Views
1 year ago

2021-04 Opleiding en carrière

  • Text
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Boord
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Onze

6 FAMILIEBERICHTEN

6 FAMILIEBERICHTEN Geboorte • Verloving • Huwelijk • Overlijden • Dankbetuiging • In memoriam Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KICKER / ZOEKERTJE 16 februari 2021 Kleine advertentie met een verzoek, aanbod of mededeling. Kicker plaatsen? Mail naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl of geef uw tekst op via onze website. † Ik heb mijn strijd gestreden Mijn taak volbracht En mijn doel bereikt Hierbij geven wij kennis van het overlijden na een kort ziekbed van onze vader en opa Josephus Petrus van der Velpen - Jo - Sinds 7 september 2006 weduwnaar van Agnes Christina van der Velpen – de Bruijn In de leeftijd van 91 jaar * Ossenisse, 23 december 1929 † Kloosterzande, 1 februari 2021 BEMANNING NODIG? Gerwil Crewing Letland SIA biedt u per direct aan : (licht)matroos/ goede condities. Email: office.nl@gerwil.com, T. 0527-690032 Filipijns óf Roemeens personeel beschikbaar Johnny Saija Tel. 06 52 68 82 52 WWW.ALFURU.COM Te Koop TELESCOPISCHE SPUDPALEN Beste kwaliteit prijs ! Tot 25 m onder het schip uit ! www.botermantechniek.nl T: 06 54 28 7373 Messing Scheepsbellen en Booteigenaarplaten. http://www.degraveur.nl Gezocht Kapitein. Op MTS Relationship. 14 dagen op 14 af. Lux Con. Tel: 06-53924619. Vaart u regelmatig via de Kreekraksluizen? Pik daar dan een exemplaar van de Binnenvaartkrant mee. Ook nu er geen sluispersoneel meer is, ligt de krant daar voor u klaar ! Te Koop Gevraagd : Aggregaten, Scheepsmotoren etc. Ook loop en sloop motoren. Defecten geen probleem. E: vemodieselmotoren@live.nl T: 0031-6551 868 23 M/S ‘Theresia’: M/S ‘Agnes’: Jos Jean en Hanneke Sabrina en Michel Johnno Jerrold † Robin en Liza Denise en Ben U ZOEKT PERSONEEL? ADVERTEREN IS JUIST NU BELANGRIJK! De begrafenis heeft i.v.m. met Corona in besloten kring plaatsgevonden. Correspondentieadres: Eisenhowersingel 43, 4587 EW Kloosterzande Kwaliteitsschepen uit Groningen 050 - 369 21 00 info@gsyard.nl www.gsyard.nl 24/7 BEREIK- BAAR 180 JAAR KENNIS EN ERVARING Dé onderlinge specialist in scheepsverzekeringen WindeX Engineering B.V. verzorgt uw complete scheepsventilatie en airconditioning QUALITY - SERVICE INNOVATION - SUSTAINABILITY THE POWER TO TURN YOUR WORLD 360° 088 6699500 | eoc.nl @EOCverzekering/ EOCverzekering www.WindeX.net Nanengat 17 • 3356 AA Papendrecht +3178 615 22 66 • info@veth.net WWW.HEATMASTER.NL

7 16 februari 2021 Colofon Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 23.000 kranten, verspreid in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk op ca. 650 plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Een uitgave van Riomar BV Uitgever: Michel Gonlag De X15 met de nabehandelingsunit aan de zijkant gemonteerd. (foto’s Cummins) De uitvoering van de X15 waar de nabehandelingsunit bovenop zit. Verspreidpunten U kunt onze ca. 650 verspreidpunten vinden op www.binnenvaartkrant.nl Amerikaanse fabrikant introduceert zijn eerste Stage V-motor voor de binnenvaart Hoge verwachtingen van Cummins X15 Binnenkort start Cummins met de verkoop van de X15. Deze Stage V gecertificeerde motor is speciaal bestemd voor de Europese binnenvaart. “Als dealer hebben we hoge verwachtingen”, zegt Dennis van Wijlen, directeur van Marine Power Drechtsteden. “We merken dat er veel belangstelling is. Vooral voor dieselelektrische toepassing.” De 15 liter-motor heeft een vermogen van 507 tot 608 pk (373- 447 kW) en is geschikt voor uiteenlopende toepassingen, vertelt Randy van der Wijck, Business Development Manager bij Cummins Nederland. “Voor hoofdvoortstuwing, boegschroeven, hybride, ladingpomp…” De Cummins X15 EU stage V totaaloplossing borduurt voort op het bewezen succes van de industriële QSX15 en is een door Cummins ontworpen en ontwikkeld geïntegreerd systeem. Dat bestaat uit een motor en een nabehandelingssysteem op basis van een roetfilter (DPF) en een SCR-katalysator. Kant-en-klaar Met die keuze is Dennis van Wijlen blij. De Dordtse Cumminsdealer legt uit waarom: “De motor is gemakkelijk te installeren. Hij is kant-en-klaar. Alles zit er vanuit de fabriek al op: de isolatie, uitlaatdempers, zelfs een ureumtank. Je plaatst hem, koppelt de voortstuwing, water en brandstof erop aan en je kunt in principe draaien.” Het geheel is compact, alles is ADVERTENTIE gemakkelijk bereikbaar voor onderhoud en er zijn twee uitvoeringen: de nabehandelingsunit kan bovenop of aan de zijkant worden gemonteerd. “Net wat het beste uitkomt in de machinekamer”, zegt Van Wijlen. “Met de opbouw bovenop is de X15 1,95 meter hoog. Als de nabehandeling aan de zijkant zit, is het geheel 50 centimeter lager.” Het nabehandelingssysteem ‘praat’ met de motor, gaat Van Wijlen verder. “De elektronica is geïntegreerd. Daardoor heb je geen compressor of branders nodig. Afhankelijk van de metingen in de katalysator past de motor zijn inspuiting aan. Zodoende gebeurt het in de cilinder, in plaats van achteraf.” Bewezen Dat alle hulpsystemen en de constructie vooraf zijn ontworpen levert een aanzienlijke kostenbesparing op. Van der Wijck: “De klant krijgt een vol ledig geintegreerd pakket met Cummins fabrieksgarantie. De standaardisatie heeft nóg een voordeel: voor onderhoud of reparatie onderweg kan een scheepseigenaar bij alle dealers in Europa terecht. Dat is mede de kracht van Cummins.” De X15 heeft zich al bewezen in allerlei andere industriële en veeleisende toepassingen. Van Wijlen: “Er draaien er sinds 2016 al heel veel. Onder meer in graafmachines, vrachtwagen en kranen. Het is dus op zich geen nieuwe techniek. De marine-versie is wél nieuw, aangepast aan de eisen OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl en omgeving van de scheepvaart.” De snelloper wordt momenteel uitvoerig getest. Hij wordt af fabriek met certificaat geleverd, aldus Van der Wijck. “Het is een kwestie van aan boord installeren, een druk op de knop en gaan.” Emissie verlagen Als dealer heeft Van Wijlen zich bij Cummins altijd sterk gemaakt voor motoren die aan de nieuwe Europese Stage V-eis voldoen. “We zijn sinds de start van Marine Power Drechtsteden bezig met oplossingen om de emissie te verlagen. Rekening houdend met de belangen en wensen van de klant: wat is de beste oplossing voor je toepassing, hoe gebruik je de motor, hoe verlaag je je uitstoot en beperk je tegelijkertijd de kosten?" "Een mooi voorbeeld was Watertruck: bij dat project van de Vlaamse overheid hebben we aangetoond dat het mogelijk is de Stage V-norm met bestaande technieken te halen. Cummins heeft ons daar flink in gesupport.” “Dat waren kleine motoren, nu gaan we met de X15 naar grotere vermogens. Een bijkomend voordeel is dat er een groot vliegwiel aan zit; hij heeft voldoende massa om een schroef te laten draaien.” Het eerste exemplaar wordt in maart ingebouwd. Welk schip dat is, maakt Cummins nog niet bekend, wel dat het een Nederlands schip is. Er is meer op komst… De X15 is nog maar het begin, maakt Van der Wijck duidelijk. Er is meer onderweg. “Dit jaar komt er een kleinere Stage V-motor: één van 4,5 liter. Die is onder meer bedoeld voor boegschroeven en generatorsets. Het vermogen wordt 100 tot 150 pk en tot 130 kVa. Later komt er ook nog een grotere motor, voor de voort stuwing van grote schepen. Dan moet je denken aan 1.000 tot 1.420 pk.” Ondertussen werkt Cummins ook al aan de toepassing van waterstofbrandstofcellen. “In 2050 willen we zero-emissie zijn. Voor alle markten en producten. Op de lange termijn is het meeste te verwachten van waterstof." Aldus Van der Wijck. "In 2019 heeft Cummins het bedrijf Hydrogenics overgeno men dat gespecialiseerd is in waterstofbrandstofcellen. We hebben daarmee al klimaatneutrale oplossingen geleverd in andere sectoren. Voor de zeevaart hebben wij nu waterstofbrandstofcellen geplaatst in een ferry genaamd Sea Change, die gaat varen in de Baai van San Fransisco." "In de binnenvaart komt dat op termijn ook. Maar parallel moet de bunkerinfrastructuur zich ontwikkelen: je moet wel aan waterstof kunnen komen.” Zuster Vincentia (96) overleden Op maandag 8 februari is zuster Vincentia (zuster Bep Faase) na een kort ziekbed overleden. Ze was 96 jaar. De afscheidsviering in besloten kring is vandaag (16 februari). Zuster Vincentia was ruim zeventig jaar zuster bij de Liefdezusters van de heilige Carolus Borromeus, beter bekend als de Zusters Onder de Bogen in Maastricht. Ze was de laatste non die in het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis in Nijmegen werkte. Tot haar zestigste was ze hoofdzuster op de afdeling chirurgie. Na haar pensionering begeleidde ze als vrijwilligster zieke patiënten pastoraal. Zo kwam ze ook in contact met het Nijmeegse schipperscentrum KSCC in de Waalhaven, waar ze zich tot vlak voor haar dood actief bezig heeft gehouden met de zorg voor zieke schippers. Maar ook met de pastorale zorg, zoals de zondagse mis op het KSCC. Adres ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel +31(0)10 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Redactie, Nieuws redactie@binnenvaartkrant.nl Martin Dekker - Hoofdredacteur +31(0)6-22871516 Michel Gonlag - Eindredacteur +31(0)6-53244445 Sarah De Preter - Redacteur +31(0)6-22701893 Klantenservice, Administratie, Boekhouding Karin Hell - Office manager Mariska Doornkamp - Administratief medewerker Sales, Advertenties, Marketing sales@binnenvaartkrant.nl Ken Rijkers - Commercieel manager Rica Adjis - Accountmanager Vormgeving vormgeving@binnenvaartkrant.nl Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Drukwerk Koninklijke BDU Grafisch Bedrijf bv. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de KvK te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Uitgeverij Riomar en/of de betreffende auteurs en fotografen. www.binnenvaartkrant.nl BINNENVAART VLOG www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl VLOOTSCHOUW BINNENVAARTCIJFERS www.binnenvaartcijfers.nl

Binnenvaartkrant