Views
1 year ago

2021-05

  • Text
  • Schepen
  • Twee
  • Tussen
  • Meter
  • Nieuwe
  • Goed
  • Binnenvaart
  • Schip
  • Maart
  • Jaar

10 2 maart

10 2 maart 2021 Wij feliciteren Fam. De Vries met mts Pendolari en wensen hen en bemanning een behouden vaart Nieuwland Parc 307, 2952 DD Alblasserdam info@emsbv.nl www.emsbv.nl (foto: EMS) OSO. Sterk staaltje vakmanschap Wij bedanken familie De Vries voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen mts Pendolari een goede vaart. Wij verzorgden de complete E-installatie. Wij leverden de complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem. Vierlinghstraat 49A 12 | 4251 LC Werkendam +31 (0)183 50 98 93 | info@oso-bv.nl | www.oso-bv.nl Partner in afbouw, technisch onderhoud en scheepsreparatie Wij feliciteren familie De Vries van harte met mts Pendolari Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl Wij feliciteren familie De Vries met hun m.t.s. “Pendolari” WIJ FELICITEREN FAM DE VRIES MET MTS PENDOLARI EN WENSEN HEN EN DE BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART APPROVED ATEX ZONE 0 +31 (0)10-411 9595 WWW.OVERVLIET.NL Vierlinghstraat 49A 12 - 4251 LC Werkendam +31(0)183 - 509 886 info@dwpumps.nl www.dwpumps.nl

11 2 maart 2021 Aan boord van mts Pendolari ‘forens’ je eerste klas DOOR JOHAN DE WITTE Met de Forens, daarna Forens II die zo’n tien jaar geleden van de helling rolde, is al veel gependeld tussen terminal en bestemming. Niets verroest of versleten, zelfs in uitstekende conditie, maar de business vraagt om verkoop… Je maakt een stap en dan? Galle Makelaars heeft een 135 x 17,50 meter Chinees casco in de aanbieding. Bepaald geen kleintje, maar de grootte past het Scheepvaartbedrijf Forens BV als een jas. Het komt rond! Stefan en Wimke de Vries -Smedeman, alweer tien jaar aan boord bij de ‘forens-bv’, krijgen van Stefans ouders de kans om het roer van de firma over te nemen. De afbouwkade voor de Pendolari (Italiaans voor Forens) ligt bij De Waal Machinefabriek in Werkendam. Jaap Oonincx van OSO Scheepsonderhoud, ook bekend van Liquid Control Trading en Dutch Well Pumps, is met zijn team prominent van de partij bij de afbouw, Mark Roodhart houdt als G&R Scheepsbouw en turnkey leverancier van het schip dagelijks de vinger aan de pols. Dus weet je zeker dat het goed komt! Een machtig schip De bijna overlopende rivier tilt het mts Pendolari als een reus boven de kaai. Model, laswerk, Scheldehuid en verdubbelingen geven zich bloot. Het is een puntgaaf Chinees casco dat via de Beringstraat aan dek van een deepsea carrier de 15.500 kilometer tussen Oost-Azië en Rotterdam in 28 dagen aflegde. De zeeroute langs de rand van de wereld, waar Willem Barentsz aan het einde van de 16e eeuw naar op zoek was, ligt nu kwetsbaar bloot als het zomert. IJsberg mijdend en een oppertje van Noorse Fjorden voor een iets te stijve wester maar nog ineengekrompen door de poolwind, kwam het casco eerst bij het binnenlopen van de Waterweg tot zijn 135 meter lengte. Een machtig schip als je over dek loopt, de machinekamers induikt of de schitterende royale verblijven bekijkt. De stuurhut is de droom van elke kapitein, hoewel tankvaart verre is van dromerij. Er moet gewerkt worden. De ijver spat van opbouw en boeiingen, zo glad als een autodeur, af. Plamuur en schuurpapier zijn hier niet in de kast gebleven. Het signaal is zoals te doen gebruikelijk bij de firma: marineblauw! De afbouwonvriendelijke sneeuw die er aan komt, betekent opruimen en dichtmaken! Volgens afspraak maakt Stefan de Vries tijd vrij voor een interview. “Laten we naar ons bouwkantoortje lopen, Wimke wil er ook bij zijn”, zegt hij. Stonden jullie aan de Hoek toen de casco’s binnen liepen? “Natuurlijk wilden we dat niet missen.” Kan je omschrijven wat er door je heen ging als je slechts door rapporten, films en foto’s bent geïnformeerd en dan oog in oog staat met je schip? “Eindelijk kunnen we beginnen, dachten we allebei. Na anderhalf jaar aflossen en in de weer met van allerlei was dat wel een momentje. Ook het besef dat je ouders dit mogelijk hebben gemaakt en wij daar eigenaar van worden, komt op zo’n moment wel heel erg binnen. Het maakt ons dankbaar en trots.” Wanneer je Stefan naar de ins & outs van afbouw vraagt, zegt hij: “Het is niet moeilijk op voorwaarde dat je een totaalconcept hebt en met professionele mensen werkt. Mark Roodhart bijvoorbeeld bouwt niet zijn eerste schip en staat 100 procent achter je. OSO kent de binnenkant van techniek, levert met de ladingpompen eigen productie en werkt met uitstekende vakmensen. En natuurlijk heeft De Waal het roersysteem en schroefassen geleverd.” “EMS installeerde met zijn mensen het elektrisch systeem, maar als je met name kijkt naar medewerker Danny Dijkema… een jonge specialist in zijn werk die er plezier in heeft om je te helpen, vinden we dat super. Ook de jongens van Artco Painting hebben ons respect: met plamuren en verven in dit seizoen maak je niet elke dag een ‘schilderij’, maar het ziet er fantastisch uit.” Was dat nodig Stefan? “Plamuren niet, verven wel. Wanneer de basis goed is, heb je er plezier van en het betaalt zich terug. Misschien ben ik hierin ook wel een beetje fanatiek.” Hoe was het met de kijkers, Wimke? “Ja, er komt nogal eens iemand. Dat past niet altijd, maar ik vind het plezierig om te laten zien waar we enthousiast over zijn. We zijn ook dankbaar dat corona ons op de werkvloer niet geraakt heeft en je moet ook maar geluk hebben dat vrienden op onze drie kinderen wilden passen wanneer we er een beroep op deden.” De Interieurzusjes Bij Wimke en haar zus Inge sluimerde al langer de wens om een interieurstyling-bedrijf te beginnen. Ze hadden beiden hun opleiding achter de rug en hun plan was: aan de Pendolari hangen we het label ofwel ‘visitekaartje’ van ons bedrijf. Volgens Stefan zijn ze geslaagd. Wimke: “Eerst en vooral ging het om samenwerking met de timmerlieden van Combinatie Interieurbouw uit Hardinxveld. Dat ging echt super! Het zijn vaklui die plezier hebben om een plus te geven aan hetgeen we wilden realiseren. Als Interieurzusjes, wilden we onderscheidend en duurzaam zijn, ambiance creëren, hier en daar een luxe accent en onderhoudsvrij.” Aan mts PENDOLARI leverden onder andere: Galle & Roodhart Scheepsbouw B.V. Levering compleet schip O.S.O. Oonincx Scheepsonderhoud B.V. Projectbegeleiding en inbouwen machinekamers Artco Painting B.V. Schilder en coatingwerk Asto Shipyard Diverse RVS werkzaamheden Berger Maritiem Sales & Service V.O.F. CFD geoptimaliseerde scheepsschroef VICUSdt CFD geoptimaliseerde scheepsschroef Beerens Handelsonderneming B.V. Voorsierradarmast type Jumbo, achtersierradarmast type Compromis, stuurhuistrap, heklichtbeugel type Millennium XL, stel alu boordlichtvleugels in doosmodel XL, BX woningdeuren, Davit WLL 500 kg incl. CE-keur, alu geuzenmast type Kroonstad, rechte RVS roeftrap met haaks bovenbordes en leuning en blauwe kegels Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers ClimaLogic B.V. Airconditioninginstallatie, overdrukinstallatie, machinekamerventilatie en RVS afsluitbare roosters De Pendolari slalomt gracieus door het Vuile Gat. (foto Johan de Witte) Wat is het meest onderscheidend? “We noemen het onze kokosnotenwand. Klinkt apart, en dat is het ook. Het geeft veel sfeer. We kozen voor ‘Big Croco’ duurzame vinylwandbekleding in de gangen en verblijven.” Met open inbouwkasten en op elkaar afgestemde pastelkleuren is een warme sfeer gecreëerd die verrast. Met een knipoog naar Stefan, want een betere opdrachtgever konden de dames zich voor dit project niet wensen. Rondje schip De telefoon roept deze sympathieke ondernemers weer naar de werkvloer. Zelf lopen we nog even over het schip en we zien allround kwaliteit. We stuiten op twee Caterpillars 3512 als voortstuwing in de gigantische machinekamer. De Combinatie Interieurbouw Reinders De volledige betimmering De Waal Machinefabriek B.V. Stuwa Schroefasinstallatie met schroefasrem, Stuwa Schroefasseals, EasyFlow Roersysteem, Stuwa Stuurmachine en leidingwerk Dijvler Materiaal B.V. 2 x Boegankerlier, achterankerlier, ankers, ankerdraden en koppellieren DJPS De Jong’s Pijpleidingfabriek B.V. Pijpleidingen t.b.v Laad-/Los en Dampretour, incl. de installatie van overige dekleidingen, compleet met tankverwarmingsinstallatie en RVS tankspiralen Dutch Well Pumps B.V. Deepwell ladingpompen EMS Group B.V. Complete E-installatie Hoveko B.V. Complete tankmeting- en alarmering, alsmede druk- en temperatuurmeting met behulp van TMS STaR systeem Kampers Shipyard B.V. Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem en bedieningshuis Liquid Control Trading BV Machinekamerpompen Het leidingwerk is van De Jong’s Pijpleidingfabriek uit Sliedrecht, dat eveneens in het gerenommeerde rijtje thuishoort. Management betekent ook zuinig aan doen. Precies daarom lijkt de Pendolari uitgerust met een Heatmaster thermische verwarmingsketel. We zien een autokraan en spudpaal van Misti. Er is voorbereiding voor een katalysator en filter. Twee kopschroeven van Verhaar met C18-motoren houden het voorschip van deze indrukwekkende tanker in bedwang. Nog maar net bij Tiengemeten aangekomen slalomt de 8.000 ton massa gracieus door het Vuile Gat. De stuureigenschappen zijn optimaal. Lees verder op pagina 14 >> OMRU Scheepsramen Scheepsramen Overvliet Assurantiemakelaars B.V. Verzekering Reintjes Benelux bvba 2x WAF 665 L met een reductie van 5,044:1 Speedheat Breda Vloerverwarming Stam Constructie Hoogglans gepolijst railingwerk met rvs draad aan dek, hoogglans gepolijste bordframes tegen railing, hoogglans gepolijste uitlaten voor en achterschip, hoogglans gepolijste luchtinlaat paddenstoel, diverse inrichtingen stuurhuis en diverse RVS werkzaamheden Verhaar Omega B.V. Twee (2) Verhaar Omega Boegschroefinstallaties type kanalen 31130S1400-4k (schroefdiam 1400mm) horizontale opstelling, 393 kW bij 1800 omw/min. en één (1) Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA18 FF op 500L Lloyds ketel ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE

Binnenvaartkrant