Views
11 months ago

2021-03

  • Text
  • Haven
  • Marine
  • Nieuwe
  • Gaat
  • Schepen
  • Onze
  • Schip
  • Februari
  • Jaar
  • Binnenvaart

10 2 februari

10 2 februari 2021 Aan mps AmaSiena leverden onder andere: Aan boord van mps Amasiena leverden wij: Aan boord van MPS Amastella leverden wij: • Verwarmingsinstallatie. • Ventilatiesystemen. Verwarmingsinstallatie • Airconditioning. Ventilatiesystemen Airconditioning • Martin-systems vacuum system. Evac vacuüm toiletsysteem • Martin-systems membrane sewage treatment. Evac membrane sewage treatment • Martin-systems Sanitaire foodwaste installaties system. • Martin-systems Hydrofoor grease installatie trap flotation system. • Sanitaire installaties. Machinekamer ventilatie • Hydrofoor installatie. Zwembad installatie • Machinekamer Ultrafog hogedruk ventilatie. spinklersysteem Techniek t.b.v. koel-/ vriescellen • Zwembad installatie. • Koel- en vriescellen. Wij • Ultrafog wensen hogedruk Scylla, sprinklersysteem. haar bemanning Wij wensen AmaWaterways, haar en passagiers een behouden vaart. bemanning en passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184 - 613911 Fax 0184 - 614230 www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl TeamCo Shipyard B.V. Complete schip Alpha Design Projects B.V. Complete stoffering incl. het Sun Deck Beerens Handelsonderneming B.V. - Voorsierradarmast type Emerald - Sierschotelmast type Alina - Davit WLL 300 kg incl. CE-keur - Stuurhuistrappen Beka Constructiebedrijf B.V. Achter en voorschip machinekamer vloeren Blokland Non-Ferro B.V. Beunkoelers EBR Marine B.V. - Stuurhuis - Hefsysteem – 4 hefcilinders Foresta Trading B.V. - Volledige pakket F.T. VICTOR dienstpompen - F.T. Giudici ballast/stripping ejectors - F.T. Gasolie trimpompen - F.T. Smeeroliepompen - F.T. Smeerolie-haspelsets Klimaatservice Holland B.V. Staal Gorkum B.V. - Verwarmingsinstallatie. - Ventilatiesystemen. - Airconditioning. - Martin-systems vacuum system. - Martin-systems membrane sewage treatment. - Martin-systems foodwaste system. - Martin-systems grease trap flotation system. - Sanitaire installaties. - Hydrofoor installatie. - Machinekamer ventilatie. - Zwembad installatie. - Koel- en vriescellen. - Ultrafog hogedruk sprinklersysteem. Rafa Ship Windows & Marine Glass B.V. Structureel verlijmde beglazing Rhigo Scheepsramen B.V. Schuifpuien passagierscabines, walstroomdeuren. Scheepvaartwinkel Marine B.V. Leveren en plaatsen van veiligheidspakket bestaande uit: - Brandslanghaspels - Brandblussers - Brandweer- en ademluchtuitrusting - Reddingsvesten - Jeanneau CAP360 + Suzuki DF5 buitenboordmotor Leveren technisch pakket bestaande uit: - Total smeermiddelen - Gereedschappen - Schoonmaak- en reinigingsmiddelen - Epifanes verf - OrangePowerRope HMPE touwen Speedheat Breda Vloerverwarming Van Tiem Elektro B.V. - Complete elektrische installatie - Domotica systeem Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf B.V. Ankerlieren Veth Propulsion B.V. 2 contraroterende Veth Z-drives, type VZ-900-CR (895 kW / 1800RPM) 1 Veth Compact Jet, type CJ-1200 (450 kW / 1800RPM) Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering B.V. Isolatie en betimmering. ZIE VLOOTSCHOUW.NL VOOR MEER INFORMATIE www.binnenvaartvlog.nl www.vlootschouw.nl

11 2 februari 2021 Complete bouw AmaSiena door TeamCo Shipyard DOOR JAN HOEK TeamCo Shipyard wordt in de wandelgangen vaak een afbouwwerf genoemd, maar daarmee wordt de werf in Heusden toch tekortgedaan. Dat werd bewezen, en niet voor de eerste keer, met de complete bouw van een schip, in dit geval riviercruiseschip AmaSiena. Met andere woorden: TeamCo zorgde in opdracht van Ama- Waterways van a tot z voor de turnkey bouw van, zoals de directieleden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers trots op Facebook melden, "een van de mooiste schepen die we tijdens ons 15-jarig bestaan hebben gebouwd". Het casco arriveerde eind juli 2020 vanaf Severnav Shipyard in Roemenië na een lange reis over de Donau, Main, Rijn en Bergsche Maas in Heusden. De AmaSiena (135 x 11,45 meter) is inmiddels overgedragen aan AmaWaterways en ligt nu afgemeerd in Arnhem, hopend om op 18 maart te kunnen starten met het vaarseizoen 2021. Daarna zal het cruiseschip, voortgestuwd door twee Caterpillars C32 van 1.217 pk en twee Veth Z-drives, vooral te zien zijn op de Rijn, Main, Moezel en Donau. Inmiddels is TeamCo al vergevorderd met de bouw van zusterschip AmaLucia. “De aanhoudende en stijgende populariteit van riviercruises is de reden van de introductie van twee nieuwe schepen”, stelt de Amerikaan Rudi Schreiner, die in 2002 rederij AmaWaterways oprichtte. Het hoofdkantoor is gevestigde in Calabasas, California, de Europese vestiging in het Zwitserse Bazel. De vloot van de vijfsterrenrederij, die bekend staat om haar prachtig ingerichte en innovatieve schepen bestaat, na de oplevering eind maart van de AmaLucia, uit 24 schepen. Betrokkenheid Op de vraag waarom TeamCo van AmaWaterways de opdracht heeft gekregen de twee riviercruiseschepen te bouwen, antwoorden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers eensgezind: “De opdracht voor de bouw van twee prachtige luxe cruiseschepen zien we als een mooie kans om te laten zien wat we kunnen. We zijn een platte, laagdrempelige organisatie, waarbij wij als directie en met ons gemotiveerde team voor 100 procent zijn betrokken bij de complete bouw: vanaf het ontwerp, de bouw van het casco, de afbouwperiode in Heusden en de nazorg. Die betrokkenheid en benadering spreekt opdrachtgevers aan.” “Wij ontzorgen de klant, die merkbaar vertrouwen heeft in onze aanpak. Van de rederijdirectie hebben we gedurende de gehele afbouwperiode niemand op onze werf kunnen zien door de pandemie. We stuurden elke twee weken foto’s van de ontwikkelingen en dat stemde hen tevreden. Fysiek hadden we alleen contact met de afbouwbegeleider van AmaWaterways.” Fresco dining Wat ongetwijfeld ook een rol heeft gespeeld bij de opdrachtgever, zijn de vele varende riciercruisevisitekaartjes die TeamCo heeft (af)gebouwd. In 2020 werden, naast de afbouw van diverse tankers, maar liefst vijf riviercruiseschepen afgeleverd. Corona liep als een rode draad, vanaf de cascobouw tot en met de oplevering, door de bouwactiviteiten. “Maatregelen nemen en alles veilig werkbaar te houden waren voortdurende uitdagingen. Met name gedurende de afbouwtijd – op sommige tijden waren er door de verschillende afbouwactiviteiten tegelijk 450 tot 500 mensen op de werf actief. We moesten alles in goede, verantwoorde banen zien te leiden en dat zorgde ervoor dat we veel meer moesten regisseren dan normaal.” In nauwe samenspraak met Ama- Waterways is een compleet nieuw cruiseschip ontwikkeld, waarbij onder andere goed doordachte installatietechnische verbeteringen zijn doorgevoerd. Zo zijn de indelingen overzichtelijker, waardoor een prettigere werkomgeving is ontstaan. Qua luxe zit de AmaSiena in het bovensegment van de riviercruiseschepen. Voor de 156 passagiers zijn 78 hutten beschikbaar, waarvan de meeste met twee dubbele balkons. Dus geen Franse balkons, maar lekker buiten zitten en genieten van de middeleeuwse kastelen en wijngaarden langs de vaarroute. Het schip beschikt over vier suites, twaalf driepersoonshutten en, heel bijzonder, zes onderling verbonden passagiershutten. De cruiseschepen van AmaWaterways onderscheiden zich door het grote aantal extra voorzieningen aan boord, waaronder een verwarmd Sun-Deck zwembad compleet met bar, een fitness- en massageruimte, kapsalon, schoonheidssalon en gratis on-demand entertainment. Een noviteit aan boord is fresco dining, oftewel het dineren in de openlucht. De technische realisatie hiervan is ontwikkeld en geïnstalleerd door TeamCo. Uitstel Stage-V Tot eind van de vakantieperiode is de orderportefeuille goed gevuld met (af)bouwprojecten, hermotoriseringen en onderhoudswerkzaamheden. Toch ziet Marcel Zweers voor de nabije toekomst wat onzekerheden opdoemen. Tot 1 juli mogen CCR2-motoren nog verkocht worden, maar daarna moeten de motoren voldoen aan de Stage V-emissienormen. En dat zorgt volgens hem voor veel druk op de binnenvaartbranche. Marcel legt uit: “Als de autoriteiten blijven vasthouden aan de datum van 1 juli, dan komen we als branche serieus in de problemen. De ontwikkeling vergt meer tijd dan verwacht en daardoor kunnen fabrikanten de levertijd van de Stage V-motoren niet garanderen. Om te voorkomen dat onze branche in een gat valt, is uitstel van een half tot een heel jaar dan ook echt nodig. Ook de klassebureaus maken zich hier hard voor.” Achter de schermen is TeamCo druk bezig met vergroening. Gerrie van Tiem zegt daarover tot besluit: “We zijn bezig met het maken van een optielijst om een overzicht te krijgen van wat op dat gebied allemaal mogelijk is. Altenatieve brandstoffen, dieselelektrisch en waterstof, het zijn allemaal ontwikkelingen waaraan we in de toekomst niet ontkomen.” “Vergroening gaat vaak gepaard met extra kosten en dat zijn voor de eigenaar vaak forse investeringen. Met elkaar moeten we zorgen voor betaalbare oplossingen. Ondanks de kosten leeft het in de branche enorm en wij zien vergroening van alle type binnenvaartschepen dan ook als een interessante uitdaging.” Dat moet gaan lukken, want TeamCo Shipyard is immers al zo’n vijftien jaar vernieuwend en klantgericht bezig. THE CONNECTION SPECIALIST ‘ Wij wensen het mps AmaSiena een behouden vaart. ’ Wij leverden het complete schip en danken AmaWaterways voor hun vertrouwen! Bakkersdam 1a • 5256 PK Heusden • The Netherlands • T. +31 (0)416 665500 • info@teamcoshipyard.nl • www.teamcoshipyard.nl

Binnenvaartkrant