Views
10 months ago

2021-05

  • Text
  • Schepen
  • Twee
  • Tussen
  • Meter
  • Nieuwe
  • Goed
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar

20 2 maart

20 2 maart 2021 BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960 Het vernieuwde Mijn-SAB.nl is online Log nu in met uw bestaande inlogcodes en bekijk uw eigen gegevens Account aanvragen via ‘Mijn-SAB.nl’ Lichtenauerlaan 202 - 220 Rotterdam. Telefoon: 010 - 405 2000 Mail: casco@gebrsluyter.nl www.gebrsluyter.nl

21 Kades Prinses Amaliahaven worden verlengd Er komt meer ruimte voor containeroverslag op de Tweede Maasvlakte. Het Havenbedrijf Rotterdam laat 2.400 meter aan kades en grondkeringen aan leggen in de Prinses Amaliahaven. De uitbreiding maakt een extra jaarlijkse overslag van 4 miljoen TEU mogelijk. Dat betekent een capaciteitsstijging van ongeveer 28 procent ten opzichte van het jaartotaal van 2020. Er komt ook 160 meter aan wachtplaats voor binnenvaartschepen. Aan de Prinses Amaliahaven zijn containerterminals APM Terminals en RWG gevestigd. Zij hebben nu respectievelijk 1.500 en 1.700 meter kade. De aanleg van de nieuwe diepzee- en binnenvaartkades stelt deze bedrijven in staat om op termijn de overige terreinen rond deze haven verder te ontwikkelen. Beide terminaloperators hebben hier al opties voor getekend. De opdracht is gegund aan een De nieuwe kades komen aan weerszijden van de Prinses Amaliahaven. (illustratie Havenbedrijf Rotterdam) bouwconsortium van HOCHTIEF, Ballast Nedam en Van Oord. De nieuwbouw komt aan weerszijden van de ongeveer 2.500 meter lange haven. In totaal gaat het om 1.825 meter diepzeekade, 160 meter binnenvaartkade en 360 meter aan grondkeringen. Het eerste deel wordt eind 2022 opgeleverd. Uiterlijk half 2024 is het hele project gereed. “We beperken de hinder voor de omgeving door bouwmaterialen grotendeels over het water aan te voeren”, zegt Ronald de Geus, managing director van Ballast Nedam Infra Projects. “Zo zorgen we ervoor dat de operationele processen van de containerterminals tijdens de uitvoering van het project altijd door kunnen gaan.” Gerwil-Sliedredge verbindt Urk en Sliedrecht Louwe Hakvoort en René Boer zijn een nieuw maritiem uitzendbureau gestart onder de naam Gerwil-Sliedredge. Ze maken daarmee een verbinding tussen Urk, waar Gerwil Crewing is gevestigd, en Sliedrecht waar het nieuwe kantoor is geopend. De afstand van ruim 130 kilometer tussen het vissersdorp en het baggerdorp is geen issue. René Boer staat aan het roer van het Sliedrechtse kantoor Gerwil- Sliedredge. Zijn komst maakt het voor Gerwil Crewing mogelijk om uit te breiden op het gebied van bagger, windenergie en offshore. Gerwil-Sliedredge is sinds 1 maart operationeel vanuit het kantorenpand aan de Prisma in Sliedrecht. Samenwerking Louwe Hakvoort, eigenaar van Gerwil Crewing, is enthousiast over de samenwerking: “Een kantoor in het maritieme hart van Nederland. Toen René beschikbaar kwam, zag ik direct een kans 2 maart 2021 die ik niet heb laten lopen. We zijn het gesprek aangegaan en verwachten elkaar goed te kunnen aanvullen, waarbij het kantoor op Urk zal zorgdragen voor de gehele back-office.” Perfecte match René Boer, oud-baggeraar en ervaren consultant in de baggerwereld, is blij met zijn nieuwe stap. De afgelopen jaren werkte hij bij verschillende maritieme uitzendbureaus. De kans om nu in samenwerking met Louwe iets voor zichzelf te beginnen, greep hij met beide handen aan. “Toen Louwe mij benaderde om samen te werken, voelde dat direct goed. De gedachte om iets voor mijzelf te beginnen heb ik al vaker gehad. Mijn kracht ligt echter bij de samenwerking en het onderhouden van relaties en niet bij de administratieve taken die daarbij komen kijken. Doordat het kantoor op Urk hier gespecialiseerd in is, zorgt dit voor de perfecte match.” ADVERTORIAL Standtijd van keerkoppelingen verlengd voor Watertaxi! Dagelijks verzorgen de kenmerkende zwart-met-gele Maastaxi’s het vervoer van duizenden mensen over de Rotterdamse wateren. Den Hartog B.V. & Reinplus Vanwoerden Bunker B.V. werken in een goede relatie samen om de scheepvaart op de Nederlandse binnenwateren dagelijks van smeermiddelen te voorzien. Dit heeft zich vertaald in een test met de Mobil SHC 627. De keerkoppelingen van de Maastaxi’s krijgen het zwaar te verduren. Krachtige motoren en de hele dag door schakelen tussen voor-, achteruit en neutraal. Dit zorgde ervoor dat, op basis van monsteruitslagen, de olie in de koppelingen vaak ververst moest worden. Gegevens De Maastaxi’s varen met ZF 305-3 keerkoppelingen. De standtijden van de smeerolie van de koppelingen waren voor het onderhoudsteam van Watertaxi Rotterdam niet bevredigend. De olie in de ZF keerkoppelingen werd verwisseld na 250 draaiuren. De olie die gebruikt werd was een minerale SAE 30 olie. Volgens de uitslagen van de MobilServ monsteranalyses bevatte de smeerolie na 250 draaiuren excessief veel slijtagedelen. Hierbij moet gedacht worden aan IJzer (Fe), Koper (Cu) en Tin (Sn). Ook had de smeerolie een branderige geur. Er is uiteindelijk een test uitgevoerd met de MSTX 8, de MSTX 9 en de MSTX 10. Deze schepen draaien met Cummins dieselmotoren en, zoals gezegd, ZF keerkoppelingen. De testolie was een synthetische tandwielkastolie, de Mobil SHC 627. Mobil SHC 627 Na ruim 2.000 draaiuren op de Mobil SHC 627 vertonen de oliemonsters een prachtig beeld. De olie ziet er optisch nog als nieuw uit, ruikt niet verbrand en bevat significant minder metaaldeeltjes. Het eerste meetpunt laat zien dat na 250 draaiuren met de minerale SAE 30 olie veel koperdeeltjes in de olie aanwezig zijn. Op dit moment is de overstap gemaakt naar Mobil SHC 627. Het tweede en het derde meetpunt tonen dat na 2.000 uren draaien met de synthetische Mobil SHC 627 de nog aanwezige metaaldeeltjes worden opgeruimd. Ook toont dit aan dat er bij het gebruik van Mobil SHC 627 aanzienlijk minder slijtage optreedt. Bij alle meetpunten is de olie ververst. Verwachte besparingen Het gebruik van Mobil SHC 627 heeft kort samengevat geresulteerd in: • Minder slijtage en ongeplande uitval keerkoppeling; • Verlengde verversingsinterval van minimaal 8 keer zo lang; • Positieve MobilServ uitslagen na 500, 1.000, 1.500 en 2.000 uur; • Minder onderhoudskosten en afgewerkte olie; • Besparingen in oliekosten: - Huidig aantal verversingen per jaar: 14; - Voorgesteld aantal verversingen per jaar: 1,75. Advies Vervang de minerale SAE 30 olie voor de Mobil SHC 627. De synthetische Mobil SHC 627 zal beter bestand zijn tegen de zware belasting van de keerkoppelingen. Ook zal deze olie de tandwielen beter beschermen bij piekbelasting en derhalve beter beschermen tegen slijtage. Resultaat Het advies om over te stappen op Mobil SHC 627 heeft geleid tot het omzetten van tot nu toe drie Maastaxi’s naar de Mobil SHC 627. Watertaxi Rotterdam bespaart hierdoor per jaar € 2.209,-!

Binnenvaartkrant