Views
11 months ago

2021-04 Opleiding en carrière

  • Text
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Boord
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Onze

4 16 februari

4 16 februari 2021 UW VISIE IS ONS STREVEN NAAR PERFECTIE! WWW.SHIPVISION.NL Aan- en verkoop Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouw begeleiding Bemiddeling VOOR POTENTIËLE KLANTEN ZIJN WE OP ZOEK NAAR SCHEPEN VAN 110 X 10.50 Meer dan 40 jaar uw duwbakkenspecialist. Biedt te koop, te huur of te vercharteren aan: SPLENDOR Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 2006/1998 : 110 x 9.50 x 2.99 : 2.200 : Fabr. MTU 4000, 1550 Pk, Bj. 2008 NIEUWBOUW TANKER Bouwjaar Afmetingen Type ladingtanks Ketelinstallatie : : : : 2021 110 x 11.40 x 3.65 10 Centertanks Fabr. Heatmaster B.V. DUWBAKKEN TE KOOP met/zonder luiken. 76,50 x 11,40 x 4,30 mtr. - 2900 ton. 76,50 x 11,40 x 4,00 mtr. - 2800 ton. 76,50 x 11,00 x 3,20 mtr. - 2144 ton. 90,00 x 11,45 x 4,30 mtr. - 3520 ton. 50,00 x 9,00 x 2,20 mtr. - 720 ton. 35,50 x 9,00 x 2,33 mtr. - 545 ton. WERKBOOT TE KOOP 18,27 x 4,37 x 1,45 mtr. 180 PK. (CvO geldig tot 2024) CLEOPAS Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : : : : 1953 80 x 8.20 x 2.51 1.076 Mitsubishi, S12A-2MPTA, 860 Pk, Bj. 1994 ORCA Bouwjaar Afmetingen Tonnage Hoofdmotor : 1965 : 95 x 9.50 x 2.69 : 1.596 : MaK, 6MU451A, 900 Pk, Bj. 1965 Merwestraat 4a, 4251 CR Werkendam Telefoonnummer: +31 (0) 183 50 54 33 Jan Ruijtenberg, mobiel: +31 (0) 651 14 53 39 Dolf Cornet, mobiel: +31 (0) 646 92 12 80 E-mail: info@shipvision.nl Volg ons op NIEUWBOUW (CONTAINER) DUWBAKKEN - Levering 2021- 110,00 x 11,40 x 4,50 mtr. 90,00 x 11,45 x 4,50 mtr. 88,20 x 11,45 x 3,85 mtr. DIVERSE PONTONS TE KOOP / TE HUUR Tevens nieuwbouw pontons in diverse afmetingen TE KOOP GEVRAAGD Duwbakken 76,50 / 90 / 110 mtr. alle leeftijden Wij hebben nog veel meer objecten in de verkoop; bel of mail ons gerust ! www.kamar.nl | info@kamar.nl | +31 (0)78-2049339 Slecht zicht in deze donkere dagen? Wij adviseren u graag in de keuze voor een nieuwe radar - SWISS - JRC - FURUNO Tijdelijk met een interessante inruilprijs voor uw oude radar www.binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaartcijfers.nl Al meer dan 80 jaar ervaring! NOVIO NAUTIC www.novionautic.nl | 024 7110020 | info@novionautic.nl Ook voor al uw andere nautische apparatuur kunt u bij ons terecht Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties DOKKEN & DROOG ZETTEN WILT U SNEL ZICHT KRIJGEN OP EEN SCHADE AAN UW SCHIP OF MOET ER EEN DRINGENDE REPARATIE GEBEUREN? We kunnen schepen dokken met een maximale lengte tot 135 meter in één van onze drie droogdokken: • Dok 1: 56 m L x 14,3 m B: 800 ton • Dok 2: 30 m L x 13,6 m B: 500 ton • Dok 3: 22 m L x 12 m B: 250 ton U KUNT ONS BELLEN VOOR: • Allerlei reparaties boven en onder de waterlijn: schadereparaties, mechanische reparaties, roer-en schroefreparaties etc. • Klassebeurt • Staalwerkzaamheden • Onderhoud: reinigen, conserveren etc. • Draai-en freeswerken Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl JAN & GEERT TINNEMANS Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht NL +31 475 46 19 59 info@tinnemansfs.com www.tinnemansfs.com

5 Afvalvervoer over Leidse grachten CityBarge en Renewi gaan bedrijfsafval over de Leidse grachten vervoeren. Op 4 februari gaf de gemeente Leiden het startsein voor de eerste proef. Die sluit aan bij van de landelijke Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. “In Leiden willen we de leefbaarheid en toegankelijkheid van de binnenstad vergroten. Daarom zoeken we voor aan- en afvoer naar duurzame alternatieven, zoals fietsen, bakfietsen en kleine elektrische auto’s”, zegt de Leidse wethouder Yvonne van Delft (economie). “De pilot van Renewi is een mooie aanvulling: het ophalen van afval via een elektrische boot. Dit scheelt bewegingen over onze straten en hiermee zal de kwaliteit van het opgehaalde afval ook beter zijn, en dus beter hergebruikt worden. Een win-winsituatie en een geweldige aanvulling voor onze waterrijke Leidse binnenstad.” Emissievrije duwboot CityBarge is een samenwerking tussen Kotug en Circle Lines Logistics. Ze willen steden leefbaarder maken door bestaande grachten in ere te herstellen en ze te gebruiken voor de aan- en afvoer van goederen. Door een emissievrije duwboot met kleine duwbakken kunnen logistieke stromen in de binnenstad over het water in plaats van over de weg. CityBarge richt zich hierbij primair op bouw-, afval- en winkellogistiek. Dit sluit naadloos aan bij de strategie van afval- en recyclebedrijf Renewi om de CO 2 -uitstoot bij afvalinzameling in steden te verminderen. Locatiemanager Emile Frans van Renewi zegt: “Zo willen we het voortouw nemen bij het verminderen van de CO 2 -impact en vervuiling veroorzaakt door afvalinzameling, met een focus op stedelijke gebieden en steden. Hierbij speelt innovatie een grote rol. Wij denken dat dat nodig is om zo tot de beste oplossing te komen richting een CO 2 -emissieloos tijdperk. Met deze proef samen met Kotug CityBarge en de gemeente Leiden hopen we een mooie eerste stap te zetten.” Kotug CityBarge CityBarge is met steun van de provincie Zuid-Holland tot stand gekomen binnen het investeringsprogramma ‘Investeren om te vernieuwen’. Bij eerste productieproef met de CityBarge One draait het (foto CityBarge) om het ophalen van bedrijfsafval bij ondernemers in de Leidse binnenstad. De hele keten doet mee: van het inzamelen bij de ondernemer in de binnenstad, het transport over water tot aan de overslag/verwerking buiten de stad. “Om de proef succesvol uit te voeren werken we integraal samen met alle betrokken partners”, zegt Geert-Jan van der Wielen, directeur van Kotug CityBarge. “Met Renewi hebben we een zeer ervaren en innovatieve partner aan boord, die verantwoordelijk is en 16 februari 2021 blijft voor het inzamelen en verwerken van het afval.” Een andere partner in het proces is ZoevCity dat met kleine elektrische vuilniswagens het afval naar de door CityBarge speciaal ontworpen duwbak en afvalcontainer brengt. Bouwmaterialen Nederland (BMN) en CityHub zorgen voor geschikte overslaglocaties aan het water. Andere steden Met de proef in Leiden willen CityBarge en Renewi de waarde van afvaltransport over water in de praktijk aantonen. Daarbij wordt gekeken of transport succesvol en binnen de gestelde tijdsduur kan worden uitgevoerd én of de samenwerking tussen de partners soepel verloopt en welke maatschappelijke baten dat oplevert. Zoals minder uitstoot, minder schade aan kades en minder lawaai. De bedoeling is om samen met Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (ZES) de lessen van de proef te gebruiken voor een operationele invulling voor de gehele binnenstad van Leiden. Leiden kan ook een voorbeeld zijn voor andere steden met een geschikte waterinfrastructuur. CityBarge richt het logistiek volledig modulair in zodat het één op één kan worden overgenomen. Diverse steden hebben al interesse getoond. OP DE RADAR Een business case voor de Vessel Train? Als disseminatiemanager slaat Erwin van der Linden de brug tussen theorie en praktijk. Zo organiseert hij eind maart mede een stakeholder meet-up voor het NOVIMAR-project. Wie zin heeft om constructief mee te denken over de business case van dit vernieuwende transportconcept-over-water kan zich nu alvast registreren. Het project NOVIMAR kennen we vooral van de Vessel Train! De Vessel Train is inderdaad één in het oog springend element van het totale project. En hoe beeldend dat ook is, zo’n leidend schip met daarachter semi-autonome volgschepen, toch is dat niet het hele verhaal. Want NOVIMAR is óók: slimmere oplossingen voor laden en lossen (hiervoor is een patent aangevraagd, red.), het doorontwikkelen van track pilot systemen, het kwantificeren van de effecten van betere voorsortering van lading en het optimaliseren van business cases voor het product ladingvervoer over water. Op www.novimar.eu/animation hebben we recent een overzichtsanimatie gemaakt, het bekijken zeker waard! En over die business cases wilde je het hebben, nietwaar? Jazeker. Het is een beetje eigen aan projecten zoals NOVIMOVE om met een redelijk abstracte bril te kijken naar lange termijn perspectieven. Niet voor niets is het Europese fonds dat hieraan meebetaalt, Horizon 2020, met name bedoeld voor fundamentelere vormen van onderzoek door onderzoeksinstellingen zoals universiteiten en maritieme, toegepaste laboratoria. Des te belangrijker is het om de brug te slaan met potentiële eindgebruikers. Zie het EICB als een soort vertaalbureau. Wij brengen graag de ontwikkelaars en de ondernemers, met hun waardevolle ervaringen uit de dagelijkse praktijk, bij elkaar om de tafel. En binnenkort is daar een mogelijkheid voor? Klopt. Eind maart zijn geïnteresseerden welkom om deel te nemen aan een NOVIMAR stakeholder meet-up onder leiding van Edwin van Hassel van de Universiteit van Antwerpen en Alina Colling van de TU Delft. De bijeenkomst zal digitaal plaatsvinden. Op de agenda staan met name de economische aspecten voor het Vessel Train concept aan de hand van 3 business cases met – ik verklap het alvast – enkele bijzondere bevindingen. Vooraf stellen we een praktisch document ter beschikking dat het kennisniveau van alle deelnemers van de meet-up op een gelijk plan brengt. Dat maakt de discussies net wat scherper en leuker. Registratie kan via www.novimar.eu/meet-up en daar tref je ook het inleidende document aan. We organiseren twee sessies: een voor ladingeigenaren op 18 maart, en een voor scheepseigenaren op 19 maart. Kleine opmerking: de voertaal van de meet-ups is Engels. Ik realiseer me dat dat een drempel kan vormen. Maar ben je geïnteresseerd en wil je er in de Nederlandse taal over van gedachten wisselen, dan kan dat natuurlijk altijd op een ander moment! Erwin van der Linden Projectmanager bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart

Binnenvaartkrant