Views
2 months ago

2021-02

  • Text
  • Overslag
  • Nieuwe
  • Schip
  • Procent
  • Miljoen
  • Januari
  • Haven
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar

20 19 januari

20 19 januari 2021 ADVERTEREN IS JUIST NU BELANGRIJK Vraag naar de mogelijkheden De binnenvaart gaat door en wij dus ook! Adverteer nu om zichtbaar te blijven! Nu ‘hot’: Online adverteren op www.binnenvaartkrant.nl www.vlootschouw.nl www.binnenvaarvlog.nl en onze app APP BANNER Vraag naar de mogelijkheden via: E-mail: sales@binnenvaartkrant.nl Tel: Rica 06 11 36 34 93 Ken 06 11 36 35 19 VLOG www.binnenvaartkrant.nl Hart voor de binnenvaart

21 19 januari 2021 Overslag North Sea Port lager door corona, Brexit en oliecrisis In 2020 is in de havens van North Sea Port 63,5 miljoen ton overgeslagen. Dat is 11,2 procent minder dan in 2019. “De coronacrisis, Brexit en de oliecrisis laten zich duidelijk voelen”, aldus de Nederlands- Vlaamse havenbeheerder. De overslag van containers groeide wel. De binnenvaart gaf 6,3 procent prijs ten opzichte van 2019. In 2020 kwam en ging er 54,8 miljoen ton over water. 44 procent daarvan was import en 56 export. Gent, Vlissingen en Terneuzen boekten via zeevaart 8 miljoen ton minder dan een jaar eerder. Van deze maritieme goederenoverslag was 70,5 procent import en 29,5 procent export. Het havengebied van North Sea Port kende de laatste tien jaar een gestage groei, met 2017, 2018 en 2019 als drie recordjaren op rij. Met 63,5 miljoen ton overslag kwam North Sea Port in 2020 uit op het niveau van 2016/2017. De terugval met 11,2 procent is kleiner dan bij de vorige crisis: in 2009 daalde de overslag bijna met 20 procent als gevolg van de financiële crisis. Meer dan de helft van de goederenoverslag die North Sea Port boekt via zeevaart is droge bulk. Die nam met 6 procent af en kwam uit op 32,5 miljoen ton. Droge bulk houdt zich zodoende nog redelijk staande na twee jaren met stijgingen van 10 procent. De afname doet zich voornamelijk voor bij de vaste brandstoffen (petcokes, steenkool en antraciet) en ijzererts. Een lichtpunt is de bescheiden toename bij de overslag van hoogoven- en ijzerslakken, kalksteen, schroot en houtpellets en houtafval. Containers De overslag van containers bleef groeien. Na de verdubbeling in volume in de jaren 2018 en 2019 kwam er nu 4,3 procent bij. In totaal was het 2,7 miljoen ton. In 2020 werden meer containers richting Groot-Brittannië verscheept en er wordt bovendien een vijfde meer bananen in containers vervoerd. Vloeibare bulk is met 16,2 miljoen ton goed voor een kwart van de goederenoverslag in de havens van North Sea Port. In 2020 was de min 19,3 procent. Die is volledig toe te schrijven aan olieproducten: nafta, naftaproducten, gas- en dieselolie en biodiesel. Stukgoed kwam uit op 9,3 miljoen ton. Dat was een afname van 15 procent. De helft daarvan kwam door minder cellulose, maar er is ook een daling van plaatstaal en enkele goederensoorten uit de bouwsector, zoals bakstenen. Het rorovervoer daalde met 16,8 procent tot 2,7 miljoen ton. Dit is voornamelijk door een lagere productie en uitvoer van auto’s en een tijdelijke sluiting van een autofabriek tijdens de eerste lockdown, plus een invoerbeperking richting het Verenigd Koninkrijk. Eind 2020 zit het vervoer van auto’s naar het Verenigd Koninkrijk opnieuw op schema, aldus North Sea Port. Het Verenigd Koninkrijk is qua volume de op één na belangrijkste handelspartner. Rusland blijft Bestuurbare reddingsboei kan levens redden nummer 1. Daarna volgen de Verenigde Staten, Canada en Brazilië. Positiever 2021 North Sea Port kijkt uit naar een positiever 2021, met tegen het einde van het jaar een halvering van het verlies mits er geen zware derde lockdown komt. In de loop van 2022 verwacht de havenbeheerder een volledig herstel richting 71,5 miljoen ton, het niveau van 2019. “De veerkracht van en het herstel bij bedrijven in sectoren zoals automotive, droge en vloeibare bulk, staal en transport kunnen daartoe bijdragen. Bovendien zal een aantal reeds aangekondigde investeringen resultaten boeken in overslagcijfers en werkgelegenheid.” Ook ziet North Sea Port heel wat nieuwe gronduitgiftes en nieuwe investeerders tegemoet. (foto’s Safetyboat.nl) “Ze zijn verplicht aanwezig op ieder binnenvaartschip: de grote oranje reddingsboeien. Het toewerpen van zo’n reddingsboei aan een drenkeling is niet gemakkelijk. Vanaf een varend schip is het zelfs vrijwel onmogelijk om deze bij het slachtoffer te krijgen. Het slachtoffer moet dan naar de boei toe zwemmen en zal al snel uitgeput raken”, weet Martijn de Vries. Hij is eigenaar van Safetyboat.nl uit Hendrik-Ido-Ambacht. Met een op afstand bestuurbare reddingsboei heeft het Portugese bedrijf Usafe een innovatieve oplossing gevonden. De Vries heeft er met zijn bedrijf voor gezorgd dat de Usafe nu ook in Nederlands beschikbaar is. Safetyboat.nl, gespecialiseerd in veiligheid op en rond het water, verkoopt en verhuurt het reddingsmiddel sinds kort. Waterjets Usafe bracht de reddingsboei terug naar de tekentafel en ontwikkelde een reddingsboei die op afstand bestuurbaar is. Deze kan met behulp van twee waterjets naar het slachtoffer varen en hem of haar naar de kant brengen. De Usafe is gericht op hetzelfde soort slachtoffer als de standaard reddingsboei, vertelt De Vries. “Dit betekent dat het slachtoffer bij kennis is en in staat moet zijn om het drijfmiddel vast te pakken.” De Usafe vaart met een snelheid van maximaal 15 kilometer per uur. Wanneer de reddingsboei met slachtoffer vaart, is de snelheid maximaal 5 kilometer per uur. “Deze snelheid is belangrijk omdat het slachtoffer zo minimale inspanningen hoeft te verrichten om de reddingsboei vast te kunnen blijven houden.” Afstandsbediening De Usafe heeft een afstandsbediening die met één hand bediend kan worden. Die werkt instinctief en kan in geval van nood ook door een ongetraind persoon worden bestuurd. Het bereik is op open water zo ver als het zicht reikt. De Usafe kan zowel op het binnenwater als op zee worden ingezet. De aandrijving is krachtig genoeg om moeiteloos door de branding van de zee te kunnen varen. Het maakt niet uit hoe de Usafe in het water neerkomt; de boei werkt op beide zijden. Kijk voor meer informatie op www.safetyboat.nl.

Binnenvaartkrant