Views
10 months ago

2021-04 Opleiding en carrière

  • Text
  • Schip
  • Twee
  • Schepen
  • Boord
  • Maritieme
  • Nieuwe
  • Jaar
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Onze

12 16 februari

12 16 februari 2021 Dé specialist in scheepsverzekeringen Foto: Media Creators Wij wensen V.O.F. Tertia en bemanning veel succes en een behouden vaart met mts Oase SNEL | FLEXIBEL | GOEDE SERVICE 180 jaar kennis en ervaring Jacobus lipsweg 91 | 3316 BP Dordrecht T 078-6171517 | F 078-6170221 | E info@ankopiping.nl w w w . a n k o p i p i n g . n l Voor het MTS OASE leverden en installeerden wij de complete elektrische installatie, airco en overdruk, tank niveaumeting en alarmering en Alphatron nautisch pakket. Wij wensen schip en bemanning een behouden vaart. Kantoor & Werkplaats Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon: (0162) 51 25 36 info@rullensinstallatie.nl OOK DE OASE GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! Net als 3.600 andere ondernemers kiest het MTS Oase ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen de Oase een GOEDE VAART! eoc.nl 24/7 BEREIK- BAAR 088 6699500 @EOCverzekering /EOCverzekering Het team van Asto Shipyard wenst MTS Oase een voorspoedige en behouden vaart! DE TROSSEN KUNNEN LOS! TO BE EXACT. Het vakmanschap van Asto Shipyard is veelzijdig. AFBOUW - CASCOBOUW - CONSTRUCTIE - ELEKTRA - HYDRAULIEK - LEIDINGWERK - ONDERHOUD POEDEROVERSLAG - REPARATIE - RVS/ALUMINIUM - STEVENDOK - VERSPANING Alle disciplines onder één dak - voor nieuwbouw, afbouw, reparatie en onderhoud van hoogwaardige binnenvaartschepen en scheepvaartgerelateerde projecten. Van ontwerp tot oplevering. ASTO SHIPYARD heeft alles in eigen huis. ALLES? KIJK OP WWW.ASTO-BV.NL f in

13 Mts Oase is varend visitekaartje Vervolg van de pagina 11 >> Voor een stijlvolle afwerking zorgde ook De Leeuw & Van Vugt Interieurbetimmering uit Werkendam. “We hebben de volledige betimmering van woningen en stuurhuis gedaan. Met de luxe, moderne betimmering zorgen we in nauw overleg met de drie vennoten van Tertia, voor 100 procent maatwerk”, aldus William van Vugt, samen met oprichter Johan de Leeuw eigenaar van het in Werkendam gevestigde bedrijf. “De betimmering in de stuurhut moet zowel mooi als functioneel zijn. Het is immers het dagelijkse werkterrein van de schipper, die vaak heel trots zijn stuurhuis laat zien. We hebben al heel veel modellen voor de schermen in de stuurhut gemaakt. Dit model is compleet nieuw, waarbij we op verzoek van Wichard van Huizen van vijf schermen één groot, ietwat geknikt scherm hebben gemaakt. Wat ons tijdens onze werkzaamheden opviel, was de bijzonder fijne samenwerking met het team van Asto Shipyard.” De Oase gaat, evenals zijn voorganger, varen voor Jaegers, bij voorkeur in het ARA-gebied en soms naar boven. Na de afbouw van de Oase zijn eigenaar Wichard van Huizen en Asto-directeur Karst van der Wiel nog steeds de beste vrienden van elkaar. Dat zal niemand verbazen, want de Oase is voor allebei een varend visitekaartje geworden. 16 februari 2021 (foto Media Creators) Wie was Wim Wolff? De naam op een boeiing is eervol en heeft betekenis. Altijd is er een persoon, reden, verdienste of herinnering. In het artikel TB Shipyards bouwt onderzoekschip voor NIOZ dat in de vorige editie van deze krant stond, bleef de herkomst van de naam van het te bouwen vaartuig onderhuids: RV Wim Wolff. Wim Wolff was de broer van mijn vriend Anno. Het was een voorrecht op verjaardagen in de nabijheid van deze bescheiden en aimabele professor te zijn. Wanneer je hem iets vroeg dat hem als wetenschapper raakte, was zijn antwoord boeiend. Hij ontdekte, onderzocht en vond er iets van dat je nergens kon lezen, maar hij nog zou publiceren. Als begenadigd schrijver realiseerde hij in samenwerking met onderzoekers uit Europa het schitterende standaardwerk Ecology of the Wadden Sea. Met Op de grens van zout en zoet en Oosterschelde wist hij een breed publiek te bereiken. Sterker nog: de Oosterschelde bleef open! Zijn enerverend wetenschappelijk leven liep door ziekte de laatste jaren averij op. Wim Wolff leefde van 1940 tot 2018. Hij liet de trots van zijn werk en scheepsnaam na aan zijn echtgenote Ineke Wolff- De Boom. Wim en de Waddenzee hadden geen geheimen voor elkaar. Zijn onvermoeibare inzet en wetenschappelijk onderbouwde visie over de Waddenzee hebben geleid tot behoud van de ecologie en is een nalatenschap waarvoor Nederland dankbaar mag zijn. Bescherming van onze kustgebieden zat diepgeworteld in zijn DNA. “Als deeltijdhoogleraar Aquatische Ecologie aan WUR (1989-1995) en hoogleraar Mariene Biologie aan de RUG (1996-2005) heeft hij talloze promovendi begeleid in hun wereldwijde kustonderzoek. Maar we zullen hem ons vooral herinneren door zijn onvermoeibare inzet op het beheer van de Waddenzee”, aldus collega’s. Johan de Witte ADVERTORIAL Efficiëntie van Reintjes-keerkoppeling verhoogd! Keuze voor smeermiddel is een belangrijke afweging. Een aantal aspecten speelt daarbij een rol. Het belangrijkste aspect is wel de prijs-kwaliteitsverhouding. Dit blijkt ook uit de praktijkcase die gedaan is met de Reintjeskeerkoppeling. Het blijkt mogelijk om onnodig energieverbruik met 10 procent terug te dringen met deze keerkoppeling. Dit is aangetoond met het gebruik van de Mobil SHC 626. Om een beeld te krijgen bij deze besparing: dat is ongeveer € 1.400,- per jaar. Keuze voor kwaliteit Normaal gesproken wordt in een keerkoppeling gebruik gemaakt van een hoogwaardige SAE 30 of SAE 40 motorolie. Afhankelijk van het voorschrift. Nu was de vraag bij Reintjes, ExxonMobil en Den Hartog of met een kwalitatief nog hoogwaardiger product de keerkoppeling nog efficiënter kan draaien. Daarom is er in overleg tussen deze drie partijen besloten om dit in de praktijk te testen. De keuze voor smeermiddel is gevallen op de Mobil SHC 626. Viscositeit bij 40 graden Celsius van dit product is wel een stukje dunner dan van bijvoorbeeld de Mobil Delvac 1330. Echter bij oplopende temperatuur komt de viscositeit gelijk te liggen. De kansen voor Reintjes-keerkoppeling Voor Reintjes is het uiteraard belangrijk dat het product de normale verversingstermijn in de keerkoppeling kan blijven zitten. Er mogen absoluut geen problemen optreden in de keerkoppeling, geen schade. Het is dus van belang dit tijdens de test te monitoren met olieanalyses. Voordeel voor Reintjes is wel dat er een verwachte besparing van het energieverlies op zou treden. Dat betekent dat de keerkoppeling efficiënter draait, minder energie verbruikt. En daarmee dus ook minder energiekosten maakt. Simpelweg gewoon brandstofbesparing. Daarnaast zou het door de lagere temperatuur ook zo moeten zijn dat de keerkoppeling minder zwaar belast wordt, en dus langer mee gaat. Om dit goed in de peiling te houden is de temperatuur van de keerkoppeling continu gemonitord. Goed voor de portemonnee, en duurzaam in gebruik! Het topresultaat De totale thermische en mechanische efficiëntie was 0,27 procent lager. Een mooi resultaat! In totaal betekent dit een verlaging van het energieverlies met 10 procent. In euro’s is dit ongeveer € 1.400,- per jaar. Per keerkoppeling! Daarnaast heeft de olie die tijdens de testen gebruikt is, de gehele olieverversingstermijn uitgediend. 1. Verlaging van energieverlies 2. Lagere belasting van de keerkoppeling 3. En een olie in topconditie Nog meer testen in ontwikkeling Op dit moment zijn er nog meer veldtesten met schepen en motoren in ontwikkeling. Door de olie gedurende de gehele looptijd van de test te monitoren, wordt vertrouwen gekweekt in deze nieuw voorgeschreven olie. En door lagere belasting van de keerkoppeling wordt deze duurzamer gebruikt. Wanneer u interesse heeft om ook samen een test aan te gaan, laat dat gerust weten. Dan kijken wij graag mee wat wij bij uw schip, uw motor, uw situatie kunnen betekenen. www.denhartogbv.com

Binnenvaartkrant