Views
2 years ago

2021-05

  • Text
  • Schepen
  • Twee
  • Tussen
  • Meter
  • Nieuwe
  • Goed
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar

24 2 maart

24 2 maart 2021 Wij wensen FAMILIE SOMERS een behouden vaart met mts SMARAGD maritiem werkendam Dik den Hollander Maritiem B.V. Leeghwaterstraat 11, 4251 LM Werkendam T 0183-663159 M 06 10 939581 E info@dikdenhollander.nl I www.dikdenhollander.nl SALES & SERVICE 0031 (0)183 - 65 00 00 info@vanstigt.com DAMEN MARINE COMPONENTS REGISTERED TRADEMARK OF DAMEN MARINE COMPONENTS Foto: Media Creators

25 2 maart 2021 Drukke en spannende afbouwperiode met mooi resultaat Vervolg van pagina 23 >> Het is zonder meer bijzonder dat een familiebedrijf zo’n spraakmakende groei doormaakt, zeker als je beseft dat Ronald Somers pas in 1984 zijn eerste tanker uit de vaart kocht, de 80 meter lange Somtrans. Vier jaar later liet de rederij de eerste nieuwe tanker bouwen: de Somtrans II. In 1994 nam Somtrans de Stolt Tolerantie (Somtrans IV) over, de eerste dubbelwandige tanker van de Somtrans-vloot. De samenwerking tussen Ronald Somers en George Rensen is destijds ontstaan. Samen hebben zij de fundatie gelegd voor een lange en prettige samenwerking die in de laatste jaren verder is geïntensiveerd en wordt voortgezet tussen beider opvolgers Caroline Somers en Wim Driessen. Bridgescout en FLEX-tunnel De Smaragd beschikt over veertien tanks van 1.000 kuub elk. Oonincx leverde de veertien laad-/ lospompen met een capaciteit van 200 kuub per uur van het eigen merk Dutch Well Pumps. Een innovatie aan boord van de Smaragd is de door Sensor Mari time in Vught ontwikkelde Bridgescout, een brughoogtedetectiesysteem dat de veiligheid aan boord verhoogt en de kapitein alert houdt. Het systeem begint vanaf 500 meter tot een object met het maken van een meting met behulp van een nauwkeurig laser-scansysteem. Mocht er onvoldoende doorvaarhoogte zijn, dan komt er op een paneel in de stuurhut (een rood scherm) een waarschuwing met tijd en afstand tot het object, plus een gesproken alarm en een buzzer. De schipper dient na de meldingen de stuurhut te laten zakken tot de Bridgescout aangeeft dat er voldoende doorvaarhoogte is. Een Flaircamera in de machinekamer laat de opwarming van de hoofdmotoren zien. Zowel de bij TeamCo Shipyard afgebouwde LNG Somtrans, Briljant, Diamant als de Smaragd zijn uitgerust met een compleet manoeuvreersysteem van Damen Marine Components (DMC). Onderdeel daarvan zijn vier vergrote HD-profielroeren waarbij elke set is voorzien van een onafhankelijk werkende stuurmachine type 2DWK, een SP2700- besturingssysteem en twee in de scheepsromp geïntegreerde inklapbare tunnelsystemen van Van der Velden. Anders dan een conventioneel tunnelsysteem kan deze FLEX-tunnel ingetrokken worden wanneer deze operationeel gezien niet nodig is. Tests door het onderzoeksinstituut DST in Duisburg maakten duidelijk dat deze tunnel een aanzienlijk grotere operationele efficiëntie oplevert. Door de verbeterde watertoevoer naar de propellers kunnen deze gigantische Somtrans-tankers ook bij lage waterstanden langer operationeel blijven. 1.600 tankwagens Ben Grootenboer begon ruim dertig jaar geleden als kapitein bij Somtrans. Hij kwam na zes jaar aan de wal en werd superintendent. Sinds 21 jaar is hij fleetmanager bij de rederij. Hij zegt na de afbouw van de Smaragd: “Het was de afgelopen twee jaar een drukke en spannende afbouwperiode, met als resultaat vier heel mooie schepen. Met de mensen van RensenDriessen Shipbuilding, Rommerst Shipdesign en TeamCo Shipyard zijn duidelijke afspraken te maken en ze staan echt achter hun werk. Dat wij met Somtrans al negen schepen in Heusden hebben afgebouwd maakt duidelijk dat wij het een zeer goede afbouwwerf vinden.” “Aanvankelijk stond de Vinotra 10 model voor de vier tankers. Uiteindelijk bleef alleen de afmeting van 135 x 22,85 meter in stand en hebben we een compleet nieuw vooren achterschip ontworpen en het middenschip verhoogd. Het totale laadvermogen van de vier tankers is meer dan 50.000 ton en houdt daarmee zo’n 1.600 tankwagens van de weg. Dat is mooi, want vervoer over water is nog steeds de beste weg.” Hoofdrol voor data Na middenkolk volgen ook west- en oostkolk Reparatie nivelleerschuiven sluis Sambeek duurt tot januari Op 18 februari is Heijmans in opdracht van Rijkswaterstaat begonnen aan de reparatie van de nivelleerschuiven van de kolken van sluis Sambeek. Het werk en de daarmee samenhangende hinder voor de scheepvaart duurt tot januari 2022. De middenkolk van sluis Sambeek is al tien maanden buiten bedrijf. De nivelleerschuiven in de sluisdeuren waarmee de kolk gevuld en geledigd wordt, werkten vorig jaar april niet meer naar behoren en veroorzaakten storingen. “Dit wordt nu aangepakt. Om te voorkomen dat hetzelfde probleem ook optreedt in de deuren van de andere twee sluiskolken, vernieuwen we daar preventief ook de nivelleerschuiven.” Aldus Rijkswaterstaat. Stremmingen De werkzaamheden aan sluis Sambeek vinden om de beurt in de drie kolken van het complex plaats. De kolk waaraan gewerkt wordt is dan gestremd. Er blijven dus steeds twee kolken beschikbaar. Er is begonnen met de middenkolk . Globaal ziet de planning er als volgt uit: • middenkolk: van 18 februari tot en met mei gestremd • westkolk: van 19 juni tot en met september gestremd • oostkolk: van 24 september tot en met januari 2022 gestremd Deze planning kan wijzigen als werkzaamheden eerder klaar zijn of langer duren als gevolg van hoogwater of onvoorziene omstandigheden. Sluis Belfeld Aan sluis Belfeld voert Rijkswaterstaat sinds oktober 2020 dezelfde werkzaamheden uit. Dat duurt tot en met oktober dit jaar. Ook hier zijn de drie kolken van de sluis om de beurt gestremd, waardoor er steeds twee kolken beschikbaar blijven. Data spelen een belangrijke rol vandaag de dag. Je hoeft alleen maar het nieuws op televisie of in de krant te volgen om berichten te zien en te horen waarbij data een grote rol spelen. Voortdurend worden we op de hoogte gehouden over de data met betrekking tot het aantal inentingen die inmiddels gegeven zijn tegen Covid-19. Daarvoor speelde al een tijdje de affaire rondom de kinderbijdragetoeslag. Als het niet gaat om het tellen van het aantal betrokkenen, dan gaat het wel over de bijkomende kosten die ermee gemoeid gaan. Kortom, data geven ons inzicht en tonen ons mogelijkheden en onmogelijkheden om onder meer dingen te ontwikkelen en te verbeteren. Na maandenlange voorbereiding is nu, na het nieuwe databasesysteem, ook het vernieuwde ‘Mijn-SAB’ online. Als je al een account hebt, dan kun je met de oude gegevens inloggen om toegang te krijgen in je eigen bedrijfs- en scheepsgegevens. Ook kun jij je eigen bunkeringen en afvalafgiften bekijken, maar ook de bijbehorende facturen downloaden. GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart Later dit jaar wordt het ook mogelijk om exports te maken van je eigen afvalafgiften voor statistische milieu doelen. Wegens de strenge veiligheidseisen zal bij de eerste keer inloggen in het vernieuwde ‘Mijn-SAB’ gevraagd worden om een nieuw wachtwoord op te geven. Heb je nog geen account of ben je je wachtwoord vergeten? Dan kun je deze (opnieuw) aanvragen via www.mijn-sab.nl. Sluis Sambeek. (foto Beeldbank Rijkswaterstaat)

Binnenvaartkrant