Views
1 year ago

2021-05

  • Text
  • Schepen
  • Twee
  • Tussen
  • Meter
  • Nieuwe
  • Goed
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar

28 2 maart

28 2 maart 2021 SHIPYARD ORSOVA SHIPYARD ORSOVA WENST FAMILIE DE JONGE-DEEN VEEL SUCCES EN EEN BEHOUDEN VAART MET HET MTS VACANDO Tufari Street, no. 4, Orsova, 225200, Mehedinti, ROMANIA T. +40 252 362 399 E. office@snorsova.ro W. www.snorsova.ro BURANDO Lea ding in maritime services Burando Barging feliciteert familie De Jonge-Deen met het MTS Vacando en wenst de bemanning een voorspoedige en behouden vaart Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. heeft het ontwerp, bouw en levering casco van mts Vacando mogen verzorgen voor Vacando V.O.F. Wij wensen haar en de bemanning een behouden vaart. Burando Barging Arie den Toomweg 37 3089 KA Rotterdam The Netherlands t. +31 (0)88 501 25 60 e. ops@burando.eu www.burandobarging.com www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com Het team van Asto Shipyard wenst MTS Vacando een voorspoedige en behouden vaart! DE TROSSEN KUNNEN LOS! TO BE EXACT. Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. ALLES? KIJK OP WWW.ASTO-BV.NL f in

29 2 maart 2021 Elektronisch melden voor ADN-schepen verplicht op Vlaamse vaarwegen Sinds 1 maart is digitaal melden verplicht op Vlaamse vaarwegen voor schepen die gevaarlijke goederen vervoeren. De Vlaamse regering heeft daarvoor onlangs haar definitieve goedkeuring gegeven. Schippers met ADNlading moeten voortaan hun reis- en ladinggegevens elektronisch melden. De komende tijd worden schippers nog niet bekeurd als ze niet voldoen aan de elektronische meldplicht, zo maakte De Vlaamse Waterweg bekend. “Omwille van de snelle invoering zal er een tolerantietermijn zijn van zes maanden om iedere binnenvaartondernemer de kans te geven zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving. Tot 31 augustus 2021 zal er nog geen handhaving gebeuren op de digitale meldplicht. Zo krijgt iedere binnenvaartondernemer de nodige tijd om zich aan te passen aan de nieuwe regelgeving door meldsoftware aan boord te halen als hij dit nog niet heeft.” “Als vaartuigen met ADN-goederen het Vlaamse Gewest binnenvaren of een reis aanvatten vanaf een ligplaats in het Vlaamse Gewest, is het in het kader van de veiligheid essentieel dat dit aan De Vlaamse Waterweg nv wordt gemeld. Die informatie en de gegevens over de aard en hoeveelheid, oorsprong en bestemming van de gevaarlijke goederen en Nieuwe Vacando is een tanker Vervolg van pagina 27 >> In de machinekamer kwam als hoofdmotor weer een Caterpillar type 3512, maar ging het aantal pk’s van 1.775 pk naar 1.600 pk. Maarten de Jonge maakte bijna vijftien jaar geleden kennis met Asto-directeur Karst van der Wiel. “Dat was met de bouw van de Vacando in 2007. Ik heb daar een goed gevoel aan overgehouden en toen onze nieuwbouwplannen serieuzer werden, ben ik met Karst om tafel gaan zitten. Na een prettige afbouwperiode in Raamsdonksveer kan ik stellen dat mijn positieve gevoel van destijds mij niet in de steek heeft gelaten”, stelt een contente De Jonge. Dat is eigenlijk niet verwonderlijk, want bij Asto Shipyard wordt structureel geïnvesteerd in het contact met de klant. Persoonlijke aandacht, veelzijdig maatwerk, oog voor detail en altijd een marktconforme prijs zorgen voor een terugkerende klantenkring. Daarbij wordt bij de afbouw samengewerkt met toonaangevende onderaannemers. Zo leverde Kampers de stuurhut, Veth de boegschroef en Misti de autokraan. EMS deed de elektrische installatie. De Vancando was daar mee niet het eerste binnenvaartschip, want EM zorgde al op ruim 115 nieuwbouwschepen voor de inbouw van de complete elektrische installatie. Voor de strakke betimmering zorgde Vermeer Zwijndrecht. De Gerlien van Tiem leverde op het achterschip de in 2011 geïntroduceerde vierkante spudpaal: onderhoudsvriendelijk waardoor er weinig storing kan optreden. Onverwachte reparaties komen voor een schipper of rederij sowieso nooit uit. Dan is het een prettige wetenschap dat Asto Shipyard direct kan schakelen en reparaties snel en vakkundig uit te voeren. Van kleine storingen voor de elektricien tot een kopschade of hermotorisering. Met 450 ton stevendokcapaciteit, een goed uitgeruste kade van 150 meter en een steiger van 110 meter is het bedrijf goed bereikbaar voor de scheepvaart. Daardoor kan er flexibel geschakeld worden tussen de nieuw- en afbouw en de scheepsreparaties. Met creatieve oplossingen worden alle klanten zo weer snel in de vaart geholpen. Door de vakmensen van Asto Shipyard, to be exact. de te volgen route zijn immers belangrijk bij eventuele calamiteiten op en naast de waterweg. Als die informatie beschikbaar is, kan ze door de hulpdiensten worden opgevraagd.” Voor het opstellen en doorsturen van de melding kan men bestaande meldsoftware gebruiken. Op www.swing-platform.be staat een overzicht van softwareaanbieders. Digitaal melden maakt het meldproces voor de binnenvaart efficiënter. De Vlaamse overheid wil de digitale meldplicht op termijn invoeren voor alle schepen die in Vlaanderen varen. De verplichting voor schepen met gevaarlijke goederen is een eerste belangrijke stap. Meer informatie op www.visuris. be/adnmeldplicht Nieuwe directeur voor HTAG-kantoor Berlijn Norman Dreher is op 1 maart gestart als directeur van de vestiging van HTAG (Häfen und Transport AG) in Berlijn. HTAG is een volledige dochter van de Keulse HGK Integrated Logistics Group. De 43-jarige Dreher heeft veel ervaring in de logistiek. Hij bekleedde de afgelopen acht jaar een leidinggevende functie bij een handelsbedrijf, waar hij verantwoordelijk was voor de in- en verkoop van grondstoffen en afgewerkte producten. (illustratie De Vlaamse Waterweg) Norman Dreher. (foto HTAG) Luik doorbreekt grens van 100.000 TEU ADVERTORIAL Gebruik van diesel met bio-toevoegingen hoeft geen probleem te zijn De containeroverslag in de haven van Luik is vorig jaar met 20 procent gegroeid tot 115.921 TEU. Het was de eerste keer dat de containerterminals in de Waalse stad de grens van 100.000 TEU doorbraken. De afgezwakte wereldhandel als gevolg van de coronapandemie was ook in Luik voelbaar. De totale overslag per spoor, binnenvaart en wegvervoer daalde ten opzichte van 2019 met 9 procent naar 19,2 miljoen ton. Het vervoer over water, dat hierin een aandeel van bijna driekwart heeft, daalde met 12 procent naar 14 miljoen ton. Ondanks de lockdown bleef de haven voor 100 procent operationeel. Wel is de omzet voor het eerst in tien jaar afgenomen (met 7,5 procent). Daar stond tegenover (foto PAL) dat er verder geïnvesteerd is onder meer spoorinfrastructuur. Hierdoor kwamen in december 2020 de eerste containers per spoor aan in Trilogiport, het trimodale hart van de haven. Ook de komende drie jaar wordt volop geïnvesteerd in de infrastructuur. Het havencomplex van Luik is volgens de Nationale Bank van België goed voor 7.858 directe en 10.445 indirecte banen. Er zijn in de markt vragen over het toepassen van diesel waaraan bio-bestanddelen zijn toegevoegd. Een belangrijke motivatie voor het gebruik van bio-toevoegingen is het verlagen van de CO 2 - uitstoot. Bio-toevoegingen zullen vooral bestaan uit FAME (Fatty Acid Methyl Ester) dat wordt gemaakt van plantaardige en/of dierlijke vetten. Het maximaal toelaatbare FAME-bestanddeel is vastgelegd in brandstofspecificaties. Voor EN590 mag het maximaal 7 procent bedragen. In de toekomst zal dit percentage verhoogd worden. Brandstof heeft continu aandacht nodig. De esters die worden gebruikt als bio-toevoeging kunnen goed water aan zich binden. Om schades aan injectoren, veroudering en bacteriegroei te voorkomen is het belangrijk om brandstof continu te filtreren om het (condens)water te verwijderen. Ook is het essentieel om de temperatuur van de brandstof bij het filter op een minimale temperatuur te houden. CC Jensen levert zijn filterseparator type PTU optioneel met een module om de brandstof op een minimaal vereiste temperatuur te brengen. Hierdoor voorkomen wij verstoppingen in het brandstofsysteem zonder uw energiekosten te verhogen. In combinatie met de hoogste vuilopnamecapaciteit in zijn klasse dragen wij bij aan het verlagen van de operationele kosten. De filterseparator type PTU creeert een actieve circulatie in tanks zodat vuil en water continu uit brandstof worden verwijderd. Schone en droge brandstof is hierdoor beschikbaar voor de motor. En wij adviseren u graag voor uw schip waarom het gebruik van diesel met bio-toevoegingen geen probleem behoeft te zijn. Arjan Wesselingh CC Jensen info.nl@cjc.dk +31 (0)683 90 54 88

Binnenvaartkrant