Views
1 year ago

2021-05

  • Text
  • Schepen
  • Twee
  • Tussen
  • Meter
  • Nieuwe
  • Goed
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar

16 Zorgen bij Duitse

16 Zorgen bij Duitse passagiersvaart: seizoenstart ook dit jaar in gevaar De passagiersvaart heeft dringend perspectief nodig, nu de start van het seizoen nadert. In Duitsland zouden onder meer musea binnenkort weer de deuren kunnen openen, maar over cruises en vaartochten is nog niets beslist. Veel bedrijven in de sector zijn bang de lockdown niet te overleven. De Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier, sprak onlangs vertegenwoordigers uit diverse sectoren op een videoconferentie. Veel branches hebben zekerheid nodig over de toekomst, nu er geen duidelijk stappenplan klaarligt om uit de lockdown te komen. (foto KD) Besmettingsrisico Ook de passagiersvaart weet niet wanneer ze eindelijk weer kan doorstarten. Binnenvaartorganisatie BDB noemt dit onbegrijpelijk, aangezien bedrijven in deze sector vorig jaar al goed werkende hygiene- en afstandsconcepten hadden uitgewerkt. Het besmettingsrisico aan boord is bijzonder klein, vindt de BDB. “De passagiersvaart is door de coronamaatregelen in de grootste economische crisis sinds de Tweede Wereldoorlog beland”, stelt BDB-vicevoorzitter dr. Achim Schloemer, bestuurslid bij de Köln- Düsseldorfer Deutsche Rheinschiffahrt AG (KD). “Onafhankelijk van hun vaargebied melden bedrijven omzetdalingen tot 90 procent. Veel spelers in de sector vrezen voor hun voortbestaan. We hebben dringend perspectief nodig.” Seizoenstart Het aantal coronabesmettingen per 100.000 inwoners per zeven dagen bedraagt in Duitsland nu 57. Bij een waarde onder de 35 zijn volgens de regering verdere versoepelingen van de coronamaatregelen mogelijk. Onder meer musea zouden dan weer de deuren mogen openen. Dat wil de passagiersvaart ook, temeer omdat het seizoen altijd in maart begint. Vorig jaar kon het seizoen door de coronamaatregelen niet tijdig van start gaan. De bedrijven hebben het opgelopen omzetverlies in de rest van het jaar niet meer kunnen goed maken. Terwijl er geen inkomsten zijn, lopen de vaste kosten voor personeel en scheepsonderhoud gewoon door. Afgelast Ook vaartochten naar aanleiding van evenementen konden vorig jaar niet plaatsvinden. Dat dreigt dit jaar opnieuw te gebeuren. vuurwerkspektakel Kölner Lichter op de Rijn, gepland voor 10 juli 2021, is al afgelast. 2 maart 2021 Onderhoud vaarwegen Oost-Nederland voor vijf jaar aanbesteed Heijmans en Strukton doen de komende vijf jaar het onderhoud aan de rivieren en kanalen in Oost-Nederland. Rijkswaterstaat heeft de opdracht daarvoor op 12 februari vergund. Het gaat om vast onderhoud. De opdracht is verdeeld over twee percelen. Boven-Rijn, Waal en het Maas-Waalkanaal (perceel 1) gaat naar Heijmans. Neder-Rijn, Lek, IJsseldelta en Twentekanalen (perceel 2) gaat naar Strukton. Ze beginnen in de tweede helft van dit jaar. Het project loopt vijf jaar, met een verlengingsmogelijkheid van drie jaar. Baggeren Het werk van Heijmans en Strukton richt zich vooral op het baggeren, het onderhouden van oevers en kribben en de groenvoorziening bij kanalen. Dit is nodig voor een vlotte en veilige doorstroming. Tijdens het gunningsproces keek Rijkswaterstaat niet alleen naar een goede prijs-kwaliteitsverhouding. In de uitvraag lag extra nadruk op aandacht voor duurzaamheid en het verder ontwikkelen van informatiesystemen die Rijkswaterstaat gebruikt voor beheer (assetmanagement). Rijkswaterstaat zoekt partijen die oplossingen kunnen aandragen voor de lange termijn. Daarom woog bij de eindbeoordeling de kwaliteit voor 80 procent mee en de prijs voor 20 procent. Duurzame aanpak Een CO 2 -reductie van 50 procent tijdens de werkzaamheden is het minimumdoel. Maar de aannemers moeten ook aandacht schenken aan stikstofreductie en duurzaam werken. Heijmans scoorde het beste op het criterium duurzaamheid. Het bedrijf werkt samen met partner Martens en Van Oord, die beschikt over een vloot die grotendeels op alternatieve brandstoffen vaart. Informatie over de toestand van het areaal moet op elk moment beschikbaar zijn voor alle betrokkenen. Naast het onderhoud buiten ligt daarom grote nadruk op het op orde brengen van areaalinformatie in beheersystemen. Op dit onderdeel scoorde Strukton het beste. SCHEEPS & INDUSTRIE BATTERIJEN - LADERS OMVORMERS - VERDEELKASTEN Bij elke bestelling een exclusieve FKH Accu’s VLAG cadeau! FKH ACCU’S St. Teunismolenweg 50-D 6534 AG Nijmegen E: info@fkhbatterijen.nl Werkendam 0183 67 80 30 Een behouden vaart begint met een goede uitrusting! NCP erkend REOB onderhoudsbedrijf voor verkoop en keuring van brandblusmaterialen en zwemvesten. Keuring brandblusser aan boord: €8,50 incl. voorrijden excl. btw Simplus Brandblusapparaten bv Dordrecht 078 652 07 52

17 Gezeul met een ‘dood schip’ Onder een dreigende lucht passeert de Amazon. Drie sleepboten houden haar in bedwang, de Fairplay III en 27 vóór en de Fairplay X achter. De pijpenlegger van McDermott is op weg naar de Sleipnir in het Calandkanaal, die het nodige hijswerk gaat verrichten om het pijpenlegsysteem te vervangen. Het nieuwe systeem van het J-Lay type heeft een maximumcapaciteit van 1.500 ton, waarbij met dit innovatieve ontwerp van Royal IHC ultra-deep gewerkt kan worden: tot een waterdiepte van 3.500 meter. De rigoureuze modificatie van de Amazon is al meer dan anderhalf jaar aan de gang en er kwam heel wat gezeul aan te pas. Eerst ging ze naar Huisman in de Wiltonhaven, vervolgens naar Damen Shiprepair en toen weer terug naar Huisman. WERELDSCHEPEN Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. Zie www.wssrotterdam.nl Daarna naar Damen Verolme Botlek Kade 6 en via Dok 6 weer terug naar Kade 6. Vervolgens werd verhaald naar Westerstuw Waal haven N/Z. Ruim een jaar later ging het richting Europoort om op de Heeremalocatie het pijpenlegsysteem te vervangen. De klus was in twee dagen geklaard, waarna ze weer terugging naar Westerstuw. TEKST EN FOTOGRAFIE: CEES DE KEIJZER Ooit begon McDermott in 1923 in Texas met de bouwopdracht voor vijftig houten boortorens. Men maakte furore tijdens de Texaanse oliehausse en na de Tweede Wereldoorlog in de offshore in de Golf van Mexico. In 1969 werd de eerste stap gezet op de Noordzee olievelden. Frappant genoeg is de, naast de Sleipnir liggende, Thialf in 1985 in opdracht van McDermott gebouwd als DB 102 (Derrick Barge). In 1997 nam Heerema het kraanschip over dat in tandem 14.200 ton kan tillen. Medio 2019 werd, met 20.000 ton, de Sleipnir de grootste. 2 maart 2021 AE Sensors introduceert XBinclinometer voor onderwater De XB-inclinometer van Seika is voorzien van een geheel RVS (V4A zoutwaterproof) behuizing en heeft beschermingsklasse IP68. AE Sensors brengt hem op de markt voor onderwatertoepassingen tot minimaal 1.000 meter diepte. Hij is verkrijgbaar in zowel 1- als 2- assige uitvoering. De nauwkeurigheden zijn beter dan 0,1 procent FS. Er zijn ook actief temperatuur gecompenseerde uitvoeringen, waarbij elke temperatuurverandering live gecorrigeerd wordt door een ingegoten PT100. De zeer robuuste roestvaststalen opnemer is volgens AE Sensors uitstekend geschikt voor onder meer (zee)scheepvaart, bagger industrie, kranen en hoogwerkers en vrachtwagens. Speciaal voor offshore-, bagger- en duikbedrijven is er een uitvoering voorzien van een Subconn-onderwaterconnector. Deze is bij een eventuele kabelbreuk eenvoudig los te koppelen zodat men de kabel kan vervangen (zelfs onderwater) en de opnemer later weer aan kan sluiten. De standaarduitvoering is voorzien van een RVS PG9 wartel. Ook kan in deze behuizing een inclinometer samen met een versnellingsopnemer gemonteerd worden. Dit kan gewenst zijn bij toepassingen waar men zowel de inclinatie als de versnelling in dezelfde richting wil bewaken of de hoekmeting wil corrigeren. Bijvoorbeeld bij het hijsen van zware en belangrijke objecten en standmetingen van zuigbuizen. www.aesensors.nl Verkiezingen: partijen positief over binnenvaart Op 17 maart zijn in Nederland de Tweede Kamer-verkiezingen. Niet alle partijen besteden in hun verkiezingsprogramma aandacht aan de binnenvaart, maar degene die dat wél doen zijn overwegend positief. Terugkerende doelen zijn: verschuiving van lading van de weg naar het water (en spoor), betere verbindingen en onderhoud, maar ook dat de sector een bijdrage moet leveren aan verduurzaming. Aan de ene kant is er hulp in de vorm van subsidie op schonere motoren, aan de andere duikt ook het idee van een dieselaccijns weer op. De VVD schrijft: “Veel goederen kunnen uitstekend over water worden vervoerd. Dat scheelt in het aantal vrachtwagens op de weg. Wij stimuleren de binnenvaart om dit op een duurzame manier te doen, bijvoorbeeld met kortingen op havengelden.” Zodra Varend ontgassen verboden is, moet de overheid ontgassen via ontgassingsinstallaties mogelijk maken, vindt de grootste regeringspartij. “Vanuit de Rotterdamse haven moeten er goede vaarverbindingen met het achterland zijn. Het is daarbij belangrijk dat er voldoende ligplaatsen zijn. Bedientijden van sluizen en bruggen moeten beter op elkaar en op het verkeer op de weg en het spoor worden afgestemd. Zo heeft iedereen zo min mogelijk vertraging.” Transparante marktordening Het CDA vindt dat ondernemers in de binnenvaart volop de ruimte moeten krijgen en een waardevolle bijdrage leveren aan de verschuiving van vrachtverkeer naar het water. “Wij pleiten voor een transparantere marktordening met meer onderhandelingskracht voor de schipper en hogere tarieven die meer in verhouding staan tot de investeringen die schippers doen. Ook van de binnenvaart vragen we een bijdrage aan het terugdringen van de stikstofuitstoot.” D66 pleit voor (overheids)investeringen in een emissieloze maritieme sector. “Dat doen we door in te zetten op alternatieve brandstoffen en energiedragers. We subsidiëren schonere scheepsmotoren voor binnenvaartschepen. We realiseren walstroomvoorzieningen voor zee- en binnenvaartschepen op strategisch logische plekken in Europa.” D66 wil afspraken met de andere Rijnlanden aanpassen “om accijns te kunnen heffen op binnenvaart en een prijs te vragen voor (lucht) vervuiling. Daarnaast verplichten we in de binnenvaart een verlaging van de CO 2 -uitstoot van tenminste 40 procent per kilometer in 2030.” Ligplaatsen De ChristenUnie vraagt aandacht voor de vaarwegen: “De bevaarbaarheid van de vaarwegen wordt bedreigd, doordat de waterstand te vaak te laag is. Er komt een plan om de vaarwegen in de toekomst bevaarbaar te houden.” Ook pleit de partij voor investeren in hoge bruggen, brede sluizen, diepe kanalen. Zoals extra sluiskolken om de wachttijden te reduceren. “Bij vervanging worden bruggen verhoogd om vierlaagscontainervaart te faciliteren op de Twentekanalen, de Maas en het Amsterdam-Rijnkanaal. De (foto Emiel de Lange) zeesluis bij Delfzijl wordt verbreed en verlengd zodat dit geen flessenhals meer is in de binnenvaartroute Lemmer-Delfzijl.” Over verduurzaming schrijft ChristenUnie: “Ook binnenvaart en andere scheepvaart moet schoner en zuiniger worden. De overheid zorgt voor heldere normen en ondersteunt de sector. Er is hierbij oog voor de positie van zelfstandige binnenvaartondernemers. ” Tot slot vraagt de partij om goede ligplaatsen voor de binnenvaart. “Het Rijk neemt het initiatief om samen met decentrale overheden en de sector een goed landelijk ligplaatsbeleid te ontwikkelen voor zowel overnachters als schepen die langer (moeten) blijven liggen.”

Binnenvaartkrant