Views
6 months ago

2021-02

  • Text
  • Overslag
  • Nieuwe
  • Schip
  • Procent
  • Miljoen
  • Januari
  • Haven
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Jaar

14 19 januari

14 19 januari 2021 OMRU SCHEEPSRAMEN SDK DIESEL SUPPORT DE SPECIALIST MET PASSIE VOOR CATERPILLAR OMRU SCHEEPSRAMEN LEVERT: • Kwaliteitsramen die voldoen aan alle geldende normen; • Standaard profielen én geïsoleerde profielen; • Vaste ramen, schuiframen, buitenklap of binnenklap; • Enkel glas, isolatieglas, noise reduction glas. HET BESTE ZICHT OP SERVICE, KWALITEIT EN INNOVATIE Bij deze hoogwaardige aluminium scheepsramen krijgt u standaard de allerbeste service. Daar zorgen onze vakspecialisten voor. Zij begeleiden uw opdracht met veel aandacht en zorg en informeren u van begin tot eind over de voortgang. OFFERTE AANVRAGEN? Kijk op www.omruscheepsramen.com/offerte MEER WETEN? Kelvinweg 12a, 6101 WT Echt (Afstand vanaf Maasbracht 2 km) Telefoon: +31(0) 475 58 04 88 E-mail: info@omruscheepsramen.com Of kij k op www.omruscheepsramen.com 24/7 vakkundige en betrouwbare dienstverlening Omdat uw schip altijd door moet kunnen varen +31 (0) 183-745 694 info@sdkdieselsupport.nl www.sdkdieselsupport.nl Nederlands fabrikaat van DUURZAME KWALITEIT POST MARINE HEATING STAAT VOOR KORTE LEVERTIJDEN, GOEDE SERVICE DOOR GEMOTIVEERDE VAKMENSEN EN BOVENAL EEN SCHERPE PRIJS! DE SPECIALIST IN SCHEEPSVERWARMING! Post Marine Heating: nuchter en innovatief Post Marine Heating is een nuchter en innovatief familiebedrijf dat kan bouwen op meer dan veertig jaar ervaring in het ontwerpen en fabriceren van olie gestookte verwarmingssystemen voor de plezier- en beroepsvaart. We staan echter niet stil en blijven zoeken naar manieren om onze scheepsverwarming nog verder te verbeteren. Rentabiliteit met een plus Blue-Line Met de ontwikkeling en implementatie van de Blue-Line-ketels heeft Post Marine Heating een uiterst doelmatig en betrouwbaar C.V. systeem op de markt gebracht. Jarenlange ervaring en gemotiveerde vakmensen hebben, met behulp van moderne apparatuur en hulpmiddelen de C.V. ketels gemaakt tot wat ze zijn; betrouwbare marine C.V. systemen. Dankzij het uitgekiende ontwerp, de duurzaamheid, eenvoudige bediening en de materiaalkeuze, staan deze ketels borg voor jarenlang probleemloos functioneren. De C.V. ketels doorstaan alle door de overheid opgelegde eisen ten aanzien van veiligheid (CE), rendement en uitstoot van schadelijke stoffen. “ De Blue-Line is de schoonste en efficiénste diesel (olie) gestookte CV ketel van deze tijd. De ketel wordt gekenmerkt door zijn hoge rendement van meer dan 95%, zijn lage stroomverbruik en zijn roetvrije krachtige werking. Productie in eigen fabriek Alle modellen uit ons assortiment worden geproduceerd in onze eigen moderne fabriek in Gorinchem. Hierbij werken we nauw samen met Post Metaalbewerking, waar u ook terecht kunt voor andere bootonderdelen van aluminium of (roestvast) staal zoals tanks voor vuil- en/of drinkwater. Boezem 20a, 4206 CB Gorinchem +31 (0)183 - 610 211 info@postmarineheating.com www.postmarineheating.com

15 19 januari 2021 Voorzitter Henry Mooren van BLN-Schuttevaer afdeling ZON over achterstallig onderhoud op vaarwegen: “Het mankeert aan capaciteit en kennis” DOOR NOUD VAN DER ZEE Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de Nederlandse vaarwegen niets te kort gedaan, maar “oud zeer” en achterstallig onderhoud hebben voor onverwacht veel oponthoud en storingen gezorgd. Dat stelt voorzitter Henry Mooren van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Zuid- Oost Nederland (ZON) in het blad Informatiestromen, bestemd voor de leden. Gevraagd om een toelichting zegt Mooren, die ook penningmeester is van het algemeen bestuur van BLN-Schuttevaer: “We hebben niet altijd zicht hoe en wanneer toegekende gelden voor de waterwegen besteed worden. Rijkswaterstaat beschikt niet over voldoende eigen kracht om alles te onderhouden, repareren en monitoren. De plannen van de overheid zijn goed en de gelden zijn nu beschikbaar. En vervolgens worden de plannen uitbesteed. We constateren dat er veel te weinig capaciteit en kennis is bij de betrokken bedrijven en aannemers die het moeten uitvoeren.” Hij is kritisch: “We praten in Nederland graag over de hoge kwaliteit van onze waterhuishouding. Van de aanleg van waterwegen en waterbeheer. We zijn jarenlang exporteur geweest van ‘natte bouw’- werkzaamheden. Buiten Nederland en Europa. Als we nu bezien waar veel tekort geschoten wordt, dan hebben we het over werkzaamheden aan het Julianakanaal, het Wilhelminakanaal bij Tilburg en het Twentekanaal. Niet alleen in de voorbereiding maar ook in de uitwerking van de werkzaamheden wordt tekortgeschoten.” Naast een gebrek aan kennis en capaciteit bij bedrijven constateert Mooren ook dat de termijnen voor de uitvoering vaak niet haalbaar blijken te zijn. “Steeds weer lopen we aan tegen verrassingen en slecht herstel. En dan is er nóg geen zicht op een oplossing of afronding van een geconstateerd probleem.” Tegenvaller “2020 moest het jaar worden waarin de sluizen van Weurt flink onderhouden zouden worden voor een betrouwbaar en robuust complex op de grens van Maas en Waal. Er kon worden gezegd dat het niet aan ambitie heeft ontbroken maar het eindresultaat is frustrerend. De gerenoveerde Waaldeur van de Westsluis staat op bokken en kan een lange periode niet worden gebruikt.” “Het is hoogst ongemakkelijk dat schepen met een grotere lengte dan 110 meter nog nauwelijks over het Maas-Waal-kanaal kunnen varen. De schippers die van Duitsland komen en een Maasbestemming hebben of de Rijn moeten opvaren, kunnen van de Bergsche Maas, de nieuwe Merwede en de Waal een omweg van 175 kilometer afleggen. Zolang dat vanwege de lage waterstand op de Waal nodig is, kan worden gesproken van een onaanvaardbare situatie.” “Rijkswaterstaat Oost-Nederland, en dat zal in andere delen van ons land niet anders zijn, loopt achter de feiten aan. Er is niet alleen een sterke lobby nodig, maar bovenal een geschikte opleiding voor onderhoud en technische kennis.” Risico “Het verdient voor de beheerder van de sluizen van Belfeld en Sambeek geen schoonheidsprijs dat er lange tijd een sluiskolk niet kan worden gebruikt. Al dan niet bewust is het risico genomen dat bij een andere storing er nog maar één sluiskolk beschikbaar is voor de scheepvaart.” “De herhaalde oproep van BLN- Schuttevaer is bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat omgezet in een daad. In 2021 worden alle hydraulische systemen aan en bij de sluisdeuren gesaneerd. Per sluiskolk gaan de werkzaamheden ongeveer drieënhalve maand kosten. En nu maar hopen dat de sluiswachters na de reparaties in 2022 de volledige capaciteit aan de scheepvaart kunnen aanbieden.” “In de ‘bouwkuip’ bij Urmond en bij de haven van Stein op het Juliana kanaal is een versmalling en eenrichtingsverkeer voor de scheepvaart in het leven geroepen. Na het ontstaan van een instabiele situatie van de damwandconstructie zijn alle werkzaamheden van dit project opgeschort. Het is helaas niet de eerste keer dat een aannemer in deze regio over onvoldoende kennis beschikt. Tussen Urmond en Stein zijn de verruimingswerkzaamheden op deze waterweg om dezelfde reden gestaakt”, aldus Mooren in Informatiestromen. Generatorsets Seawolf krijgen tweede leven als studieobject De Maritieme Academie Harlingen en het Maritiem College Velsen hebben beide een generatorset ontvangen van het superjacht Seawolf. Door de donatie van de identieke motoren kunnen de zusterscholen een groot aantal opdrachten delen bij de vakken Motorenkennis en Onderhoud. De studenten van de opleidingen Scheeps- en Jachtbouw en Rijn-, Kust en Binnenvaart kunnen zich erop uitleven. Open dag Maritieme Academie Harlingen gaat binnenkort de ontvangen motor plaatsen en in bedrijf stellen. Ook daar helpen de studenten aan mee. Op 6 februari is die klus tijdens de online de open dag te volgen. De 58,85 meter lange Seawolf ligt op dit moment binnen bij ICON Yachts in Harlingen voor een ADVERTENTIE refit. De eigenaar van het jacht liet daarbij de generatoren vervangen. De oude wilde hij graag doneren aan de scholen. De hoofdmotoren zijn nog origineel, maar zeer goed onderhouden. De twee Smit MAN RB666- motoren leveren 1.500 pk en zorgen voor een topsnelheid van 15 knopen en een indrukwekkend bereik van 18.000 zeemijl. Zeesleper Het schip was oorspronkelijk een zeesleper, in 1957 gebouwd door de inmiddels gestopte Nederlandse scheepswerf J & K Smits. Als Clyde voer het schip bij rederij Smit. De sleper is omgebouwd tot superjacht. Dat gebeurde in een vier jaar durende refit, van 1998 tot 2002. De Seawolf biedt plaats aan maximaal twaalf gasten in zes passagiershutten, waaronder een luxe master suite en een VIP-suite. OnnOdig stilliggen kOst geld Bel van Andel 010 4293316 • topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl De Seawolf ligt momenteel bij ICO Yachts in Harlingen. (foto’s Tom Koole / Maritieme Academie Harlingen) Eén van de generatoren. Vakgroep Binnenvaart NRW van start Noordrijn-Westfalen (NRW) gaat de Duitse vaarwegbeheerder WSV ondersteunen bij het plannen en realiseren van belangrijke vaarwegprojecten. Er is een vakgroep in het leven geroepen met deskundigen van de WSV en de deelstaat. Deze zal twee keer per jaar bijeenkomen. Voor NRW, het belangrijkste binnenvaartland in Duitsland, is een snellere verruiming en modernisering van de vaarwegen van groot (economisch) belang. Om meer lading van de weg en het spoor over te hevelen naar het water, moeten wel enkele infrastructuurprojecten met spoed gerealiseerd worden. Tijdens zijn eerste vergadering legde de vakgroep de nadruk op de Rijnverdieping tussen Duisburg en Dormagen, de bouw van overnachtingshavens in Ossenberg en Niedermörmter en de verruiming van het Wesel-Datteln-kanaal tot in Marl. Dit zijn allemaal belangrijke projecten voor de Europese binnenvaart, maar de uitvoering schiet niet op. De vakgroep wil het tempo opvoeren en zal daartoe ook actief de samenwerking zoeken met het verkeersministerie in Berlijn. De directievoorzitter van de WSV, Hans-Heinrich Witte, is blij dat NRW de vaarwegbeheerder gaat ondersteunen en kijkt uit naar een vruchtbare samenwerking. In juni komt de vakgroep weer bijeen.

Binnenvaartkrant