooit helemaal honderd procent recht gevaren wordt, en de wind waarmee je te maken hebt.” Wil je zo’n stuurcorrectie voelen, dan moet je bijna je hand op de cilinder leggen, zegt hij. “Dat kleine beetje correctie geeft zo veel stuurkracht, zo veel liftkracht dat je al met een halve graad stuurcommando de kop van het schip ziet gaan. Zo weinig verandering van je roer heb je daarvoor nodig.” Een roercorrectie remt normaal gesproken het schip, wat brandstof kost. Bij een goed lopend schip met goede roeren eronder is dat probleem uit de wereld. De roeren zijn dan niet continu aan het sturen om het schip op koers te houden. Cor de Wit: “Met dit schip kom je erachter dat je er bij wijze van spreken haaks de bocht mee door kunt, dat je het op de Rijn rond kunt draaien waar je dat vroeger niet durfde. De liftkracht van de roeren is enorm. Een schipper als Jan, een echte expert, merkt dat meteen. Aan het einde van de rit merk je dan ook nog eens dat je wat het brandstofverbruik betreft beter af bent en toch je snelheid hebt behouden, omdat je zo weinig hebt hoeven te sturen.” Gebruiksgemak Behalve over de toegenomen manoeuvreerbaarheid en stuurprestatie is Jan Jansen ook te spreken over het gebruiksgemak. “Het omschakelen naar noodroeren, het inschakelen van extra pompen, het functioneert allemaal perfect. Alles is ook eenvoudig uit te leggen aan anderen wanneer zij met het schip moeten varen, het is verre van ingewikkeld.” Zelf had hij ook baat bij de uitleg vanuit Damen Marine Components. “Het was prettig samenwerken met Cor de Wit en Leo van Zon, echte binnenvaartmensen met heel veel kennis en ervaring. Ze hadden alle tijd voor me en als ik een keer iets niet begreep, kon ik dat gerust nog twee keer vragen. Legden ze het me gewoon wéér uit.” “Alle afspraken zijn ook nagekomen. Geen uitstel van weken hier en weken daar, maar gewoon volgens planning. En ik kan ze nog altijd bellen met vragen. Laatst wilde ik iets weten over het verwisselen van filters. Eén belletje naar Cor en dan is het gelijk duidelijk.” Meedenken met de klant is standaard bij Damen Marine Components, zegt Cor de Wit. “We beginnen altijd met de belangrijkste vraag: wat is je vaarprofiel? Wat wil je met het schip, wat is je vaargebied? Aan de hand daarvan brengen wij een advies uit.” “In dit geval de hydrodynamische profielroeren, omdat we van eerdere ervaringen met zusterschepen van dit casco al weten dat die combinatie van HD-roeren en dit casco heel veel plussen met zich meebrengt. In een presentatie hebben we Jan het verschil tussen HD-roeren en andere roeren laten zien. Met de nadruk op de hoge roercoëfficiënt, oftewel de grote liftkracht.” Op een tanker van 110 meter lang en 11,40 meter breed zitten normaal gesproken schroeven met een diameter van 1.700 of 1.750 millimeter. “Dit type casco is bewust uitgevoerd met een grotere schroefdiameter van 1.800 millimeter, wat in combinatie met het casco exact het goede resultaat geeft. Tel daar dan ook nog eens de grote motor bij op, want Jan wilde een motor van 1.700 pk, en je hebt precies het schip waar hij naar op zoek was.” Jan Jansen kan voorlopig vooruit met zijn nieuwe Ro-Ver. Mocht hij over een aantal jaren opnieuw toe zijn aan een nieuwbouwschip, dan neemt hij de ervaringen van het afgelopen project mee. “En dan zou het heel goed kunnen zijn dat we weer met Damen Marine Components in zee gaan. Wat goed is, moet je niet veranderen.”
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl