Views
6 months ago

2021-02

  • Text
  • Overslag
  • Nieuwe
  • Schip
  • Procent
  • Miljoen
  • Januari
  • Haven
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar

22 19 januari

22 19 januari 2021 Voor elke editie: “Net als de vorige keer, wil ik het element ‘tijd’ aanpassen en de titels korter “ Havenmeesters waren druk in de weer ‘Havenmeester Werkendam!’ klonk het continu aan de telefoon en via de marifoon. De havenmeesters waren druk in de weer met hun jaarlijkse puzzel. Niet aan de keukentafel, maar op de vierkante centimeters van de Biesboschhaven en Beatrixhaven. Voor ieder schip werd een fijne plek gevonden door havenmeesters Jan Smit en Leendert Sterkenburg, die tijdelijk de honneurs van Lou Goedel waarnamen. De havens druppelden vol: maar liefst 112 schepen waren ‘thuis’ om de feestdagen door te brengen. De Werkendamse vloot van binnenvaartschepen is na Zwijndrecht de grootste van Nederland. Techniekpromotie-plannen zijn een succes Of we in het coronajaar 2020 onze Techniekpromotie-plannen konden uitvoeren? Jazeker, voor een groot deel is dat gelukt. Aan het begin van het jaar hebben we basisschoolleerlingen, vmbo’ers en hbo’ers ontvangen in de haven van Werkendam. Via de WERK-safari’s maakten zij kennis met de bedrijven en door middel van het geven van gastcolleges droegen bedrijven kennis over. Ook zijn er ruim 100 basisschoolleerlingen uit Altena op bezoek geweest bij De Uitvindfabriek in Breda, waar zij op uitnodiging van de Gemeente Altena spelenderwijs hun technische vaardigheden ontdekten. Gemeente Altena en Werkendam Maritime Industries hebben gezamenlijk een programma ontwikkeld om leerlingen/ studenten kennis te laten maken met beroeps- en opleidingsmogelijkheden in de techniek. Voor het schooljaar 2020/2021 zijn 860 leerlingen aangemeld. Het overdragen van kennis en vaardigheden SBM Scheepsbouwers Maritiem - Jachtonderhoud & Refit investeert continu in het overdragen van kennis en vaardigheden aan jonge mensen. Een mooi voorbeeld is Emma Sterkenburg; zij is onlangs gestart met een stage bij het Werkendamse familiebedrijf. Emma (17) volgt haar hart en kiest voor een technisch beroep. Zij doet de BBL-opleiding meubelmaker/(scheeps) interieurbouwer aan het Hoornbeeck College in Gorinchem. Emma gaat één dag naar school en loopt vier dagen stage. Tijdens haar stage leert zij van vakman Jan Kleiwegt (links op groepsfoto) de ambachtelijke kneepjes van de jachtbetimmering. Daarnaast draait zij onder begeleiding van praktijkopleider Georges Iskandar mee met jachtbouw en -onderhoudswerkzaamheden. En dat gaat zo goed, dat het er naar uitziet dat het maritieme cluster straks weer een vakvrouw rijker is! Verbinding tussen overheid en ondernemers Een van de pijlers van WMI is een sterke verbinding tussen overheid en ondernemers. Daarom organiseren wij regelmatig WERK-bezoeken. In 2020 verliep dat anders dan normaal. In het begin van het jaar, vóór de coronaperikelen, hebben we gelukkig veel ‘live’ bezoeken kunnen organiseren voor onze nieuwe burgemeester Egbert Lichtenberg en wethouder Matthijs van Oosten van Gemeente Altena. Toen de coronamaatregelen hun intrede deden hebben we digitale WERK-bezoeken gearrangeerd voor functionarissen van ministeries en provincie. Live of digitaal: bij alle WERK-bezoeken is het gelukt de kracht en potentie van de 44 maritieme bedrijven te laten zien. Ook hebben we aandacht kunnen vragen voor de uitdagingen waar de ondernemers mee te maken hebben. Dank aan alle bezoekers! Kracht door samenwerking werkendammaritimeindustries.nl 7 scheepswerven 19 maritieme toeleveranciers 13 maritieme dienstverleners 5 constructie- en waterbouwbedrijven 2.000 arbeidsplaatsen 34 landen Alles aan boord.

23 Keurpunt voor levende have De haven van Rotterdam heeft sinds 8 januari een zogeheten keurpunt levende have. Het Animal Centre Hoek van Holland (ACH) is gevestigd op de ferryterminal van Stena Line en is een samenwerking tussen ECS Livestock en Stena Line. 19 januari 2021 Het keurpunt in Hoek van Holland is het enige keurpunt in de Nederlandse zeehavens waar levende dieren veterinair kunnen worden gekeurd. Sinds 1 januari zijn keuringen verplicht voor dieren afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk. Op die datum eindigde de Brexit-overgangstermijn. De Europese Commissie heeft inmiddels groen licht gegeven aan ACH voor het keuren van eendagskuikens en broedeieren. Een aanvullende vergunning voor het keuren van paarden wordt later deze maand verwacht. Stena Line is een van de prominente vervoerders op de Noordzee van deze levende have van en naar de Britse havens Harwich en Killingholme. Dierenartsen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit voeren de keuringen uit. Die vinden plaats in de faciliteiten van ACH op het terrein van Stena Line. Er is stalruimte beschikbaar voor zeven paarden. ACH start met het keuren (foto Havenbedrijf Rotterdam) van paarden zodra hier ook groen licht voor gegeven is. Nieuwe voorzitter voor Deltalinqs en RPPC Victor van der Chijs wordt de nieuwe voorzitter van Deltalinqs, de Rotterdamse ondernemersorganisatie voor de haven en industrie. Hij gaat dezelfde functie vervullen bij de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC). Victor van der Chijs. (foto Mireille Droste Photography) De besturen van Deltalinqs en RPPC hebben daarmee unaniem ingestemd. Na een kennismakings- en inwerkperiode tot en met maart zal hij op 1 april officieel als voorzitter van start gaan. Victor van der Chijs volgt Atzo Nicolaï op die begin 2020 startte, vlak daarna ziek werd en in augustus overleed. Grote uitdagingen “Ik heb veel zin om aan de slag te gaan voor de ondernemers in de mainport Rotterdam”, zegt Van der Chijs. “Er wachten grote en urgente maatschappelijke uitdagingen die vragen om slimme en constructieve oplossingen. Ik zal er dan ook alles aan doen om, samen met alle partners en stakeholders, het enorme belang van de mainport Rotterdam te onderstrepen en behartigen.” Universiteit Twente Van der Chijs heeft een brede achtergrond. De afgelopen zeven jaar was hij bestuursvoorzitter van Universiteit Twente met daarnaast diverse nevenfuncties. Daarvóór werkte hij bij het Rotterdamse architectenbureau OMA van architect Rem Koolhaas en was hij voorzitter van de topsector Creatieve Industrie. Hij heeft uiteenlopende managementfuncties gehad bij Schiphol Group en bij ING. In Rotterdam was Van der Chijs eerder lid van de raad van commissarissen van de RET en van de Economic Advisory Board Rotterdam. Concurrentiepositie van de haven Leo Ruijs, CEO van ECT en vicevoorzitter van Deltalinqs, zegt namens beide besturen blij te zijn met de benoeming: “Victors ruime ervaring binnen het bedrijfsleven, maar ook met overheden en in de politiek alsmede het verwerven van grote fondsen en subsidies (nationaal en EU) hebben we hard nodig om onze belangen te behartigen." Hij is de juiste persoon om de uitdagingen van de Rotterdamse haven- en industrieondernemingen aan te gaan, zoals de energietransitie, circulariteit en verdere digitalisering, en tegelijk onze concurrentiepositie te behouden en versterken.” Kick-off voor Duits digitaliseringsproject In Duitsland is AutonomSOW II officieel gestart, een door het verkeersministerie gesubsidieerd project rond digitalisering in de binnenvaart. Zes projectpartners gaan een digitaal informatieplatform ontwikkelen voor het binnenvaartvervoer op de Spree-Oder-vaarweg (SOW). Het drie jaar durende project moet een bijdrage leveren aan het verhogen van de transparantie en de planbaarheid van het vervoer over water. De binnenvaart loopt wat dat betreft volgens de initiatiefnemers achter bij het wegvervoer. Vreemde mail Fishing mail en spam zijn bijna niet meer weg te denken als het gaat om binnenkomend e-mailverkeer. Of men wil dat je iets van ze koopt of je wordt gesommeerd om ergens op te klikken zodat ze gegevens van je kunnen hacken. Heel vervelend allemaal. Heel logisch dat de meeste mensen bij het zien van dergelijke binnenkomende berichten direct de deleteknop intoetsen en het bericht hiermee wissen. De SAB is aan het begin van dit jaar overgestapt op een nieuw computersysteem waarmee wij alle gegevens beter en sneller kunnen verwerken. Dit heeft de eerste week van dit nieuwe jaar al voor menig telefoontje gezorgd. De vertrouwde SAB-mail met facturen en overzichten van jouw ecorekeningaccount kwamen ineens binnen onder vermelding van een vreemd adres. De SAB heeft zich helaas niet gerealiseerd dat deze Logistieke ketens Digitalisering is nodig om binnenvaart beter te kunnen integreren in logistieke ketens. Daartoe hebben havens, rederijen, verladers en logistieke bedrijven data nodig over onder meer de vertrek- en aankomsttijd van schepen, maar ook over transportduur en ladingcapaciteit. De vaarweg beheer der kan deze data gebruiken om het vervoer efficiënt te helpen sturen. Het Duitse verkeersministerie ondersteunt het project vanuit het Moderniteitsfonds met 1,5 miljoen euro. De projectleiding is in handen van technologiebedrijf Alberding uit Wildau. De andere partners zijn de haven van Berlijn (BEHALA), binnenhavenbond BöB, de TU Berlijn (vakgebied maritieme systemen), het Instituut GESABBEL Dit is een rubriek van de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart voor Communicatie en Navigatie van de DLG (Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt) en de haven van Königs Wusterhausen (LUTRA). Algoritmes Ze gaan data over (de vervoerde tonnage en het transport op) de Spree-Oder-vaarweg verzamelen en combineren en deze vervolgens via een digitaal platform ontsluiten voor alle partijen die betrokken zijn bij binnenvaartvervoer op deze vaarweg. Er worden algoritmes en systemen ontwikkeld en getest om real time data te verzamelen over de vervoerssituatie, de vaarweg zelf en het energieverbruik. verandering plaats zou vinden en dat dit voor enige vraagtekens zou kunnen zorgen. Hiermee onze excuses voor het ongemak. Wel fijn om opnieuw bevestigd te krijgen dat de Nederlandse binnenvaartschipper heel goed op de hoogte is van het reilen en zeilen in het huidige digitale tijdperk. Het klopt dus inderdaad dat de SAB haar financiële mail nu verstuurt onder vermelding van een ander adres. Er komen soms ook nog vragen binnen over de IISR-pas (International Inland Shipping Registration). Met deze pas kun je inloggen in ons systeem (www.iisr.eu) en je eigen gegevens inzien. Deze pas is nog steeds ver krijgbaar bij de SAB. Sommige rede rijen gebruiken deze kaart voor intern crew-management. De IISR-pas was een aantal jaar geleden uitgegeven door de SAB in het kader van een pilot voor het digitaliseren van het vaartijdenboek en dienstboekje. Totdat de digitalisering een feit is, blijven het vaartijdenboek en het dienstboekje leidend en moeten beide documenten worden bijgehouden.

Binnenvaartkrant